אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק סק 7/07

החלטה בתיק סק 7/07

תאריך פרסום : 27/07/2009 | גרסת הדפסה

ס"ק
בית דין ארצי לעבודה ירושלים
7-07
30/12/2007
בפני השופט:
הנשיא סטיב אדלר

- נגד -
התובע:
מדינת ישראל משרד הפנים ומשרד האוצר
עו"ד ישראל פת - היועץ המשפטי לרשות הארצית לשרותי דת
עו"ד שי אהרונוביץ- הלשכה המשפטית רשות המיסים
עו"ד אסי מסינג- אגף שוק ההון
עו"ד נעם אייזליך- הלשכה המשפטית משרד האוצר
עו"ד אורית פודמסקי
עו"ד דנה מנחה
הנתבע:
1. הסתדרות העובדים הכללית החדשה
2. מרכז השלטון המקומי
3. התאחדות התעשיינים
4. לשכת המסחר תל-אביב איגוד לשכות המסחר
5. רשות שדות התעופה
6. חברת נמל אשדוד בע"מ
7. רכבת ישראל בע"מ

עו"ד שי תקן
עו"ד דורון יפת- הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות
עו"ד מנחם לפידור
החלטה

1.         ביום י"ז טבת התשס"ח (26.12.2007), התקיימה בפני ישיבת דיווח נוספת בהליך זה. להלן יובאו עיקרי הדברים שעלו בישיבת הדיווח והנחיות להגשת תשובות ונתונים נוספים.

2.         הלנת השכר ברשויות המקומיות

        א.        תקנות העיריות (כללים למינוי ועדה למילוי תפקידי ראש הרשות והמועצה) (תיקון) - בפרוטוקול הדיון שהתקיים בפני בית הדין ביום 21.3.2007, נרשמה הודעת מר רענן דינור, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, לפיה תובא בפני הממשלה הצעת החלטה לתיקון התקנות לעיל (להלן - התקנות) " באופן שתיקבע בהן עילה נוספת כהוראת שעה למינוי של ועדה קרואה, המתייחסת לרשות אשר לא שילמה שכר (על כל מרכיביו) במשך יותר מחודשיים ימים, לרבע או יותר מעובדיה. התקנות יועברו לאישור ועדת הכספים של הכנסת כמתחייב בחוק". לבקשת הצדדים להליך: המדינה, ההסתדרות ומרכז השלטון המקומי, ניתן תוקף של פסק דין להצהרות הצדדים, כפי ביטוין בפרוטוקול.

ביום 25.3.2007 נתקבלה החלטת ממשלה מס' 1467, המעגנת את הצהרת מר דינור בפני בית הדין. על פי דיווחי נציגי המדינה, שרי האוצר והפנים אישרו את נוסח התיקון לתקנות וביום 16.8.2007 התקיים דיון בוועדת הכספים בעניין זה. לדיון הוזמנו מספר ראשי רשויות, כן הוזמן מר פיני קבלו מטעם השלטון המקומי. מפרוטוקול הדיון בוועדה עולה, כי נציגי הרשויות ומרכז השלטון המקומי התנגדו לתיקון התקנות. יושב ראש הוועדה ח"כ מיסטז'ניקוב הציע לדחות את המשך הדיון ואת ההצבעה למועד אחר, על מנת שתובא באופן מסודר עמדת מרכז השלטון המקומי.

בישיבת הדיווח  עדכנו נציגי המדינה, כי טיוטת התיקון לתקנות לא נוסחה כהוראת שעה וכי שר הפנים פנה בדברים ליושב ראש ועדת הכספים, על מנת שיקודם הדיון בתקנות, אך לעת הזאת לא מצא יושב ראש הוועדה לקבוע מועד להצבעה בנדון.

