1. בתאריך 4.8.2005, בשעות הבוקר, התרחשה תאונת דרכים מחרידה בכביש 444, בצומת חדיד, כאשר רכב מסוג GMC שהיה נהוג בידי הנאשם, סאמר אבו עמאש, פגע ברכב מסוג יונדאי, שהיה נהוג בידי אופיר שטהל, וחצה את הצומת באור ירוק. כתוצאה מהפגיעה מצאו את מותם שלושה מנוסעי היונדאי, אשר ישבו במושב האחורי: עדה שטהל ז"ל, ילידת 1933, חיה וקנין ז"ל, ילידת 1961, ובתה, לי וקנין ז"ל, ילידת 1993. כמו כן, נגרמו חבלות קשות למרבית נוסעי ה-GMC, לנוסעי היונדאי, וכן לנוסעי רכב נוסף מסוג פולקסווגן טרנספורטר.
בית המשפט מבקש להביע את תנחומיו בפני המשפחות אשר איבדו את יקיריהם, ולאחל רפואה שלמה לאלה מבין הפצועים, אשר טרם החלימו.
הנאשם, סאמר אבו עמאש, הודה במרבית העבירות שיוחסו לו בכתב האישום המתוקן. הנאשם חלק על עמדת התביעה, לפיה יש להרשיעו ב-3 עבירות נפרדות של הריגה וכן בעבירה נוספת של סיכון חיי אנשים במזיד בנתיב תחבורה.
לאחר בחינת הסוגיה המשפטית, החליט בית המשפט להרשיע את הנאשם בכל העבירות שיוחסו לו: שלוש עבירות של הריגה, גרימת חבלה חמורה, שתי עבירות של אי-ציות לתמרור (אור אדום), הסעת נוסעים מעל המותר, נהיגה ללא ביטוח, הסעה שלא כדין לפי חוק הכניסה לישראל, וסיכון חיי אנשים במזיד בנתיב תחבורה.
התיאור העובדתי המופיע בכתב האישום אינו שנוי במחלוקת, וממנו עולה כי בתאריך 4.8.2005, בסמוך לשעה 10:30, נהג הנאשם ברכב מסוג GMC מסחרי, מספר רישוי 9797319, בכביש 443, מכיוון מזרח למערב.
מטרת הנאשם היתה לאסוף פועלים פלסטינאים, שהינם שוהים בלתי-חוקיים, ולהסיעם ברכבו לתחומי מדינת ישראל, תמורת תשלום, אותו היה אמור לגבות מהם. בהגיע הנאשם ליער הסמוך לפארק קברות המכבים, פנה הנאשם ימינה ונכנס לדרך עפר המובילה אל תוך היער. במקום שהו מספר רב של שוהים בלתי חוקיים, תושבי הרשות הפלסטינאית, אשר המתינו לכלי רכב שיסיעם לאזור השרון, על מנת לעבוד בישראל, בלא רשיון עבודה ובלא אישור כניסה למדינה.
על-מנת לאפשר העמסה מירבית של נוסעים, אף מעבר למותר על פי רשיונו, פירק הנאשם מהרכב, עוד בביתו ברהט, את מושב הרכב האחורי, וזאת כדי להגדיל את חלל הרכב מאחור. יצויין, כי על פי תנאי רשיון הרכב והכיסוי הביטוחי שלו, ניתן היה להסיע ברכב 11 נוסעים ברכב, מלבד הנהג.
עוד נטען בכתב האישום כי הנאשם אינו מורשה לבצע הסעת נוסעים תמורת שכר.
בהגיע הנאשם ליער, הוא העמיס על רכבו למעלה מ-20 שוהים בלתי חוקיים, בניגוד לתנאי רשיון הרכב, וזאת תמורת תשלום של כ-100-110 ש"ח מכל אדם. מפאת עומס הנוסעים ברכב, נוצרה צפיפות רבה כאשר חלקם נוסעים בעמידה, וחלקם יושבים על רצפת הרכב. ביציאה מהיער, פנה הנאשם ימינה לכביש 443 והחל בנסיעה לכיוון מערב על מנת להתחבר לכביש 444. כתוצאה מעומס היתר, שקעה קרקעית הרכב, והרכב "זיגזג" בנסיעתו על הכביש.
תנאי הדרך היו טובים. הנסיעה התבצעה בכביש אספלט תקין ויבש, כאשר מזג האויר נאה והראות טובה. הכביש הינו דו-סיטרי, כאשר בכל אחד מכיווני הנסיעה שני נתיבי נסיעה מופרדים. לאורכו של כביש 443, בכיוון נסיעת הנאשם, מצויים מספר רמזורים, ובהמשך קיים חיבור בין כביש 443 לכביש 444.
בפניה ימינה לכביש 444, מצוי צומת מרומזר, המחבר את כביש 6 מכיוון צפון לכביש 444 (להלן:
"צומת חדיד"). שדה הראיה בכיוון נסיעת הנאשם משתרע על פני כ-500 מטר לפחות, וניתן להבחין בכלי רכב היוצאים מכביש 6 ונעצרים ברמזור בצומת חדיד, ממרחק של כ-200 מטר, מכיוון נסיעת הנאשם.
