אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פלונית נ' הנהלת בתי המשפט ואח'

פלונית נ' הנהלת בתי המשפט ואח'

תאריך פרסום : 27/05/2018 | גרסת הדפסה

ת"א
בית משפט השלום פתח תקווה
2238-08-16
16/05/2018
בפני השופטת הבכירה:
ניצה מימון שעשוע

- נגד -
תובעת:
פלונית
נתבעות:
1. מדינת ישראל – הנהלת בתי המשפט
2. מדינת ישראל - משרד הבריאות
3. עירית תל-אביב-יפו

פסק דין

 

בפני תביעה נזיקית שעניינה נזקים ממוניים ולא ממוניים שנגרמו לתובעת עקב מסכת טעויות פקידותיות, מנהליות ושיפוטיות שבאחריות הנתבעות.

מאחר שהעובדות לא היו שנויות במחלוקת, הוסכם כי הצדדים יגישו סיכומיהם על בסיס כתבי הטענות וצרופותיהם.

מסכת העובדות:

התובעת הינה בעלת מוגבלות שמיעתית ויש לרכבה תו נכה. התובעת קיבלה דו"חות חניה עקב חניה בניגוד לתמרור, האוסר גם חניית רכב נכה. התובעת טענה כי התמרורים שבגינם קיבלה דו"חות אינם ערוכים כחוק, ובניגוד להנחיות לתכנון שילוט הדרכה עירוני של משרד התחבורה (עקב ריבוי יתר של המלל בהם). התובעת הגישה בעניין זה תובענה ייצוגית (הליך המתנהל עד היום), וכן העלתה את טענותיה ביחס לתמרורים בבית המשפט לעניינים מקומיים בת"א ביום 19.1.15 שם ביקשה להישפט על דו"ח חניה בניגוד לתמרור (תיק מס' 47770151).

ביהמ"ש לעניינים מקומיים בת"א קבע את התיק לדיון הוכחות כבקשת התובעת, והורה למזכירות כי תעביר את פרוטוקול הדיון למשרד התחבורה.

עקב טעות של פקידת המזכירות, שהיא עובדת הנתבעת 3, פרוטוקול הדיון הועבר למכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד) הכפוף למשרד הבריאות, והטעות התגלגלה לכך שללא תשומת לב לתוכן הפרוטוקול, שלא העלה כל בעיה רפואית או צורך בבדיקה של התובעת, ודאי לא צו שיפוטי לכך, זימן אותה המרב"ד לבדיקות רפואיות ולבדיקת כשרות נהיגה.

התובעת נדהמה לקבל ביום 31.5.15 דואר רשום אשר כלל זימון לבדיקות הרפואיות ולקביעת כשרות רפואית לנהיגה ממשרד הבריאות, על ידי רופא כללי, פסיכולוג ופסיכיאטר, כאשר בזימון נכתב כי אי התייצבות עלולה לגרום להתליית רשיונה.

התובעת פנתה למחרת היום, 1.6.15, למרב"ד עם פרוטוקול הדיון, כדי להעמידו על הטעות שנעשתה ועל כך שהפרוטוקול היה אמור להישלח למשרד התחבורה ולא למשרד הבריאות. ברם, הפקידה גב' תמר קיבלה את התובעת במשרדי המרב"ד והשיבה לה כי איננה יכולה לבטל את ההזמנה, תוך שסרבה להציג בפניה את ההפניה שהובילה לזימונה.

התובעת המשיכה ופנתה בו ביום בבקשה בכתב לבית המשפט כדי שיתקן את הטעות שביצעה המזכירות, תוך הפניית כב' השופט לפרוטוקול הדיון.

ברם, גם פניה זו לא הועילה לתיקון הטעות, שכן בית המשפט כתב בהחלטתו כי "פרוטוקול הדיון הועבר למשרד התחבורה לפי החלטתי. החלטת משרד התחבורה לזמן את הנאשמת לבדיקות כשירות לנהיגה היא בתחום סמכותו של המשרד".

אין חולק, כי קביעה זו מבוססת על טעות עובדתית, שכן מזכירת השופט לא שלחה את הפרוטוקול למשרד התחבורה אלא למרב"ד בלבד (נספח ו' לכה"ת), וההחלטה לזמן את התובעת לבדיקה רפואית היתה של המרב"ד (הכפוף למשרד הבריאות) ולא של משרד התחבורה.

התובעת פנתה בשנית לבית המשפט ביום 8.6.15 (נספח ז' לכה"ת) והסבירה שוב את הטעות, אך ביהמ"ש נתן החלטה כי אין מקום לבטל את ההפניה. עם זאת, לבקשת התובע קבע ביהמ"ש כי פרוטוקול הדיון ישלח גם למשרד התחבורה.

התובעת, אשר סברה כי ביהמ"ש אינו נענה לפנייתה הצודקת, הגישה מיד בקשה לעיון חוזר, באמצעות בא כוחה.

בהחלטת ביהמ"ש מיום 12.6.15 דחה ביהמ"ש את הבקשה בקבעו כי כבר הוחלט בה. עם זאת הבהיר בית המשפט בהחלטתו כי "אין כל קשר בין מוגבלותה של הנאשמת לבין החלטתי להעביר את הפרוטוקול למשרד התחבורה".

בהמשך לכך הגישה התובעת בקשת רשות ערעור על החלטותיו של ביהמ"ש לעניינים מקומיים ובקשה לעיכוב ביצוע הבדיקה, אולם, גם ביהמ"ש המחוזי בת"א דחה את בקשתה, בנימוק כי לא הוסבר מכח איזה חוק ואיזה סעיף מוגשת בקשת רשות ערעור ו/או בקשה לעיכוב ביצוע ומה מקור הסמכות לעכב את ביצוע ההחלטה. נכתב החלטה כי הזימון לבדיקה הוא החלטה מנהלית שיש לתקוף במסגרת הליך מנהלי ולא בבר"ע פלילי. בקשה לעיון חוזר על החלטה זו נדחתה אף היא.

התובעת הגישה בר"ע לבית המשפט העליון ביום 23.8.15 אשר נדחתה על הסף מנימוקים פרוצדורליים.

בין לבין, התובעת דחתה פעמיים את מועד הבדיקה אליה זומנה, מנימוקים רפואיים.

ביום 26.10.15 פנתה התובעת, בצר לה, ליועצת המשפטית של משרד הבריאות אשר דאגה לקבל הסבר מהמרב"ד, מדוע זומנה התובעת לבדיקה ומדוע לא בוטלה ההזמנה.

ביום 9.11.15 התקבלה תשובה רשמית מהמרב"ד בה מודה המכון בצדקת התובעת בהתבסס על הפרוטוקול, הודה כי הזימון היה שגוי, והודיע לתובעת כי הזימון מבוטל וכי התיק שלה במרב"ד נסגר (נספח כ"ג).

התובעת לא הסתפקה בכך, אלא הגישה תלונה לנציב תלונות הציבור על השופטים.

ביום 23.2.16 התקבלה החלטת הנציב, פרופ' אליעזר ריבלין, אשר מצא את תלונת התובעת כמוצדקת.

 

הנציב ציין בהחלטתו:

"לא ניתן במקרה זה להתעלם מתחושתה הקשה של המתלוננת. בשל טעות בשם הנמען הוטרדה המתלוננת, על לא עוול בכפה, ונאלצה להתמודד עם ההזמנה לבדיקות רפואיות ועם סדרה של הליכים משפטיים. עניין זה הוסר בסופו של דבר מסדר היום רק כ 5-חודשים לאחר מכן, כשקיבלה המתלוננת את תשובת משרד הבריאות כי הזימון לבדיקה מבוטל ותיקה במכון נסגר."

