אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> העליון החמיר בעונשו של מעורב בפרשת השחיתות ברשות המיסים.

העליון החמיר בעונשו של מעורב בפרשת השחיתות ברשות המיסים.

תאריך פרסום : 15/02/2012 | גרסת הדפסה

ע"פ
בית המשפט העליון
8430-11,8679-11
15/02/2012
בפני השופט:
1. המשנה לנשיאה א' ריבלין
2. ס' ג'ובראן
3. ע' פוגלמן


- נגד -
התובע:
מדינת ישראל
עו"ד יוחאי בן שמואל
עו"ד יוסי אלון
עו"ד עמרי קופלר
הנתבע:
יורם קארשי
עו"ד איתן מעוז
עו"ד קרן קורן
פסק-דין

המשנה לנשיאה א' ריבלין:

1.        לפנינו שני ערעורים על פסק-דינו של בית המשפט המחוזי במחוז מרכז (כבוד השופט ז' כספי), במסגרתו הורשע יורם קארשי (להלן: קארשי) על-פי הודאתו ובמסגרת הסדר טיעון, בעבירות של סיוע למתן שוחד; מתן שוחד; ביצוע בצוותא של עבירת מרמה והפרת אמונים ביחד עם עובד ציבור; ושתי עבירות של שידול עובד ציבור לבצע מעשה של מרמה והפרת אמונים. בית המשפט המחוזי גזר על קארשי שבעה חודשי מאסר בפועל בניכוי תקופת מעצרו וכן 12 חודשי מאסר על-תנאי למשך שלוש שנים. בע"פ 8430/11 מערערת המדינה על קולת עונשו של קארשי ואילו ע"פ 8679/11, שהוגש מטעם קארשי, מופנה כנגד חומרת עונשו.

האישומים ופסק דינו של בית המשפט המחוזי

2.        קארשי הוא איש עסקים ויבואן, אשר כיהן, במועדים הרלבנטיים, כחבר במועצת עיריית ירושלים. קארשי הוא גם אחיה של שולה זקן (להלן: זקן), ששימשה כיד ימינו של אהוד אולמרט (להלן: אולמרט) בתפקידיו השונים. בתקופה הרלבנטית, שימשה זקן כעוזרת בכירה לאולמרט, שכיהן כשר האוצר.

           על-פי כתב האישום המתוקן (להלן: כתב האישום), הכירו קארשי ויעקב בן גור (להלן: בן גור) במסגרת פעילותם הפוליטיות במפלגת "הליכוד". השניים, כך מגולל כתב האישום, פעלו על מנת לבסס את השפעתם על הנעשה ברשות המיסים, להשיג דריסת רגל ולהשפיע על ההחלטות המתקבלות בה. קארשי ובן גור נהגו לסייע לעובדי רשות המיסים על-ידי קידומם בתפקיד או בכל דרך אחרת, על מנת ליצור מחויבות כלפיהם ומתוך ציפייה כי העובדים, שקיבלו ביודעין את סיועם, יפעלו עבורם במסגרת מילוי תפקידם, יקנו להם השפעה ברשות ויקדמו אינטרסים אישיים ועסקיים שלהם.

3.        כתב האישום מגולל שש פרשות שונות בהן היה קארשי מעורב. הפרשה הראשונה, נוגעת למעורבותו של קארשי במינויו של יעקב (ג'קי) מצא (להלן: מצא) לתפקיד מנהל רשות המיסים. על פי כתב האישום, הביע מצא בפני בן גור את שאיפתו להתמנות למנהל רשות המיסים. לשם כך הציע לו בן גור להיפגש עם קארשי, אחיה של זקן, שנהנתה ממעמד בכיר בלשכת אולמרט, שר האוצר. בהתאם לאמור, הגיעו בן גור ומצא לביתו של קארשי ומצא הוצג בפני קארשי כמי שבן גור חפץ במינויו לתפקיד מנהל רשות המיסים. בהמשך לפגישה זו, שוחח קארשי עם זקן, אחותו, ותיאם עימה את זימונו של מצא, המועמד המועדף עליו, לפגישה עמה. בסמוך לאחר מכן, בטרם זומנו המועמדים האחרים לתפקיד לפגישה עם שר האוצר, זימנה זקן את מצא לראיון מקדים במשרדה. במהלך הפגישה, לה ייחס מצא חשיבות, נכנס גם קארשי ללשכה. לאחר זמן מה, זימנה זקן גם את שני המועמדים האחרים לתפקיד לפגישות עמה. בסופו של יום הציע אולמרט, שר האוצר, לממשלת ישראל, לבחור במצא למנהלה של רשות המיסים, ומצא אכן נבחר לתפקיד.

