ס"ק
בית דין אזורי לעבודה תל אביב - יפו
|
54636-01-18
07/05/2018
|
בפני השופטת:
אירית הרמל
|
- נגד - |
מבקשים:
1. הסתדרות העובדים הכללית החדשה 2. ועד העובדים של רכבת ישראל
עו"ד אלעד מורג עו"ד גלעד שר עו"ד איתן טוקר [בשם מבקשים 2]
|
משיבה:
רכבת ישראל בע"מ עו"ד אלון עזרא עו"ד הדס לב ברזון
|
פסק דין |
1.לבית הדין הוגשה ביום 23.01.18, בקשת צד בסכסוך קיבוצי על ידי ועד עובדי רכבת ישראל והסתדרות העובדים החדשה (להלן: "הבקשה", "הוועד", "ההסתדרות" ו"המבקשים" בהתאמה) בבקשה התבקש סעד הצהרתי הקובע שרכבת ישראל (להלן: "הרכבת" או "המשיבה"), מפרה את ההסכם הקיבוצי מיום 6.12.12 וכן ליתן צו שיאכוף על המשיבה לחדול לאלתר מהפרותיה ולחייבה לסיים את העסקת חברת טאלס בתחזוקת החומרה ולהעמיד את מספר עובדיה על עשרה לכל היותר (סע' 26-25 לבקשת צד).
2.ביום 29.01.18, עוד בטרם נמסרה תגובת הרכבת, הגישו המבקשים בקשה דחופה למתן צו מניעה זמני שיאסור על המשיבה למסור לחברת טאלס את עבודות תחזוקת החומרה במערך האיתות, במקטע נוסף של המסילה - בהרצליה, וזאת עד למתן החלטה בבקשת הצד ליתן צו מניעה זמני (סע' 28 לבקשת צו זמני).
הבקשה לסעד זמני בנוגע למרכז שליטה ובקרה הרצליה (להלן: "שו"ב הרצליה") נמחקה בהסכמת הצדדים. בדיון ביום 18.02.18 נקבע כי הסעד בנוגע לשו"ב הרצליה ייקבע יחד עם הסעד בבקשת הצד.
עדים וראיות
3.הגישו תצהיר והעידו: מטעם המבקשים גב' גילה אדרעי יו"ר ועד עובדי הרכבת מאז ספטמבר 2017 (להלן: "גב' אדרעי"). מטעם המשיבה, מנכ"ל הרכבת מאז ראשית 2017 מר שחר איילון (להלן: "מר איילון") וסמנכ"ל תשתיות במשיבה מזה כשנה וחצי, מר מיכאל כהן (להלן: "מר כהן").
לבית הדין הוגשו העתקי חליפת מכתבים ונספח להסכם הקיבוצי מושא המחלוקת. קראנו את כל המסמכים שהוגשו, לא נמנה אותם כאן אלא נפנה אליהם לפי העניין והצורך.
רקע
4.תנועת הרכבות נשלטת ומווסתת על ידי מערכת איתות המכוונת את תנועתן, על המסילות, בזמן אמת. תחילה הופעלה המערכת באופן מכני וידני ואח"כ באופן חשמלי. בסוף שנות ה-90 או מעט אחר כך החל ברכבת מהלך של שינוי מערכת האיתות ממערכת חשמלית למערכת אוטומטית. המערכת מופעלת על ידי אתתים הפועלים ממתקן שליטה ופיקוד ארצי - משוא"ה הממוקם בחיפה. בנוסף למשוא"ה, פועלות 79 תחנות שליטה ובקרה – שו"ב הפזורות לאורך המסילה. במסגרת ההערכות להפעלת מערכת אלקטרונית, חולקה תשתית הרכבת ל-8 אזורים הקרויים ממי"ם ( MEM - מם ביחיד). בשנת 2012 היו ארבעה ממי"ם שהופעלו באמצעות איתות אלקטרוני וכיום יש שבעה, חברת טאלס מתחזקת חומרה בשלושה ממי"ם והרכבת בארבעה (סעיפים 13-7 ו-24-23 וסעיף 40 לתשובת המשיבה).
5.החלפת מערך האיתות נעשתה באמצעות חברות קבלניות, ביניהן Thales Group (להלן: "טאלס") ונציגתה בישראל חברת ESS (סעיפים 22-21 לתשובה, ע' 14 ש' 25 עד ע' 15 ש' 1 וכן ע' 15 ש' 30).
6.ביום 06.12.12 נחתם הסכם קיבוצי בין ההסתדרות והרכבת (להלן: "הסכם 2012"), להסכם צורף נספח א' בו נקבע , בין השאר, בנוגע לתחזוקת מערכת האיתות האלקטרוני:
"34.תחזוקת החומרה של מערכות האיתות האלקטרוני תועבר לביצוע החברה (רכבת ישראל, הערת המותב) ולא תבוצע באמצעות מיקור חוץ. חברת טאלס, האחראית ערב חתימת הסכם זה על תחזוקת המערכת, תבצע בקרה ותמיכה טכנית בהיקף של כ-10 עובדים. תהליך העברת תחזוקת החומרה יחל במועד חתימת הסכם זה ויסתיים תוך 3.5 שנים.
35. לאור המומחיות המיוחדת הנדרשת לכך, תחזוקת התוכנה תעשה על ידי גורמים חיצוניים".