אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מרדכי ואנונו נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח'

מרדכי ואנונו נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח'

תאריך פרסום : 11/12/2017 | גרסת הדפסה

בג"צ
בית המשפט העליון ירושלים בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
6960-17
06/12/2017
בפני הרכב השופטים:
1. ע' פוגלמן
2. ד' ברק-ארז
3. מ' מזוז


- נגד -
העותר:
מרדכי ואנונו
עו"ד אביגדור פלדמן
עו"ד סאמא חורי
המשיבים:
1. היועץ המשפטי לממשלה
2. מפקד פיקוד העורף
3. שר הפנים
4. מפקד אזור יהודה והשומרון

עו"ד ענר הלמן
פסק דין

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק

 

השופט ע' פוגלמן:

 

  1. העותר, מרדכי ואנונו, הורשע בעבר בעבירות נגד ביטחון המדינה בגין מסירת מידע סודי בקשר לפעילות הקריה למחקר גרעיני. בעקבות הרשעתו, ריצה העותר עונש מאסר בן 18 שנים, וממועד שחרורו בשנת 2004, הוטלו עליו מגבלות שונות נוכח חשש ממשי שבלא המגבלות יפורסם מידע סודי שהעותר מחזיק, ושפרסומו יגרום נזק כבד ובלתי הפיך לביטחון המדינה (להלן: המגבלות). המגבלות שהוטלו על העותר עמדו לביקורתו השיפוטית של בית משפט זה בהליכים שונים, וביניהם: בג"ץ 5113/15 ואנונו נ' היועץ המשפטי לממשלה (6.4.2017) (להלן: בג"ץ 5113/15); בג"ץ 4949/14 ואנונו נ' היועץ המשפטי לממשלה (25.1.2015) (להלן: בג"ץ 4949/14); בג"ץ 3603/14 ואנונו נ' היועץ המשפטי לממשלה (16.6.2014); בג"ץ 6767/10 ואנונו נ' אלוף פיקוד העורף (13.10.2010); בג"ץ 6565/08 ואנונו נ' אלוף פיקוד העורף (6.7.2009); בג"ץ 4624/06 ואנונו נ' אלוף פיקוד העורף (21.11.2006); בג"ץ 6358/05 ואנונו נ' אלוף פיקוד העורף (12.1.2006); ובג"ץ 5211/04 ואנונו נ' אלוף פיקוד העורף, פ"ד נח(6) 644 (2004). כדי שלא להאריך שלא לצורך בפרשה ששבה וחוזרת לשולחנו של בית משפט זה מעת לעת, נשוב ונפנה להכרעות הקודמות שניתנו בעניינו של העותר, שהאחרונה שבהן ניתנה בחודש אפריל האחרון (במסגרת בג"ץ 5113/15). העתירה הנוכחית מופנית כלפי שלוש מגבלות דומות לאלו שהוטלו על העותר בעבר, ושעניינן נבחן בבית משפט זה כאמור; ושנקבעו בהתבסס על התשתית העובדתית בלבושה המעודכן, המצויה לפני הרשויות המוסמכות:

 

ראשית, ביום 22.5.2017 החליט שר הפנים, הוא המשיב 3 – לאחר ששקל טיעונים בכתב מטעם העותר – להאריך את האיסור על יציאת העותר לחוץ לארץ עד ליום 31.5.2018; זאת מתוקף סמכותו לפי תקנה 6 לתקנות-שעת-חירום (יציאה לחוץ לארץ), התש"ח-1948.

 

שנית, ביום 25.5.2017 החליט המשיב 4, מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה והשומרון, לאחר שניתנה לעותר זכות טיעון בכתב, להאריך את האיסור על כניסתו של העותר לאזור יהודה והשומרון עד ליום 31.5.2018. זאת, מתוקף הוראות הצו בדבר שטחים סגורים (אזור הגדה המערבית) (מס' 34), התשכ"ז-1967 והיתר כניסה כללי (מס' 5) (תושבים ישראליים ותושבי חוץ) (יהודה והשומרון), התש"ל-1970.

 

שלישית, ביום 25.5.2017 החליט המשיב 2, מפקד פיקוד העורף – לאחר שימוע בכתב – להאריך את צו הצמצום וההשגחה נגד העותר עד ליום 31.5.2018, בהתאם לתקנה 6(2) ולתקנות 110-108 לתקנות ההגנה (שעת-חירום), 1945. בצו האמור, הוטלו על העותר, בתמציתם של דברים, המגבלות הבאות: חיוב להודיע 48 שעות מראש על החלפת מקום מגורים; איסור להימצא ללא אישור בטווח של חצי קילומטר ממעברי גבול שונים; איסור להיכנס ללא אישור מראש לנציגויות דיפלומטיות זרות; איסור על קיום קשר עם אזרחים או תושבים זרים, לרבות באמצעות המרשתת, ללא אישור מראש, אלא אם מדובר בשיחה חד פעמית מזדמנת בסייגים הנקובים בצו ואיסור למסור מידע מסווג שהגיע לידיעת העותר מתוקף עבודתו בקריה למחקר גרעיני או מכל מקור אחר או בכל דרך אחרת.

 

  1. בעתירה זו, בדומה להליכים קודמים בעניינו של העותר שעליהם עמדנו לעיל, טוען האחרון כי הימשכות המגבלות על חירותו מאז שוחרר ממאסר אינה מידתית ואינה מאפשרת לו לנהל אורח חיים תקין, בפרט בהתחשב בכך שנמנע ממנו להיפגש עם בני משפחת בת זוגו, שהיא אזרחית נורווגיה, ושם מתגוררת משפחתה. לדברי העותר, נוכח חלוף הזמן ונוכח העובדה שהמידע שפורסם ביחס ליכולותיה הגרעיניות של מדינת ישראל מאז שחרורו ממאסר עולה לאין ערוך על זה המצוי ברשותו – מצטמצמת המסוכנות הנשקפת ממנו.

 

  1. המדינה טוענת כי העותר הפר לפני כ-7 חודשים את הוראת ההשגחה שחייבו אותו למסור הודעה למפקד תחנת המשטרה הסמוכה למקום מגוריו 48 שעות לפני שהוא עובר מקום מגורים; וכי לפי מידע המצוי בידי גורמי הביטחון, העותר הפר לכאורה מגבלות נוספות בצו הצמצום וההשגחה שהוטל עליו. לגוף העניין, שבה המדינה ועומדת על עוצמת הסיכון הנשקף לביטחון המדינה במקרה שהעותר יגלה את המידע שאותו הוא אוצר. זאת, בשים לב לכוונתו המוצהרת של האחרון לחשוף את המידע אם הדבר יתאפשר; ובהתחשב בעובדה שהעותר ממשיך להפר את המגבלות המוטלות עליו. נוכח האמור, סבורה המדינה כי יש להמשיך את הפיקוח על העותר במתכונתו הנוכחית.

 

           בדיון שנערך לפנינו, שמענו את טיעוני באי כוח הצדדים, ואף את טיעוני העותר עצמו; ועיינו בהסכמה במעמד צד אחד בחומר החסוי שהציגה לנו המדינה בתמיכה לטיעוניה.

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