במהלך נסיעתו של הנאשם בכביש 443, הבחינה בו, באזור קברות המכבים, ניידת משטרתית שהיתה נהוגה בידי המתנדב דן ברזילי. שוטרי הניידת הבחינו ברכב שהיה עמוס יתר על המידה, והחלו לנסוע אחריו תוך שהם צופרים ומסמנים לנאשם לעצור את רכבו. משנוכח הנאשם לדעת כי הניידת נוסעת בעקבותיו, ומחשש כי יעצר על ידי אנשי המשטרה, הוא החליט להגביר את מהירות נסיעתו, סטה בפתאומיות ובאופן חד לנתיב הנסיעה השמאלי בו נסעה הניידת, וכמעט פגע בה. בהמשך, החל הנאשם להמלט בנהיגה פרועה ומסוכנת ביותר, תוך סיכון כלי הרכב המשתמשים בדרך ונוסעיהם.
הנאשם המשיך בנסיעה מהירה כשהניידת בעקבותיו, תוך שהוא עובר בפראות מנתיב נסיעה אחד לשני, חולף באופן בלתי זהיר בין כלי רכב הנוסעים בנתיבו, עוקף על שולי הכביש ונוהג במהירות בלתי סבירה, שלא בהתאם לתנאי הרכב והדרך. כל אותה עת, המשיכו השוטרים לנסוע אחרי הנאשם ולסמן לו לעצור את רכבו. בהגיע הנאשם לצומת גימזו, חלף הנאשם בנסיעה מהירה בין שני טורי כלי רכב, אשר עמדו לפני הצומת באור אדום, באופן שסיכן את הנוסעים בכלי הרכב. הוא חצה את הצומת באור אדום, המשיך בנסיעה ופנה ימינה, בנהיגה מהירה ופרועה לכביש 444, לכיוון צפון, והתקרב לצומת חדיד.
כנטען בכתב האישום, פנו אל הנאשם, במהלך הנסיעה המסוכנת, חלק מנוסעי הרכב וקראו לו לעצור את רכבו, או להאט את מהירות נסיעתו, וכן להזהר ושלא לחצות צמתים מרומזרים באור אדום. נוסעים אלה טענו בפני הנאשם כי הוא מסכן אותם בדרך נהיגתו, אך הנאשם לא שעה להם והמשיך בנסיעתו הפרועה.
בהגיע הנאשם לצומת חדיד, דלק האור האדום ברמזור, בכיוון נסיעתו. חרף זאת, לא עצר הנאשם את רכבו והחל לחצות את הצומת בנסיעה מהירה מאוד. אותה עת, חצה את צומת חדיד מכיוון כביש 6 לכיוון כביש 444, רכב מסוג יונדאי שהיה נהוג בידי אופיר שטהל (להלן:
"אופיר"), כאשר בכיוון נסיעתו דלק האור הירוק ברמזור. לצידו של אופיר ישב איגור שטהל, במושב הרכב האמצעי ישבו שני בניו הקטינים של אופיר, ובמושב האחורי ישבו עדה שטהל ז"ל, חיה וקנין ז"ל, ובתה לי וקנין ז"ל. כל החבורה היתה בדרכה לאירוע משפחתי בירושלים. אותה עת, חצה את הצומת גם רכב מסוג פולקסווגן טרנספורנטר, שהיה נהוג בידי רונה גולדנברג. כאמור, הנאשם חצה את הצומת בנסיעה מהירה והתנגש, למרבה הצער ודאבון הלב, בעוצמה רבה, בצידו השמאלי-אחורי של רכב היונדאי, אשר נהדף לעבר עמוד שניצב בצד הכביש. בהמשך, התנגש הנאשם בחוזקה ופגע בחזיתו של רכב הפולקסווגן, אשר נהדף אל צד הכביש. רכבו של הנאשם החל לבעור ונוסעי הרכב יצאו מבעד לחלונותיו, וחלקם החלו להמלט מהמקום.
כתוצאה מהתאונה הנוראה, נקבע במקום מותם של עדה שטהל ז"ל ושל חיה וקנין ז"ל. לי וקנין נפצעה באורח אנוש ופונתה לביה"ח, אך נפטרה מפצעיה שלושה ימים מאוחר יותר.
בתאונה זו נחבלו כל יתר נוסעי היונדאי, נוסעי הפולקסווגן וכן נוסעי רכבו של הנאשם, והפצועים נזקקו לטיפול רפואי בבתי חולים שונים. בכתב האישום צויין כי מדובר בלמעלה מ-20 נפגעים. כמו כן, ניזוקו באופן קשה כל הרכבים המעורבים בתאונה.
מיד לאחר התאונה, יצא הנאשם מהרכב והלך רגלית לכיוון צפון. הנאשם הגיע לקיוסק נייד הממוקם כ-750 מטר ממקום התאונה, שם התמוטט, ולאחר זמן קצר נעצר על ידי המשטרה.
2. הנאשם הופנה אל שירות המבחן לצורך הכנת תסקיר מבחן בעניינו.