אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מדינת ישראל נ' פלוני

מדינת ישראל נ' פלוני

תאריך פרסום : 19/11/2023 | גרסת הדפסה

ת"פ
בית משפט השלום רחובות
14941-10-20
12/11/2023
בפני השופטת:
קרן וקסלר

- נגד -
מאשימה:
מדינת ישראל
נאשם:
פלוני
גזר דין
 

 

 

 

כתב האישום והעובדות הצריכות לעניין

  1. הנאשם הורשע על פי הודאתו בכתב אישום מתוקן המייחס לו ביצוע עבירות של גידול, יצור והכנת סם, לפי סעיף 6 בפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) תשל"ג-1973 (להלן: פקודת הסמים); החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, לפי סעיפים 7(א) ו-7(ג) רישה בפקודת הסמים והפרעת שוטר במילוי תפקידו, לפי סעיף 275 בחוק העונשין, תשל"ז- 1977.

     

  2. על פי המתואר, בתאריך 20.2.2020 החזיק הנאשם במחסן סם מסוכן מסוג חשיש במשקל 94.8 גרם; שתיל סם מסוג קנביס במשקל 5.8 גרם; ושתיל נוסף במשקל 817 גרם. בעת שהגיעו שוטרים למחסן לצורך עריכת חיפוש במועד האמור, החל הנאשם במנוסה בעוד השוטרים קוראים לו לעצור והמשיך ועלה לגג הבית. מיד ובסמוך לכך חדל לרוץ ועצר.

     

  3. בהתאם להסדר דיוני שנערך בין הצדדים הופנה הנאשם לשירות המבחן לקבלת תסקיר בעניינו וכן לבחינת התאמתו לריצוי עבודות שירות.

     

     

    תסקירי שירות המבחן

  4. בעניינו של הנאשם התקבלו ארבעה תסקירים. הנאשם בן 51, נשוי ואב לשתי בנות. מזה כשני עשורים עובד בעירייה. הנאשם מתמודד עם בעיות רפואיות ובשנת 2020 קיבל רישיון לשימוש בקנביס רפואי. מקורותיו עולה כי גדל ברקע משפחתי מורכב. בנעוריו החל לצרוך סמים ועבר מספר מסגרות לימוד שונות. למרות קשיים אלה סיים 12 שנות לימוד ללא תעודת בגרות. בהמשך התגייס לשירות צבאי אולם בשל קשיי התנהגות ומשמעת והמשך צריכת סמים ריצה מספר מאסרים צבאיים ופוטר על רקע אי התאמה. בשנות ה- 30 לחייו העמיקה התמכרותו של הנאשם לסמים, היה מעורב בפלילים וריצה מאסר. לאחר ששוחרר החליט לנתק את קשריו השוליים ובמשך 6 שנים הצליח להימנע מביצוע עבירות עד לעבירות מושא כתב האישום הנוכחי. במהלך חודש יולי 2022 פנה ביוזמתו למרכז גמילה פרטי שם שהה כשלושה שבועות. בהמשך החל להשתתף בקבוצת NA. לאחר תחילת הקשר עם שירות המבחן השתלב הנאשם בחודש נובמבר 2022 ביחידה להתמכרויות בעיר מגוריו. שירות המבחן התרשם שהנאשם בעל יכול טובה יותר להכיר בקשייו ובדפוסי חשיבתו המכשילים ומגבירי הסיכון, קיימת מוטיבציה להמשך טיפול ומחויבות לו. נוכח האמור המלית שירות המבחן על הטלת של"צ וצו מבחן.

     

  5. במהלך חודש ינואר 2023 חלה רגרסיה במצבו והוא חווה מספר מעידות לסמים ולא הצליח לשמור על שגרה יציבה. הנאשם השתלב בהמשך בחודש מרץ 2023 באשפוזית "הדרך", שיתף פעולה באופן מלא ועמד בכל הדרישות הטיפוליות. לאחר מכן שב להשתת, בקבוצות NA. אמר שמעוניין להשתלב בקהילה טיפולית אך חושש מהשלכות היעדרותו על עתידו במקום עבודה ועל מצבו הכלכלי. בתסקיר מסכם וסופי שהוגש ביום 20.9.2023 עדכן שירותה מבחן כי הנאשם מצליח לשמור על ניקיונו מסמים. הוצע לנאשם להשתלב במרכז יום או בקהילה סגורה אולם הוא סרב לכך מפאת פגיעה אפשרית בתעסוקתו וניכר שאינו פנוי לעריכת שינוי משמעותי והוא ממוקד בהישרדות ובפרנסה. בשקלול הנתונים סבור שירות המבחן כי קיים סיכון להישנות עבריינות בעתיד ובהיעדר נכונות של הנאשם להליך טיפולי אינטנסיבי וכוללני, לא בא בהמלצה שיקומית בעניינו.

