אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> בירורי שמות – מי שנקראת בשני שמות

בירורי שמות – מי שנקראת בשני שמות

תאריך פרסום : 14/05/2020 | גרסת הדפסה

ב"ה
בית דין רבני אזורי באר שבע
930686-6
25/12/2019
בפני כבוד הדיין:
הרב אברהם הרוש

- נגד -
המבקש:
פלוני
המבקשת:
ש'
החלטה

 

נימוקים

הצדדים התגרשו בבית הדין בירושלים ביום ט' בניסן תשע"ג (20.03.2013). בית הדין הנוכחי הורה לצדדים לסדר גט נוסף לחומרא. להלן הנימוקים שהביאו לכך.

רקע עובדתי

הצדדים נישאו בשנת 2010 ברבנות ירושלים. נישואים אלו לא צלחו ולא החזיקו מעמד הרבה זמן ואף הגירושין עצמם לא היו באופן חלק, והיו חששות רבות מצד האישה מצד סירובו של הבעל לתת גט ללא תמורה. על הפרק היה דירה שהאשה הגיעה עימה לנישואין אלו, ואין ספק שדירה זו שייכת לה. לאחר מאמצים כבירים מצד רבני הקהילה ורב העיר התרצה הבעל לתת גט לאשתו ונכתב הסכם גירושין קצר, וממש בפגרת פסח הגיע האשה לבית הדין ושם נעשה גט ע"י דיין שהיה באותה עת בתורנות. עברו כארבע שנים והאשה לא מצאה את זיווגה, וחסרון זה כולל חוסר בילדים נתן את אותותיו. בצר לה פנתה לרב מקובל שיבאר לה מדוע היא אינה מצליחה למצוא את זיווגה בו בזמן שבעלה לשעבר כבר התחתן ויש לו אף ילדה. הרב אמר לה שיש לבדוק את הגט. מיד האשה נלחצה ובררה אצל רבנים שמכירה, ואלה ניסו להניא אותה מדברי הרב המקובל ואף דבריו עוררו זעם, כיון שיש בזה משום הוצאת לעז על הגט ועל זה הוציא ר"ת חרם. אולם, האשה לא נחה ושלחה את המעב"ד לבית הדין ובו שאלה האם אכן הגט נכתב כהוגן, וצרפה לזה שאלתה. ואכן, לאחר עיון במעב"ד ובאופן הדברים איך שפירטה את שאלתה, הרי על פניו נראה שנפלה טעות בגט זה.

כך היו הדברים. שמה מלידה היה [ש'], ובגדלותה למדה במדרשה לבנות וניסתה למצוא זיווג ונתקלה בקשיים, ורב אחד שלימד שם הציע לה לשאול את מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל באשר לשמה. הרב הגיע אליה עם תשובה שהרב אליהו אומר להוסיף לה שם נוסף בשם [ר'], והרב עלה לתורה במקום מגוריו ושינה שמה ל[ש'] [ר']. למעשה היא לא אהבה את שמה החדש אבל הלכה איתו, וכך הרגילה אנשים לקרוא לה, אבל עדיין המשיכו לקרוא לה בשמה הקודם [ש'] לבד, וכך רובם קראו לה. ואולם היא ביקשה ברכות בשמה החדש [ש'] [ר'], וכך הציגה עצמה, על אף שחלק גדול עדיין המשיך לקרוא לה [ש'] לבד, ואף חתימתה הייתה בשם [ש'] לבד ולעיתים רחוקות מאוד חתמה שמה [ש'] [ר'], וכמו כן בתעודת זהות השאירה [ש'] לבד.

בבדיקה שבית הדין עשה, הרי שבגט נכתב כמו המעב"ד "[ש'] דמתקריא [ר']", ובפשטות זה לא נכון כיון שמעולם לא נקראה בשם [ר'] לבד. נפשה בשאלתה מה צריך לעשות, ואם הגט פסול איך יהיה ניתן לזמנו ליתן גט נוסף אחר כל הקושי שהיה כרוך כבר לפני זמן, ועוד הוא פתח חיים חדשים וכו'.

נעשה ניסיון לפנות אליו מבית הדין, ובתחילה סירב לשתף פעולה וטען שהדברים הם מן השמים כיון ש"נגנבה ממנו" הדירה, וסירב להגיע לתת גט בלתי אם ישמעו דבריו. האשה כמובן סירבה לפתוח את הדברים מחדש. מתוך זה ישבנו וביררנו הלכה זו האם אכן הגט פסול, שאז צריך לנקוט כנגד הבעל לשעבר הליכים ליתן גט, או שמא בדיעבד כשכבר ניתן הרי שלא צריך גט נוסף.

לאור הנימוקים דלהלן, הוחלט שיש לסדר גט נוסף, הוזמנו הצדדים, והבעל נאות לסדר גט נוסף.

  • שני שמות בגט

קודם העניין לו נדרשנו, וכדי לפרוס את היריעה במלואה נחל דברינו בעניין שני שמות, ואיך נכון לכתוב צמד זה של שמות לפי ההלכה.