 

ובהמשך:

"ניתן היה כבר בעקבות בקשת המתלוננת מיום 3.6.15 לה צירפה את הודעת מזכירות בית המשפט למכון הרפואי, לעמוד על הטעות שנפלה. כב' השופט לא העמיד את הדברים על מכונם כבר בשלב זה, באמצעות החלטה קצרה ופשוטה המבהירה את הטעות ומתקנת את המעוות. לו עשה כן, היו נחסכים מן המתלוננת עוגמת הנפש, הטרחה וההוצאות שהיו מנת חלקה לאחר מכן. תחת זאת נתן כב' השופט החלטה לפיה אין לבטל את ההפניה (המוטעית) למכון הרפואי. החלטה זו רק הותירה את המתלוננת במצוקתה, עד לקבלת מכתבו המיוחל של משרד הבריאות המורה על ביטול הזימון וסגירת התיק".

 

טענות הצדדים

התובעת טוענת כי יש בהתנהלות השיפוטית בעניינה התנהגות רשלנית ואף רשלנות רבתי בהתייחסות לפניות התובעת, מהטעמים הבאים:

  • שגה ביהמ"ש כשהחליט כי אין לבטל את הבדיקה במכון הרפואי.

  • שגה ביהמ"ש כשלא נימק את החלטותיו שלא לבטל הבדיקה במרב"ד.

  • שגה ביהמ"ש בכתבו כי הפרוטוקול הועבר למשרד התחבורה, אשר משיקוליו הוא החליט לזמן את התובעת לבדיקה, כאשר בפועל נשלח הפרוטוקול בטעות רק למרב"ד ולא למשרד התחבורה.

     

    לגבי משרד הבריאות, התובעת טוענת כי המרב"ד ידע או לכל הפחות היה עליו לדעת כי אין כל עילה לזימונה של התובעת לבדיקה, גם אם סבר מי מבעלי התפקידים במרב"ד כי ישנה מעין הוראה שיפוטית או סיבה שיפוטית לזמן את התובעת לבדיקה כלשהי הרי שכבר לאחר פנייתה הראשונה של התובעת למרב"ד היה ניתן לבדוק את הפרוטוקול ולראות כי אין כל יסוד לזימון וכי משלוח הפרוטוקול למרב"ד מקורו בטעות.

    לגבי העיריה, טוענת התובעת כי המזכירה שהיא עובדת העיריה שגתה והתרשלה בכך שהעבירה את הפרוטוקול למרב"ד במקום למשרד התחבורה.

    התובעת טוענת כי ההליכים המשפטיים שנאלצה לנהל כדי לתקן את מסכת הטעויות של הנתבעות הובילה לכך שחיפוש שמה בגוגל מעלה אתרים משפטיים בהם מופיעות ההחלטות בעניין זימנה לבדיקת כשירות לנהיגה והדבר פוגע בשמה הטוב בעיני כל מכריה. יצויין כי התובעת אף ניהלה מסכת פניות למנוע החיפוש גוגל כדי להסיר קישורים להליכים אלה, בעקבות החלטת הנציב.

    לעניין תביעת המדינה בגין רשלנות שיפוטית, טוענת התובעת כי המדינה אינה חסינה מתביעות, וזאת בהסתמך על פסק הדין המנחה בבר"ע (י-ם) 2315/00 מ"י נ' פרידמן (פורסם בנבו) אשר הכיר באפשרות של הגשת תביעה של אחריות שילוחית נגד המדינה בשל מעשה רשלנות של שופט, ובלבד שיוכח כי מדובר ברשלנות רבתי. כך נפסק גם בת"א 1269/03 ראוטיאו לאורי נ' מ"י; ובש"א 1029/06 מ"י נ' סהר אברהם ואח'.

     

    כן מפנה התובעת לחוק הנזיקים האזרחיים (אחריות המדינה) תשי"ב-1952 הקובע כי המדינה אחראית על רשלנות שבמעשה.

     

    התובעת טוענת כי נגרמו לה נזקים לא ממוניים של עשרות אלפי ₪ בשל ראשי הנזק של פגיעה בשמה הטוב, עגמת נפש ובזבוז זמן במשך חודשים ארוכים, וכן תובעת החזר שכ"ט עו"ד בסך 11,800 ₪. התובעת העמידה תביעתה על 250,000 ₪.