     

    ראיות לעונש

  6. מטעם המאשימה הוגש גיליון הרשעות קודמות לפיו לנאשם הרשעה משנת 2013 בעבירה של חבלה חמור (מועד ביצוע העבירה 2010), שבעטיה ריצה מאסר בן 10 חודשים.

     

  7. רעיית הנאשם העידה וסיפרה כי הנאשם עבר תהליך משמעותי, סיפרה שבנותיהן אמרו לראשונה בערב ראש השנה "סוף סוף אנחנו מרגישות מה זה משפחה". הנאשם "נקי" מזה כחצי שנה ולא השתלב במרכז יום או בטיפול בקהילה נוכח מצבם הכלכלי והיותם בחובות.

     

    טיעוני הצדדים בתמצית

  8. ב"כ המאשימה, עו"ד מור יעבץ, סבורה שיש לקבוע מתחם ענישה הנע בין מספר חודשי מאסר ל- 12 חודשים, ובתוך עמדה על הערכים המוגנים בהם פגע הנאשם ועל הצורך במיגור תופעת הסמים בכל שלבי ההפצה. נוכח עברו הפלילי, הקשיים העולים מהתסקירים ושיתוף הפעולה החלקי עם שירות המבחן, עתרה להשית על הנאשם 6 חודשי מאסר שיינשאו בעבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס.

     

  9. הסנגור, עו"ד איתי רוזין, טען כי הנאשם היה מכור לסמים וגידל את הסמים לשימושו העצמי ובהקשר זה הפנה לשינוי החקיקתי בנוגע לצריכת קנביס לצריכה עצמית. הסנגור הפנה לתהליך הטיפול שעבר הנאשם, הדגיש שהנאשם השתלב ביוזמתו באשפוזית וביקש שלא לזקוף לחובתו את המעידות במהלך הדרך, שהן טבעיות וצפויות בהליך טיפולי ממושך. עוד ביקש לשקול לקולה את הזמן הממושך שחלף מאז ביצוע העבירות, שבמהלכו לא נפתחו נגד הנאשם תיקים נוספים ואת המלצת שירות המבחן. להשקפתו ההליך שעבר הנאשם, הגם שאינו מושלם, מהווה בסיס לסטייה ממתחם העונש ההולם מטעמי שיקום, על מנת שלא לגרום לרגרסיה במצבו של הנאשם, לאחר שעלה על דרך המלך.

     

  10. שמעתי מפי הנאשם שהוא אינו משתמש בסמים מעל חצי שנה, הולך לפגישות ב NA, לקבוצת 12 צעדים. סיפר שעל אף המעידה הוא מבקש את ההזדמנות להמשיך בשיקום ולעבוד במקום עבודתו בעירייה המקומית והוסיף "אני מבקש להקל עליי, אני לא במקום הזה שהייתי".

     

    דיון והכרעה

  11. בהתאם לעיקרון ההלימה, ייקבע מתחם העונש תוך התחשבות בערכים החברתיים שנפגעו מביצוע העבירות ולמידת הפגיעה בהם, במדיניות הענישה הנהוגה ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירה.

     

  12. עבירות של החזקת סם וגידולו פוגעות באינטרס פוגעת בבריאותם של צרכני הסמים ברווחתו ובביטחונו של הציבור כולו, המשלם מחיר כלכלי וחברתי כתוצאה מהשפעתם של סמים על החברה ועבריינות אלימות ורכוש הנובעת משימוש וסחר בסם. בשל החומרה הטמונה בעבירות הסמים והפגיעה בערכים המוגנים, עמדו בתי המשפט על הצורך בגמול ובהרתעה בדרך של ענישה מחמירה (ראו מני רבים: רע"פ 8388/22 אביבי נ' מדינת ישראל (8.12.2022); ע"פ 1517/22 בן-הרוש נ' מדינת ישראל (8.3.2022)).

