אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> גירושין בשל ניסיון העושר מזונות ומועד הקרע

גירושין בשל ניסיון העושר מזונות ומועד הקרע

תאריך פרסום : 24/10/2020 | גרסת הדפסה

ב"ה
בית דין רבני אזורי תל אביב - יפו
‏1173580-2
02/01/2020
בפני הדיינים:
1. הרב צבי בן יעקב - אב"ד
2. הרב יצחק הדאיה
3. הרב משה בצרי


- נגד -
התובע:
פלוני
עו"ד אברהם אינדורסקי
עו"ד דרור הראל
הנתבעת:
פלונית
עו"ד רפי כריסטוף
החלטה

 

הצדדים נישאו זה לזה כדמו"י בתאריך כ"א באלול תשס"ב (29.8.2002), ומנישואין אלה נולדו הילדים: [א'] (יליד דצמבר 2003), ו[ל'] (ילידת יוני 2007).

חיי הנישואין ידעו עליות ומורדות, ובתקופה האחרונה נוצר קרע בין הצדדים. בעקבות הידרדרות היחסים, עזב הבעל את הבית המשותף בחודש ספטמבר 2018, קרי, שנה וארבעה חדשים, ומאז הצדדים חיים בנפרד. נעשה ניסיון לשלום בית שלא צלח.

הצדדים מתדיינים בתביעת הגירושין שתבע הבעל, לה כרך את ענייני הרכוש, המזונות והמשמורת, ומנגד, האישה תובעת שלום בית ולחילופין גירושין. התקיים דיון ארוך ביותר בתאריך ז' באייר תשע"ט (12.5.19) שבו נחקרו הצדדים בחקירה נגדית, כמו כן הוגשו סיכומים, והגיע העת להכריע בסוגיות אלו.

ניסיון העושר

נפתח בדברי תורה. ונקדים, אין קשר ישיר בין הכתוב להלן בדבר התורה, בעניין תופעה שלצערנו הפכה להיות מצויה, לבין הדיון בעניין צדדים דנן, למעט מה שכתבנו בסיפא וקישרנו. אין כוונתינו להטיף מוסר והדברים נכתבים אך מהרהורי הלב.

כתב שלמה המלך ע"ה במשליו (משלי ל, ח - ט):

"ראש ("ראש" – מלשון עוני, עני ורש) וע֗שר אל תתן לי, הטריפני לחם חקי.

פן אשבע וכחשתי ואמרתי מי ה', ופן אורש וגנבתי ותפשתי שם אלהי."

שלמה המלך מבקש שלא יביאו אותו לניסיון העוני ולא לניסיון העושר. ניסיון העוני - שמא יגנוב או שמא ישבע לשקר. ניסיון העושר - שמא יכפור בעיקר, ויאמר "מי ה'".

רבי משה אלשיך, מתלמידיו של הבית יוסף, בספרו על התורה, מרבה לכתוב על ניסיון העושר שקשה הוא מניסיון העוני, וכך כותב הוא בויקרא כ"ה:

"באחד משני פנים מנסה הוא יתברך את האדם, או בעושר או בעוני. והנה על זאת יתלונן כל עני, מי ייתן וינסני ה' בעושר, ולא ידע כי בפש מאוד (בדבר גדול יותר – על פי איוב (לה' טו')) יתעתד ליאבד. והוא כי גדולה סכנת ניסיון העושר מסכנת ניסיון העוני. והוא מאמר שלמה בחכמתו (משלי ל, ח - ט): ראש ועושר אל תתן לי וכו' [פן אשבע וכחשתי ואמרתי מי ה' ופן אורש וגנבתי ותפשתי שם אלהי]. ומשני ניסיונות שאני בורח - הקשה משניהם הוא העושר. כי בעוני לא אסתכן רק לעבור עליו בשני לאוין, שהוא פן אורש וגנבתי, וגם לאו של שבועה, כי ותפשתי שם אלהי לישבע לשקר. אך לא זו בלבד סכנת ניסיון העושר, כי אם פן אשבע וכיחשתי ואמרתי מי ה', שהוא לכפור בעיקר חלילה. הנה כי ניסיון העוני הוא טוב מניסיון העושר. והוא כי העוני מכניע את האדם, ומההכנעה יבא הכישרון יותר בטוח מהפכו. מה שאין כן העושר, כי ממנו תוצאות מות הרשע וסכלות הוללות כל עוון ופשע".

