סע"ש
בית דין אזורי לעבודה נצרת
|
49970-10-17,50246-10-17,51275-10-17,51679-10-17,51754-10-17,49987-10-17,50777-10-17,51322-10-17,51714-10-17,51818-10-17
04/02/2018
|
בפני השופט:
טל גולן
|
- נגד - |
התובעים:
1. אליהו רמרזקר 2. זרח ישורון 3. שאול בניפוסי 4. מיכאל שיבזי 5. תמר רובינשטיין 6. דפנה גלותי 7. עופר אלי 8. פרדי ארגנטרו 9. אריק פדלון 10. אליהו ויזגן
עו"ד משה דנוך
|
הנתבעים:
1. מדינת ישראל - שירות בתי הסוהר ומשטרת ישראל 2. משרד החינוך - האגף להערכת תארים אקדמיים ודיפלומות מחו"ל ע"י פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי)
|
פסקדין |
א.הערות פתיחה ומבוא
1.הערת פתיחה – טרם שניגש לגופו של עניין, נציין כי התיק שבנדון נידון תחילה בפני בית הדין האזורי לעבודה בירושלים. לפי החלטת כב' הנשיא פליטמן מיום 13.9.2017, הועבר הדיון בתביעה לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת.
2.מבוא – מונחת בפנינו תביעתם של התובעים דלהלן – אליהו רמרזקר, זרח ישורון, שאול בניפוסי, מיכאל שיבזי, תמר רובינשטיין, דפנה גלותי, עופר אלי, פרדי ארגנטרו, אריק פדלון ו-אליהו ויזגן (להלן: "התובעים"). התביעה הוגשה כנגד שירות בתי הסוהר ומשטרת ישראל, שבהם משרתים התובעים, וכנגד משרד החינוך – הגף להערכת תארים אקדמיים ודיפלומות מחו"ל (להלן: "הנתבעים"). בתביעתם שבנדון פונים התובעים כנגד החלטת הגף להערכת תארים אקדמיים ודיפלומות מחו"ל (להלן: "הגף להערכת תארים") שלא לאשר להם את התואר שנלמד על ידם בארץ בשלוחת אוניברסיטת לטביה (Latvian State University) בשיטת "למידה מרחוק".
ב.התשתית הנורמטיבית
3.כאמור לעיל, התביעות דנן עניינן בסירובם של הנתבעים להעניק "אישור שקילות" לתוארם של התובעים, שהינם עובדי השרות הציבורי, ואשר רכשו תואר ראשון מאוניברסיטת לטביה בישראל. אישור השקילות היה מאפשר, אילו היה ניתן, בהטבות מקצועיות שונות ובראשן תוספת שכר. הגף להערכת תארים מסרב ליתן אישור שקילות לתואר מאוניברסיטת לטביה, מהנימוקים שיפורטו להלן, ומכאן התביעה שלפנינו.
4.אישור התואר של תלמידים שלמדו בשלוחות של מוסדות מחו"ל – רקע כללי – עניינם של תלמידים אשר למדו בשלוחות בישראל של אוניברסיטאות בחו"ל (או במוסדות הלימוד עצמם בחו"ל), ונדחו על ידי הנתבעים עת הועלתה בקשה למתן אישור לשקילות התואר שניתן להם ממוסדות אלה, הובא לא אחת בפני בית הדין הארצי לעבודה ובית המשפט העליון בשבתו כבג"צ. ההכרעות אשר ניתנו בפסקי דין אלה מהוות, בין היתר, את הרקע להכרעתנו זו.
5.ראוי בהקשר זה לעמוד תחילה על תפקידו של הגף להערכת תארים ודיפלומות מחו"ל במשרד החינוך. גוף זה הוקם עוד בשנת 1973 במטרה לתת מענה להכרה בתארים שהוענקו על ידי מוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל ובשלוחותיהם בישראל, לצורכי דירוג ושכר לעובדים בשירות הציבורי.
6.הסמכות לפעולתו של הגף מעוגנת בין היתר, כדלקמן (ראו: מחלקת המידע והמחקר של הכנסת, הערכת תארים אקדמיים מחו"ל לצורכי דירוג ושכר, עמודים 6-5, 2008):
-הסכם קיבוצי משנת 1977;
-הוראות התקשי"ר המעודכנות מעת לעת;
-כללים שגיבשו וועדות בינמשרדיות: כללים להערכת תארים אקדמיים ראשון ושני ממוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל ולבוגרי שלוחות בישראל של מוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל, משנת 2000 (להלן: "כללי רכלבסקי"), כללים להערכת תארים הנוגעים לשיטת ה"לימוד מרחוק" ולתארים שלישיים שניתנו ממוסדות בחו"ל, משנת 2005 (להלן: "כללי ועדת כץ"), וכן כללים בינלאומיים שונים להערכת תארים, דוגמת אלה הקבועים באמנת ליסבון (המדריך הבינלאומי של מוסדות להשכלה גבוהה של התאחדות האוניברסיטאות הבינלאומית וכן אמנת ליסבון והצהרת בולוניה.