אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פלונית ואח' נ' משרד הפנים ואח'

פלונית ואח' נ' משרד הפנים ואח'

תאריך פרסום : 06/08/2023 | גרסת הדפסה

עת"מ
בית המשפט המחוזי חיפה כבית-משפט לעניינים מנהליים
12718-03-23
24/07/2023
בפני הנשיא:
רון שפירא

- נגד -
עותרות:
1. פלונית א'
2. פלונית ב'
3. אלמונית (קטינה)

עו"ד דניאלה יעקבי
משיב:
משרד הפנים - רשות האוכלוסין ההגירה ומעברי הגבול
עו"ד פרקליטות מחוז חיפה אזרחי ומנהלי
פסק דין

 

נוסח מותר בפרסום בהשמטת פרטים מזהים

 

הרקע לעתירה וטענות הצדדים בתמצית:

לפני עתירה שעניינה בקשת העותרות להורות למשיב לרשום את העותרת 2 כהורה נוסף לעותרת 3, הקטינה, בהתאם לרשום בתעודת לידה של הקטינה, אשר הוצאה במדינת מסצ'וסטס, ארצות הברית. כן התבקשה הנפקת ספחים עדכניים לתעודות הזהות של העותרות 1 ו-2 בהם יופיע הסטטוס שלהן כנשואות והעותרת 3 תופיע כבתן ובשם המשפחה בו היא מופיעה בתעודת הלידה (XXX).

 

העותרות 1 ו-2 (להלן: "העותרות"), בנות זוג בנות אותו המין, מתגוררות יחד מזה כ-11 שנים ונישאו זו לזו כדין בניו יורק, ארה"ב. הן הביאו לעולם יחד את בתן, העותרת 3 (להלן: "הקטינה"), אשר נולדה במדינת מסצ'וסטס, ארה"ב, כתוצאה מהריון אותו נשאה העותרת 1 ברחמה באמצעות תרומת זרע מבנק הזרע בסיאטל, ארה"ב. העותרות הן אזרחיות ישראליות ובהתבסס על תעודת הנישואין שהונפקה להן עודכן הסטטוס שלהן במרשם האוכלוסין כנשואות זו לזו אך בקשתן לקבל ספח עדכני לתעודת הזהות שלהן סורבה. לאחר לידת הקטינה נרשמו העותרות בארה"ב, שתיהן, כהורות של הקטינה. הקטינה נרשמה תחת שם המשפחה של שתי העותרות ואף הונפקה לה תעודת לידה בה העותרות, שתיהן, רשומות כאימהותיה. ביום 7.12.22 פנו העותרות לקונסוליה הישראלית בבוסטון ארה"ב על מנת לעדכן את הסטטוס שלהן לנשואות וכן לרשום את הקטינה כאזרחית ישראלית. דרישת העותרות לרישום הורותה של העותרת 2 ביחס לקטינה סורבה והיא נרשמה כאשר העותרת 1 נרשמה כהורה יחיד שלה. כן נרשם שם משפחתה של הקטינה כ"XXX" בלבד, שם משפחתה של העותרת 1 בלבד. הודע לעותרות כי הרשויות בארץ מתנות רישום הורותה של העותרת 2 ביחס לקטינה בהצגת "פסק דין הצהרתי של בימ"ש בישראל". גם בקשות העותרות לקבלת ספח עדכני לתעודות הזהות שלהן סורבה. פניה נוספת של העותרות למיצוי הליכים לא טופלה על ידי המשיב לטענתן. על כן, הוגשה העתירה שבנדון.

