אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק בג"ץ 8300/02

החלטה בתיק בג"ץ 8300/02

תאריך פרסום : 15/09/2010 | גרסת הדפסה

בג"צ
בית המשפט העליון
8300-02,7742-03,6880-05,6901-05,8371-05,463-06,465
15/09/2010
בפני השופט:
1. הנשיאה ד' ביניש
2. המשנה לנשיאה א' ריבלין
3. א' גרוניס


- נגד -
התובע:
1. גדבאן נסר
2. מועצה מקומית מזרעה
3. מועצה אזורית תמר
4. אמנון פישמן - ראש המועצה האזורית
5. האגודה לזכויות האזרח בישראל
6. עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט
7. הערבי בישראל
8. ראש המועצה המקומית חורה
9. ראש המועצה המקומית כסייפה
10. ראש המועצה המקומית לקייה
11. ראש עיריית רהט
12. סלימאן אלגירנאוי
13. גומעה אלזבארגה
14. אבראהים אבו ארטיוש
15. ח'ליל אלעמור
16. אלעמור יוסף
17. חסין מסעודין
18. חמאמדה סלימאן
19. חמאמדה סלימאן
20. יוסף אלעטאונה
21. קאיד אבו אלקיעאן
22. עיריית אריאל
23. מועצה מקומית כיסרא סמיע
24. סמיר זידאן
25. מאדי מנדוה
26. עיריית כרמיאל
27. עיריית עכו
28. עיריית טבריה

עו"ד רוסתום גדבאן
עו"ד דקלה סירקיס
עו"ד עאוני בנא
עו"ד סאוסן זהר
עו"ד גלעד רוגל
עו"ד יניב נשיא
עו"ד סמיר זידאן
עו"ד אדם פיש
הנתבע:
1. ממשלת ישראל
2. שר האוצר
3. ועדת הכספים של הכנסת
4. היועץ המשפטי לממשלה
5. משרד האוצר
6. נציבות מס הכנסה
7. המועצה האזורית הערבה התיכונה
8. עיריית ערד
9. עיריית בית שאן
10. המועצה האזורית חבל איילות
11. המועצה המקומית חצור הגלילית
12. ראש ממשלת ישראל
13. שר הביטחון
14. שר האוצר ואגף מס רכוש
15. שר החקלאות
16. שר הבינוי והשיכון
17. שר התשתיות הלאומיות
18. שר התחבורה
19. שר החינוך התרבות והספורט
20. שר העבודה והרווחה
21. שר לענייני דתות
22. שר הבריאות
23. שר התיירות
24. שר הפנים
25. שר המסחר והתעשייה

עו"ד דנה בריסקמן
עו"ד ליאור נוימן
עו"ד אופיר קפלן
עו"ד חיים שימן
עו"ד אברהם גולדהמר
עו"ד עמיר אלמגור
עו"ד מיכל זילברברג
עו"ד אריה הרמלין
עו"ד שלומי ברדוגו
עו"ד רוקסנה שרמן-למדן
החלטה

הנשיאה ד' ביניש:

           עניינן של העתירות שלפנינו, אשר הראשונה שבהן הוגשה בשנת 2002 והאחרונה הוגשה בשנת 2007, הינו בהיבטים שונים הנוגעים לחוקיות הטבות מס הניתנות לתושבי המדינה על פי מקום מגוריהם. אף כי הרקע לכל אחת מן העתירות שונה הוא, הרי שהן חולקות טענה מרכזית משותפת המופנית נגד האופן בו נקבעה רשימת היישובים הזכאים להטבות מס מכוח סעיף 11 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] (להלן: הפקודה). רשימה זו עודכנה לאחרונה במסגרת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס' 146), התשנ"ה-2005 (להלן: תיקון 146). על פי הנטען, הטבות המס ניתנו ועודן ניתנות באופן הפוגע בעקרון השוויון ומבלי שנקבעו לשם כך אמות מידה אחידות, שוויוניות וראויות. בחלק מן העתירות אף נטען כי הפגיעה בשוויון מתבטאת בהפלייתם של יישובים ערביים בצפון הארץ ושל יישובים בדואים בדרומה לעומת יישובים יהודיים שכנים, וזאת ללא כל הבחנה עניינית ביניהם. 

