בג"צ
בית המשפט העליון ירושלים כבית משפט גבוה לצדק
|
8692-11,2944-10
25/10/2018
|
בפני הרכב השופטים:
1. המשנה לנשיאה ח' מלצר 2. י' עמית 3. השופט בדימוס א' שהם
|
- נגד - |
העותרים והמשיבים שכנגד :
1. העותר 1 בבג"ץ 2944/10 והמשיב 6 בבגץ 8692/11: אברהם קוריצקי 2. העותר 2 בבג"ץ 2944/10: ארגון סגל המחקר במערכת הביטחון ברפא"ל ובמשרד ראש הממשלה 3. העותרת ב-בג"ץ 8692/11 והמשיבה 4 ב-בג"ץ 2944/10: חוה גלייזר
עו"ד שלומי אלעד; עו"ד ורד גרטל (בשם העותרים 2-1) עו"ד דביר גלייזר (בשם העותרת 3)
|
המשיבים והעותרים שכנגד :
1. המשיב 1 ב-בג"ץ 2944/10 והמשיב 6 ב-בג"ץ 8692/11: בית הדין הארצי לעבודה 2. המשיבה 2 ב-בג"ץ 2944/10:מדינת ישראל - הממונה על הגמלאות במשרד האוצר 3. המשיבה 3 ב-בג"ץ 2944/10 והמשיבה 5 ב-בג"ץ 8692/11: מבטחים מוסד לביטוח סוציאלי של העובדים בע"מ 4. המשיבה 5 ב-בג"ץ 2944/10 והמשיבה 7 ב-בג"ץ 8692/11: תורה בנין 5. המשיבה 6 ב-בג"ץ 2944/10 והמשיבה 4 ב-בג"ץ 8692/11:הסתדרות העובדים הכללית החדשה 6. המשיבה 7 ב-בג"ץ 2944/10 והמשיבה 2 ב-בג"ץ 8692/11:קרן הגמלאות המרכזית של עובדי ההסתדרות בע"מ
שלומי אלעד ועו"ד ורד גרטל [בשם העותרים 2-1 ב-בג"ץ 2944/10] עו"ד דביר גלייזר [בשם העותרת ב-בג"ץ 8692/11 והמשיבה 4 ב-בג"ץ 2944/10] עו"ד יעל ברלב [בשם המשיבות 2 בבג"ץ 2944/10] עו"ד אלישע שור; עו"ד רוית קוטק ועו"ד ירון לסטרל [בשם המשיבות 3 ו-7 בבג"ץ 2944/10]
|
החלטה |
בקשה מטעם המשיבות 2, 6, 3 ו-7 ב-בג"צ 2944/10 לאישור מתווה מוסכם לישום בקירוב של פסק הדין בתיקים שבכותרת; תגובה מטעם העותרים בבג"צ 2944/10 מתאריך 01.08.2018 לבקשה הנ"ל
|
המשנה לנשיאה ח' מלצר:
- בתאריך 13.10.2015 ניתן פסק הדין בבג"צ בהליכים שבכותרת (להלן- פסה"ד בבג"צ 2944/10). בית המשפט פירש בפסה"ד ב-בג"צ 2944/10 את דברי החקיקה הרלבנטיים, איזן ביניהם, וקבע, בין השאר, בקבלו את העתירות באופן חלקי, כדלקמן:
" הוראותיו של הסכם הרציפות, לרבות הוראת סעיף 11 שבו – נותרו בעינן והן בעלות תוקף מחייב גם לאחר כניסתו לתוקף של התקנון האחיד. יחד עם זאת, את התיבה: "המשכורת הקובעת המירבית הנהוגה לגבי המבוטחים בקרן", שבסיפא לסעיף 11 להסכם הרציפות, יש לפרש כיום (לאחר כניסתו לתוקף של התקנון האחיד), באופן שבו המשכורת הקובעת המהווה את "תקרת" סכום ההשתתפות של הקרן בפנסיה של הגמלאי – תיקבע על פי שיטת החישוב של המשכורת הקובעת, החלה על מבוטח פעיל בקרן, בהתאם להוראותיהם של חוק הפיקוח על הביטוח והתקנון האחיד (דהיינו: שיטת ממוצע היחסים של השכר לגבי מבוטחי "קג"ם" בענייננו, והשיטה המשלבת בין שיטת 3 השנים האחרונות, ביחס לזכויות שנצברו עד למועד הקובע, ושיטת הממוצעים ביחס לתקופה שמהמועד