אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> נהג 'אגד' רשאי לבקש רישיון נשק לצרכי עבודתו גם שלא באמצעות מעסיקו

נהג 'אגד' רשאי לבקש רישיון נשק לצרכי עבודתו גם שלא באמצעות מעסיקו

תאריך פרסום : 20/07/2008 | גרסת הדפסה

עע"מ
בית המשפט העליון
1444-07
10/07/2008
בפני השופט:
1. א' רובינשטיין
2. א' חיות
3. י' אלון


- נגד -
התובע:
אחמד אגבאריה
עו"ד יוסף אגבאריה
הנתבע:
1. מדינת ישראל משרד הפנים - רישוי ופיקוח
2. כלי יריה
3. אגד - אגודה שיתופית לתחבורה בישראל

עו"ד רועי-אביחי שויקה
עו"ד ארנה קדר
עו"ד קרן מכבי
פסק-דין

השופט א' רובינשטיין:

א.        ערעור על פסק דינו של בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה (סגן הנשיא גינת) מיום 10.12.06 בעת"מ 1444/05, בגדרו נקבע כי המערער אינו רשאי לקבל רישיון נשק לצרכי עבודתו אלא באמצעות מעסיקו - "אגד", המשיבה 2 (להלן "אגד" או "המשיבה 2").

ב.        (1) בחודש דצמבר 2001 הגיש העותר בקשה לקבלת רישיון נשק במסגרת עבודתו אצל המשיבה 2 כנהג אוטובוס ביישובים הסמוכים לקו התפר, אך פקיד הרישוי דחה את בקשתו. ערר על בקשה זו נדחה אף הוא, בהחלטת ועדת ערר מיום 1.10.03, בה נקבע כי הבקשה הוגשה בגין עיסוקו של המערער, וכיוון שהמשיבה 2 היא "מפעל ראוי" לפי סעיף 10 לחוק כלי היריה, תש"ט - 1949 הזכאי לבקש רישיון נשק עבור עובדיו (ראו להלן), בקשה זו צריך שתוגש על-ידי המעסיק. לאחר מתן ההחלטה פנה המערער למשיבה 2, אך זו לא הגישה בקשה לקבלת רישיון נשק בעבורו, ולכן עתר המערער נגדה (עת"מ 1173/05) לבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה. בתגובתה לעתירה טענה המשיבה 2, כי היא אינה "מפעל ראוי" ואינה בעלת רישיון מיוחד על פי החוק, ולכן אינה יכולה להגיש בקשה לרישיון נשק בעבור המערער. ביום 5.7.05 דחה בית המשפט (השופט - כתארו אז - נאמן) את העתירה, אך קבע כי המערער רשאי לפנות שנית למשיבה 1 ולבקש רישיון נשק - תוך הסתמכות על תגובת המשיבה 2, כי איננה מפעל ראוי.

           (2) ביום 29.8.05 פנה העותר למשיבה 1 בבקשה שניה לקבל רישיון נשק, אך בקשתו נדחתה בשנית. בהחלטה מיום 21.11.05 נדחתה בועדת ערר השגת המערער על החלטה זו, מן הטעם כי "חרף העובדה שאגד אינה מפעל ראוי ובעלת רשיון מיוחד... אגד יכולה לפעול ולהגיש בקשה להכיר בה כמפעל ראוי ולהעניק לה רשיון מיוחד". בעקבות החלטה זו הגיש המערער עתירה שניה כנגד שתי המשיבות, היא העתירה נשוא הערעור. בפסק דין מיום 10.12.06 דחה בית המשפט המחוזי (סגן הנשיא גינת) את העתירה, בנמקו שהחלטת ועדת הערר נמצאת במתחם הסבירות, שכן פיקוח על מעביד יעיל יותר מפיקוח על מתן רישיונות פרטניים, וכי חזקה שצרכי נשיאת נשק במסגרת העבודה נהירים למעביד. כנגד פסק דין זה הוגש הערעור דנא.

ג.        (1) לטענת המערער, שגה בית המשפט כאשר קבע כי החלטת ועדת הערר נופלת במתחם הסבירות, שכן בכך נותר המערער בלא מענה למבוקשו. לפי הנטען, אין מוטלת על המשיבה 2 חובה לפנות למשיבה 1 בבקשה שתכיר בה כמפעל ראוי, ואף אם תעשה כן אין הדבר ודאי שבקשתה תתקבל, ולכן כל זמן שלא הוגשה ואושרה בקשה כזו, על המשיבה 1 לדון בבקשתו של המערער לקבלת רישיון לגופו של עניין.