העותרות טוענות כי המשיב אינו מוסמך לסרב לבצע רישום משמוצגת לו תעודה ציבורית בת תוקף שאינה מגלה טעות עובדתית ברורה על פניה. נטען כי העניינים הנדונים בעתירה זו כבר נדונו והוכרעו על ידי ביהמ"ש העליון ואף יושמו לאחרונה בפסקי דינו של ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב, ולכן המשיב מחויב לפעול כפי שנפסק. כן נטען כי העיכוב ברישום הקטינה כבתה של העותרת 2 פוגע באופן ממשי בזכויות הקטינה, כמו גם בזכויות העותרות. עוד נטען כי המשיב אינו מציית לחוק ולהלכה הפסוקה באופן עקבי משך שנים והדבר מחייב סעד רוחבי שיביא למיגור הפגיעה הקשה הנגרמת לנשים להט"ביות על ידי המשיב. נטען כי מדיניות המשיב מפלה, מנוגדת לנהלי המשיב עצמו, פוגעת בטובת הילד ובזכות לשוויון של הוריו ויוצרת פיצול סטטוס קיצוני (כאשר לקטינים שמות שונים בתעודות הזרות ובתעודות הישראליות). נטען כי מדובר בעותרות שהן אזרחיות ישראליות ובקטינה שהוכרה כאזרחית ישראלית ונרשמה ברישום ראשון במרשם. על פי חוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה – 1965 (להלן: "חוק המרשם"), חובה על פקיד הרישום לרשום את פרטי הקטינה על פי התעודה הציבורית שהוצגה לו. כך גם על פי נוהל רישום לידה בחו"ל של המשיב. הדין המהותי שחל על העותרות הוא הדין של מקום תושבותן במועד שבו נולדה הקטינה, שעל פיו העותרות הן אמהותיה מרגע לידתה ואינן נדרשות להליך משפטי כלשהו לצורך כינון ההורות. על פי הפסיקה, פקיד המרשם אינו יכול להרהר אחר תוקפן המשפטי של תעודות ציבוריות המעידות על פרטי מרשם גם כאשר מדובר בבני זוג בני אותו מין.

 

המשיב טוען כי על רקע הטיפול בעתירה דנן ובהליכים משפטיים אחרים בעניין זה, התקיימו דיונים בהשתתפות גורמי מדינה בכירים הנוגעים בדבר לצורך גיבוש עמדה סדורה בעניין המסמכים הנדרשים לצורך רישום הורה נוסף לילד שנולד בחו"ל. הדיון בסוגיה הכללית הובא לפני היועצת המשפטית לממשלה, אשר קיימה דיון עם כלל גורמי המדינה הרלבנטיים וביום 29.06.23 ניתנה הכרעת היועצת המשפטית לממשלה, אשר אליה הפנה המשיב בתגובתו. המשיב טוען שהדרך הראויה להסדרת הורות של בן זוג של הורה ביולוגי כהורה נוסף היא בכינון הורות מהותית באמצעות צו הורות פסיקתי. לצד זאת וככל שמבוקשת הורות רישומית בלבד, עמדת המשיב היא כי לא ניתן להסתפק בתעודת הלידה הזרה בלבד לצורך רישום ההורות. תעודת לידה אינה מדברת בעד עצמה. היא עשויה ללמד על הלידה ומועדה או על מצב ההורות ביום הלידה, אך לא בהכרח על מצב ההורות במועד המאוחר למועד הנפקתה. לעתים היא משקפת הורות ביולוגית ולעתים הורות משפטית. לעתים היא ניתנת על סמך פסק דין שניתן במדינה הזרה ולעתים היא ניתנת במסגרת הליך מנהלי שנערך במדינה הזרה. לכן מתעוררות שאלות לגבי המשקל הראייתי שיש לתת לאותן תעודות. לכן מצאה היועצת המשפטית לממשלה כי אין להסתפק קטגורית בתעודת לידה כאסמכתא יחידה לרישום הורות.

