עע"מ
בית המשפט העליון
|
4401-08
26/08/2008
|
בפני השופט:
1. א' א' לוי 2. א' רובינשטיין 3. ח' מלצר
|
- נגד - |
התובע:
אשרי בן מוחה עו"ד סמעאן זיאד
|
הנתבע:
1. מדינת ישראל משרד התחבורה 2. רשות הרישוי
עו"ד מארקס דניאל
|
פסק-דין |
השופט ח' מלצר:
1. לפנינו ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בגדרו נדחתה עתירתו המנהלית של המערער (עת"מ 433/08) כנגד החלטת רשות הרישוי לפסול את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של שלושה חודשים ולחייבו בבחינה עיונית בנהיגה - זאת לאחר שצבר יותר מ-36 נקודות לחובתו בגין עבירות תעבורה שונות.
2. אלה העובדות הצריכות לעניין: בתאריך 9.10.2007 נמסר למערער על ידי המשיבה כי על פי תקנה 549(ג) לתקנות התעבורה, התשכ"א - 1961 (להלן - התקנות), הוא ייפסל מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של שלושה חודשים וזאת בעקבות רישום של 40 נקודות לחובתו בגין עבירות תעבורה שביצע עד לתאריך 31.7.2007. פירוט הנקודות שנצברו לחובתו ונרשמו בהודעה כאמור יובא להלן:
28.2.03 - נהיגה ברמזור אדום - 10 נקודות
29.5.03 - שימוש בטלפון בעת נהיגה - 4 נקודות
22.12.03 - נהיגה בלא חגורת בטיחות - 6 נקודות
16.9.05 - אי ציות לתמרור עצור - 4 נקודות
16.8.06 - נהיגה במהירות מופרזת - 8 נקודות
19.12.06 - נהיגה במהירות מופרזת - 8 נקודות
עוד נמסר בהודעה כי חידוש רישיון הנהיגה של המערער מותנה בעמידה בבחינה עיונית בנהיגה. יוער כי לאחר שליחת הודעה זו נקלטו במרשם הנקודות של המשיבה 6 נקודות נוספות, בגין עבירה שביצע בחודש מארס 2007, כך שעד למועד הגשת העתירה המינהלית נרשמו לחובת המערער 46 נקודות.
בתאריך 3.12.2007 השיג המערער בעל פה על ההחלטה בפני רשות הרישוי בחיפה, אך טענותיו נדחו. עם זאת, לבקשתו נדחתה תקופת הפסילה לחודש מאי 2008 ונמסר לו כי זו תיכנס לתוקפה בתאריך 3.5.2008. כנגד החלטה זו כוונה העתירה המנהלית שהגיש המערער לבית המשפט הנכבד קמא.
3. המערער טען בעתירתו, ושב וטוען בערעור שלפנינו, כי חישוב הנקודות על ידי המשיבה איננו נכון ומכאן שהחלטת המשיבה על פסילת רישיונו איננה חוקית. בטרם נציג את טענות הצדדים בפירוט, נבקש להציג כעת את התשתית הנורמטיבית באשר לשיטת חישוב הנקודות.