    טענות ההגנה מטעם המדינה בשם הנהלת בתי המשפט ומשרד הבריאות:

    המדינה טוענת כי מקור התקלה הראשונית הוא בטעות אנוש, בשל היסח הדעת ו/או עומס עבודה של הפקידה במזכירות ביהמ"ש לעניינים מקומיים. נטען, כי מזכירות ביהמ"ש כפופה ומנוהלת ע"י עיריית ת"א בלבד ומעורבות הנהלת בתי המשפט הינה אך ורק בהדרכת עובדי המזכירות בפן המקצועי. מאחר שמדובר בטעות אנוש נקודתית של הפקידה ביישום ההחלטה השיפוטית, אין להטיל אחריות בגינה על הנהלת בתי המשפט.

    נטען כי הטעויות בהחלטות המנהליות של המרב"ד הן טעויות אנוש שאינן מקימות עילת תביעה של רשלנות.

    לגבי ההחלטות השיפוטיות, נטען כי לא היה בסמכות השופט להורות על ביטול הזימון ע"י המרב"ד, גם אם הזימון נבע מלכתחילה מטעות בשליחת הפרוטוקול לנמען הלא נכון.

    נטען כי בכל מקרה אין רשלנות רבתי בפעולות ערכאות המשפט שדנו בעניינה של התובעת.

    כמו כן, טוענת המדינה כי מול הגישה ה"מרחיבה" של הסרת חסינות המדינה במקרים של רשלנות רבתי, בפסיקה עדכנית יותר התפתחה גישה מצמצמת לפיה מוטלת אחריות על המדינה בגין החלטות שיפוטיות במקרים של זדון בלבד (ע"א 35684-10-11 מ"י נ' טוטיאן; ע"א 59340-01-14 אלתר נ' מ"י ואח'; ע"א 56740-10-13 עו"ד שטוב נ' שינפלד דיין; ת"א (מחוזי י-ם) 62749-02-16 רוה נ' מ"י).

    המדינה טוענת כי לתובעת אשם תורם משמעותי העולה כדי שיעור של 100%, מאחר שהיתה יכולה לפנות לפקידה במזכירות בית המשפט במקום להגיש בקשה לשופט, כדי העמידה על הטעות ולבקש שתשלח מכתב מתקן.

    עניין נוסף הוא כי התובעת מודה שקיבלה בעת הזימון את מספר הפקסימיליה של המרב"ד, אולם בחרה שלא לעשות בו כל שימוש, ויתכן כי לו היתה שולחת בפקס' מכתב מפורט היתה בקשתה נענית עוד לפני הפניה ליועצת המשפטית.

    עוד טוענת המדינה כי התובעת מושתקת מלהעלות טענה של לשון הרע, שעה שעניינה נדון בפני שלוש ערכאות והיא לא גילתה בפניהן את רצונה כי פרוטוקול הדיון וההחלטות בו יהיו בדלתיים סגורות וחסויים לעיון הציבור.

    לעניין הנזק, המדינה טוענת כי בסופו של יום לא נבדקה התובעת במרב"ד ורשיונה לא הותלה.

    טענות ההגנה של העיריה:

    העיריה טוענת כי טעות הפקידה שהיא עובדת העיריה היא טעות אנוש בודדת בתום לב ואין בכך כדי להוות עוולת רשלנות כלפי התובעת. בכך הסתיים תפקידה של העיריה במסכת האירועים, ואין לייחס לה כל מעורבות בהמשך השתלשלות האירועים לאחר אותה טעות פקידותית.

    נטען להעדר קשר סיבתי בין טעות במשלוח הפרוטוקול למרב"ד לבין הוצאת הזימון שכן מקריאת הפרוטוקול ברור לכל כי לא ניתנה כל הוראה לזמן את התובעת לבדיקה רפואית ואף לא עלה ממנו כל חשש לאי כשירות רפואית. לפיכך, הרשלנות של המרב"ד בהוצאת הזימון מנתקת כל קשר סיבתי בין טעות האנוש לבין המשך השתלשלות האירועים שלמן הוצאת הזימון ואילך, לרבות ההליכים המשפטיים.