 

לטענת המשיב, במקרה זה בו עסקינן בהליכי הוריה שבוצעו על ידי בנות זוג מחוץ לישראל ובהן מעורב גורם שלישי – בעל הזרע – אין מקום להסתפק בתעודת הלידה בלבד לצורך רישום בת הזוג של האם היולדת כהורה נוסף. לכן בטרם רישום העותרת 2 כהורה רישומי במרשם האוכלוסין על העותרות להמציא אישור כי מדובר בתרומת זרע אנונימית וזאת על מנת לשלול את החשש האפשרי לקיומם של שלושה הורים, מצב שאינו מוכר בדין הישראלי. במקרה זה לא צורף אישור רפואי שיש בו להעיד כי אכן מדובר בתרומת זרע אנונימית ועניין זה טעון הבהרה והשלמה בטרם ניתן יהיה לבצע את הרישום המבוקש של העותרת 2 כהורה רישומי לקטינה. עם המצאת האישור על מקור הזרע מתרומה אנונימית ניתן יהיה לקדם את הרישום המבוקש. באשר לסעד הנפקת ספחים עדכניים לעותרות נטען כי מאחר שהעותרות אינן נמצאות בישראל כנדרש בסעיף 24 לחוק המרשם, הן אינן זכאיות לקבל תעודת זהות וספח. יש באפשרותן לקבל תמציות רישום המשקפות את פרטי הרישום העדכניים לרבות ביחס למצבן האישי. כמו כן, טוען המשיב כי שיקולי טובת הילד מקימים חשיבות לפעול גם לכינון הורות מהותית בדרך של נקיטת הליך לקבלת צו אימוץ או צו הורות פסיקתי של העותרת 2 ביחס לקטינה, ככל שהעותרות ישובו להתגורר בישראל. באשר להיבט הרישומי בו מתמקדת העתירה, בכפוף להמצאת אישור כי מקור הזרע ממנו נולדה הקטינה הינו מתורם אנונימי הרישום יבוצע וההליך יתייתר.

 

העותרות טוענות במענה לתגובת המשיב כי דרישת המשיב שהעותרות ימציאו אישור על מקור זרע אנונימי הינה מנוגדת לדין ולפסיקה. נטען כי לא מבקשים אישור כזה מאנשים שאינם להט"בים. כאשר מוצגת לפקיד הרישום תעודה ציבורית, הוא חייב לבצע רישום לפי התעודה הציבורית. אין לו סמכות לדרוש מסמכים נוספים אלא אם הוא סבור שמדובר בתעודה מזויפת או כאשר אדם מבקש לרשום לפי הצהרה.

 

דיון והכרעה:

לאחר שבחנתי את טענות הצדדים ואת המסמכים שהוצגו לעיוני, הגעתי למסקנה כי יש לקבל את העתירה במובן זה שפקיד הרישום ירשום את הפרטים במרשם האוכלוסין בהתאם לתעודה הציבורית שהוצגה על ידי העותרות, שלפיה שתי העותרות הן הורי הקטינה והקטינה נושאת את שם משפחתן של שתי העותרות. בכל הנוגע לקבלת ספחים לתעודות הזהות העתירה נדחית וכפי שציין המשיב, מאחר שהעותרות אינן נמצאות בישראל כנדרש בסעיף 24 לחוק המרשם, הן אינן זכאיות לקבל תעודת זהות וספח, אך המשיב ינפיק לעותרות תמציות רישום המשקפות את פרטי הרישום העדכניים, כפי שיירשמו כאמור לעיל בהתאם לתעודה הציבורית. ככל שיגיעו לישראל יוכלו לקבל גם את תעודת הזהות והספח.

 

