מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק בג"ץ 5090/12 - פסקדין
חפש עורך דין לפי תחום משפטי
| |

פסק-דין בתיק בג"ץ 5090/12

תאריך פרסום : 02/12/2012 | גרסת הדפסה
בג"צ
בית המשפט העליון
5090-12,6907-12,7271-12
25/11/2012
בפני השופט:
1. א' גרוניס
2. נ' הנדל
3. ד' ברק-ארז


- נגד -
התובע:
1. עובייד זועבי מחמוד - יו"ר ועד כפר נין
2. . עו"ד ראיד זועבי
3. עו"ד מאהר זועבי
4. עו"ד עבד אלקאדר זועבי
5. עו"ד יוסף שלבי
6. עו"ד אמיל זועבי
7. עו"ד יאסר זועבי
8. עו"ד (רו"ח) עמראן זועבי
9. עו"ד מחמוד ח'אלד זועבי
10. עו"ד מוחמד תייסיר זועבי
11. עו"ד עבדאללה זועבי
12. עבדלרחים זועבי
13. מסאבח זועבי
14. בסאם זועבי
15. ענאן זועבי

עו"ד דפנה הולץ-לכנר
עו"ד עבדאללה זועבי
עו"ד זכי כמאל
הנתבע:
1. שר הפנים אלי ישי
2. המפקח הארצי על הבחירות משרד הפנים
3. מיכאל כהן יו"ר הוועדה הממונה בוסתן אל מרג'
4. יעקב עמר חבר הוועדה הממונה בוסתן אל מרג'
5. שמעון בינון חבר הוועדה הממונה בוסתן אל מרג'

עו"ד שוש שמואלי
עו"ד רוני אייזנברג
עו"ד גור בליי
פסק-דין

הנשיא א' גרוניס:

1.        לפנינו שלוש עתירות שעניינן מועד קיום בחירות למועצה האזורית בוסתן אל מרג' (להלן - המועצה), וסיום עבודת הוועדה הממונה בה.

2.        בשנת 2008 מינה שר הפנים ועדת חקירה לבחינת תפקוד המועצה. דו"ח ועדת החקירה לימד על ליקויים רבים בעבודת המועצה, ובהם חריגה מכללי מינהל תקין, גירעון שוטף של למעלה מ-8 מיליון ש"ח (כ-35% מהכנסות המועצה) וגירעון מצטבר של כ-17.5 מיליון ש"ח (כ-74% מהכנסות המועצה). לנוכח ליקויים אלה, מונתה בשנת 2009 ועדה ממונה בראשות יושב-ראש זמני, לשם הבראת המועצה. בשנת 2010 מונה יושב-ראש קבוע לוועדה.

3.        לקראת מועד הבחירות המתוכנן למועצה, הוא 4.12.2012, טרם הושלם תהליך הבראתה בידי הוועדה הממונה. כך למשל, טרם אושרה תוכנית הבראה סופית למועצה וטרם הושלם הטיפול בנושאים כגון ניהול רישום תקין בספרי המועצה, צמצום כוח האדם וחיוב התושבים באגרות ובהיטלים שונים. עוד יצוין, כי בשנת 2011 גדל הגירעון השוטף של המועצה ביחס לשנים קודמות באופן משמעותי. עם זאת, מהודעה שהגיש משרד הפנים עולה כי גידול זה נובע מגילוי תיקי הוצאה לפועל במסגרת בדיקת רואה חשבון מטעמו.

4.        לנוכח מצב דברים זה, עתר יושב-ראש ועד כפר נין (הוא אחד מן הכפרים המאוגדים במועצה) לדחיית מועד הבחירות לחודש דצמבר 2015 (בג"ץ 5090/12). בתגובתו המקדמית לעתירה הודיע שר הפנים כי בהתאם להמלצת מנהל מינהל השלטון המקומי, בכוונתו לעשות שימוש בסמכותו לפי סעיף 4 לחוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות), התשנ"ד-1994 (להלן - חוק המועצות האזוריות), ולדחות את מועד קיום הבחירות במועצה בשנתיים. זאת במקביל לעריכת חילופי גברי בראשות הוועדה הממונה. בעקבות הודעה זו הוגשו שתי עתירות לקיום הבחירות במועדן, היינו בחודש הבא. העתירה שכותרתה בג"ץ 6907/12 הוגשה על-ידי מספר תושבים במועצה, עורכי-דין במקצועם; והעתירה שכותרתה בג"ץ 7271/12 הוגשה על-ידי קבוצה אחרת מתושבי המועצה.

5.        העותרים בבג"ץ 6907/12 טוענים כי דחיית מועד הבחירות פוגעת בזכותם לבחור ולהיבחר ובזכות לשיוויון. כן טוענים העותרים כי החלטת שר הפנים אינה מידתית, אינה סבירה והיא נגועה בשיקולים זרים. העותרים מוסיפים כי תפקודה של הוועדה הממונה, לטעמם, אינו תקין. לעניין זה מדגישים הם את העובדה שטרם אושרה תוכנית הבראה סופית ואת הגידול בגירעון בשנת 2011.

