כללי
עתירה זו תוקפת את החלטת המשיבה 1, ועדת המשנה הנקודתית של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז המרכז (להלן גם: "ועדת המשנה") מיום 5.12.16, אשר דחתה בקשה למתן היתר לשימוש חורג במקרקעין שבגוש 8165 חלקה 20 (להלן: "המקרקעין"). הבקשה היא למתן היתר לשימוש חורג בבית אריזה שהוקם בהיתר על קרקע המיועדת לחקלאות, למטרת סופרמרקט, לרווחת תושבי המושב ויישובי האזור.
העובדות הצריכות לעניין
העותרים, ניצני עוז מושב עובדים להתיישבות חקלאית שיתופית בע"מ וגב' סמדר צארף (להלן: "העותרת 2", אשר מבקשת להפעיל את הסופרמרקט), הגישו בקשה למתן היתר לשימוש חורג, לתקופה של חמש שנים, במקרקעין הנמצאים בכניסה למושב ניצני עוז, דרומית לכביש 57 וצפונית לכביש הגישה למושב. מדובר ביישוב קו תפר הנמצא במרחב התכנון של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה לב השרון (להלן: "המשיבה 2" או "הוועדה המקומית"). מהות השימוש החורג המבוקש היא שימוש בבית אריזה הקיים בהיתר, כסופרמרקט בשטח כולל של 740.54 מ"ר, וכן שימוש חורג בקרקע חקלאית למשטחי חניות בשטח (372 מ"ר) על גבי חלקה ששטחה 9.687 דונם.
בית האריזה בנוי בחלק הדרומי של החלקה, בסמוך לכביש הגישה למושב, ומשטחי החנייה המבוקשים מצויים בין המבנה לבין הכביש. מזרחית לחלקה נמצאת חלקה נוספת בייעוד חקלאי, אשר רוחבה כ-25 מ', ולאחריה רצף ארוך של חלקות המשמשות למגורים, משני צידי הכביש. במכתב מיום 3.8.16 הודיעה אגודת מושב ניצני עוז כי החלקות הסמוכות למקרקעין הן חלקות ב' של האגודה החקלאית, וכי אין בעלי קרקע אחרים כשכנים.
על החלקה חלות מספר תכניות:
בהתאם לתכנית המתאר הארצית תמ"א 1/35 (שינוי מס' 1 לתמ"א 35), שטח הבקשה נמצא במרקם שמור משולב.
בהתאם לתכנית המתאר הארצית תמ"א 35, שטח התכנית נמצא במרקם שמור משולב ועל פי תשריט ההנחיות הסביבתיות – שטח הבקשה נמצא בשטח בעל רגישות נופית סביבתית גבוהה.
סטטוס החלקה בהתאם לתכנית המתאר המחוזית תמ"מ 3/21 הוא בעל חשיבות מיוחדת בענייננו. בשלב זה ייאמר בקצרה שבהחלטת ועדת המשנה צוין כי "בהגדלה נראה ששטח הבקשה נמצא בחלקו הצפוני בשטח חקלאי/נוף כפרי פתוח ובחלקו הדרומי בשטח לפיתוח כפרי, אך ייתכן כי מדובר בסטייה מקנ"מ". זאת, בעוד העותרים והמשיבה 2 טוענים כי בהתאם לתמ"מ 3/21 השטח נושא הבקשה נמצא בשלמותו ב"אזור פיתוח כפרי", שבו רשימת התכליות והשימושים כוללת, בין היתר, מבני מסחר (סעיף 7.2.1(ז) לתקנון התמ"מ). העותרים הציגו בהמשך תימוכין לעמדתם, כפי שיפורט להלן בפסקה 9. המשיבה 1 הביאה בתגובתה המקדמית את האמור בהחלטת ועדת המשנה, ואולם בהמשך, בהשלמת טיעון מטעמה, ציינה כי משמעות הסטייה האפשרית מקנה מידה היא כי השטח נמצא בשלמותו בשטח לפיתוח כפרי.
באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.
האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.