ערר
המועצה הארצית לתכנון ולבניה ועדת המשנה לעררים
|
16-20,45-20
20/08/2020
|
בפני חברי הוועדה:
1. עו"ד שמרית גולן - נציגת שר המשפטים (יו"ר) 2. גב' זינה פרפליצין - נציגת מנכ"לית מינהל התכנון 3. מר רם אלמוג - נציג המשרד להגנת הסביבה
|
- נגד - |
העוררים:
1. רפאל מימרן (העורר בערר 16/20) 2. חיים חדד (העורר בערר 45/20)
עו"ד יפעה בקר מימרן ואח'
|
המשיבה:
הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש עו"ד עודד דונג
|
החלטה |
הדיון התקיים ביום 27.7.2020 לפני ועדת המשנה לעררים: גב' זינה פרפליצין, מר רם אלמוג ועו"ד שמרית גולן – יו"ר הוועדה.
החלטה
- לפנינו שני עררים על שומות השבחה שנערכו על ידי הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש (להלן: "הוועדה המיוחדת").
- ערר 16/20 הוגש על שומת השבחה מיום 15.12.2019, שנערכה בעקבות הסכם מכר להעברת זכויות בדירה שברח' גפן xxx בחריש (גוש 9072, חלקה 61).
- ערר 45/20 הוגש על שומת השבחה מיום 22.3.2020, שנערכה בעקבות הסכם מכר להעברת זכויות בדירה שברח התמר xxx בחריש (גוש 9073, חלקה 66).
- העררים הוגשו מכוח סעיף 74 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק"), הקובע:
"בכל מקום שקיימת לפי חוק זה זכות ערר על החלטה של ועדה מקומית או של ועדה מחוזית שסעיפים 72 ו-73 אינם חלים עליה, וההחלטה ניתנה על ידי ועדה מיוחדת, יוגש הערר לפני שר האוצר ושר הבינוי והשיכון כאחד, וכל אחד מהשרים רשאי לאצול מסמכותו לפי סעיף זה, הן בדרך כלל והן למקרה מסויים והן לסוג מסויים של מקרים, ובלבד שחבר הועדה המיוחדת לא ידון ולא יכריע בערר כאמור";
ומכוח סעיף 14(א) לתוספת השלישית לחוק, הקובע כי "על שומה לפי סעיף 4 ניתן לערור לפני ועדת ערר לפיצויים ולהיטל השבחה, בתוך 45 ימים מיום שבו הובאה השומה לידיעת החייב".
- ביום 11.12.2017 אצלו שר האוצר ושר השיכון את סמכותם לפי סעיף 74 לחוק ו-14(א) לתוספת השלישית לחוק לוועדה זו.
- ביום 27.7.2020 קיימנו דיון בעררים. בסופו, וכפי שיפורט להלן, החלטנו פה אחד לדחות את ערר 16/20 ולקבל באופן חלקי את ערר 45/20.
ערר 16/20
- השומה מתייחסת להשבחה שחלה בדירה בעקבות תכנית 307-0412684: תוספת זכויות של עד 25 מ"ר ליח"ד בתחום תכנית חריש/1/א, שאושרה ביום 4.1.2017 (להלן: "התכנית להרחבה אגפית"). סעיף 4.1.2(א) לתכנית להרחבה אגפית קובע כי סעיף 4.3.2.9(ג) לתכנית חריש/1/א, הקובע הוראה לעניין שטח מקסימלי להמרה, יבוטל, ודירות המרה (כהגדרתן באותה תכנית) יוכלו לקבל תוספת שטחי בנייה בשיעור של עד 25 מ"ר מבלי שהדבר ייחשב כסטייה ניכרת.
- על פי הערה 1 לסעיף 5 בתכנית להרחבה אגפית (טבלת זכויות והוראות בנייה), "תותר תוספת של עד 25 מ"ר לדירה בייעודי הקרקע "מגורים ב'" ו"מגורים מסחר", ובתנאי שהתוספת תיבנה לפי הוראות "בניין גדל" בהגדרת תכנית זו". "בניין גדל" מוגדר בסעיף 1.9 לתכנית כ"בניין המתוכנן מראש כך שיהיה אפשר להרחיבו בעתיד. בהיתר הבנייה ייכללו תוספות הבנייה העתידיות כך שיינתן ביטוי לתוספות אלו מבחינה הנדסית (יסודות, חיבורים, תשתיות, קירות מפרידים כפולים וכד') ותשתיתית".
- סעיף 6.1 לתכנית להרחבה אגפית קובע הוראות בינוי, ובהן כי "התוספת תיבנה באגפי בניין שלמים, כמקשה אחת ע"י כל בעלי הדירות באותו אגף של הבניין".
טענות העורר בערר 16/20
- העורר טוען כי על פי היתר בנייה מס' 20140044 מיום 9.11.2014, שניתן למגרש 6504 בהתאם לתכנית חריש/1/א, הותרה הקמת מבנה מגורים בן 8 קומות ובו 21 יחידות דיור וקומת מערכות טכנית. על פי היתר בנייה מס' 20160001, שניתן למגרש 6504 בהתאם לתכנית חריש 1, הותרה תכנית שינויים מההיתר הקודם, לשינוי מיקום מתקנים ואופן פינוי אשפה.
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת