עת"מ
בית המשפט המחוזי כבית-משפט לעניינים מנהליים
|
1761-03-16,30786-09-16
25/12/2016
|
בפני השופט:
אורן שוורץ
|
- נגד - |
העותרים:
1. פרשיד פרטיאלי העותר בעת"מ 1761-03-16 2. פמלה בר-אור 3. רות ברמן 4. העותרים בעת"מ 30786-09-16
עו"ד יעקב כהן עו"ד צבי מנדל עו"ד אלי וילצ'יק עו"ד רוית צימנט
|
המשיבים:
1. הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה-מחוז מרכז 2. ועדת הערר לתכנון ובניה-מחוז מרכז 3. הוועדה המקומית לתכנון ובניה- פתח תקווה 4. שרגא רבין 5. עמירה עמית משיבים 5-4 6. עצמונה רייסקין 7. עו"ד אליעזר גוטליב 8. רות שביון 9. יהושע יוסף 10. שמואל דיקלו 11. מרדכי וייס
עו"ד נורית טביב עו"ד רותם אלקלעי עו"ד מיכל אגסי עו"ד דוד בסון עו"ד אברהם בבג'נוב עו"ד דפנה תמיר עו"ד ליאורה פולצ'ק עו"ד תומר אזרחי עו"ד יעקב וייס
|
פסק דין |
הרקע לעתירות
1.עניינן של שתי העתירות שלפניי בהחלטות מוסדות התכנון המחוזיים - הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז המרכז וועדת הערר לתכנון ולבניה מחוז המרכז - מכוחן בוטלה הוראת "שחזור זכויות" בטבלת ההקצאה והאיזון שבתכנית איחוד וחלוקה.
אליבא העותרים, החלטות אלה הן שגויות, בלתי סבירות באופן קיצוני ופוגעות בזכויותיהם, במובן זה ששללו מהם זכויות בגין קרקעות שהופקעו בתכנית שייעודה הוא "דרך", אשר קשורה לתכנית האיחוד והחלוקה.
מכאן העתירה שלפניי, במסגרתה התבקש בית המשפט להורות על ביטול ההחלטות ועל השבת הוראת "שחזור זכויות" לתכנית האיחוד והחלוקה, כפי שנקבע מלכתחילה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ושמאי התכנית.
עיקר טענות העותרים
2.העותרים הינם בעלי זכויות במקרקעין שהופקעו מכוח תכנית פת/15/1223, שמטרתה העיקרית שינוי יעוד מאזור חקלאי לדרך חדשה, היא "דרך רבין" (להלן – תכנית הדרך). העותרים לא התנגדו לתכנית הדרך ואף לא תבעו פיצויי הפקעה, מאחר שהסתמכו על נוהג תכנוני, לפיו השטחים שהופקעו מהם יכללו בתכנית עתידית, אשר תשביח את המקרקעין.
3.לימים, פורסמה התכנית פת/1601, שמטרתה העיקרית - שינוי יעוד המקרקעין שסמוכים לדרך רבין מיעוד חקלאי ליעוד למגורים (להלן – התכנית הראשית). מכוחה של התכנית הראשית, קודמה גם תכנית האיחוד והחלוקה נשוא ענייננו, היא תכנית פת/1601/א (להלן – תכנית האיחוד והחלוקה).
4.תכנית האיחוד והחלוקה נסמכה על טבלת הקצאות שנערכה על ידי שמאי המקרקעין מר שאול לב (להלן – שמאי התכנית), שקבע כי גם השטחים החקלאיים שכבר הופקעו במסגרת תכנית הדרך יכללו בטבלאות האיזון וההקצאה, כאילו מדובר בשטחים חקלאיים, קרי - בייעודם הקודם. הליך זה ידוע בכינויו: "שחזור זכויות". שמאי התכנית נימק זאת בנוהג התכנוני שקיים בתכניות שנערכו במרחב העיר פתח תקווה.
5.אולם, חלק מבעלי החלקות האחרות במתחם התכנית סברו כי שחזור הזכויות גורע מההקצאה לה יזכו כתוצאה מתכנית האיחוד והחלוקה. על כן הגישו התנגדות אל הוועדה המקומית לתכנון ולבניה, פתח תקוה (להלן – הוועדה המקומית). הוועדה המקומית ראתה לנכון לדחות את טענות המתנגדים, מאחר שמדובר בהליכי תכנון שהחלו לפני שנת 2008, עת פורסם תקן 15 של מועצת שמאי המקרקעין ובו נקבע כי אין לבצע הליך שחזור זכויות, ואף בהתחשב בכך שרובן של טבלאות האיזון בפתח תקוה נעשו בדרך של שחזור זכויות.
6.המתנגדים פנו אל ועדת הערר לתכנון ולבנייה, מחוז מרכז (להלן – ועדת הערר) כנגד החלטת הוועדה המקומית וכנגד שחזור הזכויות שבוצע בתכנית האיחוד והחלוקה.
ועדת הערר מצאה לנכון לקבל את עמדת המתנגדים בהתבסס על כך שתכנית הדרך לא כללה הוראה בדבר שחזור זכויות שהתבצע בתכנית הראשית. לפיכך, אין מדובר באחד מהמקרים החריגים בהם יש להחיל הוראת שחזור הזכויות.