ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות הרצליה
|
5462-03-09
15/11/2009
|
בפני השופט:
חנה קלוגמן
|
- נגד - |
התובע:
1. אהובה סקעת 2. אבנר סקעת
|
הנתבע:
קבוצת ישראייר טיולי נתור- יוסי טורס
|
פסק-דין |
פסק דין
התביעה שבפניי עניינה פיצוי בגין טיול מאורגן לאיטליה וצרפת.
התובעים סקעת אהובה ואבנר (להלן:"התובעים") רכשו חבילת תיור (להלן:"הטיול") מסוכנות הנסיעות ליר אשר רכשה את החבילה מהנתבעת.
הנתבעת נתור מקבוצת ישראייר תעופה ותיירות בע"מ (להלן:"הנתבעת" או "נתור") היא חברה סיטונאית המשווקת בין היתר חבילות תיור לסוכני נסיעות לצורך שיווקם ללקוח הקמעונאי.
רקע כללי ועובדות שאינן שנויות במחלוקת:
התובעים רכשו חבילת תיור לאיטליה וצרפת באמצעות סוכנות הנסיעות אשר רכשה את אותה חבילה אצל הספק נתור.
תמצית גרסת התובעים:
לטענת התובעים הטיול המאורגן לקה בשלושה עניינים עיקריים כמפורט להלן:
1. המלון באיטליה בו לנו בשני לילות היה באזור תעשיה ומרוחק מכל אזור תיירותי שניתן לבלות בו.
2. המלון בצרפת היה אמנם במיקום טוב אך השירות בו היה מתחת לכל ביקורת. המזגנים לא פעלו כראוי , החדרים היו מלוכלכים ובחדר האוכל לא ניתן שירות ואף האוכל בו היה בלתי מספיק.
3. נהג האוטובוס לא היה ראוי להדריך תיירים, במיוחד בא הדבר לידי ביטוי בעת שנתקע באמצע הדרך ללא דלק ומילא את מיכל הדלק כשהאוטובוס מלא בתיירים וזאת בניגוד להוראות המקובלות.
תמצית גרסת הנתבעת:
1. המלון באיטליה היה בהתאם למוזמן והנתבעת אף מציינת במפורש שבתקופת הקיץ , התקופה בה התקיים הטיול הנדון, לא ניתן להתחייב על מיקומו המדויק של המלון. במקרה הנדון המלון שהובטח הוא גם המלון שניתן.
2. לגבי המלון בצרפת מדובר בכשלים נקודתיים אשר לנתבעת אין שליטה עליהם והיא אף עשתה כמיטב יכולתה בנסיבות שנוצרו להקל על הכשלים ואף לנסות ולהעביר את הקבוצה למלון אחר.
3. אין הנתבעת יכולה להיות אחראית לטיב נהג האוטובוס, מה גם שהתובעים הגזימו בתיאור התקלה אשר נפתרה תוך שעה וחצי ולמעשה אירעה בעת תוספת לטיול המובטח.
דיון:
סוגיה זו כבר נידונה רבות בבתי המשפט, אשר קבע כי לא ניתן להטיל אחריות לא על הסוכנות ולא על הספק לגבי ליקויים שהתגלו במלונות בהם שוכנו המטיילים. אך נשאלת השאלה היכן עובר הקו המפריד בין חובת הגילוי הנאות החלה הן על הסוכנות והן על הספק לבין חסינות מתביעות בגין ליקויים שאין לסוכנות או לספק שליטה עליהם. נראה לי שקו ההפרדה הוא בין אותם פרטים מהותיים בלתי משתנים אשר ניתן לתת בגינם מידע מדויק כמו קיומם של מזגנים, מעלית, לובי ומיקום המלון, לעומת ליקויים אקראיים לגביהם אין שליטה לא לספק ולא לסכנות, כמו מעלית שהתקלקלה, מזגן שלא פעל כראוי וכדומה, אשר בגינם לא ניתן להטיל אחריות לא על הספק ולא על הסוכנות. בהתאם לאמות מידה אלו אבחן את המקרה הנדון.
התובעים מלינים על שלושה ליקויים עיקריים:
1. המלון באיטליה היה מרוחק מהמרכז התיירותי .
מיקום המלון היה ידוע לתובעים עוד מעריכת ההזמנה והיה בידם לבדוק את מיקומו ולהחליט באם מעוינים הם בטיול אם לאו.