כפי שנקבע לאחרונה במסגרת עע"מ 7368/22 משרד הפנים נ' עדי בריל (07.03.2023), חוק המרשם מסדיר את רישומם של פרטים שונים ביחס לתושבי ישראל. בסעיף 2 לחוק המרשם קבועה רשימת פרטי המידע שירשמו בנוגע לתושב. פרטים אלה כוללים, בין היתר, את שמו של התושב, שמות הוריו, מינו, דתו ושמות ילדיו. סעיף 3 לחוק קובע כי לרישום פרט במרשם יש ערך ראייתי, בהיותו ראיה לכאורה לנכונותו, אך זאת רק ביחס לחלק מפרטי הרישום, בהיותם עניינים עובדתיים הניתנים להוכחה בנקל (כגון שם משפחה ושם פרטי; שמות ההורים; תאריך הלידה ומקומה; המין; שמות הילדים, תאריכי לידתם ומינם). בהתאם לסעיף 19ב' לחוק המרשם, פרט רישום של תושב שנרשם לראשונה יירשם על פי תעודה ציבורית שהוצגה לפקיד הרישום, ובאין תעודה כזאת – על פי הודעה שנמסרה לפי הסעיפים 5 עד 14. סמכות פקיד הרישום לשנות רישום ראשוני על פי תעודה ציבורית קבועה בסעיף 19ג' לחוק המרשם והשינוי בפרט הרישום של תושב נעשה בהתאם למסמך שנמסר לפי סעיפים 15 או 16 לחוק או על פי הודעה לפי סעיף 17 שהציגו יחד אתה תעודה ציבורית המעידה על השינוי. עם זאת, הגשת ההודעה והתעודה הציבורית אינן מחייבות כי פקיד הרישום ישנה מידית את פריט הרישום המבוקש ובהקשר זה נותן החוק בידי פקיד הרישום סמכות לברר את מהימנות המסמכים. שאלה היקף שיקול דעתו של פקיד הרישום בהקשר זה הוכרעה בפסיקה [עע"מ 7368/22 הנ"ל].

 

כאמור, בכל הנוגע לפריטים "שם משפחה ושם פרטי", "שמות ההורים" ו"שמות הילדים" המפורטים בסעיף 2 לחוק המרשם, הרישום מהווה "ראיה לכאורה" לנכונותו בהתאם לסעיף 3 לחוק המרשם. רישום נתונים אלו עשוי להשליך על עניינים שונים כמו זכות לירושה ומזונות וגופים רבים עשויים להסתמך עליו [דנ"א 1297/20 פלוני נ' היועץ המשפטי לממשלה (25.07.2022)]. חוק המרשם אינו נותן מענה מלא באשר לאופן הרישום של כלל טכניקות ההולדה ואדני ההורות הקיימים היום [דנ"א 1297/20 הנ"ל]. עם זאת, כפי שנקבע בפסיקה, במסגרת הסדר רישום פרט ההורות במרשם האוכלוסין, יש להימנע מלהותיר הכרעות משפטיות מורכבות בידי פקיד המרשם [דנ"א 1297/20 הנ"ל].

 

כפי שטוענות העותרות, במסגרת בג"ץ 143/62 פונק-שלזינגר נ' שר הפנים, פ"ד יז 225 (1963) נקבע עוד מקדמא דינא כי מקום שבו מוצגת לפקיד המרשם תעודה ציבורית בת תוקף, עליו לבצע את הרישום על פיה. כן נפסק בהמשך במסגרת בג"ץ 1779/99 ברנר קדיש נ' שר הפנים, פ"ד נד(2) 368 (2000) כי גם במקרה שבו התעודה הציבורית הזרה מונה שמות שתי נשים כאימהות לילד, הלכת פונק-שלזינגר חלה וקיימת חובת רישום, זאת כאשר בנה של אחת מבנות הזוג הלסביות אומץ על ידי בת הזוג השנייה בהתאם לצו אימוץ ממדינת קליפורניה. לאחר מכן, בבג"ץ 3045/05 בן-ארי נ' מנהל מינהל האוכלוסין, פ"ד סא(3) 537 (2006), נקבע כי יש לרשום נישואי בני אותו המין במרשם האוכלוסין בהתאם לתעודה ציבורית מנהלית. כן נקבע שם כי ברשמו את מצבו המשפחתי של תושב, אין זה מתפקידו של פקיד הרישום ליתן דעתו על תוקפם של הנישואין. כפי שצוין בעע"מ 7368/22 הנ"ל, הכלל שנקבע בפסק הדין בעניין פונק-שלזינגר נוגע לשיקול דעת פקיד הרישום מקום שבו אזרח מגיע למסור הודעה כמצוות החוק. במקרים מעין אלה, נקבע, לא הטיל המחוקק על הפקיד נטל בדיקת כשרות הנישואין או פסלותם, וזאת להוציא מקרה שבו מדובר באי נכונות גלויה לעין שאינה מוטלת בספק סביר.