ולכאורה יש להבין, הרי העוני קשה מאד לאדם, ואמרו חז"ל (נדרים סד, ב) שאחד מאלה החשובים כ"מת" - הוא העני, עד שתקנו חכמים שכל הציבור מבקשים בברכת החודש "חיים של עושר וכבוד". ובמסכת עירובין (מד ב), שלושה דברים מעבירין את האדם על דעתו ועל דעת קונו, ואחד מהם הוא דקדוקי עניות. הכיצד נוכל לומר שניסיון העושר קשה מניסיון העוני?

תירוצים רבים כתבו בעלי המוסר, אבל נכתוב דבר הנוגע לעיסוק שלנו.

דייני בית הדין, ממרום גילם, עוד זכו לראות את הדור הקודם, שאצלו המשפחה היה השלב הגבוה ביותר בסולם הערכים. זוגות כמעט ולא התגרשו, משפחות כמעט ולא התפרקו, להוציא מקרים חריגים ביותר. השפע הכלכלי שקיים היום במעמד הביניים, היה נחלתם של עשירים בלבד, ואילו מצבם של מעמד הביניים אז היה נחשב היום כמעמד של עניים. אך חז"ל מגדירים את צרכיו של העני בצורה סובייקטיבית, 'די מחסורו אשר יחסר לו', רוב האנשים אמנם חיו בעוני, לפי המושגים שלנו, אבל לא היה חסר דבר. עולם הערכים היה אחר. לא היה דבר חשוב יותר מקיומה של המשפחה. לא היה דבר חשוב משמחתה של המשפחה. עיני ההורים צופיות לנחת מהילדים, כל אחד בדרכו. הבית לא היה מושג 'נדל"ני' אלא קן חמים שבו גרה משפחה מאושרת. ההורים עמדו בניסיון העוני.

קם דור חדש 'אשר לא ידע את יוסף', משופע ביכולות כלכליות, בתים מלאים בכל טוב, מיטלטלין, מוצרי צריכה ותענוגות. וההורים (או הזוגות, בלשון הישראלית), לא עומדים בניסיון העושר.

ממון רב שמושקע בכל ענייני העולם הזה (ובמתכוון לא נרחיב), וכולו מושקע בחורבנו של הבית היהודי במקום בתקומתו. אם הדור הקודם ניתב את כל כספו המועט לאושרה האמיתי של המשפחה, בא הדור החדש, הרואה בכסף ערך עליון, ומשקיע (לפחות את חלקו) בחורבן הבית לעיתים אף שלא בכוונת מכוון. אין ספק שאם לא היה שפע כלכלי כה רב, לא הייתה לאדם המצוי את היכולת, ואם תרצו – את ה"פינוק" – להתגרש. אין ספק שאם לא היה דור זה רץ ורץ ורץ להשיג עוד ממון ועוד ממון, כאילו יוכל ליהנות מכולו, המשפחה הייתה נשארת בשלב העליון של סולם הערכים.

קשה ניסיון העושר מניסיון העוני.

בית (בדרך כלל) לא יתפרק עקב מצוקה כלכלית (בהיותה הסיבה היחידה). יתרה מזו, לעיתים גם אם אכן יש צורך אובייקטיבי להתגרש, צריכה המשפחה הענייה לחשוב שוב ושוב על האלטרנטיבה. אפשרות הגירושין קיימת, אך האם המציאות הנוכחית לא עדיפה? שהרי אם עסקינן בבני זוג שאינם יכולים לכלכל בית אחד, הכיצד יפרנסו שני בתים? ופעמים שחשבון כזה עשוי להניע את הצדדים לשפר את הזוגיות ולהמשיך לחיות יחד.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