סע"ש
בית דין אזורי לעבודה תל אביב - יפו
|
45309-05-14,45333-05-14,45341-05-14,45317-05-14
20/02/2017
|
בפני סגן הנשיא:
שמואל טננבוים
|
- נגד - |
תובע:
1. יעקב לאון 2. אבירם סולומון 3. ויקטור ארביב 4. שאול יחזקאל
עו"ד רענן קריב
|
נתבעים:
1. עיריית בת ים 2. מדינת ישראל - ממונה על השכר במשרד האוצר
עו"ד עודד שטרוזמן עו"ד ליטל ניצן
|
פסק דין |
1.עניינה של תביעה זו, בדרישות של התובעים בנוגע לתנאי עבודתם ושכרם בעיריית בת ים (להלן: "הנתבעת" או "העיריה "). התובעים דורשים לקבל תוספת נהיגה עצמית ב', תוספת שטיפה וכן תוספת של 1,500 ₪ עבור כל אחד מן החודשים שבין מרץ 2012 ועד יולי 2013, כל זאת על רקע שינויים שהונהגו במתכונת העבודה של עובדי התברואה בעירייה (להלן:" פיילוט הניקיון") .
רקע עובדתי
2.התובעים מועסקים מזה שנים, כמנהלי אזור במחלקת התברואה של עיריית בת ים.
3.קודם לשנת 2012 והפעלת פיילוט הניקיון, שיטת העבודה של מנהלי האזורים התבססה על סיורים על גבי קטנועים ופיקוח של מנהלי האזור על עובדי הקבלן המבצעים את איסוף האשפה. פיקוח זה כלל מילוי דו"חות ביקורת והכוונת עובדי הקבלן לסילוק מפגעים תברואתיים.
4.מתוך רצון לשפר ולייעל את רמת ושירות הניקיון בעיר, החליטה העירייה לבחון שיטת עבודה זו ולהנהיג פיילוט ניקיון בעיר. התובעים היו שותפים למהלך ובשנת 2012 אף נסעו בשליחות העירייה לברצלונה לשם צפייה ולימוד של מערך הניקיון החדש, לקראת יישומו בנתבעת.
5.החל מחודש מרץ 2012 החלה העירייה בהנהגת פיילוט הניקיון בעיר, במסגרתו הוחלט כי מנהלי האזורים, וביניהם התובעים, יתניידו באמצעות רכבים צמודים, כאשר תפקידם יכלול בנוסף לתפקיד הפיקוח על עבודת עובדי הקבלן, פינוי מידי של פסולת, אותה הקבלנים לא פינו, באמצעות הרכב שברשותם ובאמצעות פועל שיוצמד להם.
6.לאחר תחילת יישומו של פיילוט הניקיון סברה העירייה כי יש מקום לשיפור נוסף במערך הניקיון. לשם כך פנתה העירייה בחודש מאי 2012 לחברת אגמון ייעוץ מוסדי בע"מ כדי שזו תבחן כיצד העירייה תוכל לתגמל את פקחי התברואה אשר עברו במסגרת הפיילוט לשיטה החדשה של פינוי פסולת.
7.בעקבות כך, הוחלט להפעיל במחלקת התברואה מודל של "שכר עידוד" לפיו נמדדו מנהלי העבודה באגף התברואה, בין היתר, לפי כמות איסוף האשפה שלא פונתה על ידי הקבלנים עליהם הם מפקחים. עוד הוחלט כי שכר העידוד שישולם לעובדים ישולם בצורת פרמיה אשר גובהה יחושב על סמך ביצועים, בהתאם למדדים הקבועים במודל.
8.חברת אגמון והעירייה קיימו מספר פגישות עם משרד האוצר לעניין אישורו ויישומו של מודל זה כאשר הראשונה שבהן התקיימה ביום 13.1.13 (סיכום הישיבה צורף כנספח א' לעמדת הממונה על השכר).
9.מודל שכר העידוד אושר בסופו של דבר על ידי נציגי הממונה בחודש יוני 2013 והחל לפעול בעירייה ביום 1.8.13 . ביום 22.7.14 אושרה הארכתו למשך חצי שנה נוספת.
10.עם זאת, במהלך חודש אוגוסט 2014 הפסיקה העירייה את פיילוט הניקיון. בהתאם חזרו התובעים לבצע את עבודת פיקוח הניקיון, כמנהלי אזור כשהם מתניידים על קטנועים.