א
בית משפט השלום תל אביב-יפו
|
157858-02
19/10/2006
|
בפני השופט:
אביגיל כהן
|
- נגד - |
התובע:
הפניקס הישראלי בע"מ - חברה לבטוח בע"מ
|
הנתבע:
1. אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ 2. ממן מסופי מטען וניטול בע"מ 3. שדמה שינוע מטענים בע"מ
|
פסק-דין |
1. בפני תביעת סוברוגציה שהגישה הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ (להלן: "הפניקס") על סך 18,467 דולר אשר היו שווים למועד הגשת התביעה לסך של 90,000 ש"ח.
2. התביעה הוגשה בתחילה נגד ארבע נתבעות. לאחר מכן נמחקו התביעות נגד הנתבעות 1, 2 ומ.פ.ל.
הנתבעת 3 שלחה הודעת צד ג' נגד מ.פ.ל.
3.
רקע עובדתי:
א) הפניקס היתה החברה המבטחת של ישפאר הום טק בע"מ. (להלן: "ישפאר").
ישפאר רכשה מוצרי וידיאו ואודיו שונים מחברת סוני בסכום של 141,548.33 יורו (להלן: "המטען"). המטען בוטח אצל חברת הפניקס.
ב) ביום 10/2/2000 הוטען המטען בנמל התעופה בהולנד. המטען הגיע לישראל ביום 12/2/2000 ואוחסן במחסני ממן עד לשחרורו על ידי המוביל היבשתי - הנתבעת 3 (להלן: "שדמה").
ג) שדמה הובילה את המטען למחסני מ.פ.ל. - צד ג' (להלן: "מ.פ.ל.").
המטען התקבל כשהוא ניזוק וקרוע ועם חשש לחוסר. הפניקס מינו שמאי לבדיקת נסיבות האירוע והערכת גובה הנזק. על פי דו"ח השמאי, נגרם נזק על פי ערכי חשבון הספק בסכום של 10,832.68 יורו. בהתאם לתנאי הפוליסה בין הפניקס וישפאר, הביטוח הוא על ערך המטען לסוחר בישראל ועל כן הפניקס פיצתה את ישפאר בסכום של 18,647 דולר שהינו מלוא הסכום בהתאם למחירי הסוחר בניכוי השתתפות עצמית של ישפאר בסך של 5,000 דולר.
ד) המחלוקת בפועל היא: מי אחראי לנזק, האם המוביל היבשתי שדמה או מחסני מ.פ.ל.
שדמה טוענת כמובן, כי מ.פ.ל היא זו שאחראית לנזק ומ.פ.ל. טוענת, כי שדמה היא זו שאחראית לנזק וכי הנזק נגרם למטען עוד בטרם הגיע למחסני מ.פ.ל.
עוד טען בא כוחה של שדמה בסיכומיו, כי התובעת לא הוכיחה, כי המטען הובא לישראל במטוס אל-על שהוא שלם ותקין, וכי כלל לא הוכח חוסר כלשהו.
4.
לאחר עיון בטענות הצדדים ובסיכומיהם, הגעתי למסקנה ולפיה הנתבעת 3 - שדמה היא זו שאחראית לנזק וזאת מהנימוקים כדלקמן:
(1) מר מרדכי עמיאל - מחסנאי שחרורים בממן - מסופי מטען וניטול בע"מ (שהיא הנתבעת 2 בתיק שנמחקה ממנו) הגיש תצהיר עדות ראשית בתיק מטעם ממן, עוד בטרם נמחקה התביעה נגד ממן.
ב"כ התובעת ביקש לזמנו כעד מטעמו.
מתצהירו של מר עמיאל, ניתן להיווכח, כי כאשר נקלט המטען במחסני ממן לא נרשמה כל הערת נזק ביחס למטען, כפי שניתן לראות על גבי פקודת המסירה שצורפה כנספח א' לתצהירו.
על פי תצהירו של מר עמיאל, ממן מוסמכת לשחרר את המטען, רק לידי מי שאוחז בפקודת המסירה, וסדרן העבודה של שדמה - ניסים הוא זה שאחז בפקודת המסירה והוא שאישר את קבלת ארבעת יחידות המטען בשלימות וחתם על קבלת המטען. (כפי שניתן לראות על גבי פקודת המסירה).
מר עמיאל ציין, כי ארבעת יחידות המטען היו שלימות ותקינות כששוחררו מממן.
מר עמיאל במהלך חקירתו הנגדית ראה את התמונות של המטען (סומן א' בתיק המוצגים) וציין, כי מטען מסוג כזה שיש עליו התערבות של דבק (מסקנטיפ) לא היה יוצא ממחסני ממן ללא הערה באשר לכך. (עמ' 23 שורות 11 - 17 לפרוטוקול).