הקובע ואילך, ביחס למבוטחי "מבטחים", ובכפוף להוראות פרק ט' לתקנון האחיד, הקובעות "תקרת עלייה ריאלית של השכר הקובע", מהחודש הקובע ואילך), וזאת בהתחשב בכך שמדובר בעמית שהוא צד ל"הסכם רציפות זכויות" שנחתם על ידי שר האוצר. כפועל יוצא מכך יש לקחת בחשבון, לצורך חישוב "תקרת" השכר הקובע עבור הקרן המשתתפת – את כל תקופת עבודתו של המבוטח, הנהנית מרציפות, עד למועד פרישתו, ולא רק את תקופת עבודתו כשהיה מבוטח בקרן המשתתפת. המשכורת הקובעת עבור המדינה, לתקופת עבודתו של הגמלאי בשירות המדינה, תישאר עם זאת, המשכורת הקובעת כהגדרתה בחוק הגימלאות, דהיינו: המשכורת הקובעת ערב פרישתו משירות המדינה "
(שם בפיסקה 94 לפסה"ד ב-בג"צ 2944/10; ההדגשות במקור – ח"מ).
בעקבות האמור נקבע בסיום פסה"ד בבג"צ 2944/10, בין השאר, כדלקמן:
" לסיכום: דעתי היא כי דין העתירות להתקבל באופן חלקי ויש להפוך את הצו על-תנאי למוחלט, כך שפסק דיננו זה יבוא חלף פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה הנכבד.
כפועל יוצא מכך ייקבע כי על המוסד המשלם (המדינה בענייננו) מוטלת החובה לשלם את מלוא הפנסיה של מי שזכאי לקבל גמלה לפי הסכם הרציפות (כפי שאף נהגה לעשות בפועל, עד למועד התקנתו של התקנון האחיד), כאשר על הקרן המשתתפת מוטלת החובה להעביר את חלקה בתשלום (ועל המדינה לדאוג לקבלו), בהתאם לאמור בפסק-דין זה. משמעות הדבר היא שחישוב המשכורת הקובעת עבור תקופת שירותו של הגמלאי בשירות המדינה ייעשה על פי האמור בחוק הגימלאות, ואילו חישוב "תקרת" השכר הקובע עבור חלקה של הקרן המשתתפת בתשלום הגמלה, ייעשה בהתאם לשיטת החישוב הקבועה בתקנון האחיד החל עליה, ביחס למבוטח פעיל בקרן (שיטת ממוצע היחסים של השכר ביחס לקג"ם בענייננו, או השיטה המשלבת בינה לבין שיטת 3 השנים האחרונות, ביחס למבטחים בענייננו, ובכפוף להוראות פרק ט' לתקנון האחיד, הקובעות תקרת עלייה ריאלית לשכר הקובע, החל מהחודש הקובע ואילך), כאשר לעניין חישוב זה (של "תקרת" "המשכורת הקובעת" בקרן) יש להביא בחשבון את מלוא תקופת עבודתו של הגמלאי, הנהנית מרציפות זכויות (לרבות תקופת עבודתו בשירות המדינה).
משכך, אציע לחברי כי נורה למדינה ולקרנות לחשב מחדש את סכום הגמלה שעל העותרים – ועל עמיתים כדוגמתם (הקשורים בהסכם רציפות זכויות ופרשו מעבודה בשירות המדינה לאחר "המועד הקובע") – לקבל, ולשלמו להם לרבות הפרשים בגין תשלומי העבר, ממועד הזכאות, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כדין, בהתאם לאמור בפסק-דין זה. מטבע הדברים, יישומו של פסק דיננו זה יחייב שיתוף פעולה הדוק והעברת מידע בין המוסדות לצורך חישוב הפנסיה במקרים קונקרטיים, ואף על הגימלאים לסייע, במקרי צורך, בהשלמת מידע, או בהבהרת אי-בהירויות.