מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק בשא 13872/05 - פסקדין
חפש עורך דין לפי תחום משפטי
| |

החלטה בתיק בשא 13872/05

תאריך פרסום : 23/08/2006 | גרסת הדפסה
בש"א, א
בית המשפט המחוזי בתל אביב
13872-05,1803-05
22/02/2006
בפני השופט:
ש. ברוך

- נגד -
התובע:
הבנק למסחר בע"מ
עו"ד פינס עמית
עו"ד רוסמן
עו"ד פריש
הנתבע:
1. אלון אסתר
2. מקסימוב עופר
3. מקסימוב אביגדור
4. רביזדה בנימין
5. דור חן מסחר בע"מ
6. ד.ח.ע בר בע"מ
7. אוהב ציון אהרון
8. אבוזמיל אילן
9. גילקרוב גיל
10. כהן יניב
11. חסון מאיר
12. בראשי ששון
13. ליבוביץ משה
14. ובר שמיל
15. פרג אמיר
16. אונגר אליהו
17. כהן יצחק
18. יוסף אנה
19. רוזנברג מנחם
20. גל אסנת
21. נתלי שרון
22. דגובובסקי לינה
23. מוסל עדי
24. בועז תמיר
25. כהן מנחם
26. לירן נעמי
27. הילמן טובה
28. וינר יוחנן
29. קלעג'י ברק
30. פחטר יעקב
31. גרופר דורון
32. רייס מיכל
33. שמיר אשר
34. חורב פנחס
35. קסלמן את קסלמן משרד רואי חשבון
36. פרקליטות מחוז ת"א - אזרחי

עו"ד גרוסמן
עו"ד שחם
עו"ד אלי כהן
עו"ד שטרן
עו"ד משה קפלנסקי
עו"ד אורי גאון
עו"ד לחמני
עו"ד בר קהן
עו"ד רוזנטל
עו"ד משה בלטר
עו"ד קוטלר
עו"ד רוזנטל
עו"ד ארליך
עו"ד אנוך
עו"ד ברגמן
החלטה

במקביל להגשת תובענה לתשלום הסך של 271,324,503 ש"ח, הוגשה בקשה לפטור מאגרה, שבה יש להכריע עתה.

התובענה הוגשה בקשר לפרשה שמוכרת לכל, היא פרשת הבנק למסחר בע"מ.

התובענה הוגשה והוכתרה בכותרת "הבנק למסחר בע"מ (בפירוק) באמצעות הכונס הרשמי בתפקידו כמפרק הבנק, על ידי ב"כ וקסלר, ברגמן ושות' עורכי דין".

בבקשה לפטור מאגרה, נטען בצורה לקונית ביותר על ידי המבקש, כי מתבקש פטור מאגרה, מכוח תקנה 19 לתקנות בית משפט (אגרות), תשמ"ח-1987 (להלן: "התקנות"). נטען, כי הכונס הרשמי הוא חלק בלתי נפרד ממנגנון המדינה, משכך הוא פטור מאגרה, בהתאם להלכות השונות, כמו ע"א 37/66 גלחא 1960 בע"מ נ. מתכות בע"מ (בפירוק), פ"ד כד(3) 144 (להלן: "הלכת גלחא"), וע"א 3917/99 כוכב השומרון בע"מ נ. מדינת ישראל (לא פורסם).

עוד נטען, כי מדובר בתיק בעל נופך ציבורי, הלקוחות שנפגעו כתוצאה מקריסת הבנק פוצו על ידי בנק ישראל, בהתאם לערבות שפורסמה על ידו מכוח הוראות פקודת הבנקאות 1941, וגם בעובדה זאת, יש כדי להכתיב את אופיו הציבורי של ההליך, כשהתביעה נועדה להשיב את כספי הגניבה לקופה הציבורית.

הבקשה לא נתמכה בתצהיר.

במענה, הודיעה הפרקליטות שהיא מסכימה לבקשה. בהודעה שאף היא הייתה לקונית להפליא, הודיעה המדינה שהיא סבורה, כי מאחר והתביעה הוגשה על ידי הכונס הרשמי, יש ליתן פטור מאגרה בהתאם לתקנה 19(1) לתקנות.

בהתאם להלכה הפסוקה (השווה מן העת האחרונה רע"א 1550/05 בונה הצפון חברה קבלני בנין בעכו בע"מ ואח' נ. א.ב.ג.ל בניה ויזמות בע"מ ואח', מפי כב' השופט רובינשטיין), התבקשה תגובת הנתבעים לבקשה, והללו מתנגדים לה.