           בגין פרשה זו הורשע קארשי בעבירה של סיוע לבן גור לתת שוחד למצא, בעד פעולה הקשורה בתפקידו, לפי סעיפים 291 ו-31 לחוק העונשין, תשל"ז-1977 (להלן: חוק העונשין).

4.        הפרשה השנייה נוגעת למעורבותו של קארשי בהליך מינויו של יגאל סער (להלן: סער) לתפקיד בכיר ברשות המיסים. לאחר מינויו של מצא לתפקיד ראש רשות המיסים, כך על פי כתב האישום, פנה סער אל קארשי וביקשו לפעול עבורו אצל מצא, כדי לקדם את מינויו לתפקיד סמנכ"ל למינהל ברשות המיסים, זאת ביודעו כי קארשי מצפה כי מצא יפעל עבורו במסגרת מילוי תפקידו ברשות. קארשי פנה למצא וביקשו למנות את סער לתפקיד סמנכ"ל למינהל, ואילו מצא מצידו התחייב בפני קארשי למנות את סער לתפקיד. על בסיס התחייבות זו, הבטיח קארשי לסער כי הוא ימונה לתפקיד. ואולם, כעבור זמן חזר בו מצא מהתחייבותו כלפי קארשי וביקש למנות לתפקיד מועמד אחר.

           על מנת לאשר את המינוי אצל שר האוצר, פנה מצא לשולה זקן וביקש ממנה לתאם לו פגישה עם שר האוצר. זקן, שידעה על רצונו של אחיה במינוי סער לתפקיד סמנכ"ל למינהל, נמנעה מקביעת הפגישה והנחתה את מצא לפנות לקארשי, בכל הנוגע למינוי המועמדים לתפקיד סמנכ"ל, תוך שהיא מציינת את שמו של סער כמתאים לתפקיד. מצא פנה לקארשי, בהתאם להנחיית זקן, אך קארשי סירב להשלים עם הפרת ההבטחה שקיבל ממצא, עמד על קיום הבטחתו ואף הבהיר למצא כי עד שלא ייתן הסכמתו למינוי סער לתפקיד, יעוכבו גם שאר המינויים שביקש להביא לאישורו של שר האוצר. כדי לגרום למצא למנות את סער, תיאם קארשי עם זקן כי תמשיך ותימנע מלהיענות לפניותיו של מצא להיפגש עם שר האוצר, ותפנה את מצא אליו בכל הנוגע למינויי הסמנכ"לים ברשות. זקן פעלה כאמור, כך שאישורי מינוי המועמדים על ידי שר האוצר עוכבו, והלחץ על מצא הלך וגבר. במקביל להפעלת לחץ זה, תבע קארשי ממצא הסברים באשר להפרת הבטחתו, ואף הודיע למצא כי בכוונתו לבדוק מיהו אותו מועמד שמצא מעדיף. קארשי ובן גור אף נפגשו עם המועמד המועדף על מצא.

