אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> בטלות מכרז לתפקיד רופא ראשי וראש היחידה לשירותים רפואיים באגף שיקום נכים במשרד הביטחון

בטלות מכרז לתפקיד רופא ראשי וראש היחידה לשירותים רפואיים באגף שיקום נכים במשרד הביטחון

תאריך פרסום : 28/05/2008 | גרסת הדפסה

ע"ב
בית דין אזורי לעבודה ת"א
3631-08
22/05/2008
בפני השופט:
דוידוב-מוטולה סיגל

- נגד -
התובע:
1. ד"ר נוגה בן מנחם
2. ד"ר אילן אדם
3. ד"ר פנחס כץ

עו"ד שמר אריאל וקליינמן
הנתבע:
1. מדינת ישראל
2. ד"ר עידו כץ

עו"ד נעים - דיבנר מיכל
פסק-דין

פתיח

1.                   1.                   עניינו של תיק זה בתנאי הסף למכרז לתפקיד רופא ראשי וראש היחידה לשירותים רפואיים באגף שיקום נכים במשרד הביטחון.

2.                   2.                   מטעם התובעים העידו הם עצמם, סמנכ"ל משרד הביטחון מר צביקה כהן, והרופא הראשי הנוכחי באגף שיקום נכים ד"ר דן דולפין. מטעם הנתבעת 1 העיד מר יעקב ברגר, משנה לנציב שירות המדינה והממונה על מערכת הביטחון בנציבות שירות המדינה. מטעם הנתבע 2 העיד הוא עצמו.

3.                   3.                   להלן עובדות הרקע, כפי שעלו מכלל העדויות:

א.   אגף שיקום נכים במשרד הביטחון (להלן - "אגף השיקום" או "האגף") מעסיק רופאים במספר תפקידים. הגורם העומד בראש היחידה לשירותים רפואיים הנו הרופא הראשי, שמתח דרגותיו הנו 9 - 11. מתחתיו מכהנים סגנו, רופאים מרחביים (שמתח דרגותיהם הנו 7 - 9) ורופאים מחוזיים (שמתח דרגותיהם הנו 6 - 8). רופאים נוספים המועסקים באגף הנם יו"ר הועדות הרפואיות והממונה על הועדות העליונות (אשר מתח דרגותיהם הנו 8 - 10).

ב.   התובעים הנם רופאים המועסקים באגף השיקום - התובעת 1 עובדת באגף מזה 13 שנים, מכהנת מאז שנת 2005 כרופאת מרחב מרכז, ודרגתה הנה 9. התובע 2 מועסק באגף מזה 21 שנים, מכהן מאז שנת 2004 כרופא מרחב צפון, ודרגתו הנה 9. התובע 3 עובד באגף מזה 14 שנים, מכהן מאז שנת 1994 כרופא מחוז ת"א, ודרגתו הנה 8+.

ג.    תפקידי הרופאים באגף השיקום הנם מנהלתיים - רפואיים, וכוללים ליווי של הנכים לאורך התהליכים הרפואיים - שיקומיים שהנם עוברים, לרבות מעקב, מתן הפניות לטיפולים רפואיים ומרשמים לטיפולים תרופתיים, השתתפות בועדות לקביעת זכויות שונות של הנכה, וכיו"ב.

הצדדים לא היו חלוקים כי אין מומחיות כלשהי שהנה רלוונטית לעבודה באגף, וכי תפקיד הרופאים הנו תפקיד של "רופא משקם" שאין לגביו הליך של רכישת מומחיות פורמאלית (שכן תחום ההתמחות הקרוי "רפואה פיזיקאלית ושיקום" מתייחס לעבודה קלינית בעיקרה, ולא לעבודה משקמת מנהלתית כפי שמבצעים רופאי האגף). עם זאת ד"ר דולפין, הרופא הראשי הנוכחי, ביקש להדגיש כי תפקידי הרופאים באגף מחייבים ללוות את הנכה גם מבחינה קלינית, וכי עליהם להיות "לא רופאים פקידים אלא רופאים המבינים ברפואה" (עמ' 8).

ד.   עד שנת 2002 לא נדרשה תעודת מומחה לצורך קבלה לעבודה ו/או התקדמות באגף השיקום, באף אחד מהתפקידים לרבות תפקיד הרופא הראשי. עובדה זו הובהרה לרופאי אגף השיקום, לרבות לתובעים, עם קבלתם לעבודה. כתוצאה מכך רוב רופאי האגף, לרבות הרופאים המרחביים, ולרבות הרופא הראשי הנוכחי, אינם מומחים.

ה.   בשנת 2002 מונה מר יעקב ברגר לתפקידו בנציבות שירות המדינה (לאחר שכיהן קודם לכן כסמנכ"ל משאבי אנוש במשרד הבריאות). בסמוך לאחר כניסתו לתפקיד הסתבר לו כי אין דרישת מומחיות מרופאי אגף השיקום, ולכן - "ולאחר התייעצויות שקוימו בעניין" (סעיף 13 לתצהירו) - החליט להוסיף את דרישת המומחיות לכל תפקידי הרופאים באגף השיקום (כאשר בפועל הוספה הדרישה למכרזי הרופאים החל משנת 2005).