1.        סעיף 11(ב) לפקודה, העומד במרכז העתירות שלפנינו, קובע את זהות היישובים הזכאים להטבות מס וכן את שיעור ההטבה לה זכאים תושבי כל ישוב. נוכח חשיבות הדברים נביא את הוראת הסעיף כלשונה וככתבה:

הטבות מס ביישובים

11(ב)

(1)  מי שהיה במשך כל שנת המס תושב      ביישוב המפורט בתוספת הראשונה בחלק א', זכאי באותה שנה לזיכוי ממס בשיעור של 13% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 197,040 שקלים חדשים;

(2)  מי שהיה במשך כל שנת המס תושב קרית שמונה או אזור קו עימות דרומי, זכאי באותה שנה לזיכוי ממס בשיעור של 25% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 197,040 שקלים חדשים; לעניין זה, "אזור קו עימות דרומי" - כהגדרתו לפי חוק לסיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), התשס"ז-2007;

 (3) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב ביישוב המפורט להלן, זכאי באותה שנה לזיכוי ממס, בשיעורים המפורטים להלן, מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 131,280 שקלים חדשים:

       (א) מצפה רמון - 25%;

       (ב) דימונה וירוחם - 20%;

       (ג) אופקים, ערוער, תל שבע, מועצה אזורית רמת הנגב - 16%;

       (ד) בן  עמי,   גונן,   יחיעם,    יסוד

       המעלה, כפר ורדים, להבות הבשן, נתיב השיירה, נתיבות, עברון, עכו, שבי ציון ושייח' דנון - 13%;

        (ה) יישוב המפורט בחלק ב' בתוספת הראשונה - 13%;

           עיון בהוראת הסעיף מלמד כי למעט ההפניה להגדרת "אזור קו עימות דרומי", כאמור בסעיף קטן 11(ב)(2), אין בהוראה האמורה כל התייחסות לקריטריונים על בסיסם ניתנות הטבות המס. תחת זאת, נוקטת הוראת הסעיף באזכור שמם המדויק של היישובים אשר תושביהם זכאים להטבות האמורות, בין אם באמצעות הפנייה לרשימת היישובים המופיעה בתוספת הראשונה לפקודה ובין אם באמצעות ציון שמם בגוף הוראת סעיף 11 הנ"ל.

2.        כאן המקום לעמוד בתמצית על הרקע השונה שבבסיס כל אחת מן העתירות ועל שונות הסעדים המבוקשים מבית משפט זה. קבוצה ראשונה של עתירות כוללת את עתירותיהם של היישובים מזרעה, כסרא-סמיע ובית ג'אן המרוחקים מגבול הצפון מרחק של 11.8, 10.4 ו-8.6 קילומטרים (בהתאמה). לטענת עותרים אלה, יישובים יהודיים סמוכים להם, ואף מרוחקים יותר מגבול הצפון, זוכים להיכלל בתוספת הראשונה לפקודה וליהנות מהטבות מס, בעוד תושביהם אינם זוכים לכך. על כן, עיקר הסעד המבוקש בעתירות אלו הוא הוספת הישובים האמורים לרשימת היישובים הזכאים לקבל הטבות מס. בהקשר זה, מעוררים העותרים אף את שאלת זכאותם הרטרואקטיבית להטבות מס.

           קבוצה שנייה של עתירות, עליה נמנות עתירותיהן של האגודה לזכויות האזרח ושל מרכז עדאלה, עוסקת בהיבטים כללים יותר של תיקון 146 ובעובדה כי הוספו במסגרתו יישובים שעל פי תכלית הצעת החוק הממשלתית לא היו זכאים לכך. בעניין זה מציינת האגודה לזכויות האזרח כי הצעת החוק הממשלתית ביקשה להוסיף לרשימת הזכאות רק את אותם יישובים הנמנים על "יישובי עוטף עזה", וזאת בשל המצב הביטחוני הקשה ששרר שם באותם ימים. האגודה מציינת כי חרף התכלית האמורה הוספו במהלך הדיונים בוועדת הכספים של הכנסת ובמליאת הכנסת מספר יישובים שאינם נכללים על "יישובי עוטף עזה", ובהם: המועצה האזורית אילות, בית שאן, חצור הגלילית, מועצה אזורית ערבה תיכונה וערד (להלן: היישובים הנוספים). לטענת האגודה לזכויות האזרח הוספת היישובים הנוספים נגועה בשרירות ובאי-שוויון בולט, ולפיכך יש להורות על בטלות תיקון 146 ככל שהוא נוגע ליישובים אלה. על כך הוסיף מרכז עדאלה וכלל בעתירתו את הסעדים הבאים: ביטול תיקון 146 בכללותו; קביעת קריטריונים ברורים ושוויוניים לגיבוש רשימת היישובים הזכאים להטבות מס; וכן הצהרה על זכאותם של תושבי לקייה, שגב שלום, חורה, כסייפה ורהט להטבות מס, כשם שזכאים לכך שאר יישובי הנגב הנמצאים באותו אזור גיאוגרפי. במאמר מוסגר יצוין, כי המועצה האזורית הערבה התיכונה הגישה, לצד תגובתה לעתירה מטעם האגודה לזכויות האזרח, עתירה עצמאית מאוחרת יותר בבג"ץ 73/10 ובה נטען נגד חוקיות תיקון 143 לפקודה, אשר גרע בשנת 2003 את יישובי המועצה מרשימת הישובים הזכאים להטבות מס. לשיטת המועצה האזורית הערבה התיכונה, תיקון 146 הינו אך בבחינת תיקון עוול שנגרם לה עקב תיקון 143.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