עת"מ
בית משפט לעניינים מנהליים חיפה
|
38877-11-17
07/04/2018
|
בפני השופטת:
ריבי למלשטריך-לטר
|
- נגד - |
עותרת:
עמותת שומרי הסף-התנועה להגנת ערכי שלטון החוק ע.ר. 0600336 עו"ד אורי שילה עו"ד ליאור דץ
|
משיבים:
1. עיריית חיפה 2. קאר2גו טי.אל.וי. בע"מ ח.פ. 515455483 3. קאר2גו שיתוף רכבים טי.אל.וי. 4. שותפות מוגבלת ח.פ. 550268536 5. מדינת ישראל 6. קרסו מוטורס בע"מ ח.פ.514065283
עוה"ד גיל חגי ועו"ד גיא לייכטר [בשם משיבה 1] עו"ד ברקוביץ[בשם משיבה 3] עו"ד עוה"ד דאוד-הפרקליטות אזרחית חיפה[בשם משיבה 4]
|
פסק דין |
1. במוקד העתירה המיזם השיתופי של עירית חיפה לכלי רכב חשמלי המופעל על ידי חברת CAR2GO . העותרת טוענת כי על העיריה היה לפרסם מכרז בענין זה, ואילו מנגד, טוענת העיריה כי התקשרה עם חברת CAR2GOכספק יחיד. העתירה הוגשה ביום 16.11.17 . במקביל הוגשה בקשה למתן צו ביניים על מנת שבית המשפט יורה להימנע מכל פעולה הקשורה במיזם עד להחלטה המורה על הפסקת המיזם. לאחר דיון וקבלת מסמכים שנדרשו, הבקשה לצו ביניים נדחתה בהחלטה מנומקת מיום 4.12.17.
העותרת עמדה על כך שתהיה הכרעה גם בעתירה העיקרית עצמה, על אף שלא היה שוני עובדתי כלשהו. לפיכך, התקיים דיון נוסף בעתירה ונשמעו טיעוני הצדדים.
2. הוסכם על ב"כ הצדדים כי המשיבה הרלוונטית, במקום משיבות 2,3, היא החברה קרטוגו בע"מ. ( CAR2GO ), (להלן "קרטוגו ") ועל אף שלא התבקש תיקון פורמלי, אראה את קרטוגו כמשיבה בעתירה זו.
3. מיזם שיתופי לכלי רכב חשמלי
3.1שימוש בכלי רכב חשמליים נועד לצמצם את הפליטות מכלי רכב, המהווים מקור עיקרי לזיהום אויר בערים הגדולות. בתחנות הניטור התחבורתיות במרכזי הערים נרשמות מדי שנה חריגות מתקני איכות האוויר למזהמים, שמקורם הוא בתחבורה. כך גם באופן בולט בחיפה, בה נמצא ריכוז מפעלים באזור מפרץ חיפה, פעילות של נמל , פעילות של ממגורה, ועוד. זיהום האוויר כתוצאה מפליטות כלי הרכב מגביר באופן משמעותי את התחלואה והתמותה בקרב האוכלוסייה הנחשפת לכך, כך על פי מחקרים שונים. שימוש בכלי רכב חשמליים מביא לצמצום זיהום האוויר שמקורו בתחבורה, וצמצום חשיפת האוכלוסייה לזיהום. קיימת היום מגמה עולמית, שניצניה גם בארץ, למעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים לצמצום זיהום האוויר.
3.2 פעילות נוספת עכשווית לצמצום גודש התנועה והפחתת זיהום האוויר מוצאת ביטוי במיזמים של "רכב שיתופי" (CAR SHARING). מיזמים אלו הינם יצירת מערך להשכרת כלי רכב לפרקי זמן קצרים ובזמינות גבוהה כאשר איסוף הרכב והחזרתו נעשים בשירות עצמי. שיתופי הרכב מיועדים למשתמשים שאינם זקוקים לרכב על בסיס יום יומי או לנסיעות ארוכות, ומאפשרים למשתמשים ליהנות מזמינות של כלי רכב בנקודות שונות, ללא העלויות הכרוכות באחזקת רכב באופן שוטף, כאשר התשלום הוא לפי זמן השימוש. גישה זו הינה בתהליך הנמצא בתאוצה במקומות רבים בעולם, לעתים אף במימון ממשלות, ותוך שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות .
3.3 ממסמכים שהגישו הצדדים עלה כי מיזם רכב שיתופי קיים כבר בערים שונות בארץ בחלקן כלי רכב חשמליים ובחלקן כלי רכב רגילים. כך בתל אביב, בעירית ראשון לציון, כפר סבא, גבעתיים ,עירית רמת גן, קרית מוצקין, נתניה , בכולן המפעילה היא חברת קרטוגו, באישיות משפטית כזו או אחרת שלה. עוד צוין כי גם בערים הנוספות הליך ההתקשרות עם חברת קרטוגו היה כספק יחיד, בפטור ממכרז , כך בראשון לציון (אוגוסט 2016), עירית כפר סבא (אוגוסט 2016), עירית גבעתיים, עירית רמת גן, עירית קרית מוצקין (אפריל 2017) . בתל אביב נערך מכרז (כלי רכב שאינם חשמליים) ונמצא בסופו של דבר רק ספק אחד – קרטוגו. הומצאו חוות דעת של מומחים בענין זה ,המאשרים כי קרטוגו הינה ספק יחיד, והכל, כפי שיפורט בהמשך.
3.4 לקראת שנת 2016 החלו מגעים עם המשרד להגנת הסביבה לקבלת מימון לצורך הפחתת הזיהום התחבורתי בערים. המשרד להגנת הסביבה הוציא לבסוף ביום 29.6.16 קול קורא לרשויות מקומיות להקמת מערך לשיתוף כלי רכב חשמליים , והודיע כי הוא מעונין לתמוך ברשויות המקומיות אשר יקימו מערך כזה, בתקציב כולל של כ-10 מיליון ₪, והכל לפי התנאים שפורטו בפניית ה"קול הקורא", דהיינו התחייבות לקיום המערך לפחות לתקופה של 3 שנים, מערך שיתוף רכב מסוג A to B , לפחות 50 כלי רכב, ותנאים רבים נוספים .
4. עובדות הרקע