חלק מן הנתבעים הגישו התנגדות כתובה, חלקם הוסיפו בעל פה היום, במהלך הדיון.

טענה ראשונה של הנתבעים היא, שמאחר והכספים שולמו כמעט במלואם על ידי בנק ישראל, לא עומדת לקופת הפירוק כל טענה כספית, אין לקופה נזק, ומשכך, אין כל ממש בתביעה ובבקשה לפטור מאגרה.

מעבר לכך, מי שהינו התובע, הינו הבנק בפירוק ולא המדינה, ומשכך, אין התובע זכאי לאותו פטור הקבוע בתקנה 19(1) לתקנות, שמכוחו התבקש הפטור.

מעבר לכך, עצם העובדה שהתבקש פטור, מלמדת על כך שחלה אגרה, שהרי אם חלה תקנה 19(1), ניתן פטור אוטומטי, ולא צריך לבקש פטור.

אין בתקנות פטור מחמת "עניין ציבורי", ואין מקום להרחיב את הרשימה הסגורה הקבועה בתקנה 19(1) לתקנות.

בטרם אכנס לבחינת הטענות לגופן, אני חייב להעיר שבנסיבות המקרה הנוכחי, יש ליתן משקל מצומצם יותר מהרגיל לעמדת הפרקליטות, מאחר והמדינה הינה בעלת אינטרס ברור בשאלת האגרה, ולמעשה, היא פועלת בשני כובעים, כמי שגובה את האגרות וממונה על אכיפת נושא הגביה (ונהנית כמובן מתקבולי האגרות) וכבעלת דין (באמצעות הכונס הרשמי).

בנסיבות שכאלה, יש ליתן משקל רב יותר, לעמדת הנתבעים, מכפי זה שניתן להם בדרך כלל בהליכים שכאלה.

כאמור, הטענה הראשונה היא, לתחולת הלכת גלחא על נסיבות המקרה הנוכחי.

באותו מקרה, קבעה דעת הרוב, מפי כב' השופט (כתוארו אז) זוסמן: "תקנה 22 לתקנות בית המשפט (אגרות), תשי"ז-1957, פוטרת את "הממשלה וכל שהוסמך לייצגה" מאגרת בית משפט. כונס הנכסים הרשמי, הפותח בהליך משפטי תוך מילוי אחד התפקידים המוטלים עליו בפקודת החברות או בפקודת פשיטת הרגל 1936, אף הוא חלק ממנגנון הממשלה. אין בכך כלום שהעניין הכספי הישיר שעליו ממונה כונס הנכסים הרשמי אינו עניין המדינה הוא, למדינה יש עניין בכך שהליכי פירוק ופשיטת רגל יתנהלו כיאות, ולפיכך העמידה אחד מעובדיה לקחת חלק בהם מטעם הרשות".

הלכה זאת אובחנה בת.א (תל אביב) 726/86 פ.י.ט חברה פיננסית לתעשיה ולמסחר בע"מ (בפירוק) נ. דוד חכמי, פ"מ תשנ"ד (3) 485, מפי הנשיאה אבנור, שקבעה למעשה, כי יש לאבחן בין הליכים הננקטים על ידי כונס הנכסים הרשמי כבעל דין, שאז חל עליו הפטור הקבוע בתקנה 19(1) לתקנות, לבין מקרים בהם הוא משמש כמפרק של חברה, ולמעשה מגיש תביעה במסגרת תפקידו כמפרק, לתשלום כספים המגיעים לחברה שבפירוק.

על פי דברי בית המשפט בעניין פ.י.ט הנ"ל, הרי שאם מוגשת תובענה על ידי הכנ"ר במסגרת תפקידי הפיקוח שלו על הליכי הפירוק, אזי הוא פועל מטעם המדינה, אך כשהוא פועל כמפרק, הרי שהוא פועל בשמה של החברה בפירוק, שהיא אישיות משפטית נפרדת, כל עוד לא נמחקה מן הרישום.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן יעוץ אישי, שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
*
*
*
*

חיפוש עורך דין לפי עיר

המידע המשפטי שחשוב לדעת – ישירות למייל שלכם!
הצטרפו לניוזלטר וקבלו את כל מה שחם בעולם המשפט
עדכונים, פסקי דין חשובים וניתוחים מקצועיים, לפני כולם.
זה הזמן להצטרף לרשימת התפוצה
במשלוח הטופס אני מסכים לקבל לכתובת המייל שלי פרסומות ועדכונים מאתר פסק דין
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