ע"ע
בית דין ארצי לעבודה ירושלים
|
1431-02
13/11/2007
|
בפני השופט:
1. הנשיא סטיב אדלר 2. יגאל פליטמן 3. ורדה וירט ליבנה
|
- נגד - |
התובע:
ד"ר פטר בנדל ואח' עו"ד ארנה לין
|
הנתבע:
1. מכון ויצמן למדע 2. פרקליטות המדינה -היועץ המשפטי לממשלה
עו"ד אשר סלע עו"ד דניאל גולדברג
|
פסק-דין |
השופט יגאל פליטמן
פתח דבר
1. לפנינו ערעור על פסק דינו של בית הדין האזורי בתל אביב (סגנית השופטת הראשית אורלי סלע ונציגת הציבור גב' אריאלה גילצר כתוארה דאז; עב 30216/96), בו נדחתה תביעת המערערים להכרה בזכאותם הקבוצתית ל"מענק הקריטריונים" ככל שיעמדו פרטנית בתנאי תשלומו.
הרקע העובדתי
2. המשיב מספר 1, מכון ויצמן למדע (להלן -
המכון) הינו מוסד להשכלה גבוהה אשר המדינה נוטלת חלק בתיקצובו דרך הועדה לתיכנון ותיקצוב של המועצה להשכלה גבוהה. מהיות המכון "גוף נתמך" כאמור, על פי סעיף 32 לחוק יסודות התקציב, כפוף הוא להוראת סעיף 29 לאותו החוק.
3. המדענים חוקרי המכון, מובילי צוותי המחקר בתחומם, "נמנים על הסגל האקדמי הבכיר" של עובדי המכון "במסלול המדענים הרגיל" (להלן -
מדעני המכון). ואולם, על מנת לסייע במחקר מדעני המכון הוקם במיוחד "מסלול העמיתים", (להלן -
מסלול העמיתים) שיועד להעסקת מדענים בעלי תואר H.D.P. או D.M, או בעלי כישורים מתאימים לחסרי תארים אלה (להלן -
עמיתי מחקר).
המערערים שייכים כולם לקבוצת עמיתי המחקר במסלול העמיתים, קבוצה המונה כ-130 איש.
נוהל העסקת עמיתי המחקר במסלול העמיתים במכון, נקבע כהסדר חד צדדי על ידי המכון בשנת 1989, ולאחר מכן בשנת 1994. על פי האמור באותם נהלים, מסלול עמיתים, כפי שכבר הודגש, נועד להעסיק מדענים "על מנת לסייע במחקרים הנערכים על ידי מדעני המכון". אותו סיוע מצא ביטויו בהשתתפות עמיתי המחקר בצוותי המחקר של מדעני המכון במסלול המינויים הרגיל, או בסיוע למדעני המכון באמצעות יחידות שירות.
מסלול העמיתים אם כן יועד לדרג הפחות בכיר של מדעני המכון, לאו דווקא בהכרח בעלי תואר שלישי, ולנושאי משרת עמית עוזר ועד למשרת עמית בכיר.
תנאי שכרם של עמיתי המחקר על פי דירוגם במסלול העמיתים, נקבעו בנוהל העסקתם (להלן -
נוהל העסקה), ונגזרו מתנאי שכרם ודירוגם של מדעני המכון במסלול המינויים הרגיל.
4. ביום 31.5.94 נחתם הסכם קיבוצי בין המוסדות להשכלה גבוהה לבין ארגוני הסגל האקדמי הבכיר והזוטר במוסדות להשכלה גבוהה, בדבר שכר ותנאי עבודה לסגל האקדמי הבכיר והזוטר באותם מוסדות (להלן -
ההסכם הקיבוצי). ההסכם הקיבוצי אושר על ידי הממונה על השכר במשרד האוצר (להלן -
הממונה) , כנדרש על פי חוק יסודות התקציב.
במקביל למשא ומתן שנוהל לקראת חתימת ההסכם הקיבוצי, ניהלו הצדדים משא ומתן שנועד להסדיר תשלום מענק מיוחד לאנשי הסגל האקדמי הבכיר. הסכמת הצדדים בעניין זה נעשתה על דרך שליחת מכתבים שהפנה נשיא כל מוסד להשכלה גבוהה לראש הסגל האקדמי הבכיר באותו המוסד (להלן -
מכתב הנשיא). מכתבי הנשיא מחודש מאי 1994 צורפו כנספחים להסכם הקיבוצי ואושרו על ידי הממונה.
5. על פי מכתב הנשיא, קבלת המענק הותנה במספר תנאים מקדימים ומצטברים:
ראשית - הוא יועד לחברי סגל אקדמי בכיר במסלול המינויים הרגיל;
שנית - עליהם להיות מועסקים במשרה מלאה;
שלישית - עליהם להקדיש עיקר זמנם ומאמציהם להוראה, מחקר וניהול אקדמי במסגרת האוניברסיטה.
לממלא אחר כל האמור, שלא חלק זמנו עם מקום עבודה אחר, קמה זכאות ל"מענק הקדשת זמן מלא למוסד".
לממלא אחר כל האמור, שעמד בקריטריונים נוספים שנקבעו על ידי סגל האוניברסיטה ואושרו על ידי הוועדה לתיכנון ותיקצוב ועל ידי הממונה - קמה זכאות ל"מענק קריטריונים".
הזכאות ל"מענק קריטריונים" קמה בגין עבודה מעבר למתחייב מהתקנות האקדמיות באוניברסיטה. פעילות רגילה לא זיכתה באותו מענק. כך נקבע במפורש בפסיקת בית המשפט המחוזי - הנשיא וינוגרד (ת.א. תל אביב 528.85
מדינת ישראל נגד אוניברסיטת תל אביב ואח'), לאחר שהתחוור לממונה, שהמוסדות להשכלה גבוהה קבעו קריטריונים מקלים לתשלום המענק, שלא בהתאם לנוסחים המאושרים של מכתב הנשיא.