     

  13. על מדיניות הענישה הנוהגת ניתן ללמוד מפסקי הדין להלן, אם כי חלקם נוגעים לסם במשקלים גבוהים יותר ולנסיבות שבהן גודל הסם באמצעות ציוד ייעודי שנרכש לצורך כך:

     

    • רע"פ 2277/21 יוחננוב נ' מדינת ישראל (8.4.2021): המבקש הקים במחסן מעבדת סמים בה גידל סם מסוג קנביס במשקל 1 ק"ג בנוסף ל42.89 גר' קנביס שהחזיק שלא לצריכה עצמית. נקבע מתחם ענישה הנע בין תקופה קצרה שיכול ותרוצה בעבודות שירות ועד ל-12 חודשי מאסר בפועל. על המבקש הוטלו 6 חודשי מאסר שירוצו דרך עבודות שירות. ערעור ובקשת רשות ערעור נדחו.

       

    • רע"פ 5261/18 דוידוף נ' מדינת ישראל (12.7.2018): המבקש נדון ל- 150 שעות של"צ בעקבות הרשעתו בגידול 16 שתילים קנביס במשקל 1.9 ק"ג ובהחזקת 127 גרם קנביס לצריכה עצמית. ערעור ובקשת רשות ערעור שנסובו על בקשתו לביטול ההרשעה נדחו.

       

       

    • רע"פ 8458/18 שטרר נ' מדינת ישראל (4.4.2019): המבקש הורשע בגידול סם מסוג קנביס והחזקת סם לצריכה עצמית בכך שגידל שני שתילים קנביס במשקל 248 גרם לצריכתו העצמית במקרר במרפסת ביתו בעזרת גופי תאורה וצינורות מים שחוברו למתקן עליו גדלו השתילים. בנוסף החזקי סם מסוג קנביס במשקל כולל של כ-2 גרם במקומות שונים בבית. בית המשפט קבע מתחם ענישה הנע בין מאסר על תנאי ושל"צ ועד 12 חודשי מאסר בפועל והשית על הנאשם עונש בתחתית המתחם. ערעור ובקשת רשות שנסובו על בקשתו לביטול ההרשעה נדחו.

       

    • עפ"ג (מרכז) 60818-06-18 מדינת ישראל נ' חסון (14.5.2019): המערער גידל במעבדה שהקים במחסן 9 שתילי קנביס במשקל של 2.74 ק"ג. בית המשפט קבע מתחם הנע בין 6 ל-12 חודשי מאסר בפועל ומצא לסטות מהמתחם בשל הליך שיקומי מוצלח שעבר המערער כך שהושת עליו של"צ. בית המשפט המחוזי שדן בערעור המדינה נגד קולת העונש קבע כי על אף שעונש של צו של"צ הוא עונש אשר חורג לקולה ממתחם העונש ההולם, וככלל אינו משקף את חומרת העבירה, אין מדובר במקרה המצריך התערבות. בצד זאת, מצא להחמיר בהיקף השל" ובגובה הקנס על מנת לתת ביטוי לשיקול ההלימה.

       

    • עפ"ג (מרכז) 53860-07-18 ריבלין נ' מדינת ישראל (18.11.2018): המערער הורשע בגידול 5 שתילי סם מסוג קנביס במשקל 447 גרם בתוך אוהל בביתו. בצו נמצאו בבית מאוורר, תאורת חימום, ארון שעל גגו שנאי מתאם חשמלי ועוד. בית המשפט קבע מתחם שמתחיל ממאסר קצר שיינשא בעבודות שירות ועד 12 חודשי מאסר והשית על המערער 2 חודשי עבודות שירות. הערעור נדחה.

       

    • עפ"ג (ב"ש) 59309-03-17 פרץ נ' מדינת ישראל (7.6.2017): המערער הורשע בכל שגידל בדירתו כ-30 שתילים קנביס במשקל כולל של 1.86 ק"ג ובסם מסוג חשיש לצריכה עצמית במשקל של 8.6 גרם. בית המשפט קבע כי מתחם ענישה הנע בין 6 ל-24 חודשי מאסר והחליט לסטות ממתחם העונש לנוכח הליך שיקומי שעבר המערער כך שהוטלו עליו 3 חודשי מאסר שיינשאו בעבודות שירות. ערעור על גזר הדין נדחה.

