אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עת"א 50404-02-16 מדינת ישראל נ' אבו כף(אסיר)

עת"א 50404-02-16 מדינת ישראל נ' אבו כף(אסיר)

תאריך פרסום : 04/04/2016 | גרסת הדפסה

עת"א
בית משפט לעניינים מנהליים באר שבע
50404-02-16
30/03/2016
בפני השופט:
1. י' אלון
2. י' עדן
3. ג' שלו


- נגד -
עותר:
היועץ המשפטי לממשלה
עו"ד פמ"ד – פלילי
משיב:
סאלם אבו כף (אסיר) מ. מזרחי
עו"ד מ. מזרחי
פסק דין

השופטת גילת שלו:

המשיב נדון לעונש מאסר בן 5 שנים, בגין עבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, הפרעה לשוטר, גניבת רכב, חבלה במזיד לרכב ונהיגה ללא רשיון וביטוח. ביום 6.1.15, בחלוף שני שליש מתקופת מאסרו, קיבלה ועדת השחרורים (להלן- הוועדה) את בקשת המשיב, והורתה על שחרורו על תנאי ממאסר, בתנאים שונים ובהם: מילוי תנאי תכנית השיקום הפרטית של מרכז "קטבים", עבודה במקום העבודה שאושר, ומעצר בית לילי בכל יום בין השעות 21:00 עד 06:00, וכן הובהר לו כי אין לשנות תנאי מתנאי השחרור ללא אישור הועדה.

בדיון המעקב שהתקיים בעניינו של המשיב ביום 10.6.15, התברר כי הוא החליף שני מקומות עבודה ללא אישור הוועדה, ועל כן התבקש מרכז "קטבים" להגיש בקשה להחלפת מקום עבודה. לקראת דיון המעקב הנוסף שהתקיים ביום 19.7.15, הוגש לוועדה דיווח ממנהל מרכז "קטבים" ולפיו מאז מועד הדיון הקודם הוא לא הצליח ליצור קשר עם המשיב, ועל כן ביקש מהוועדה להזהירו כי באם לא יחזור לתכנית השיקום יופקע רשיונו. בדיון המעקב מיום 19.7.15, אליו לא התייצב המשיב, החליטה הוועדה על הפקעת שחרורו של המשיב, זאת לאור הפרת התנאי בעניין מקום העבודה, ניתוק הקשר עם מרכז "קטבים", ולאור דברי ב"כ העותרת כי נפתח נגדו תיק נוסף, ואולם החלטה זו בוטלה ע"י הוועדה ביום 18.11.15, במסגרת בקשה לדיון חוזר שהגיש המשיב.

ביום 24.11.15 נדון המשיב במסגרת ת"פ (שלום ב"ש) 50584-07-15, בגין עבירה של הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו, מיום 19.7.15 בשעה 03:33, לעונש מאסר בן 7 חודשים, שכלל הפעלת מאסר מותנה בן 6 חודשים (להלן- התיק הנוסף). על כן, הגישה העותרת בקשה לביטול שחרורו על תנאי.

ביום 26.1.16 קבעה הוועדה כי לאור העובדה שהמשיב הפר את תנאי מעצר הבית הלילי, אין מנוס אלא להפקיע את הרשיון, והוסיפה כי "לא בלי היסוס, החלטנו להורות על הפקעת מחצית התקופה, שכן מדובר ממילא בתקופת מאסר משמעותית וארוכה ואנו סבורים כי די בה כדי להבהיר לאסיר את חומרת הפרת הוראות וועדת השחרורים". בהמשך להחלטה זו, ככל הנראה לאחר שב"כ העותרת הסבה את תשומת לב הוועדה לכך שלא נומקו בהחלטה נסיבות מיוחדות לביטול מחצית תקופת הרשיון בלבד, ציינה הוועדה בהחלטה נוספת "בהמשך להחלטתנו... הננו מציינים כי מדובר באסיר שבתחילה הועמד לדין בשל עבירות שעניין תקיפת שוטרים, ובסופו של דבר העבירה בעטיה הורשע ומהווה את העילה להפקעת הרישיון, הינה הפרת הוראה חוקית.

לפיכך הואיל וכ"א בעניינו התגמד לעבירה כאמור לעיל, יש מקום להוראה בדבר הפקעת הרישיון למחצית התקופה בלבד".

על החלטה זו הוגשה עתירתה זו של המדינה, במסגרתה היא עותרת לבטל את החלטת הוועדה ולקבוע כי יופקע מלוא תקופת הרשיון של המשיב.

ב"כ העותרת טענה, כי החלטת הוועדה לוקה בחוסר סבירות ברמה המחייבת התערבות הערכאה המנהלית, שכן לא התקיימו בעניינו של המשיב נסיבות מיוחדות כנדרש על פי סעיף 20(ג) לחוק שחרור על תנאי ממאסר, תשס"א-2001 (להלן- החוק), לצורך ביטול חלק מתקופת הרשיון בלבד. לטענתה, לאור ההלכה הפסוקה לפיה לאסיר אין זכות מוקנית להשתחרר ברשיון, הרי מששוחרר שחרור מוקדם והפר את תנאי הרשיון, בעיקר בדרך של ביצוע עבירה, מן הראוי שישוב לרצות את יתרת העונש שהוטל עליו, ומסקנה זו אף מתחייבת משיקולי הרתעת היחיד והרתעת הרבים.

ב"כ העותרת הפנתה לפסיקה במסגרתה הופקע מלוא תקופת הרשיון, גם בגין הפרות קלות יותר של תנאי הרשיון, וטענה כי בעניינו של המשיב ראוי היה להפקיע את תקופת הרשיון גם בגין ההפרות הנוספות של תנאי הרשיון, היינו ניתוק הקשר עם המשקם הפרטי והחלפת מקומות עבודה, שהינן הפרות מהותיות, ועל אחת כמה וכמה כשבנוסף הוא ביצע עבירות נוספות, בגינן נדון לעונש מאסר.

ב"כ המשיב מצדה עתרה לדחיית העתירה, וטענה כי החלטת הוועדה סבירה ומידתית, וכי אין מקום להתערב בה. לטענתה, עד למעצרו של המשיב בגין התיק הנוסף, התנהלותו היתה תקינה, הוא שיתף פעולה עם המשקם וניסה למצוא מעסיק חדש, אך לא הפר את התנאים, ובסופו של דבר הוא נעצר בלילה שקדם לדיון המעקב. עוד טענה, כי המשיב סיים לרצות את עונש המאסר של 7 חודשים שהוטל עליו בתיק החדש, וכעת החל לרצות את מחצית תקופת התנאי שהופעלה (9 חודשי מאסר).

לאחר ששמעתי את טיעוני הצדדים ועיינתי בעתירה על צרופותיה, הגעתי לכלל מסקנה כי דין העתירה להתקבל, זאת מבלי להתעלם מכך שבית משפט זה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, מהווה ערכאת ביקורת שיפוטית מנהלית על החלטות הוועדה, ועליו לעשות כן על פי אמות המידה של המשפט המנהלי, ולהתערב בהחלטת הוועדה במשורה, ורק במקרים בהם זו לוקה בטעות משפטית או עובדתית, או שהיא חורגת ממתחם הסבירות.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