           (2) לטענת המשיבה 1, המערער לא העלה טיעון המצדיק התערבות בפסק הדין של בית משפט קמא. עוד נטען כי ההיתר לשאת נשק אינו זכות מוקנית, וכי על ארגון מורשה מוטלים אמצעי פיקוח הדוקים יותר מאלה המוטלים על אנשים פרטיים האוחזים בנשק, שכן ארגונים כאלה הם אמצעי לשליטה מרוכזת על כלי ירייה בכמות גדולה יחסית. כיוון שבקשתו של המערער לקבל רישיון נשק נובעת כולה מעבודתו, כיוון שהמשיבה 2 בחרה שלא לפעול כמפעל ראוי אף שהיא אמונה על שלומם של עובדיה, יש להניח כי עמדתה היא שעובדיה אינם זקוקים לנשק לצורך תפקידם. בדיון בפנינו הדגיש בא כוח המשיבה 1 את הצורך בפיקוח על פעולותיו של עובד המחזיק נשק במסגרת עבודתו, והוסיף וטען כי העתירה ראויה להידון בפני בית הדין לעבודה, במסגרת יחסי עבודתו של המערער עם המשיבה 2.

           (3) לטענת המשיבה 2, דחיית עתירתו הראשונה של המערער נגדה מהוה מעשה בית דין לגביה, ועל כן לא ניתן לקבוע כי היא מפעל ראוי או כי יש לחייבה להגיש בקשה לקבל מעמד כזה. כן נטען, כי עמדת המשיבה 2 היא שעל המשיבה 1 ליתן רישיון נשק לעובדים החפצים בכך על בסיס אינדיבידואלי. כן ציינה המשיבה 2, כי הציעה לא אחת לגורמי הביטחון לסייע בכל הקשור למתן רישיון החזקת נשק לעובדיה, לרבות במתן המלצות למשרד הפנים ובדיווח על שינוי במצב הבריאותי של העובדים או על שינויים בתנאי תפקידם.

           (4) בתגובתו לסיכומי המשיבות טען המערער, כי במסגרת עתירתו הראשונה לא דן בית המשפט בשאלת חיובה של המשיבה 2 להגיש בקשה להכיר בה כמפעל ראוי, ולכן פסק דינו אינו מהוה מעשה בית דין. עוד נטען כי ההגבלות על האפשרות לשאת נשק אינן פוגעות בעצם קיומה של זכות כזו, וכי הסכמת המשיבה 2 לשתף פעולה עם המשיבה 1 יכולה לשמש בסיס לפתרון הסוגיה. 

ד.        (1) לשאלתנו בדיון ציין בא כוח המדינה, כי אין פתרון למקרה ספציפי זה, שכן מחד גיסא אין זכות קנויה לרישיון לכלי יריה, ומאידך גיסא אכן נהג משאית או מונית שאינו עובד של גוף היכול להפוך מפעל ראוי, יכול לקבל רישיון נשק. עם זאת כשהמדובר במעסיק כמו "אגד", בהסדר רגיל היה הנשק מופקד אחרי העבודה בחברה ולא בבית הנהג; דבר זה אינו מתקיים כאן, על המשתמע מבחינת הימצאות נשק.

           (2) בא כוח המערער ציין את הסיכון אליו נחשף כנהג ומסיע הציבור; הוא מבקש נשק להגן על עצמו ועל הנוסעים.

           (3) באת כוח "אגד" ציינה, כי שולחתה נכונה לשתף פעולה כאמור. ועוד, לשיטתה יש לראות את הדברים בפרמטרים רחבים של כלל אבטחת התחבורה הציבורית.

           (4) בהחלטה מיום 6.2.08 הצענו למדינה לשקול אפשרות לפתרון, שלפיו יוכל המערער לפנות לקבל רישיון נשק בהיתר פרטני, לאחר ש"אגד" תאשר את מיקום עבודתו ותתחייב להודיע למדינה לאחר סיום עבודתו באזורים מסוימים או ב"אגד". 

           (5) ואולם, המדינה - לאחר בחינה נוספת של הסוגיה - הודיעה (4.5.08) כי אין בידה להסכים למוצע, שכן אין עניינו של המערער שונה משל מבקשים אחרים בגדרי שויון, ועל פי המדיניות המצמצמת באשר לתפוצת כלי הנשק, תנאי סף למבחני משרד הפנים הוא שרישיון לא יינתן לעובדים במפעל היכול להיות מוכר כמפעל ראוי, שאחרת ירוקן מושג המפעל הראוי מתוכנו. יש אלפי נהגים כמערער, כך נטען, ועל מעבידו של המערער לספק לו סביבת עבודה בטוחה, כמפעל ראוי, ללא הגדלת מספר כלי הנשק שבידי הציבור. קבלת הערעור, נאמר, תאיין את סעיף 10 לחוק כלי היריה.

