-
בקשת רשות ערעור על החלטת בית משפט השלום בירושלים (כבוד השופט ע' עאסי), בת"א 31938-08-14, מיום 19.3.15, בגדרה נדחתה בקשה לעיכוב הליכים בהתאם לסעיף 5 לחוק הבוררות.
רקע ותמצית ההליך בבית משפט קמא
-
ביום 28.6.11 חתמו הצדדים על הסכם מכר, בגדרו רכשו המשיבים מהמבקשת, חברת בנייה, דירה ביישוב ביתר עילית (להלן: "הדירה"), אשר נמסרה למשיבים ביום 14.2.13.
-
לפי הנטען בכתב התביעה, המשיבים פנו פעמים רבות למבקשת בתלונות בגין ליקויי בניה בדירה. המבקשת ביצעה תיקונים קוסמטיים בלתי מקצועיים, אשר סיפקו מענה אך ורק לתקופה מוגבלת וחלק מהליקויים חזרו על עצמם בסמוך לאחר תיקונם.
-
עקב כך, הגישו המשיבים ביום 21.8.14 תביעה כספית לבית משפט קמא כנגד המבקשת בגין ליקויי בניה, איחור במסירת הדירה ואי השבת כספי נאמנות, ועתרו לחייב את המבקשת, בין היתר, בתשלום עלויות הליקויים, אחסון והובלה, איחור במסירת החזקה בדירה, השבת כספים שהופקדו בנאמנות ופיצויים בגין עוגמת נפש – כל אלה בסכום כולל של 240,134 ₪.
-
ביום 23.12.14 הגישה המבקשת בקשה לעיכוב הליכים לפי סעיף 5 לחוק הבוררות, בטענה שסעיף 17 להסכם המכר קובע תניית בוררות בין הצדדים, ממנה בחרו המשיבים להתעלם, עת הגישו תביעתם לבית משפט קמא. בד בבד, עתרה המבקשת לדחיית מועד הגשת כתב ההגנה. המשיבים התנגדו.
-
ביום 19.3.15 דחה בית משפט קמא את הבקשה מן הטעמים הבאים:
אין בית הדין הרבני מוסמך לשמש כבורר במחלוקת שאינה בתחום סמכותו העניינית;
טענת המבקשת, לפיה בית דין רבני פרטי מוסמך לשמש בורר בין הצדדים – כלל לא הוכחה, מה גם שהמילה "פרטי" לא צוינה בהסכם המכר ולכן אין זה סביר לכבול את המשיבים להתדיין בפני גוף שלא הוגדר מפורשות בהסכם;
תניית הבוררות אינה ברורה וחד משמעית, שכן מחד גיסא נקבע בהסכם המכר כי על הפרת ההסכם יחולו הוראות חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל"א-1970 (להלן: "חוק החוזים (תרופות)"); ומאידך גיסא נקבע, כי בית הדין הרבני יפסוק על פי דין תורה. לא זו אף זו, בהסכם המכר קיים סעיף הקובע כי על ההסכם חלים דיני מדינת ישראל, מקום השיפוט יהיה בירושלים בלבד, וכי תניית הבוררות לא תחול על סעיף 13 להסכם המכר, שכותרתו "הפרות ותרופות";
בית משפט קמא קיבל את טענת המשיבים בדבר תנאי מקפח בחוזה אחיד, שכן המבקשת עתרה להחיל על הפרות המשיבים את הדין הישראלי, בעוד שעל הפרות החוזה מצידה כלפי הרוכשים היא מבקשת להחיל דין תורה ושיפוט רבני.
מכאן הבקשה שלפניי.