עת"מ
בית משפט לעניינים מנהליים נצרת
|
46386-11-17
08/02/2018
|
בפני השופט:
דני צרפתי
|
- נגד - |
העותר:
לטיף פראג'
|
המשיב:
אגף רישוי כלי יריה - המשרד לביטחון פנים
|
פסק דין |
פסק דין זה מתייחס במאוחד הן לעתירה הנוכחית והן לעתירה 39552-11-17.
בעתירות עתרו העותרים כנגד החלטת המשיב לדחות את בקשתם לחידוש רישיון, על פי זכותם על פי הוראות המעבר כפי שאתייחס אליהם בתמצית, מהטעם כי איחרו בהשלמת הפעולות הדרושות במסגרת בקשה לחידוש.
בישיבת יום 11/1/2018 קיימתי דיון עיקרו לא לפרוטוקול, במסגרתו הובהרה עמדת בית המשפט לפיה התנהלות המשיב בכל הנוגע למבקשי חידוש רישיון שהתעכבו בהגשת הבקשה דורשת תיקון. ההנחה היתה כי הדברים ייבחנו אצל המשיב, הן בנוגע לעותרים והן בנוגע לנוהל בכללותו, על מנת להבטיח התנהלות תקינה בסוגיה האמורה לתועלת הציבור והאזרחים מבקשי החידוש.
הגם שאמונים עליי דברי ב"כ המשיב, לפיהם הסוגיות לובנו והן נבחנות, הרי אל מול האמור התקבלה תגובת המשיב עובר לדיון היום, כאשר ממנה בתמצית אפשר ללמוד שניים – האחד, כי לאחר בחינה החליט המשיב להיעתר לבקשת העותרים להמשיך תהליך חידוש הרישיון בעניינם למרות העיכוב בהשלמת ההליך, והשני – והוא עיקר לענייננו, כי על פי המשיב, התנהלותו כפי שהיא עולה במסגרת הדיונים בעתירה, הינה התנהלות נכונה שאינה דורשת שינוי.
ב"כ העותרים לא ראה להסתפק בתגובה האמורה, יש לומר בצדק, ודרש לכל הפחות כי בית המשפט יאמר דברו בנקודות העקרוניות העומדות לדיון וכן עתר לחיוב בהוצאות.
מאחר ובענייננו אישר כאמור המשיב כי החליט להכיר בזכותם של העותרים לחדש רישיונותיהם, אינני רואה לעסוק באופן פרטני בעניינם של אלו, אלה ככל שההתנהלות כלפיהם יכולה ללמד על נהלי המשיב המחייבים שינוי על פי הבנתי.
מבלי להרחיב אציין, כי ההיסטוריה החקיקתית, כמו גם הוראות המעבר הרלבנטיות כיום ואתייחס אליהן בתמצית, מכירות בזכות מי שהחזיק ברישיונות נשק תקופה ארוכה להמשיך ולהחזיק ברישיון זה, הגם שאינו עמד עוד בתבחינים התקפים כיום. זכות זו כאמור הוכרה במסגרת מה שהוגדר בעבר כתבחין משמר וכיום, במסגרת הוראות סעיף 8 (ג) להוראות בדבר דרישות ותבחינים למתן רישיון פרטי (2016).
מכל מקום, מההוראות המפורטות, ברור הוא כי המחוקק מכיר בזכות אלו העומדים בהוראות המעבר להמשיך ולהחזיק ברישיון וכי על הרשות לנקוט כלפיהם בהגינות מינהלית ולאפשר להם לשמר זכות זו. אין לתת יד בנדון למדיניות אשר תכליתה למעשה צמצום או איון הזכות הנ"ל, אם על דרך הצגת דרישות נוקשות, הצגת מידע חלקי באשר לזכות החידוש כאמור, ניצול תקלות ואיחורים, הכבדה בתהליך החידוש וכדומה מהלכים שתכליתם פתח לשלילת הזכות.
לענייננו ובהקשר למבקש חידוש רישיון על פי הוראת המעבר, רלבנטיות הוראות סעיף 8 (ג) ו- (ד) לאותן הוראות מעבר, הקובעות בסעיף (ג) - את אותה הזכות להמשיך ולהחזיק ברצף הרישיון למי שמחזיק תקופה ארוכה ברישיון ובסעיף (ד) קובעות את התנאים להגשת בקשה החידוש. לענייננו יש להתמקד בהוראת סעיף ד (2) הקובעת על צד העיקר כי ראש האגף לא יאריך תוקף רישיון כאמור (למבקש חידוש רישיון), אם מחזיק הרישיון לא נשמע להוראות הרשות, לרבות איחר בחידוש הרישיון, הפר תנאים, נמנע מהפקדת נשק ועוד תנאים. באותו סעיף מנגד הוכרה סמכותו של ראש האגף, בכל אופן לחדש רישיון לענייננו גם כלפי מי שאיחר בהגשת בקשת החידוש, אם לדעתו קיימת הצדקה מיוחדת לכך.