5.        בצר לו, פנה מצא אל בן גור וביקש ממנו לשכנע את קארשי להסיר את הלחץ שהופעל עליו וליישב את ההדורים עימו. בן גור הבהיר למצא כי זקן, בהוראת אחיה, תמשיך לעכב את אישורי המינויים ברשות, אם סער לא ימונה לתפקיד. בן גור מצידו פעל לפשר בין מצא לבין קארשי, כך שמצא יוכל למנות את המועמד המועדף עליו לתפקיד, ואילו סער ימונה לתפקיד אחר ברשות, שיהיה מקובל עליו ועל קארשי. בהמשך לכך, נפגשו קארשי, בן גור ומצא במסעדה, כשבסיכומה של אותה פגישה פעלו הם כדלקמן: מצא ביקש כי קארשי ינחה את אחותו כי תאפשר לו להיפגש עם שר האוצר; קארשי הנחה את זקן להיעתר לבקשותיו של מצא, ולאפשר לו להיפגש עם אולמרט, שר האוצר, לצורך אישור מועמדיו לתפקידי סמנכ"ל. קארשי סיכם עם אחותו שעיתוי הפגישה יתואם עימו, לאחר שיודיע לסער על שסוכם בפגישה בעניינו; קארשי הודיע לסער, בהסכמת מצא, על נכונותו של האחרון להציע לו, כפיצוי, תפקידים אחרים, אותם פירט בפניו, ובהם בין היתר האפשרות להתמנות לנציג רשות המיסים בארצות-הברית. סער, שכעס נוכח הפרת הבטחתו של מצא, ביקש שהות על מנת לשקול את ההצעה.

           לאחר הדברים האלה ביקש מצא להיפגש עם סער, טרם מסירת ההודעה על זהות הסמנכ"לים שימנה, אולם קארשי דרש ממצא לדחות את הפגישה, כדי לאפשר לסער להחליט בדבר ההצעה למנותו. קארשי הבהיר למצא, באמצעות בן גור, כי דחיית הפגישה נדרשת על מנת לשמר את כוחו של קארשי מול סער. נוכח הדרישה הסכים מצא לדחות את הפגישה ביום. ביום שלמחרת, פרסם מצא את שמות העובדים שמונו לתפקידי סמנכ"ל. עוד באותו יום הוא נפגש עם סער, והודיע לו כי הוא מעוניין למנותו לנציג רשות המיסים בארצות הברית. מצא, כך על פי כתב האישום, הסכים לפעול למינויו של סער לתפקיד זה, כדי לרצות את קארשי ואת בן גור, לאחר שלא מינה את סער לתפקיד סמנכ"ל ולאפשר לשניים לרתום את מחויבותו של סער כלפיהם. ואמנם, לפני שהתקיים המכרז לתפקיד נציג רשות המיסים בארצות-הברית, פעלו קארשי, בן גור ומצא בדרכים שונות, כולל הנעת עובדים אחרים להסיר את מועמדותם, על מנת לאפשר את בחירתו של סער לתפקיד. לאחר שוועדת המכרזים בחרה בסער לתפקיד, צלצל מצא ממקום חופשתו באילת לקארשי ודיווח לו על בחירת סער, כפי שהבטיח לו.

6.        מספר ימים לאחר מכן שוחח סער עם קארשי והודה לו על שדאג לבחירתו במכרז. באותה שיחה, ביקש קארשי מסער כי יסייע בקידומו של מקורבו, דוד חן, עובד רשות המיסים. סער נעתר לבקשה, למרות שידע כי לדוד חן אין את הניסיון הנדרש לתפקיד וכי הדבר ייראה "תמוה לאללה". במקביל, פעל סער על מנת לקדם את האינטרסים האישיים של קארשי על ידי קידום או מינוי עובדים ברשות, שקארשי יוכל להסתייע בהם ולהעמיק באמצעותם את השפעתו ברשות המיסים. במסגרת זו העלה סער בפני קארשי שמות של עובדים שסבר כי ייאותו לקחת שוחד, הפגישו עם עובדי הרשות ואף חיווה את דעתו אודות מידת הנאמנות שיוכל קארשי לצפות מעובדים אלה תמורת הסיוע לקידומם.

      בגין פרשה זו הורשע קארשי בעבירה של מתן שוחד לסער, לפי סעיף 291 לחוק העונשין.

7.        הפרשה השלישית נוגעת למהלכיו של קארשי בנוגע לקידומו של עמיקם ארז (להלן: ארז) לתפקיד בכיר ברשות המיסים. על פי כתב האישום, לפני עזיבתו של סער את הארץ, בעקבות מינוי לתפקיד בארצות-הברית, הוא הפגיש את קארשי עם ארז, סגן מנהל מחלקת חקירות תל אביב ברשות המיסים, כדי שקארשי ינצל את קשריו עם מצא ויסייע לארז להתקדם ברשות המיסים, וזאת מתוך ציפייה שארז יפעל עבור קארשי במסגרת מילוי תפקידו. קארשי שוחח עם מצא בעניין קידומו של ארז, ולאחר שמצא נפגש עם ארז לקראת המכרז הצפוי לתפקיד, עדכן קארשי את ארז בהתרשמותו של מצא ממנו, וזאת כדי להבהיר לו את מידת מעורבותו בקידומו ואת מידת השפעתו על מינויו ברשות. הוא אף הבהיר לארז כי ימשיך לפעול למען קידומו סמוך למועד המכרז, וזאת כדי לרתום את מחויבותו של ארז כלפיו.