           העותרים בבג"ץ 7271/12 מוסיפים כי סעיף 4 לחוק המועצות האזוריות מורה כי דחיית מועדן של הבחירות תיעשה לאחר התייעצות עם ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת (להלן - ועדת הפנים). לעמדת העותרים, גיבש שר הפנים עמדה סופית טרם התייעצותו עם הוועדה, ועל-כן מבחינה מהותית לא מולאה דרישת ההיוועצות. עוד טוענים העותרים בבג"ץ 7271/12 כי תפקודה הלקוי של המועצה - הן בתקופה שלפני מינוי הוועדה הממונה הן בתקופה שאחריו - נובע בעיקר מהתנהלותו של גזבר המועצה (הוא המשיב 9 בבג"ץ 7271/12, להלן - הגזבר). לנוכח עמדה זו, מבקשים העותרים בבג"ץ 7271/12 סעד נוסף והוא - פיטורי הגזבר מתפקידו.

6.        שר הפנים סבור מנגד, כי ההחלטה לדחות את מועד הבחירות במועצה מאזנת באופן ראוי בין השיקולים הרלוונטיים השונים, ובכללם זכויות התושבים והצורך להשלים את תהליך ההבראה לרווחתם. כן מדגיש שר הפנים כי במסגרת הבראת המועצה נהנית הוועדה הממונה מליווי של משרד הפנים ושל צוות מקצועי מטעמו (חשב מלווה, עורך-דין ורואה-חשבון) ומתקציבים שיועברו למועצה מהמדינה. באשר לתפקודו של הגזבר, הודיע שר הפנים כי הדבר מצוי בבדיקת משרדו וכי מכל מקום הבראת המועצה מצריכה מגוון רחב של צעדים ואינה תלויה רק בזהותו של הגזבר.

           הגזבר טוען בתגובתו, כי העתירה בעניינו מוקדמת, משלא התקיים ההליך הקבוע בדין לעניין פיטוריו.

7.        לאחר ששקלנו את טענות העותרים השונים מזה ואת טענות משרד הפנים מזה, הגענו למסקנה כי יש לדחות את העתירות, בכפוף למספר הערות שיפורטו להלן. אכן, המועצה מצויה במצב קשה מבחינה כספית ומינהלית כאחד. קשיים אלה ניכרים גם מן העתירה בבג"ץ 5090/12, שבה נתבקשה דווקא דחיית מועד הבחירות. נוכח מצבה של המועצה, החלטת משרד הפנים שלא לקיים בחירות במועד קרוב היא סבירה. במיוחד כך משהחלטת שר הפנים תואמת את המלצת ועדת הפנים, שהתקבלה לאחר קיום שני דיונים נוקבים שבהם נבחנו השיקולים השונים לכאן ולכאן. בסיכום הדיונים אף ביקשה ועדת הפנים שיינתן לה דיווח שוטף, מדי ששה חודשים, על התקדמות תכנית ההבראה למועצה. עם זאת, מן העתירות עולה תמונה לא פשוטה גם באשר לתפקוד הוועדה הממונה, ובכלל זה ניתן להצביע על החלפת יושב-ראש הוועדה זו הפעם השלישית; על כך שטרם הושלמה הכנת תכנית הבראה; וכן על הגידול בגירעון בשנת 2011, אף שמקורו, כך נראה, בגילוי תיקי הוצאה לפועל שנפתחו נגד המועצה במועד שלא הוברר לפנינו. על-כן הגענו למסקנה כי אף שאין מקום להתערב בהחלטה לדחות את מועד הבחירות למועצה, ברי כי על משרד הפנים לפקח באופן צמוד אחר התקדמות עבודתה של הוועדה הממונה ואף לשקול בשנית את קיום הבחירות בטרם יחלפו שנתיים.

8.        לפיכך אנו דוחים את העתירות בבג"ץ 6907/12 ובבג"ץ 7271/12 בעניין דחיית מועד הבחירות, ואילו העתירה בבג"ץ 5090/12 נמחקת. על מנכ"ל משרד הפנים ומנהל מינהל השלטון המקומי לקיים מעקב צמוד אחר פעילותה של הוועדה הממונה ולוודא כי תוכנית הבראה תוכן בהקדם. כמו כן, בחלוף ששה חודשים מהיום, ישקול מחדש שר הפנים את האפשרות לקיים בחירות במועצה בתאריך 24.12.2013, עת קבועות בחירות למועצות האזוריות.

           העתירה בבג"ץ 7271/12 לפיטורי הגזבר נדחית אף היא. כפי שעולה מתגובת משרד הפנים, עניין זה עודנו מצוי בבדיקתו, והעתירה בהקשר זה היא מוקדמת. בנסיבות העניין לא ייעשה צו להוצאות.

           ניתן היום, י"א בכסלו התשע"ג (25.11.2012).

ה נ ש י א

      ש ו פ ט

      ש ו פ ט ת


העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח.   12050900_S10.doc   דז

מרכז מידע, טל' 077-2703333 ; אתר אינטרנט,  www.court.gov.il

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן יעוץ אישי, שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
*
*
*
*

חיפוש עורך דין לפי עיר

המידע המשפטי שחשוב לדעת – ישירות למייל שלכם!
הצטרפו לניוזלטר וקבלו את כל מה שחם בעולם המשפט
עדכונים, פסקי דין חשובים וניתוחים מקצועיים, לפני כולם.
זה הזמן להצטרף לרשימת התפוצה
במשלוח הטופס אני מסכים לקבל לכתובת המייל שלי פרסומות ועדכונים מאתר פסק דין
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