    הודגש כי העיריה מעולם לא התבקשה לתת עמדתה לעניין ביטול הזימון, לא בבית המשפט לעניינים מקומיים ולא בערכאות המחוזי והעליון, אשר דנו בבקשות התובעת ללא קבלת תגובה, ועל כן אין ממש בטענה של המדינה כי העיריה התנגדה לביטול הזימון.

     

    דיון

    לעניין אחריות המדינה להחלטות שיפוטיות שניתנו ברשלנות, אני מצדדת בעמדה המרחיבה, קרי: שבמקרים של רשלנות רבתי יש מקום לפסוק פיצויים לבעל הדין שנפגע. לטעמי, צמצום החבות הנזיקית למקרים של זדון בלבד מטעם בעל המשרה השיפוטית, מקרים שהם כמובן נדירים וחריגים, אם בכלל קיימים, פוגעת באמון הציבור במערכת המשפט ובשלטון החוק וגורמת עוול לאזרח הנפגע, לעתים קשות, כתוצאה מרשלנות של דרגים שונים במערכת המשפט. נראה לי כי הרף, הגבוה כשלעצמו, של "רשלנות רבתי", די בו כדי להסיר את החשש להטלת מעמסה כספית כבדה מדי על הקופה הציבורית בגין מקרים שגרתיים של טעות אנוש או רשלנות.

     

    לעניין רשלנות משרד הבריאות, אני קובעת כי קיימת רשלנות של מספר גורמים במרב"ד, הן בהוצאת הזימון לבדיקה ע"י רופא כללי, פסיכיאטר ופסיכולוג – שהינו הליך מהותי ולא טכני-שגרתי – ללא בסיס כלשהו, והן באי מתן מענה ענייני לפניית התובעת, אשר נענתה בכך ש"אי אפשר לבטל את הזימון".

     

    לעניין הרשלנות השיפוטית שהתגלתה בשרשרת האירועים המתוארת, אני סבורה כי הגם שכל החלטה בפני עצמה יכולה להחשב כשגויה או רשלנית "סתם", הרי שהצטברות שרשרת ההחלטות שדנו בבקשות התובעת לתיקון הטעות, ודחו אותן בהסתמך על נימוקים פרוצדורליים כאלה ואחרים, מבלי להבחין כי מדובר בטעות פקידותית פשוטה שהיה מקום לתקנה מלכתחילה, או למצער לבדוק את סיבת הוצאת הזימון, שהיה ברור כי אין קשר בינו לבין פרוטוקול הדיון, מהווה בהצטברותה רשלנות רבתי של המערכת.

     

    אני מקבלת את טענת העיריה כי טעות האנוש של הפקידה ששלחה את הפרוטוקול למרב"ד במקום למשרד התחבורה אין בה כשלעצמה רשלנות המקימה עילת תביעה. מדובר בטעות אנוש רגילה שקרתה בתום לב, אשר כשלעצמה לא היתה עלולה לגרום נזק כלשהו, אילו מילאו יתר בעלי התפקידים המעורבים בהמשך השרשרת העובדתית את תפקידיהם כהלכה ואילו עיינו בפרוטוקול בית המשפט שנשלח למרב"ד, אשר לא היה בו זכר לצורך בבדיקה רפואית של התובעת, ודאי לא צו לזמנה לבדיקה.