נציגי ההסתדרות עמדו על חשיבות התקנות, ככלי מרתיע מפני הלנת שכר. בא כח ההסתדרות, עו"ד תקן, ציין, כי על המדינה לפעול ביתר נחישות לקידום קבלת התיקון לתקנות, והוסיף, כי התנגדות מרכז השלטון המקומי לתיקון התקנות, הינה בבחינת חוסר תום לב קיצוני. זאת, באשר הצהרות הצדדים היוו חלק מהסדר כולל, בעקבותיו הועברו תקציבים רבים לרשויות המקומיות. זאת ואף זאת, להצהרות  מיום 21.3.2007 ניתן תוקף של פסק דין המעגן את ההסכם הכולל ומחייב את הצדדים. בנוסף, מאז מתן פסק הדין הורה בית הדין על דיווח שוטף בנוגע לתיקון התקנות כאשר מרכז השלטון המקומי לא מיחה אף לא פעם אחת כנגד מהלך זה. לבסוף נטען, כי התנגדות מרכז השלטון המקומי, מקורה בהעדפת שיקולים "פוליטיים" צרים על פני דאגה לניהול תקין של הרשויות המקומיות.

לאור האמור לעיל:

- בא כח מרכז השלטון המקומי יגיש את עמדת המרכז ביחס לתיקון התקנות, בהתייחס לתנאים המצטברים הקבועים בהן להעברת ראש רשות מתפקידו. מרכז השלטון המקומי ינמק עמדתו ויבהיר כיצד היא מתיישבת עם הצהרותיו והתחייבויותיו בדיון בפני בית הדין. 

- נציגי המדינה ישובו ויעדכנו את בית הדין האם נקבע דיון בוועדת הכספים בעניין התקנות והאם הוועדה אישרה התיקון.

         ב.         הטלת מילוי תפקיד של עירייה חדלה על רשות מקומית אחרת - נציגי המדינה עדכנו שהתיקון המוצע לפקודת העיריות בעניין זה, שנכלל בעבר בהצעת חוק ההסדרים לשנת התקציב 2008, "פוצל" מן החוק ונוסחו המעודכן אושר בוועדת הכלכלה של הכנסת. עניין זה יובא בפני הכנסת לקריאה שנייה ושלישית בימים הקרובים, במסגרת ההצבעה על חוק ההסדרים וחוקים נלווים. על פי נציגי המדינה, מרכז השלטון המקומי התנגד לתיקון פקודת העיריות בעניין זה. עו"ד תקן הבהיר, כי ההסתדרות לא התנגדה לתיקון הפקודה האמור, לאחר שהוברר לנציגיה, כי זכויות העובדים לא תפגענה הימנו.

- נציגי המדינה יעדכנו אם תיקון פקודת העיריות התקבל בכנסת ויצרפו עותק מן החוק  שהתקבל בנדון.

          ג.         מר בר דוד, יושב ראש הסתדרות המעו"ף, עמד על ההתקדמות שחלה במרוצת השנה האחרונה במיגור תופעת הלנת השכר. בתוך כך, ציין מר בר דוד את פועלו הבלתי נלאה של משרד הפנים בפיקוח על התנהלות הרשויות המקומיות ובמאמץ להבריאן. עם זאת, הטעים מר בר - דוד, כי תופעת הלנת השכר טרם באה על פתרונה המלא, והזכיר, כי במספר רשויות חתמה ההסתדרות על הסכמים ליישום תוכניות הבראה ועדיין מולן בן השכר.  בעניין זה הבהירו נציגי המדינה ובראשם מר פינצי, כי מענקי ההבראה מועברים לרשות בהתאם לעמידתה באבני דרך שבתכנית ההבראה, על מנת לתמרץ הרשות ליישם את מלוא התוכנית. לאור זאת, אף ברשות בה מיושמת תוכנית הבראה יתכן פער זמנים עד להעברת מלוא מענקי ההבראה.

מר בר דוד עדכן, כי לעת הזאת  התקבל בהסתדרות סכום בגובה 15% מן הסכום הכולל שהועמד בעבר מקרן ההסתדרות לתשלום שכר לעובדים ברשויות "בעיתיות". המדובר בהחזר של כ -  2 מליון ש"ח מתוך סכום כולל של 18 מליון ש"ח בקרוב.

 - ההסתדרות תדווח על הסכומים שהוחזרו במסגרת הדיווח הבא לבית הדין, תוך פירוט הרשויות הרלוונטיות.