       

    • ת"פ (פ"ת) 45791-02-18 מדינת ישראל נ' דבורניצ'נקו (11.3.2020): בית המשפט קבע מתחם הנע בין מספר חודשי מאסר בעבודות שירות ועד מאסר בפועל ממש בעניינו של נאשם שהחזיק במקפיא הדירה סם מסוג קנביס במשקל 51 גרם, גידל במרפסת הבית 8 שתילים סם מסוג קנביס במשקל 346 גרם וכן החזיק בציוד לגידול הסם, שכלל מנורה, שנאי, מדחסים ועוד ומצא לסטות ממתחם העונש ההולם נוכח הימנעות הנאשם מצריכת סמים מאסר על תנאי, על אף היעדר המלצה טיפולית של שירות המבחן.

       

    • ת"פ (רמלה) 51025-04-15 מדינת ישראל נ' מימון (13.3.2017): בית המשפט קבע מתחם הנע בין מאסר על תנאי למספר חודשי מאסר בפועל בנוגע לנאשם שגידל 3 שתילי סם מסוכן מסוג קנביס במשקל 960 גרם.

       

    • ת"פ (נתניה) 46444-08-17 מדינת ישראל נ' חפר (15.11.2019): בית המשפט קבע מתחם ענישה הנע בין מספר חודשי מאסר שיכול וירוצה בדרך של עבודות שירות ועד לשנת מאסר בעניינו של נאשם שגידל 7 שתילים סם מסוג קנביס במשקל 436 גרם . בצד זאת נמצאו מנורות וכן משקל אלקטרוני ומצא לסטות לקולה מטעמי שיקום.

       

  14. את מידת הפגיעה בערכים המוגנים יש לקבוע בהתאם לנסיבות ביצוע העבירה ובין היתר נבחנת מידת התכנון שנלווה לעבירה, מספר השתילים, כמות הסם ומשקלו. בענייננו מדובר בסם מסוג חשיש בכמות שאינה קטנה אך גם לא גבוהה במיוחד וכן בשני עציצים בודדים של סם מסוכן מסוג קנביס במשקל כולל של - 800 גרם שגודלו במחסן באופן הפשוט ביותר, ללא ציוד ייעודי. נוכח האמור, אני סבורה כי הפגיעה בערכים המוגנים היא נמוכה.

     

  15. לאחר שנתתי דעתי למכלול הנסיבות הקשורות לביצוע העבירות ומדיניות הענישה הרווחת אני קובעת כי מתחם העונש ההולם בתיק זה נע בין מאסר קצר שיכול ויינשא בעבודות שירות ועד ל- 12 חודשי מאסר בפועל.

     

    קביעת העונש המתאים לנאשם

  16. סעיף 40ד(א) בחוק העונשין מאפשר לבית המשפט להקל עם הנאשם מטעמי שיקום "אם מצא כי הנאשם השתקם או כי יש סיכוי של ממש שישתקם".

     

  17. בענייננו, לאחר שקילת טיעוני הצדדים ובחינת התסקירים שהוגשו, מצאתי להיעתר לבקשת ההגנה לסטות ממתחם העונש ההולם מטעמי שיקום. אמנם, על אף החשיבות הרבה שראה המחוקק לייחס להליכי שיקום במסגרת גזירת הדין, שימוש זה ראוי שייעשה בזהירות שהרי שיקולי שיקום אינם חזות הכול, אלא חלק ממגוון שיקולי ענישה אחרים ובהם גמול והרתעה. בענייננו, אני סבורה, כאמור, כי הפגיעה בערכים המוגנים אינה גבוהה ומבלי להקל ראש בעבירות בהם הורשע הנאשם, אין מדובר במעבדת סמים אלא בגידול של שני שתילים במחסן, ללא שנרכש לצורך כך ציוד מיוחד. כמות סם החשיש שנתפס אינה מבוטלת אך גם אין מדובר בכמות מאד גדולה ויש לציין כי על אף שאין מחלוקת שמדובר בסם שהוחזק שלא לצריכה עצמית, הסם לא נמצא מחולק ולא נמצאה במקום אינדיקציה אחרת לכך שיועד לסחר.