     

    בהמשך הדרך, ניתנה ביום 11.6.15 תגובה של נציגת העיריה לבקשת התובעת לעיון חוזר בבית המשפט לעניינים מקומיים, אשר התעלמה מהטעות שנפלה והתייחסה רק לפן הפרוצדורלי לפיו מדובר בבקשה חוזרת. לא מצאתי כי מעבר לכך התבקשה עמדת העיריה לבקשות התובעת, בערכאות נוספות, אלא ניתנו החלטות במעמד צד אחד ללא קבלת התייחסותה. איני סבורה כי תגובה זו, כשלעצמה, יוצרת חבות בנזיקין, גם אילו מוטב היה שנציגת העיריה היתה בודקת את הדברים לגופם. יובהר, כי התובעת לא פנתה לנציגת העיריה, ולא ביקשה ממנה סיוע או התייחסות עניינית לטעות שנעשתה.

     

    לפיכך אני קובעת כי הנתבעת 1 אחראית בגין רשלנות רבתי לנזקי התובעת, והנתבעת 2 אחראית בגין רשלנות. בחלוקת האחריות בין הנתבעת 1 לנתבעת 2, אני סבורה כי יש לחלק את האחריות בחלקים שווים.

     

    לעניין אשם תורם, לא מצאתי כי נפל אשם תורם כלשהו במעשי התובעת. התובעת פעלה בזריזות ובמלוא המרץ כדי לתקן את הטעות, פנתה לכל הגורמים שאדם סביר היה פונה אליהם, והטענה כי היה עליה לפנות לפקידה במקום להגיש בקשות לשופט, טוב היה שלא נטענה משנטענה. גם הטענה כי אילו נשלח פקס' למרב"ד ובו טענות התובעת היה הזימון מבוטל, אינה אלא טענה ספקולטיבית.

     

    לעניין גובה הנזק, אין ספק כי עסקינן בהשתלשלות עניינים קפקאית של ממש, בה טעות פקידותית שנעשתה בתום לב מנציחה את עצמה עקב חוסר התייחסות ובדיקה נאותה מצד הנתבעות 1-2, בעת הטיפול בהוצאת הזימון מלכתחילה ללא כל ביסוס בפרוטוקול שנשלח למרב"ד, ובדחיית בקשות התובעת לתקן את הטעות שנעשתה, כאשר היא חשה כמתדפקת על קירות אטומים, עד שלאחר חמישה חודשים, היועצת המשפטית של משרד הבריאות אחזה את השור בקרניו, ביצעה את הבדיקה הפשוטה הנדרשת, ולאחר בירור קצר בוטל הזימון השגוי. בין לבין, עברו על התובעת חמישה חודשים של התרוצצות מיותרת בין הערכאות המשפטיות ומשרד הבריאות, טרדות וחששות בשל הסיכון הפוטנציאלי לרשיון הנהיגה שלה, וללא ספק גם תחושות תסכול וכעס אין אונים מול אטימותו של הממסד כלפי האזרח, ואזרח עם מוגבלות בפרט. לכך הצטרפה התחושה כי הממסד מתנכל אליה עקב היותה "טראבל מייקרית" המעלה טענות ומגישה תביעה ייצוגית נגד העיריה ביחס לתמרורים המוצבים בשטחה.

     

    לא מצאתי עילת תביעה לפי חוק איסור לשון הרע, שכן ההחלטות השיפוטיות שפורסמו אין בהן משום לשון הרע על התובעת, וכן היתה בידי התובעת האפשרות לבקש חיסוי ההליכים אותם יזמה היא.

     

    אני מעמידה את הפיצוי על הנזק הלא ממוני שנגרם לתובעת על 30,000 ₪.

     

    כן אני מחייבת את הנתבעות בתשלום שכ"ט עו"ד של התובעת בגין הטיפול בבקשות שהגישה, בסך 11,800 ₪ (הוצגו חשבוניות).

    כמו כן, אגרת המשפט ושכ"ט עו"ד בסך 8,000 ₪.

     

    סכום פסק הדין ישולם על ידי הנתבעות 1 ו-2 בחלקים שווים.

     

    התביעה נגד הנתבעת 3 נדחית ללא צו להוצאות.

     

     

    ניתן היום, ב' סיוון תשע"ח, 16 מאי 2018, בהעדר הצדדים.

     

    Picture 1

     

     

     

     

     


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