 

גם השאלה האם יש לרשום הורות לקטין על בסיס תעודת לידה זרה ופסק דין זר לבני זוג בני אותו מין נדונה ונקבעה בבג"ץ 566/11 ממט-מגד נ' משרד הפנים, פ"ד סו(3) 493 (2014) (שנדון ביחד עם בג"ץ 6569/11 בעניין טבק אבירם), שם נקבע בעניין טבק אבירם כי כאשר הילד הוא כבר אזרח ותושב ישראל ועניינה של העתירה הכרה בהורותם של שני ההורים (הן הביולוגי והן ההורה הנוסף) ורישומם של שני ההורים במרשם האוכלוסין, רישום שכזה מבוסס על הוראות חוק המרשם ועל דרישתו להצגת "תעודה ציבורית". לכן נקבע כי יש לרשום הורות לקטין ישראלי על בסיס תעודת לידה רשמית זרה הנושאת את שמות שני ההורים ופסק דין זר, גם אם מדובר בבני זוג מאותו המין, שכן ההכרעה בסוגיות המשפטיות והחברתיות העולות מבקשת הרישום אינה נמצאת בידי פקיד המרשם.

 

בעע"מ 7368/22 הנ"ל חזר ביהמ"ש העליון על ההלכה שלפיה די לו לפקיד הרישום, לצורך מילוי תפקידו ורישום המצב המשפחתי, אם הובאה לפניו תעודה ציבורית כדין בהתאם לדין במדינה בה נערכה התעודה ואין חשש לפגם בתעודה. עליו לרשום את פרטי הרישום בהתאם לתעודה. אין מקום שפקיד הרישום יפעיל שיקול דעת ויכריע בשאלות משפטיות מורכבות. בדנ"א 1297/20 צוין כי בנסיבות של תרומת זרע אנונימית, על זוגתה של האם היולדת, שאימהותה מוכרת מכוח "זיקה לזיקה" וטעונה כינון בצו שיפוטי, להציג לפקיד המרשם תעודה ציבורית שבה היא מופיעה כאמו של הילד ואין להסתפק בהודעה בלבד. כן צוין שם כי תעודה זרה שנכללת בהגדרה של תעודה ציבורית בפקודת הראיות יכולה להספיק לצורך רישום הורות, גם כשמדובר בהורות לא ביולוגית. כאשר מוצגת תעודה ציבורית זרה, סירוב לבצע רישום מייצר פיצול בלתי רצוי בין המרשם הישראלי לסטטוס במדינה הזרה שעליו מעידה התעודה הציבורית [דנ"א 1297/20 הנ"ל].

 

המסקנה מכל האמור היא כי בענייננו על פקיד הרישום לבצע את הרישום בהתאם לתעודה הציבורית שהוצגה לו ואין לו סמכות להימנע מרישום הפרטים כפי שהם מופיעים בתעודה הציבורית הזרה שהוצגה לו, אלא במקרים בהם עולה חשש שהפרטים או התעודה אינם אמתיים, ואין זה המצב בענייננו. בענייננו עומדת בפני המשיב ראיה בעלת משקל ממשי לפיה האם הלא ביולוגית היא אמה של הקטינה, הן מבחינה משפטית והן בפועל, ולכן כפי שנקבע גם בעניין טבק אבירם, אם מבקש פקיד המרשם להקפיד על כך שהמרשם ישקף את המציאות המשפטית והעובדתית לאשורה, ונוכח מכלול הראיות, ספקותיו אינם יכולים להכריע את הכף דווקא לטובת סירוב הרישום. משהוצגה תעודה ציבורית תקפה, על פקיד הרישום לבצע את הרישום בהתאם לאמור בתעודה הציבורית שהוצגה. השאלה בדבר אפשרות קיומם של שלושה הורים והבעיה המשפטית שעלולה להיווצר בעקבות זאת על פי הדין הישראלי אינה שאלה שעל פקיד הרישום להכריע בה ולכן אין זה בסמכותו לדרוש תעודה המעידה על תרומת זרע אנונימית בנסיבות העניין. הדרישה לקבל תעודה שמעידה על תרומת זרע אנונימית מהווה במקרה זה הפעלת שיקול דעת בסוגיות סבוכות שאין לפקיד הרישום סמכות להפעיל בהן שיקול דעת ולהכריע בהן. על כן, עליו לרשום את פרטי המרשם המבוקשים בהתאם לתעודה הציבורית התקפה שהוצגה לו. כמו כן, יצוין כי הדרישה לקבל תעודה שמעידה על תרומת זרע אנונימית איננה מנימוקי הסירוב של בקשת העותרות ודרישה זו כלל לא הוצגה על ידי פקיד המרשם לעותרות כאשר פנו אל המשיב בבקשה לרישום וגם מטעם זה לא מצאתי מקום להורות לעותרות להגיש תעודה שמעידה על תרומת זרע אנונימית. על המשיב לפעול ולרשום את פרטי המרשם בהתאם לתעודה הציבורית שהוצגה לו ושאין מחלוקת בדבר תקפותה.

