ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות ירושלים
|
44234-02-16
17/07/2016
|
בפני הרשם:
בנימין בן סימון
|
- נגד - |
תובע:
איתי אמיר
|
נתבעת:
הוט - מערכות תקשורת בע"מ
|
פסק דין |
1.בפני תביעה לפיצוי כספי של לקוח חברת תקשורת, אשר שלח הודעה המביעה רצונו לבטל את ההתקשרות עם החברה(להלן: "הודעת ביטול"), באמצעות פקס, ואילו החברה סירבה לנתקו והמשיכה לחייבו בתשלום במשך ששה חודשים נוספים.
2.התובע, איתי אמיר, היה לקוח של הוט - מערכות תקשורת בע"מ (להלן: "הוט" או "הנתבעת" או "החברה") עד ליום 16.7.15. ביום זה שלח להוט הודעת פקס, שבה נאמר מפורשות, כי ברצונו להתנתק מהוט לאלתר.
3.למרות בקשתו של התובע להתנתקות, חברת הוט התעלמה מבקשתו והמשיכה לחייבו בדמי מנוי בסך של 60 ₪ לחודש במשך חצי שנה. מכאן התובענה.
טענות הצדדים
4.לטענת התובע, הוא היה סמוך ובטוח שעם שיגור הודעת הביטול תבצע הוט את בקשתו לאלתר. לטענתו, כיוון שאשתו מנויה בחברה בעלת שם דומה לנתבעת בשם "הוט מובייל", הוא לא הבחין שהוא ממשיך להיות מחויב ע"י חברת הוט. ואולם, כאשר הבחין בכך שהוט ממשיכה לחייב אותו, שוב ביקש להתנתק מהוט ובפעם זו, החליטה הוט שהגיעה השעה לנתקו ממנה.
5.לטענת הנתבעת, מעולם לא קיבלה הודעת פקס מהתובע, כיוון שאתר האינטרנט "נתק" שבשירותיו השתמש, מפעיל מערכת אוטומטית, שאין להסתמך עליה. באישור שהתקבל מאתר נתק נאמר כי הבקשה התקבלה בהצלחה, אך חברת הוט מעולם לא קיבלה את הפקס הנ"ל, שכן אם היה מתקבל, הייתה מנתקת את הלקוח.
דיון והכרעה
6.חברת הוט בתגובתה הביעה התעלמות מוחלטת ומופגנת מאתר נתק בטענה שהודעותיו לא מגיעות אליה אינן אפקטיביות ואין לייחס להם משקל כלשהו. לטעמי, לא האפקטיביות של אתר נתק היא העומדת למבחן, אלא משלוח הודעת ביטול להוט באמצעות פקס.
7.ואולם, בטרם אדון בשאלת האפקטיביות של הודעת פקס, אפרט את התשתית הנורמטיבית לעניין שבפני;
8.העסקה בין התובע לחברת הוט היא עסקה מתמשכת. לפי סעיף 13ג.(א) לחוק הגנת הצרכן "עסקה מתמשכת" הינה עסקה לרכישה של טובין או שירותים באופן מתמשך. ברי הדבר, שכאשר הוט מספקת שירותי תקשורת לתובע, הרי שמדובר בעסקה מתמשכת.
9.חוק הגנת הצרכן מחייב את הוט וחברות הדומות לה להקל על הצרכן החפץ להתנתק ממנה. על כן נאמר בחוק, כי עוסק העומד להתקשר עם צרכן בעסקה מתמשכת, חייב לגלות לו, בעל פה, טרם ההתקשרות בעסקה, פרטים כגון זכות הצרכן לבטל עסקה מתמשכת ודרכי ביטולה. על מנת לאפשר ניתוק בקלות, על העוסק לגלות לצרכן את "הכתובת ומספר הטלפון של העוסק, וכן מספר הפקסימיליה וכתובת הדואר האלקטרוני שלו, אם קיימים, שבאמצעותם ניתן למסור לעוסק הודעת ביטול."
10.זאת ועוד, החוק אומר כי אם נערכה העסקה המתמשכת בחוזה בעל פה, ימסור העוסק לצרכן, לא יאוחר ממועד הספקת הטובין או השירותים, מסמך בכתב הכולל את הפרטים האמורים; הפרטים יופיעו בחוזה או במסמך בכתב בסמוך אחד לשני, בהבלטה מיוחדת ובאותיות ברורות וקריאות.
11.יתר על כן, החוק מחייב כי על ה"עוסק [לציין] בכל חשבונית, קבלה או הודעת תשלום הנשלחת לצרכן, בהבלטה מיוחדת ובאותיות ברורות וקריאות, את הפרטים האמורים בסעיף קטן (ב)(4), לצורך מסירת הודעת ביטול; וכן " יפרסם עוסק באתר האינטרנט שלו, אם קיים, את הדרכים לביטול עסקה מתמשכת וכן את הפרטים האמורים בסעיף קטן (ב)(4) ובסעיף 4ב."
12.משמעות הדברים לעיל היא ברורה וחד משמעית: המחוקק בדברים אלה שם לו למטרה להקל ככל האפשר על הצרכן להתנתק מכל עסקה מתמשכת ככל שהצרכן יחפוץ בכך ובקלות רבה. חברות מסוגה של הוט צריכות לפעול ברוח החוק ולהקל על כל צרכן אשר ירצה להתנתק בכל דרך חוקית.