אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן ואח' נ' הרבנים הראשיים לישראל ואח'

מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן ואח' נ' הרבנים הראשיים לישראל ואח'

תאריך פרסום : 15/08/2018 | גרסת הדפסה

בג"צ
בית המשפט העליון ירושלים כבית משפט גבוה לצדק
5579-18
14/08/2018
בפני הרכב השופטים:
1. נ' הנדל
2. נ' סולברג
3. ד' ברק-ארז


- נגד -
העותרים:
1. מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן
2. נאמני תורה ועבודה

עו"ד קרן הורוביץ; עו"ד שי זילברברג
המשיבים:
1. הרבנים הראשיים לישראל
2. ממשלת ישראל
3. שר הדתות
4. היועמ"ש
5. ועדת הבחירות למועצת הרבנות הראשית

עו"ד אודי איתן
פסק דין

                                          

 

השופט נ' הנדל:

 

  1. העתירה שלפנינו שבה ומעלה על סדר היום את שאלת ייצוגן ההולם של נשים בהרכב "האסיפה הבוחרת", האמונה – לפי סעיפים 4(א)(3) ו-15 לחוק הרבנות הראשית לישראל, התש"ם-1980 (להלן: חוק הרבנות הראשית) – על בחירת הרבנים הראשיים לישראל, וחלק מחברי מועצת הרבנות הראשית לישראל (להלן: האסיפה הבוחרת).

 

           לטענת העותרים, בהרכב האסיפה העתידה לבחור בקרוב את חברי מועצת הרבנות הראשית קיים ייצוג זניח לנשים – בין היתר, אך לא רק, בשל המאפיין הגברי של המשרות הרבניות המקנות למכהנים בהן חברות באסיפה. על מנת לצמצם את הפגיעה בעקרון השוויון, הם מבקשים, אפוא, להורות לרבנים הראשיים לישראל למנות נשים "העוסקות בדת ובהלכה" כחברות באסיפה הבוחרת, במסגרת מכסת המינויים האישיים שמעמיד לרשותם סעיף 7(8) לחוק – "10 רבנים [...]".

 

רקע וטענות הצדדים

 

  1. ביום 15.10.2018 עתידים חברי מועצת הרבנות הראשית הנבחרים לסיים את תפקידם, בתום תקופת כהונה בת חמש שנים. הוראת המחוקק היא כי "הבחירות לרבנים הראשיים לישראל ולחברי המועצה הנבחרים ייערכו לא יותר משלושה חדשים ולא פחות מחודש אחד לפני תום כהונתם של המכהנים אותה שעה" (סעיף 16(ג) לחוק הרבנות הראשית). ועדת הבחירות שהוקמה לפי סעיף 11 לחוק הרבנות הראשית התכנסה, אפוא, ביום 11.7.2018, על מנת לקבוע "את המועד ואת המקום לעריכת הבחירות" (סעיף 12(א) לחוק). על רקע הערת יושב ראש הוועדה כי  המועד האחרון הקבוע לשם כך בחוק – 16.9.2018 – "יוצא בין כסה לעשור והזמן עמוס מדי", הוחלט כי הבחירות יתקיימו מספר ימים קודם לכן, ביום 5.9.2018. כפועל יוצא, על ועדת הבחירות לפרסם ברשומות את שמות חברי האסיפה הבוחרת עד ליום 15.8.2018 – בהתאם להוראת סעיף 13 לחוק הרבנות הראשית.

 

  1. סעיפים 6-8 לחוק הרבנות הראשית מסדירים את זהותם ואופן מינויים של חברי האסיפה הבוחרת. סעיף 6(א) לחוק קובע כי "האסיפה הבוחרת תהיה של 150 חברים, מהם 80 רבנים ו-70 נציגי ציבור" – וסעיף 7 פורט את המשרות הרבניות שנושאיהן יכהנו באסיפה: "30 רבני עיר מן הערים הגדולות"; "2 רבנים אזוריים אחד מכל אחת משתי המועצות האזוריות הגדולות"; "10 הדיינים הוותיקים ביותר"; ואחרים. לצד 70 הרבנים המכהנים באסיפה הבוחרת מתוקף המשרות האמורות, סעיף 7(8) לחוק מסדיר את חברותם באסיפה של –

 

"10 רבנים שימנו הרבנים הראשיים לישראל, בהתייעצות עם השר ובאישור הממשלה".

 

סעיף 8 לחוק משרטט הסדר דומה ביחס לנציגי הציבור. נקבע כי באסיפה הבוחרת יהיו חברים "25 ראשי הערים הגדולות"; "14 ראשי המועצות הדתיות של הערים הגדולות"; וראשי מועצות אחרים. עם זאת, 17 מן הנציגים ייבחרו באופן חופשי יותר. שניים מהם על ידי הממשלה (סעיף 8(6)); חמישה על ידי הכנסת (סעיף 8(7)); ועשרה נוספים ימונו על ידי השר לשירותי דת, בהתייעצות עם הרבנים הראשיים לישראל ובאישור הממשלה (סעיף 8(8)). הנה כי כן, לצד 123 בני אדם שמשרותיהם מקנות להם חברות אוטומטית באסיפה הבוחרת, 27 חברים אחרים – 17 נציגי ציבור, ו-10 רבנים – נבחרים לכהונה זו בידי גורמים שלטוניים שונים, על בסיס אישי.

 

  1. ביום 13.5.2018, פנו העותרים אל היועץ המשפטי לממשלה, וביקשו כי ינחה את הגורמים השלטוניים הרלוונטיים בדבר החובה המוטלת עליהם – לאור עקרון השוויון והזכות לייצוג הולם – להבטיח ייצוג מרבי לנשים באסיפה הבוחרת. בהסתמכם על הפרשנות הרחבה שניתנה בבג"ץ 8213/14 כהנא דרור נ' השר לשירותי דת (15.8.2017) (להלן: עניין כהנא דרור) למונח "אדם הכשיר להיבחר רב עיר" שבסעיף 13 לחוק הדיינים, התשכ"ט-1969, ביחס למינוי מנהלת לבתי הדין הרבניים, טענו העותרים כי המונח "רבנים" שבסעיף 7(8) לחוק הרבנות הראשית אינו מוציא נשים מן הכלל, ואינו פוטר את הרבנים הראשיים מחובה זו. ביום 18.6.2018 השיב היועץ המשפטי לממשלה לפניית העותרים, ציין כי הוא סבור שבאופן כללי על גורמי הממשלה לפעול בשקידה סבירה למינוי נשים לאסיפה הבוחרת, וצירף הנחיות שהופנו בעניין לשר הדתות ולמזכיר הממשלה. ברם, תשובת היועץ והנחיותיו לא עסקו במכסת המינויים של הרבנים הראשיים לישראל, לפי סעיף 7(8) לחוק – ועל כן, שבו העותרים ופנו ליועץ המשפטי לממשלה ולרבנים הראשיים לישראל. תשובה ישירה לא התקבלה עד עת הגשת העתירה, אך העותרים טוענים כי מענה מהותי ניתן להם בהצהרת השר קרא מעל במת הכנסת, ביום 11.7.2018 – ממנה עלה כי המשיבים אינם מתכוונים לממש את עקרון הייצוג ההולם ביחס למינויים לפי סעיף 7(8) לחוק הרבנות הראשית.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