בקשה לאישור הסדר פשרה בהליך לאישור תובענה כייצוגית (להלן – הבקשה לאישור הסדר הפשרה), לפי חוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו - 2006 (להלן – חוק תובענות ייצוגיות).
המבקשת הגישה בקשה לאישור תובענה ייצוגית (להלן – בקשת האישור) נגד המשיבה – חברת סופר אבי בע"מ (להלן – המשיבה).
עניינה של בקשת האישור בטענה, שהמשיבה מפרה את הוראות סעיפים 30(א) ו- 30(ג) לחוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, תשע"ב – 2012 (להלן – החוק לטיפול סביבתי) הקובעות את חובת המשווק לקבל פסולת ציוד וסוללות:
"30. (א) משווק המוכר ציוד חשמלי ואלקטרוני המתאים גם לשימוש ביתי, יאפשר לקונה או למי מטעמו למסור לו, במועד המכירה או במועד האספקה, פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה בציוד חשמלי ואלקטרוני דומה, והיא בכמות או במשקל הדומים למוצר הנמכר, ולא ידרוש ממנו תשלום או תמורה אחרת על כך; בסעיף זה, 'ציוד חשמלי ואלקטרוני דומה' – ציוד חשמלי ואלקטרוני מאותה קבוצת סיווג, שנועד לשימוש דומה לציוד הנמכר, בלא תלות בשם היצרן או היבואן של הציוד החשמלי והאלקטרוני או בסימן המסחר המופיע עליו.
...
(ג) משווק יציג במקום עסקו, במקום הנראה לעין ובאותיות ברורות וקריאות, את אפשרות ההחזרה של פסולת ציוד וסוללות מהמגזר הביתי בלא תשלום או תמורה אחרת, כאמור בסעיף קטן (א), את מיקום אזור ההחזרה של פסולת הציוד והסוללות כאמור, שיהיה בתחומי עסקו של המשווק או בקרבתו, ואת המגבלות על החזרת פסולת ציוד וסוללות לפי הוראות חוק זה; בסעיף זה, 'מקום עסקו' של משווק – נקודות מכירה, מרכזים למתן שירות ואתרי אינטרנט של המשווק."
על פי הנטען בבקשת האישור, המשיבה גבתה תשלום מלקוחות שרכשו בסניפיה ציוד חשמלי בגין פינוי פסולת ציוד חשמלי, הדומה בכמות או במשקל למוצר שנרכש על ידם ולא הביאה לידיעת לקוחותיה את האפשרות לפנות פסולת ציוד חשמלי ללא חיוב, בהתאם להוראות החוק לטיפול סביבתי.
בתשובה לבקשת האישור טוענת המשיבה, שעם היכנסו של החוק לטיפול סביבתי לתוקפו החלה ליישם את ההוראות הרלוונטיות החלות על משווקים של מוצרים חשמליים וביניהן, החובה לקבל פסולת ציוד אלקטרוני הקבועה בסעיף 30(א) לחוק (לרבות פינוי של ציוד אלקטרוני ישן ללא עלות מבית הלקוח); החובה לאחסן פסולת של הציוד האלקטרוני כנדרש בסעיף 31 לחוק והחובה להתקשר עם גוף יישום מוכר לפינוי פסולת ציוד וסוללות כנדרש בסעיף 32 לחוק.
לצורך יישום הוראות החוק לטיפול סביבתי התקשרה המשיבה עם תאגיד המיחזור מ.א.י תאגיד למיחזור אלקטרוניקה לישראל בע"מ (להלן – תאגיד המיחזור), המוכר על ידי המשרד להגנת הסביבה.
המשיבה מפרסמת באופן בולט בכלל סניפיה ובאתר המרשתת שבבעלותה את זכויות לקוחותיה על פי החוק לטיפול סביבתי.
המובילים מטעם המשיבה פועלים על פי הנחיות תאגידי המיחזור והמשרד לאיכות הסביבה ומפנים בפועל מבתי לקוחותיה, מדי חודש בחודשו, ללא תשלום או תמורה כלשהי מוצרי חשמל ישנים.
לטענת המשיבה, המבקשת מייצגת, לכל היותר, קבוצה של לקוחות שביקשו "פינוי חריג" של מוצר חשמלי ישן מביתם. במקרה הקונקרטי של המבקשת נדרש היה לפרק את דלתות המקרר הישן לצורך הוצאתו מדירת המבקשת. במקרים אלה, המשיבה רשאית לנהוג בהתאם להנחיות תאגידי המיחזור ולגבות מהצרכן עלות כספית עבור הפינוי החריג (להלן – פינוי חריג).