           בגין מעשיו אלה הורשע קארשי בעבירה של שידול עובד ציבור, עמיקם ארז, לבצע מעשה של מרמה והפרת אמונים, לפי סעיף 284 לחוק העונשין ביחד עם סעיף 30 לחוק.

8.        הפרשה הרביעית נוגעת למהלכיו של קארשי לגרום למינוי של יוסי כהן, עובד רשות המיסים ומקורבו של קארשי, לתפקיד גובה ראשי במע"מ רמלה, וזאת על פי בקשתו של כהן. המינוי צלח הודות לעזרתו של מצא, אולם קארשי לא הואשם בדבר בנוגע לכך. 

9.        הפרשה החמישית נוגעת לפעולות שעשה קארשי לשם קידומו של יוסי שטיינמץ (להלן: שטיינמץ). שטיינמץ, שהיה בקשרי חברות קרובים עם בן גור, פנה לבן גור בראשית שנת 2006 וביקשו לסייע לו בקידומו ובמינויו לתפקיד גובה מכס אשדוד. בן גור מצידו פעל על מנת לרתום את קארשי לקידום המינוי. כך, הוא פנה בידיעת שטיינמץ לקארשי, שעה שהאחרון היה בדרכו לפגישה עם מצא בביתו, וביקש ממנו לשתף עימו פעולה וללחוץ על מצא, כדי שימנה את שטיינמץ לתפקיד. הוא אף הבהיר לקארשי כי קידום זה יסייע לאינטרסים שלו. קארשי נעתר לבקשה לסייע למינוי, על מנת ליצור מחויבות של שטיינמץ כלפיו ומתוך ציפייה שיפעל עבורו במסגרת מילוי תפקידו. במהלך הפגישה עם מצא, ביקש קארשי ממצא לסייע בקידומו של שטיינמץ לתפקיד. על מנת לרצות את קארשי, הציע מצא גם את האפשרות ששטיינמץ ימונה לתפקיד עוזרו לענייני מכס. בהמשך, שוחח קארשי עם שטיינמץ ודיווח לו אודות שיחתו עם מצא. שטיינמץ הדגיש בפני קארשי כי חשוב שיסייע לו להתמנות לתפקיד גובה מכס אשדוד, שכן מדובר בתפקיד בעל עוצמה, בו יוכל לסייע לאינטרסים של קארשי מול הרשות ולפעול עבורו.

10.      במקביל לפעולותיהם של קארשי ושל בן גור לקידום שטיינמץ, ביקש קארשי משטיינמץ לסייע לו בשחרור מכולה השייכת לו שעוכבה בתחנת המכס באשדוד. שטיינמץ נעתר לבקשה, טיפל בה באופן אישי והנחה את קארשי כיצד לפעול על מנת לפותרה לשביעות רצונו. שטיינמץ אף הבהיר לקארשי כי מקרה זה ממחיש את החשיבות והכדאיות העסקית, עבור קארשי, בקידומו לתפקיד גובה מכס אשדוד. בתגובה לדבריו, השיב קארשי לשטיינמץ כי עליו להיות בתפקיד הבכיר ביותר במכס אשדוד.

           במהלך אוקטובר 2006 עדכן שטיינמץ את קארשי ברצונו להתמנות לתפקיד בכיר אחר. קארשי הבטיח לשטיינמץ כי יסייע למינויו ובמקביל ביקש את סיועו בפתרון בעיה הקשורה בעסקיו מול המכס. בסוף אותו החודש, סייע שטיינמץ לקארשי לשחרר מכולה מהמכס, לשביעות רצונו של קארשי.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