ת"א
בית משפט השלום תל אביב - יפו
|
22213-06-11
20/04/2018
|
בפני סגנית הנשיא:
נועה גרוסמן
|
- נגד - |
התובעת:
כלל חברה לביטוח בע"מ עו"ד יוסי שפרינצק עו"ד שיזף למד
|
הנתבעות:
1. אל-על נתיבי אויר לישראל בע"מ 2. DHL Global Forwarding 3. ממ"ן-מסופי מטען וניטול בע"מ 4. רשות שדות התעופה
עו"ד משה בן-סירה( בשם משיבה1) עו"ד שרון תובל-שביט ועו"ד רונה ז'משטייגמן -משרד מ.פירון ושות'( בשם משיבה2) עו"ד משה לשם(בשם משיבה 3) עו"ד גיל ברקאי משרד נשיץ(בשם משיבה 4)
|
פסק דין |
בעלי הדין :
1.התובעת, כלל חברה לביטוח בע"מ (להלן: "התובעת"), הינה חברת ביטוח אשר ביטחה בזמנים הרלוונטיים לתביעה את מקבלת המטען, שירותי ביטוח כללית בע"מ בפוליסת ביטוח מטענים.
2.הנתבעת 1, הינה חברת התעופה (להלן: "אל על") אשר התחייבה להוביל את המטען נשוא התביעה לישראל, ואכן היתה אחראית על הטיסה הספציפית לישראל.
אל על הייתה אמורה להטעין ולאחסן ולנקוט בכל הפעולות הדרושות לשם שמירתו של המטען בטמפרטורה נאותה בת 4-8 מעלות צלזיוס. בכל שלב משלבי השינוע של המטען הנ"ל ועד למסירתו לידי מקבלת המטען בישראל כשהוא במצב טוב, תקין ושלם.
3.הנתבעת 2, (להלן: "DHL") הינה חברה לשילוח מטענים בינלאומי אשר נטלה על עצמה לטפל, לשלח, להסדיר ולנקוט בכל הפעולות הדרושות לשם אחסנת המטען באופן תקין בטמפרטורה נאותה בת 4-8 צלזיוס. בכל שלב משלבי השינוע של המטען הנ"ל ועד למסירתו לידי מקבלת המטען בישראל כשהוא במצב טוב, תקין ושלם.
4.הנתבעת 3, היא ממ"ן המפעילה את מסוף המטענים בנתב"ג ותפקידה הוא תפעול מסוף נמל התעופה בן-גוריון על מכלול שירותיו לרבות אחסנה, האחדה, פריקה, שילוח, ניטול וטעינה של מטענים. המטענים משוחררים ממחסניה רק לאחר קבלת אישור מרשויות המכס (להלן: "ממ"ן").
5.הנתבעת 4 , רשות שדות התעופה (להלן: "רש"ת") הינה המנהלת והמפעילה של נמל תעופה בן גוריון, ופועלת מכוח הוראות חוק רשות שדות התעופה תשל"ז-1977.
רש"ת אף אמונה על העברת המטענים בנתב"ג מבטן המטוס אל מסוף המטענים.
רקע עובדתי:
6.התביעה הינה בגובה שווי נזק נטען, בשיעור 60,982 דולר ארה"ב בתוספת ריבית והצמדה כחוק נכון ליום הגשת התביעה 14.6.11.
הסכום שוערך לכדי סך בשקלים של 220,206 ₪ נכון ליום הגשת התביעה.
ביום 16.6.09 או בסמוך לכך, נמסר לשילוח ולהובלה לפי שטר מטען פנימי מס' 114-49607810 BTB (להלן: "שטר המטען").
המטען הכיל שמונה משטחים המכילים 11,340 יחידות אינסולין בקירור במשקל של 1764 ק"ג (להלן: "המטען").
המטען נועד להיות מובל בקירור תוך שמירה על טמפרטורת סביבה נאותה ורציפה בת 4-8 מעלות צלזיוס.
7.המטען נמסר להובלה בשדה התעופה שרל דה גול פריז כשהוא במצב טוב, שלם ונקי מידי הנתבעת 2 DHL לידי הנתבעת 1 אל-על תחת שטר מטען פנימי 1DDR20 לשם הובלתו לנתב"ג, ישראל.
8.המטען הובל במטוס אל על אשר נחת בנמל התעופה בן גוריון ביום 21.6.09 בשעה 6:10 בבוקר.
לפי העדויות שהביאה רש"ת, פחות משעה ממועד נחיתת המטוס הסתיים שינוע המטען על ידי עובדי רש"ת באמצעות טרקטור שגרר את עגלת המטען מכבש המטוס אל שטח המכונה G שנמצא בפתח כניסה לממ"ן והושאר שם. לגרסת רש"ת בסעיף 9 (א) לתצהיר העדות הראשית מטעם מר מלניצקי, שינוע המטען על-ידי עובדיה הסתיים בשעה 06:37 בבוקר לכל המאוחר.