הקדמה
:
לפני בקשה למתן הוראות שהגישה המנהלת המיוחדת (אשר שימשה תחילה כמפרקת זמנית) של עמותת מכללת הצפון - מרכז לחינוך והכשרה מקצועית (להלן:
"המכללה"), רו"ח איריס שטרק (להלן:
"המנהלת המיוחדת"), במסגרתה עותרת להורות למשרד התעשייה המסחר והתעסוקה (להלן:
"התמ"ת"), באמצעות המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע (להלן:
"מה"ט"), לשלם לקופת הפירוק סך של כ-693,000 ש"ח עבור תשלומים שהיו אמורים להיות מועברים למכללה על ידי מה"ט בגין התקופה שקדמה לקריסת המכללה, בגין תקצוב שהמכללה זכאית לו, לטענתה, מהתמ"ת.
כן עותרת המנהלת המיוחדת למספר סעדים נוספים, אשר לנוכח העובדה כי המכללה אינה פעילה עוד, אין להם עוד רלוונטיות, כגון: עתירתה לחייב את התמ"ת, באמצעות מה"ט, להמשיך לשלם למכללה תשלומים עתידיים האמורים להיות משולמים על ידו בגין פעילות המכללה; וכן עתירתה להורות לאגף להכשרה מקצועית להשלים את הליך מתן אישור פיקוח מקצועי לשנת 2008 למקצועות התחבורה. שני סעדים אלה, כאמור, אין בהם עוד צורך לנוכח הפסקת פעילות המכללה.
אקדים ואבהיר בראשית דבריי, כי אין בכוונתי להכריע בשאלת גובה החוב הנטען של מה"ט כלפי המכללה, נושא אותו יבחן מומחה שימונה מטעם בית המשפט לצורך כך, ככל שהצדדים לא ישכילו להגיע להסכמה בנדון דא, והחלטה זו תכריע בשאלה המשפטית אם בדין שלח מה"ט הודעת קיזוז למכללה ביחס לחוב, אם לאו.
העובדות העולות מן הבקשה וטענות המנהלת המיוחדת
:
ביום 13/3/08 מינה בית המשפט את רו"ח איריס שטרק כמפרקת זמנית למכללה, לפי בקשה שיזם רשם העמותות, ולאחר מכן שונה מעמדה למנהלת מיוחדת.
במסגרת בדיקות שערכה המנהלת המיוחדת, התברר לה - לטענתה - כי בתקופה קודם כניסת המכללה להליכי פירוק זמני, היה מה"ט אמור להעביר לידי המכללה סכומים שונים, כחלק מתמיכתו בפעילות המכללה.
ביום 26/3/08 שלחה המנהלת המיוחדת למה"ט מכתב בו דרשה כי יעביר למכללה סך של כ-693,000 ש"ח, המורכב מתשלום שוטף לחודשים 12/07 עד 3/08, השתתפות בכספי מלחמה, פתוח והצטיידות לשנת תשס"ז, וכן דיפלומות לשנת תשס"ז (חיילים משוחררים).
דא עקא שביום 27/2/08 שלח מה"ט למכללה מכתב ובו ציין כי על פי החישובים לגמר חשבון שבידיו לשנים תשס"ה, תשס"ו ותשס"ז, מצויה המכללה ביתרת חובה כלפיו בסך של 498,743 ש"ח, סכום אותו בכוונתו לקזז מחשבונה השוטף של המכללה.
המנהלת המיוחדת מצידה הבהירה במסגרת מכתב שהפנתה למה"ט ביום 26/3/08, בין היתר, כי המכללה חולקת על חישוב גמר החשבון שנעשה על ידי מה"ט, וכן כפרה בזכותו של מה"ט לקזז סכומים כלשהם מהסכומים המגיעים למכללה, בייחוד לנוכח כניסת האחרונה להליכי פירוק זמני.
להשלמת התמונה יצוין כי בקשת הפירוק כנגד המכללה הוגשה על ידי רשם העמותות עוד ביום
12/3/08 וצו הפירוק כנגד המכללה ניתן ביום
25/6/08.
ביחס לשאלת הקיזוז, היא השאלה הרלוונטית, כאמור, טוענת המנהלת המיוחדת כי כפי שעולה מתגובת משרד התמ"ת בעצמו, כבר במהלך שנת 2006 התעורר חשש מצד מה"ט לאיתנותה הפיננסית של המכללה. בנוסף, ככל הנראה, במהלך התקופה שקדמה להגשת בקשת הפירוק על ידי רשם העמותות, קיים מה"ט קשר עם הגורמים הרלוונטיים ברשם העמותות, ובתוך כך קיבל מידע אודות הכוונה להגיש בקשה לפירוק המכללה, וזאת כחודש לפחות בטרם הוגשה בקשת הפירוק.
לטענת המנהלת המיוחדת, בנסיבות אלה, מתקבל הרושם כי בעת שנשלחו הודעות הקיזוז על ידי מה"ט, ידע האחרון, זה מכבר, על הכוונה לנקוט בהליכי פירוק כנגד המכללה, דבר שזרז את שיגור הודעות הקיזוז.
כן טוענת המנהלת המיוחדת כי על אף שעוד בשנת 2006 התעורר חשד באשר לאיתנותה הכלכלית של המכללה ותקינות התנהלותה, בחר מה"ט לשבת בחיבוק ידיים משך תקופה ארוכה, ורק בשלב בו ידע על כוונת רשם העמותות להגיש את בקשת הפירוק כנגד המכללה שלח את הודעות הקיזוז, בניגוד לחובת תום הלב המוגברת החלה עליו בהיותו זרוע שלטונית, כל זאת בניסיון להשיג יתרון יחסי למול יתר נושיה של המכללה, לרבות הסטודנטים אליהם הוא מחוייב.
על כן, סבורה המנהלת המיוחדת כי יש לראות בהודעות הקיזוז ששלח מה"ט למכללה כמבוטלות ולהורות למה"ט לשלם את יתרת חובו למכללה.
תגובת משרד התמ"ת
:
משרד התמ"ת טוען כי במהלך חודש 2/08, עובר להגשת הבקשה לפירוק, שלח למכללה הודעות קיזוז, בשל תקצוב יתר בשנים קודמות, נתון שהתברר במסגרת הליך של גמר חשבון לשנות הלימודים תשס"ג עד תשס"ז. כן מבהיר משרד התמ"ת כי הקיזוז הינו מתשלומי תקצוב שלא שולמו למכללה בחודשים 12/07 עד 2/08.
במסגרת תגובתו, מבהיר משרד התמ"ת כי התקציב למכללות השונות ניתן על ידי מה"ט בהתאם לנוהליו המשתנים מעת לעת ובהתאם למסגרת התקציבית העומדת לרשותו לעניין זה, וכן בכפוף לקבלת אישור ניהול תקין מרשם העמותות.
מתגובת משרד התמ"ת עולה כי זכאותה של המכללה לקבל תקצוב לשנת הלימודים תשס"ח מעוגנת בהסכם שנכרת בין מה"ט למכללה (להלן:
"ההסכם"), המפנה גם לנוהלי מה"ט הרלוונטיים, ובכלל זאת נוהל 54-4-05 הנוגע לתקצוב המכללות, הקובע בסעיף 9.3 את זכותו העקרונית של מה"ט לקבל לידיו חזרה מהמוסד המתוקצב כל סכום עודף ששילם, וכן קובע בסעיף 11 את זכותו של מה"ט לבצע קיזוז מהתשלומים שהוא מעביר למוסד המתוקצב.