יצוין כי אמנם נקבע בפסיקה, הן במסגרת בג"ץ טבק אבירם והן במסגרת דנ"א 1297/20 הנ"ל [שנדון יחד עם דנג"ץ 5591/20 צור וייסלברג נ' מנהל מינהל משרד הפנים (25.07.2022)] כי עדיף לטובתו של הילד שתושג הכרעה משפטית מחייבת בעניין מעמדו כלפי בן או בת הזוג של ההורה הביולוגי ולצורך כינון הורות משפטית מהותית. עם זאת ניתן לערוך רישום בהתאם לחוק המרשם של ההורה הנוסף על סמך תעודה ציבורית זרה גם מקום בו לא כוננה הורות משפטית מהותית בישראל ומבלי שיהיה בכך כדי לכונן הורות בפועל, אלא כהורות רישומית בלבד.

 

סיכום:

אשר על כן, לאור המפורט לעיל, העתירה מתקבלת במובן זה שעל פקיד הרישום לרשום את שעולה מהתעודה הציבורית שהוגשה לו, שלפיה שתי העותרות הן הוריה של הקטינה והקטינה נושאת את שם משפחתן של שתי העותרות.

 

בכל הנוגע לספחים לתעודות הזהות, כפי שציין המשיב, מאחר שהעותרות אינן נמצאות בישראל כנדרש בסעיף 24 לחוק המרשם, הן אינן זכאיות לקבל תעודת זהות וספח, אך המשיב ינפיק לעותרות תמציות רישום המשקפות את פרטי הרישום העדכניים, כפי שיירשמו כאמור לעיל בהתאם לתעודה הציבורית. עם הגעתן לארץ יונפקו להן התעודות והספחים. מובהר כי הכרעתי היא בכל הנוגע להיבט הרישומי בו מתמקדת העתירה. הכרעה זו אינה נוגעת לכינון הורות מהותית, אלא רק לבקשת העותרות לרשום בפרטי המרשם את הפרטים בהתאם לתעודה הציבורית שהוצגה על ידן כדין.

 

המדינה תישא בהוצאות העותרות בעתירה זו בסכום כולל של 18,000 ₪ שישולם לידי העותרות, באמצעות ב"כ, עד לא יאוחר מיום 31.8.23.

 

פסק דין זה ניתן כ"חסוי לציבור" וזאת כדי להגן על פרטיות האימהות והקטינה. עם זאת, ובהתחשב בחשיבות הנושא, יחתם גם נוסח נוסף של פסק הדין, הנוסח הנוכחי, ממנו יושמטו כל הפרטים המזהים. הנוסח הנוכחי מותר לפרסום. הנוסח הכולל את שמות העותרות הוא הנוסח המלא והמחייב.  

 

המזכירות תעביר עותק מפסק הדין לב"כ הצדדים.

 

ניתן היום, ו' אב תשפ"ג, 24 יולי 2023, בהעדר הצדדים.

תמונה 2

רון שפירא, נשיא

 

 


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