בחקירתו הנגדית נשאל עם מי קוימו ההתייעצויות עליהן העיד, והשיב כי "עם סגן הנציב למערכת הבריאות והביטחון וכן עם מר צבי רובוביץ שעובד מולנו במשרד הביטחון" (סמנכ"ל וראש אגף תכנון ובקרה - ס.ד.מ) (עמ' 5 לפרוטוקול מיום 17.4.08). עם זאת אישר כי אין פרוטוקולים כלשהם המעידים על כך.

ו.    בשנת 2003 הוגשה תביעה, על ידי 22 מרופאי אגף השיקום לרבות הרופא הראשי (מתוך 24 רופאים סך הכול), לבית דין זה, כנגד ביטול חד צדדי של ההסדר שנהג עד  אותו  מועד  ואיפשר  להם לצאת ליום השתלמות שבועי בבתי חולים (נ/1; עב' 3616/03; להלן - "תביעת ההשתלמויות"). 18 מבין הרופאים מחקו את תביעתם באוגוסט  2004. לפי הבקשה שהוגשה לבית הדין באותה עת על ידי באי כוחם של התובעים באותו עניין, סיבת המחיקה היתה "מסע לחצים... תוך איומים מרומזים על כך שהמשך ניהול התביעה... יביא לאי חידוש חוזים אישיים ולאי מתן קביעות ותקנים" (נספח א' לתצהיר מר ברגר).

לטענת התובעים, שתפורט בהרחבה להלן, מחיקת התביעה נעשתה על בסיס הבטחתו של מר ברגר, כפי שהועברה להם על ידי ד"ר דולפין, כי ככל שיוותרו על תביעת ההשתלמויות יוכלו לגשת למכרזי האגף גם ללא תעודת מומחה. מר ברגר מכחיש זאת מכול וכול. במאמר מוסגר ראוי לציין כי אותם 4 רופאים שהמשיכו בתביעתם זכו בה (פסק דינה של כב' השופטת שגיא מיום 16.3.06), ולבסוף הגיעו להסדר (במסגרת הליך הערעור) מול המדינה בקשר לכך.

ז.    בסמוך לאחר מחיקת תביעת ההשתלמויות פורסם מכרז לתפקיד הממונה על הועדות הרפואיות, ולא נכללה בו דרישה למומחיות. התובעים (עדות התובעת 1 בעמ' 25) הסבירו כי ראו בכך יישום של ההסדר שנעשה איתם, וקיום הבטחתו של מר ברגר כפי שהועברה באמצעות ד"ר דולפין.

מר ברגר נשאל בקשר לכך והשיב כי לא ניתן לראות בכך יישום של ההסדר הנטען שכן הוספת דרישת המומחיות החלה בפועל רק במכרזים משנת 2005 ואילך (עמ' 11). כאשר נשאל מדוע סגניתו, גב' גונן אשרי, כתבה במכתבה מיום 10.1.08 (נספח י' לכתב התביעה) כי הוספת הדרישה החלה בשנת 2004, השיב כי "התחלנו את עבודת המטה ב - 04 ואנו השלמנו את הוספת הדרישה של תואר מומחה לכל התפקידים באגף השיקום בשנת 05" (עמ' 4; הגם שמעדותו שקדמה לכך ניתן היה להבין כי החליט על הוספת הדרישה בסמוך מאוד לאחר כניסתו לתפקידו בשנת 2002).

ח.     בתחילת שנת 2005 אמורים היו להתפרסם מכרזים למשרות רופאים מרחביים באגף. ביום 17.1.05 שלח פרופ' אלישע ברטוב, יו"ר ארגון רופאי המדינה, לד"ר דולפין, את המכתב כדלקמן (נספח ב' לכתב התביעה; להלן - "מכתב ברטוב הראשון"):

"בהמשך לשיחתנו ובהתאם לבקשתך, הריני להבהיר בשם ארגון רופאי המדינה כי למכרזים למשרות רופאים באגף השיקום להם זכאים לגשת כל מי שברשותם תעודת מומחה וכישוריהם מתאימים להגדרות התפקיד, רשאי לגשת גם כל רופא המועסק באגף השיקום לפחות 5 שנים, אם קבוע ואם בחוזה אישי והעונה על הגדרות התפקיד, אפילו שאין ברשותו תעודת מומחה".

ט.         בהמשך למכתב ברטוב הראשון הוציאה גב' איילה גונן אשרי, סגניתו של מר ברגר, ביום 8.2.05, את ההנחיה הבאה לראש היחידה למשאבי אנוש במשרד הביטחון, עם העתקים למר ברגר, פרופ' ברטוב, ד"ר דולפין ומר כהן (נספח ג' לכתב התביעה; להלן - "מכתב גונן"):

                        "הנדון: התמודדות במכרז - רופאי אגף השיקום שאינם מומחים

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