     

  18. השיקום שערך הנאשם אינו חף מקשיים, כעולה מהתסקירים, אולם לא ניתן להתעלם מהמאמצים הניכרים שהשקיע בדרכו לשיקום. הנאשם השתלב באשפוזית, בקבוצות NA וביחידה להתמכרויות בעיר מגוריו. כשמעד וחזר לשימוש בסם, אשפז עצמו שוב במרכז גמילה על מנת להתנקות מסמים ולהחזיר את חייו למסלולם. שירות המבחן אמנם סבור שהנאשם זקוק להליך טיפולי אינטנסיבי יותר כגון מרכז יום או קהילה סגורה, אך ניתן להבין גם את הנאשם שחושש לאבד את מקום העבודה בו הוא מחזיק מזה 20 שנים. אזכיר כי הנאשם בן 52 כך שאפשרויות למציאת מקום עבודה חדש אינן מהמשופרות ולכך יש להוסיף את המצב הכלכלי בתקופה האחרונה ואת המלחמה שפרצה- אלה גורמים המקשים על נטישת מקום עבודה יציב וקבוע.

     

  19. לחובתו של הנאשם הרשעה קודמת שבעטיה ריצה מאסר וייתכן גם הרשעות קודמות שנמחקו (כך עולה מהתסקיר), אולם במהלך כ- 7 שנים מאז שוחרר מהמאסר ועד לביצוע העבירות מושא כתב האישום שמר על תפקוד תקין. על אף הקשיים בהם נתקל בדרכו השיקומית והמעידה בחזרה לשימוש בסם למשך תקופה, לא נפתחו נגד הנאשם תיקים נוספים משך למעלה משלוש וחצי שנים, ואף בכך ניתן לראות שיקום שכן הלכה למעשה נמנע מביצוע עבירות נוספות.

     

  20. נוכח האמור מצאתי להטיל על הנאשם עונש מרתיע שיאפשר לו להמשיך בשיקום ולהחזיק בעבודתו. שירות המבחן לא המליץ על השתת צו מבחן אולם אני סבורה כי פיקוח וליווי של ההליך הטיפולי עשוי להיטיב עם הנאשם ולסייע לו.

    התוצאה היא שאני משיתה על הנאשם את העונשים הבאים:

     

    • מאסר מותנה למשך 6 חודשים, והתנאי הוא כי הנאשם לא יעבור עבירה על פקודת הסמים מסוג פשע למשך 3 שנים.

       

    • הנאשם ישלם קנס בסך 2,000 ₪, או 20 ימי מאסר תמורתו. הקנס ישתלם ב-5 תשלומים חודשיים, שווים ורצופים, החל ביום 1.1.24 ובכל אחד בחודש שלאחריו. ככל שקיימת הפקדה בתיק זה או בתיק קשור אליו, בהסכמת הנאשם, היא תקוזז לטובת הפיצוי והקנס, והיתרה תושב לו כפוף לכל דין, לרבות עיקול. תשלום הקנס או הפיצוי ייעשה ישירות לחשבון המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות ברשות האכיפה והגביה באחת הדרכים הבאות: בכרטיס אשראי באתר המקוון של רשות האכיפה והגבייה (חיפוש בגוגל "תשלום גביית קנסות"): www.eca.gov.il (ניתן לשלם בפריסה של עד 18 תשלומים בהסדר קרדיט). או באמצעות מוקד שירות טלפוני בשרות עצמי (מרכז הגבייה) בטלפון 35592* או בטלפון 073-2055000. או במזומן בסניפי בנק הדואר, בהצגת תעודת זהות (ללא צורך בשוברים).

       

    • הנאשם יתחייב להימנע מעבירות בהן הורשע במשך שלוש שנים מהיום, וככל שיפר התחייבותו ישלם סך של 2,000 ₪.

       

    • הנאשם יבצע של"צ בהיקף 250 שעות לפי תכנית שיגבש שירות המבחן בתוך 30 ימים. הזהרתי את הנאשם כי אם הוא לא ימלא אחר הוראות קצין המבחן ולא יבצע את השל"צ, ניתן יהיה לגזור את עונשו מחדש.

       

    • הנאשם יעמוד במבחן למשך שנה. הוסבר לנאשם כי אם לא יעמוד בתנאי צו המבחן, ניתן יהיה לגזור את עונשו מחדש ולהוסיף על עונשו.

       

      ניתן צו כללי למוצגים.

      זכות ערעור לבית-המשפט המחוזי מרכז- לוד תוך 45 יום.

      המזכירות תשלח עותק מגזר הדין לשירות המבחן

       

       

      ניתן היום, כ"ח חשוון תשפ"ד, 12 נובמבר 2023, בנוכחות הצדדים.

       

      Picture 1


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