           (6) לשיטת המערער (הודעה מ-13.5.08) אין במבוקש כדי לאיין את סעיף 10 לחוק שכן אינו שולל אפשרות לרישיון פרטני.

           (7) אגד ציינה (19.5.08), כי אין עליה חיוב להגיש בקשה למפעל ראוי, ועל המדינה שלא לגלגל אחריותה לכתפי "אגד". לדעתה גם אם אין המערער זקוק לנשק אישי להגנתו, המדובר בתחושה סובייקטיבית, ואם הנהג מבקש זאת יש מקום לאשר לו, כדין כל אדם פרטי.

הכרעה

ה.        (1) הבסיס הנורמטיבי לענייננו הוא חוק כלי היריה, שזכה להיות מחוקיה הראשונים של המדינה. כעולה מדברי ההסבר (הצעות חוק תש"ט, 28, 34) הוא החליף את פקודת כלי היריה המנדטורית. סעיף 10 בו עסקינן לא נכלל בהצעת החוק. הסעיף במקורו קבע (ס"ק (1)), כי "רשות מוסמכת רשאית לתת לבעל של מפעל ראוי רישיון מיוחד להחזקת כלי יריה להגנת המפעל ועובדיו והתחבורה עם המפעל" (כך במקור - א"ר). מפעל ראוי הוגדר (ס"ק (3)) כ"מפעל ששר הפנים, על פי המלצת שר הביטחון, אישר אותו כמפעל ראוי לצורך סעיף זה". הסעיף תוקן פעמים אחדות (תשי"ד, תשכ"ב ותשל"ח) להבהרת נושאים מסוימים וסמכויות, אך הבסיס הרעיוני נותר כשהיה. בפשטות, כשבמפעל ראוי המדובר, עסקינן בגוף שהמוסמכים לכך אישרוהו כראוי לאמון על-ידי מתן רישיון לנשק לשם הגנתו והגנת התחבורה אליו, ואזי יכולים עובדיו לשאת נשק בתנאים ולאחר אישורים.

           (2) האם הפעלת הסעיף תלויה בבקשתו של מפעל המבקש להיות "ראוי", או שמא יכולה הרשות לבוא אל מפעל פלוני ולומר לו, מצאתיך ראוי ועל כן אנא היכבד ומלא את התנאים לשם קבלת כלי נשק לצורך המפעל - ולענייננו ה"מפעל" הוא התחבורה הציבורית שמפעילה "אגד"? סעיף 9, למשל, שכותרתו "כלי יריה להגנת כפרים" מרשה הענקת רישיון ל"ממונה על ישוב", ובידי האחרון להרשות לתושבים ביישוב לשאת נשק בתחום מוגדר. הדעת נותנת כי דבר זה מוענק במסגרת הביטחון השוטף כדבר שבשיגרה, וכך גם מופעל סעיף 10א (נשיאת כלי יריה מטעם המדינה) ועוד. היכולה הרשות להפעיל את סעיף 10 מיוזמתה? אותיר שאלה זו בגדרי הרהורים, הגם שאולי יש בכך טעם, מבלי שאקבע מסמרות; זאת משלא נטען הדבר בפנינו, ואיני רואה מקום הפעם להרחיק לשדה פרשני תכליתי זה. אוותר איפוא בשדה הפרשנות ה"קונבנציונלית".

ו.        (1) אכן, חוששני ש"החטא הקדמון" הוא בכך ש"אגד", שבעבר היתה "מפעל ראוי", החליטה בשלב מן השלבים כי מה לה ולצרה זו, ועל שום מה כאב הראש הגדול, כגון החזקת נשקיה, פיקוח ושאר "מרעין בישין" וחדלה להיות "מפעל ראוי". על פי הפרשנות הרגילה אין משרד הפנים כופה על איש להיות "מפעל ראוי", "אין אונס" ועל כן נעשים הדברים "כרצון איש ואיש" (אסתר, א' ח'). בית המשפט קמא אמנם לא דן בסבירות הכרעתה של "אגד", שכן השאלה לא עמדה בפניו, אך הוסיף "עם זאת ניתן להניח, שאם זו עמדתו של המעביד, הרי כנראה שהסיכון בגינו מבקש העותר הרשאה להחזקת כלי נשק אינו כזה המחייב נשיאת נשק על פי עמדת המעביד".

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