אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פס"ד בערעור המדינה על מתן צו אחאות לשלוש בנות שנולדו בהליך פונדקאות

פס"ד בערעור המדינה על מתן צו אחאות לשלוש בנות שנולדו בהליך פונדקאות

תאריך פרסום : 05/04/2021 | גרסת הדפסה

עמ"ש
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו כבית-משפט לערעורים אזרחיים
18255-07-20
21/03/2021
בפני השופט:
1. סגן הנשיא שאול שוחט - אב"ד
2. עינת רביד
3. נפתלי שילה


- נגד -
מערער:
מדינת ישראל - היועץ המשפטי לממשלה
עו"ד אורלי לוי מנצור מפרקליטות מחוז ת"א - אזרחי
משיבים:
1. פ'
2. ר'

פסק דין
 

 

בתמ"ש 57149-10-17 פ' ב' ג' ו- ר' ב' ג' נ' היועץ המשפטי לממשלה נדרש בית המשפט לענייני משפחה במחוז תל אביב (כב' השופטת איריס אילוטוביץ סגל) לשאלה "האם ניתן להכריז על קשרי אחאות בין שלוש בנות אשר נולדו במסגרת הליכי פונדקאות, וחולקות מטען גנטי משותף באמצעות ביציות של תורמת אנונימית?" כששתיים מהן נולדו מזרעו של גבר אחד והשלישית מזרעו של גבר אחר שמקיימים קשר זוגי ואבהותו של האחד על בנותיו של האחר ומנגד אבהותו של האחר על בתו של האחד הוכרו על דרך של צו אימוץ וצו הורות פסיקתי.

 

בית המשפט לענייני משפחה השיב בחיוב והצהיר, בפסק דין מיום 24.5.20, "כי קיימים קשרי אחאות הן מבחינה גנטית הן מבחינה משפטית בין שלוש הבנות... על כל המשתמע מכך" ונתן "צו אחאות פסיקתי".

 

המערער לא השלים עם פסק הדין והגיש את הערעור שלפנינו.  

 

לגישתו "צו אחאות פסיקתי" יוצר סטאטוס משפטי חדש שאינו מוכר במשפט הישראלי, אין לו נפקות רישומית וניתן להסתפק בהצהרה לפיה לשלוש הבנות ד.נ.א מיטוכונדריאלי זהה על סמך תוצאות בדיקה גנטית – מה שמשקף את המצב העובדתי בענייננו.

 

במהלך הדיון לפנינו הובהרה למשיבים עמדת בית המשפט של הערעור, עמדה אשר תואמת את עמדת המערער, ובעצה אחת הוסכם שהערעור יתקבל, ברם, תתווסף להצהרה שהציע המערער הבהרה ששלוש הבנות נולדו מביציות שנתרמו על ידי אותה תורמת ביציות. המשיבים נתנו את הסכמתם והמערער השיב כעבור מספר ימים, כי הוא מוכן להצהרה לפיה קיימת זהות בד.נ.א. המיטוכונדריאלי של שלוש הבנות שמעידה בהסתברות של 99.9% שמדובר באותה תורמת ביציות מול אישה אקראית באוכלוסייה.

 

נוכח ההסכמה הנ"ל הערעור מתקבל, צו האחאות הפסיקתי מבוטל וניתן פסק דין הצהרתי שקובע, כי "קיימת זהות בד.נ.א. המיטוכונדריאלי של שלוש הבנות שמעידה בהסתברות של 99.9% שמדובר באותה תורמת ביציות מול אישה אקראית באוכלוסייה".

 

על מנת להסביר את התוצאה אומר מספר מילים:

 

בבג"צ 3045/05 בן ארי ואח' נ' מנהל האוכלוסין במשרד הפנים (נבו 21.11.06) הבחינה המדינה בין "תבנית חברתית"; "תבנית חברתית בעלת נפקות משפטית מסוימת" ו"תבנית משפטית". ונסביר! התבניות החברתיות משקפות מודלים משפחתיים או בין אישיים שקיימים ומוכרים בחברה. ככל שיש לתבנית כזו השלכות חברתיות שונות, ויש לה, אשר אינן עולות לכדי סטטוס אישי משפטי בר רישום, מקבלת היא נפקות משפטית מסוימת (ידועים בציבור למשל). על מנת שתבנית זו, בעלת הנפקות המשפטית המסוימת, תהפוך לתבנית משפטית עליה לקבל גושפנקא של הדין. כך למשל, נישואין הם תבנית משפטית מוכרת להבדיל מידועים בציבור, לרבות ידועים בציבור בני אותו מין, שאין הם אלא תבניות חברתיות בעלות נפקות משפטית מסוימת בשל ההשלכות החברתיות הנובעות מהם. כך גם האימוץ, הוא תבנית משפטית מוכרת, כמו גם צווי ההורות הניתנים על פי חוק ההסכמים לנשיאת עוברים וההכרה בהורותה של הנתרמת ליילוד שנולד כתוצאת מתרומת ביצית לפי חוק תרומת ביציות.

 

התא המשפחתי אליו נולדו שלוש הבנות – בנות לאותה תורמת ביציות (בסבירות האמורה) – מהווה אף הוא תבנית חברתית. לתבנית חברתית זו יש נפקות משפטית. לא מן הנמנע שבהיבטים מסוימים, משפטיים, תוכר האחאות החברתית של שלוש הבנות ותקבל משמעות מעבר להיבט החברתי שבה, בין בחקיקה (ראו חוקי הידועה בציבור) בין בפסיקה פרטנית שתפרש את ההיגד אח/אחות במעשה חקיקה מסוים, בהקשר לזכויות כאלה ואחרות, ככולל גם קשר אחאי מן הסוג שלפנינו.

עם זאת, אין היא יכולה לעלות לכדי תבנית משפטית ולהירשם ככזו.

 

אין צו להוצאות.

 

פסק הדין מותר לפרסום בכפוף להשמטת פרטים מזהים.

 

ניתנה היום, ח' ניסן תשפ"א, 21 מרץ 2021, בהעדר הצדדים.

 

 

 

 

 

 

 

שאול שוחט, שופט, סגן הנשיא

אב"ד

 

עינת רביד, שופטת

 

 

נפתלי שילה, שופט

 

 

 


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