4. חלק ז' לתקנות, שנכנס לתוקפו ב-1.1.2003, מסדיר את "שיטת הנקודות" בעבירות תעבורה. תקנה 544 קובעת כי "נהג שהורשע בעבירה מן העבירות המפורטות בתוספת השישית יחויב בנקודות כמספר שנקבע בה לצד אותה עבירה שבה הורשע". תקנה 545 מסדירה את ניהול מרשם הנקודות על ידי רשות הרישוי ותקנה 547 קובעת כי רשות הרישוי תסכם את מספר הנקודות התקפות הרשומות לחובת נהג בכל פעם שנרשמות לו נקודות חדשות. ס"ק ב' לתקנה זו קובע כי תקופת צבירת הנקודות תהיה לשנתיים, ואולם אם הצטברו בתקופת הצבירה בת השנתיים 22 נקודות או יותר, תוארך תקופת הצבירה ותעמוד על ארבע שנים. ס"ק ד' מסייג קביעה אחרונה זו וקובע כי אם הצטברו לחובת נהג 12 נקודות או יותר, הן יעמדו בתוקפן כל עוד לא יבצע אמצעי תיקון, לפי החלטת רשות הרישוי. לפי תקנה 548, אמצעי תיקון יכול להיות קורס בנהיגה נכונה ומבחן בסופו, מבחן עיוני ו/או מבחן מעשי בנהיגה, ועוד -כמפורט שם. תקנה 549 מפרטת את הקריטריונים להטלת אמצעי התיקון בהתאם למספר הנקודות וקובעת מדרג בן שלוש רמות לקביעת אמצעי התיקון. לאחר שהוטל על נהג אמצעי תיקון, תקנה 551 קובעת כי עליו לבצע אמצעי זה במועד ובמקום שנקבע לכך על ידי רשות הרישוי, וכן קובעת מתווה להשגה על קביעה לגבי אמצעי תיקון.
תקנה 551(ב) לתקנות מוסיפה וקובעת כדלקמן:
נהג שהוטלו עליו אמצעי תיקון לפי תקנה 549(ג) או (ד), רשאי לפנות בכתב לרשות הרישוי בתוך 30 ימים מיום המצאת ההודעה לפי תקנה 550 בבקשה להשמיע את טענותיו; פנה נהג כאמור - יידחה ביצוע אמצעי התיקון ב-45 ימים, שבמהלכם יישמעו טענותיו של הנהג.
סעיף 4 לתיקון מס' 2 לתקנות התעבורה, התשס"ג -2003 (ק"ת 6024, 24.10.2002) קבע את הסדר המעבר בתקופת שבין הסדר הנקודות הקודם לבין שיטת הנקודות הנוכחית. על פי הוראת המעבר, בתקופת המעבר יחול ההסדר הבא: אם לחובת הנהג רשומות לא יותר מ-4 נקודות - הן יימחקו; אם לחובת הנהג רשומות 6 נקודות או יותר, על הנהג לבצע את אמצעי התיקון שנקבעו בגינן ואז הן יימחקו, בתנאי שביצע את אמצעי התיקון בשנה הראשונה לתחולת התקנות חדשות, קרי עד לתאריך 1.1.2004. ככל שהנהג לא ביצע את אמצעי התיקון במועד הרלוונטי, יוחלפו הנקודות שנרשמו לו לנקודות על פי התקנות החדשות, ועל הנהג יהיה לבצע אמצעי תיקון בהתאם לתקנות החדשות.
5. משהובררה התשתית הנורמטיבית בבסיס הערעור, נעבור כעת לבחון את טענות הצדדים.
מיום כניסת פרק ז' לתקנות לתוקפו - 1.1.2003 - ועד לחודש מארס 2007 צבר המערער 46 נקודות לחובתו (על פי הפירוט המופיע בפסק הדין של בית המשפט הנכבד קמא). לטענת המערער, הוא ביצע שני אמצעי תיקון שאמורים היו למחוק מקצת הנקודות ועל כן החלטת המשיבה - לפסול אותו מלהחזיק רישיון נהיגה משום שצבר מעל 36 נקודות לחובתו - איננה חוקית ודינה להתבטל.
6. אמצעי התיקון הנטענים על ידי המערער הם שני קורסים לנהיגה נכונה מטעם המועצה הלאומית למניעת תאונות; הראשון שהסתיים בתאריך 20.11.2003 והשני בו השתתף באוגוסט שנת 2007. אשר על כן, לשיטת המערער, מרגע שביצע את אמצעי התיקון שנדרשו ממנו, צריך היה למחוק את הנקודות שבגינן התבקש לבצע את אמצעי התיקון ולא היה מקום להפעיל בעניינו את סעיף 547(ד) לתקנות הקובע המשך צבירת הנקודות.