עת"מ
בית משפט לעניינים מנהליים ירושלים
|
362-07,377-07
01/07/2007
|
בפני השופט:
יהונתן עדיאל
|
- נגד - |
התובע:
1. פלוני 2. פלונית 3. המועצה הלאומית לשלום הילד
עו"ד בעז בן צור עו"ד אביבית ברקאי ואח'
|
הנתבע:
משרד החינוך התרבות והספורט עו"ד פרקליטות מחוז ירושלים
|
פסק-דין |
1. 1. בפניי שתי עתירות שהדיון בהן אוחד שעניינן בפסילת בחינות בגרות של תלמידים על ידי משרד החינוך עקב פגיעה בטוהר הבחינות. העתירה האחת (עת"מ 362/07) עניינה בשני תלמידים שבחינת הבגרות בה נבחנו במקצוע המתמטיקה (5 יחידות) נפסלה על ידי המשיב בטענה שהעותרים (ותלמידה נוספת) העתיקו זה מזה/זו או זו מזה את התשובה לאחת מהשאלות. העתירה השנייה (עת"מ 377/07) הוגשה על ידי המועצה הלאומית לשלום הילד ועניינה בזכות הטיעון הניתנת לתלמיד הנחשד בהפרת טוהר הבחינות בטרם תיפסל בחינתו.
2. 2. נוהל הטיפול של משרד החינוך בחשדות לפגיעה בטוהר בחינות הבגרות מוסדר בחוזר מנכ"ל תשס/2א שכותרתו "טוהר הבחינות" (להלן - "חוזר המנכ"ל" או "החוזר").
"טוהר הבחינות" מוגדר בחוזר זה: "כתיבת הבחינה על ידי הנבחן בהגינות וביושר, תוך שמירה קפדנית על כללי ההתנהגות ותקנות המשמעת כפי שהם מופיעים בסעיפי חוזר זה".
עבירת משמעת מוגדרת בחוזר המנכ"ל, בין היתר, כ"מתן סיוע לנבחן אחר או הסתייעות בנבחן אחר, בין במעשה ובין במחדל, בין בכתב ובין בעל פה".
"חשד" מוגדר בחוזר כ: "ידיעה או הודעה שנתקבלו באגף הבחינות ממקור כלשהו, המייחסת עבירת משמעת למערכת ההשגחה או ההערכה או לנבחן".
החוזר מבחין בין מספר סוגים של חשדות להפרת טוהר הבחינות. החשד האחד הוא "חשד משגיח" המוגדר בחוזר כ"הודעה או מידע שנתקבלו באגף הבחינות במרכזי ההשגחה או ממשגיח, המייחסת לנבחן עבירת משמעת". חשד אחר מוגדר בחוזר כ"חשד חוליות-ביקורת". חוליות הביקורת מורכבות מצוותים המבקרים בבתי הספר במהלך הבחינות שתפקידן לוודא כי נוהלי הבחינות נשמרים. "חשד משגיח" וחשד חוליות-ביקורת" הן חשדות המתעוררים בעת קיום הבחינות עצמן עקב הפרת טוהר הבחינות במעשים אשר מתבצעים במעמדם ובנוכחותם של המשגיח או חולית הביקורת. החשד האחר הוא "חשד מעריך", שהוא חשד להפרת טוהר הבחינות המתעורר לאחר סיום הבחינה אצל הבוחן הבודק את הבחינה והוא מוגדר בחוזר כ"הודעה שנתקבלה באגף הבחינות ממעריך בחינות, המייחס לנבחן עבירת משמעת".
בענייננו מדובר ב"חשד מעריך" שהוא חשד שנמצא על ידי מעריך הבחינות. חשד כזה, קובע חוזר המנכ"ל, ייקבע על פי אחת או יותר מהסיבות שלהלן:
3.1.1.7 עבודה קבוצתית משותפת בין הנבחנים או חלק מהם, המתאפיינת בתשובות בעלות ניסוח זהה ודומה או בטעויות דומות.
7.3.1.2 תשובות שגויות זהות לכמה מבחנים לשאלה אחת או יותר.
...
7.3.1.5. במתמטיקה ובמקצועות מדעיים וטכנולוגיים עתירי חישובים: מתן תשובות סופיות נכונות שאינן מתאימות לדרך הפתרון.
7.3.1.6 במתמטיקה ובמקצועות מדעיים טכנולוגיים עתירי חישובים: מתן תשובות סופיות נכונות ללא פירוט שלבי הפתרון במחברת הבחינה".
בחוזר נקבע שמעריך הבודק מחברת בחינה ומאתר בחינות שקיים בהן חשד לאי שמירה על טוהר הבחינות, יקבע 'חשד מעריך'. במקרה כזה עליו למלא "דו"ח חשד" ובו יפרט את הסיבות שעוררו את חשדו.
משמילא מעריך "דו"ח חשד" עליו להודיע שהתעורר אצלו חשד על אי קיום טוהר הבחינה למעריך בכיר תוך ציון העובדות והנימוקים לחשד בטופס 'דו"ח החשד'. אם יגיע אף המעריך הבכיר למסקנה שהחשד על אי קיום טוהר הבחינות מוצדק, תישלח הודעה לבית הספר, וייקבע בה שהתלמיד נחשד, ותפורטנה כל הסיבות שעוררו את החשד.
משנקבע חשד מעריך שאושר על ידי מעריך בכיר, מועבר הטיפול בחשד ל"ועדת טוהר הבחינות". הליך הטיפול בפני ועדת טוהר הבחינות מוסדר בחוזר המנכ"ל כדלקמן:
"7.4 תימסר הודעה לבית הספר או למוסד שבו למד הנבחן ובה תפורטנה הסיבות לחשד. להלן התהליך שיש לפעול על פיו:
7.4.1 חובת בית הספר להעביר לנבחן תוך שבוע ימים מתאריך ההודעה לנבחן את ההודעה על החשד.
7.4.2 הנבחן רשאי לערער בכתב תוך 40 יום מתאריך ההודעה על החשד. ערעורו יועבר, באמצעות בית הספר, לכתובת המצוינת בהודעת החשד, ובית הספר רשאי להוסיף את תגובתו לתגובת הנבחן.
7.5.1 הועדה תבדוק את חשד המעריך לאור הסבריו וטענותיו של בית הספר ושל התלמיד.