נשאל המהרי"ק במקרה דומה לזה, אדם שנקרא בשתי שמות נפרדים וכתבו את השמות בחיבור מבלי לכתוב דמתקרי, וכך הוא לשון המהרי"ק (שו"ת מהרי"ק סימן צח):

"על דבר הגט הבא מקשטר"ו בגלילו' רומניי"א שלחו רבי יודא דמתקרי ליאון לאשתו מלכ"ה במדינו' פיימו"נט וכתוב בגט אנא לוי יודא המכונה ליאון דבמדינות פיימו"נט ובמקום הנתינה אין מכירין בשם דלוי כלל ואינו נקרא שם אלא יודא או ליאון וגם בקשטר"ו שהוא מקום הכתיבה אין נקרא בשם דיודא ובשם דליאון אלא בשם דלוי לפי מה שספר לי איש אחד הבא משם לכאן וגם לפי מה שראיתי בג' כתבי' מכתב ידו שהביאו שליח הגט עצמו ושם לא חתם שמו הוא עצמו כי אם לוי. נ"ל דדבר פשוט הוא שהגט פסול מתרי טעמי חדא דבשהוא כותב אנא לוי יהודא כו' משמע שכן נקרא בשני השמות יחד כמו שיש הרבה בני אדם ששמו כפול בשני שמות חלוקים והכי נמי נראה שקורין אותו לוי יודא ואינו כן כי בשום מקום אין נקרא כי אם בשם האחד לבדו במדינת פימונט שהוא מקום הנתינה שהוא העיקר אין נקרא כי אם בשם דיודא ולא בשם דלוי כלל עד כי תמהנו כולנו בראותינו בגט ובכתבו שהיה קורא עצמו לוי. וגם שם בגלילו' רומנייא לפי אשר הוגד לי אין נקרא כי אם בשם לוי לבדו. וגם בחתימ' כתביו אשר חתם באותו הפרק עצמו שנכתב הגט לא חתם עצמו כי אם בשם לוי לבדו ואם כן פשיטא ופשיטא יותר מביעתא בכותחא שאין לכתוב בגט לוי יהודא דמשמע שכן נקרא בשני השמות ביחד."

הרי ברור מללו של המהרי"ק להכריע שאין להצמיד את שני השמות ביחד אלא לכתוב דמתקרי ביניהם, ואם חיברם הגט פסול. מנגד נשאל בתרומת הדשן שאלה דומה, וכך היא תשובתו (תרומת הדשן סימן רלד):

"שאלה: מי שנשתנה שמו מחמת חולי כמו יעקב אחר משה, היאך כותבין בגט אנא יעקב משה או יעקב דמתקרי משה?

תשובה: יראה דכותבין בגט דמתקרי משה, והכי משמע בסמ"ק דכתב ואדם שנשתנה שמו מחמת חולי אף על פי שקורים אותו תדיר בשם הראשון, מ"מ שם השני הוא עיקר וכותבין אותו קודם ע"כ. האי כותבין אותו קודם משמע לפום ריהטא דכותבין יעקב משה, משום דהכי נופל שפיר לשון קודם כלומר זה אחר זה, אך כי דייקינן התם מוכח דקודם ר"ל עיקר וממילא יהא קודם, דלעיל מינה כתב אדם שיש לו שני שמות חלוקים ואחד מהם הוא עיקר יכתוב העיקר קודם אני פלוני דמתקרי פלוני וכן אשה דמתקרי, הא קמן דר"ל קודם לעיקר [...] אמנם אם בא לחתום בגט ודאי די בזה שיחתום יעקב משה בן פלוני עד, ואין צריך כלל לחתום דמתקרי [...] וכמדומה לי שנהגו באושטריי"ך אפי' בכתיבת שם האיש בגט היו כותבין יעקב משה ולא דמתקרי כלל, ואפשר משום דמנהג במדינה ההיא שעולים כך לקרות בתורה יעקב משה, עמוד יעקב משה בן פלוני כתבו ג"כ כדרך זה בגט, כדמשמע באשירי פרק השולח דאזלינן בכתיבת השמות בגיטין בתר עלייתו לקרות בתורה, מכל מקום נראה עיקר כדכתיבנא לעיל."

עוד ציין הב"י לדברי תה"ד (פסקים וכתבים סי' רסו), בו כתב:

"ואדם שנשתנה שמו מחמת חולי היאך כותבין ראובן שמעון, או ראובן דמתקרי שמעון? דע כי זה קרוב לשתי שנים ומחצה חזרנו גט להוליכו ללנצ"הוט, והיה עמנו פה מהרר"י בראנ"א שי', והסכמנו כולנו לכתוב משה דמתקרי יהודה [...] מ"מ הכותב ראובן שמעון לא פסלינן ליה כלל, והעדים ודאי חותמין ראובן שמעון, וטעם יפה לחלק בדבר."

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