         ד.         הלנת שכר - מעיון בנתונים שהגישו נציגי המדינה וההסתדרות עובר לישיבת הדיווח, עולה, כי  לעת הזאת מולן שכרם של עובדים בכ - 24 רשויות. לכל הרשויות הללו מונה חשב מלווה. חשבים אלה ממשיכים בתפקידם אף עת ממונה ועדה קרואה. בד בבד שוקדים בודקי תוכניות ההבראה במשרד הפנים, על בדיקתן של תוכניות הבראה.  ב - 6 מן הרשויות מלינות השכר ( באקה - ג'ת, דבוריה, טובא זנגריה, טייבה, ירכא, נחף) הועבר ראש הרשות מתפקידו או/ו פוזרה מועצת הרשות ומונתה ועדה קרואה. במרבית הרשויות מלינות השכר המדובר בהלנה של עד 3 חודשי שכר. במקצת מן הרשויות, המדובר בהלנה של 6 חודשים ומעלה. באשר לרשויות אלו פירט מר פינצי את הצעדים הדרסטיים הנעשים להבראת הרשות: טייבה (הלנה של מעל לשנה) - הרשות בהסדר נושים, הנאמן שילם שכר העובדים לחודשים אוגוסט - דצמבר (כולל); נחף (8 חודשי חוב בגין העבר. מחודש יולי משולם השכר השוטף) - ראש הרשות הועבר מתפקידו, הרשות תגבש תוכנית הבראה; ירכא (16 חודשי הלנה)  - ראש הרשות הממונה הותקף פיזית פעמיים, מונה גזבר חדש, הוגשה טיוטת תוכנית הבראה אשר תידון בעוד כשבועיים במשרד הפנים; טובא  זנגריה (6 חודשי הלנה) - מועצת הרשות פוזרה ביום 1.11.2007, הרשות תגבש תוכנית הבראה; מג'אר (5 חודשי הלנה) - ניתנה לרשות ארכה לגבש תוכנית הבראה עד אמצע ינואר 2008, שאם לא כן משרד הפנים יכפה תוכנית הבראה על הרשות.

מר פינצי הוסיף, כי ככל הנראה בעקבות הסדר הנושים בטייבה, שוב מעמידים הבנקים קשיים בגיוס אשראי על ידי הרשויות. לאור זאת, יצאו בימים הקרובים משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי ב"קול קורא" לבנקים בעניין זה ויבואו בדברים עם בנק אוצר השלטון המקומי.

        ה.        מן הנתונים שבפנינו עולה, כי בכל הרשויות מלינות השכר אחוז גבית הארנונה מקרב החייבים בתשלומה, הינו נמוך ביותר. כך ולשם הדוגמא, בדבוריה מדובר ב - 3% גביה; בטובא זנגרייה - 7%; בירכא - 16%; בנחף - 19%.  מר פינצי עידכן בעניין זה, כי בשבועיים הקרובים תובא בפני הממשלה הצעה להקל בפרוצדורה לפיה לרשות שלא עומדת ביעדי גביית הארנונה, מופחתים מענקי האיזון או מותנית העברתם בהגעה ליעד הגבייה הנקבע לרשות. כן קיימת הצעה להשית, ברשות בה קיימת בעיה חמורה של  גביית ארנונה, חיוב אישי על ראש הרשות והגזבר.

- נציגי המדינה יעדכנו באשר לקבלת החלטות בממשלה או בכל פורום אחר, בנוגע להתניית מענקים והטלת חיוב אישי  בשל אי גביית ארנונה. ככל שהוטל חיוב אישי על ראש רשות או גזבר בשל אי גביית ארנונה, יוגש דיווח גם על כך.

ו.      מר בר דוד ועו"ד תקן ציינו כי מפניה לקרנות הפנסיה עולה, כי גם בשנת 2007 לא כל הרשויות הפרישו לקרנות באופן סדיר. מר פינצי עידכן, כי ניתנה הנחייה ברורה וחד משמעית לכל הרשויות, כי השכר ישולם "ברוטו"  במלואו, לרבות העברת ההפרשות לקרנות, וכי ככל שמגיע דיווח על חשד לתשלום שכר "נטו" נערכת בדיקה מיידית, כאשר בדיקות אלה העלו, כי הרשויות חדלו מנוהגן הנפסד לשלם השכר בדרך זו.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