בפינוי חריג על המשווק או על המוביל מטעמו לסכם את פרטי ההובלה החריגה מול הלקוח עובר לביצוע הפינוי החריג ולאחר שהוסבר ללקוח, שהוא זכאי לפינוי ללא עלות רק במידה והמוצר הישן ימתין מחוץ למפתן הדלת כשהוא ריק מתכולה ומנותק מהחשמל/ גז/ מים.
טענות המבקשת מתבססות על השערות בעלמא, שאינן נתמכות בראיות מוצקות. הנסיבות שתוארו על ידי המבקשת בבקשת האישור מתייחסות למקרה יחידני ופרטני, אשר אינו מאפיין את המקרים האחרים של פינוי ציוד אלקטרוני ישן מבתי הלקוחות.
המבקשת לא זכאית לפיצוי כלשהו משום שלא נגרם לה נזק. כך גם אין "חברי הקבוצה", שנגבו מהם סכומים שלא כדין בגין פינוי פסולת שנמסרה למשיבה או למי מטעמה במועד המכירה או במועד האספקה של המוצר שנרכש ואין חברי קבוצה, שהמשיבה לא מסרה להם ו/או הביאה לידיעתם את האפשרות לפנות את המוצר הישן מביתם ללא חיוב.
לאחר ישיבת קדם המשפט ניהלו הצדדים משא ומתן במטרה להסדיר את המחלוקת ללא צורך במיצוי ההליך המשפטי. לאחר מגעים אינטנסיביים, הצדדים הגיעו להסדר פשרה וזאת מבלי להודות באיזו מהטענות שהועלו על ידי מי מהם, בציינם, שעקרונות הסדר הפשרה מבוססים על הסדר הפשרה שאושר בת"צ 52647-07-15 כהן נ' אלקטרה מוצרי צריכה (1951) בע"מ (החלטת כב' השופט ע. גרוסקופף מיום 4.1.2017).
להלן עיקרי ההסכמות שהושגו בין הצדדים:
הגדרת הקבוצה: א. לקוחות המשיבה אשר רכשו ציוד חשמלי ואלקטרוני אותו המשיבה ו/או מי מטעמה הובילה אליהם והמשיבה ו/או מי מטעמה גבתה מלקוחות אלה סכומי כסף בגין פינויו של ציוד חשמלי ואלקטרוני דומה שהיה ברשותם; ב. לקוחות המשיבה אשר רכשו ציוד חשמלי ואלקטרוני דומה למוצר שהיה ברשותם, אך לא ידעו שעל המשיבה חלה חובה לקבל לידיה את המוצר הדומה שהיה ברשותם, ללא תשלום; ג. לקוחות המשיבה אשר רכשו וקיבלו לידיהם ציוד חשמלי ואלקטרוני, שביקשו למסור לידיה באחד מסניפיה ציוד חשמלי ואלקטרוני דומה, אך המשיבה סירבה לקבלו לידיה; ד. לקוחות המשיבה אשר בעת שרכשו מהמשיבה וקיבלו לידיהם ציוד חשמלי ואלקטרוני לא ידעו, כי על המשיבה חובה לקבל לידיה בסניפיה ציוד חשמלי ואלקטרוני דומה; ה. לקוחות המשיבה אשר בשל התשלום אותו גבתה המשיבה ו/או בשל חוסר מודעותם לזכויותיהם על פי החוק לטיפול סביבתי, נפטרו בעצמם מציוד חשמלי ואלקטרוני שהיה ברשותם הדומה לזה שרכשו מהמשיבה. התקופה הרלוונטית להגדרת חברי הקבוצה היא מיום 1.3.2014 ועד למועד מתן תוקף של פסק דין להסדר הפשרה.
התחייבות המשיבה ליישום הוראות החוק לטיפול סביבתי: בתוך 30 ימים מיום מתן פסק הדין המאשר את הסדר הפשרה מתחייבת המשיבה לפעול על פי הוראות סעיף 30 לחוק לטיפול סביבתי כפי שיעודכן מעת לעת. בכלל זה מתחייבת המשיבה, שלא לגבות מלקוחותיה אשר ירכשו ציוד חשמלי ואלקטרוני ויובל למענם, תשלום עבור פינוי ציוד חשמלי ואלקטרוני דומה לזה שרכשו. לעניין זה מובהר, "לקוחות" – לקוחות פרטיים בלבד, למעט סוחרים משווקים ומתקינים.