ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות חיפה
|
42543-06-17
29/11/2017
|
בפני השופט:
שלמה בנג'ו
|
| - נגד - |
התובע:
יצחק אקרמן
|
הנתבעת:
בנק לאומי לישראל בע"מ ח.פ 520018078
|
| פסק דין |
תביעה כספית נזיקית על סך 5,000 ₪.
התובע לקוח של הנתבע, בנק לאומי, בסניף הרצל בחיפה.
בשנת 2014 הוא קיבל הודעה מהסניף לפיה הסניף עתיד להיסגר ועליו לבחור סניף חלופי.
התובע בחר את סניף מרכז חורב, שם נמסר לו כי מכיוון שמדובר בהליך של הבנק, באחריותו של הבנק להעביר את כלל הוראות הקבע בחשבון העו"ש שלו, לרבות כרטיסי אשראי וחיובים הקשורים בחשבון, אל החשבון החדש שנפתח בסניף חורב.
במהלך חודש יוני 2014, התבצעה העברה של החשבון הישן מסניף הרצל לסניף חורב.
במהלך חודש אוגוסט אותה שנה, קיבל התובע שיחה טלפונית מבנק לאומי, סניף 891, שלפיה יש לו יתרת חוב עקב הוראת קבע שלא מומשה.
התובע מסר בתגובה, כי ייתכן שהדבר נובע מהעברת החשבונות מסניף הרצל, לסניף חורב.
התובע שילם את חוב הפיגורים שעמד על סך של 800 ₪, ווידא כי הוראת הקבע תקינה. אלא, שבחודש ינואר 2015, הופתע לגלות, כי כלל מסגרות האשראי המשויכים לחשבונו, הופחתו בצורה ניכרת, ושמו "הוכתם" בכלל המערכות הבנקאיות, עד כדי כך שהדבר השפיע גם על בקשת משכנתא שהגיש.
בנק לאומי הפנה אותו לחברת B.D.I אשר הבהירה לו כי דירוג האשראי שלו נפגע, והיא נימקה זאת בשל ההתראה שקיבל בגין אי תשלום חוב.
התובע מדגיש בתביעתו כי הוא לקוח של בנק לאומי למעלה מ-25 שנה, ובכל שנותיו כלקוח לא אירע בחשבונו כל אירוע חריג, ועל כן הוא מבקש לפצות אותו בגין עוגמת הנפש שנגרמה לו.
הנתבע בנק לאומי לא הגיש כתב הגנה, והפנה את בית המשפט לתביעה מקבילה שפתח התובע בבית משפט לתביעות קטנות בתל אביב (בהקשר זה, יצוין כי בית המשפט העיר על כך לתובע במהלך הדיון, והאחרון התחייב למחוק את התביעה התלויה ועומדת בבית משפט לתביעות קטנות בתל אביב. צו אופרטיבי לעניין זה יינתן בסיפת פסק הדין).
למרות העדר כתב הגנה, אפשר בית המשפט לנציג הבנק לטעון את טענות ההגנה בפניו, על מנת לברר את הסוגיה לגופה.
נציג הבנק הבהיר כי אכן אירעה תקלה, אשר נפתרה, ושמו של התובע הוסר במאגרי הבנק כלקוח "בעייתי", ועל כן, בא העניין על פתרונו. עוד נטען כי על התובע הייתה האחריות לוודא כי הוראות הקבע שלו תקינות, והניכויים מבוצעים מחשבונו לגופים השונים, ואין על הבנק אחריות לוודא זאת.
לאחר ששמעתי את טענות הצדדים, נחה דעתי כי דין התביעה להתקבל בחלקה.
סגירת הסניף בסניף הרצל, והעברת חשבונו של התובע לסניף חורב הייתה על דעת בנק לאומי, מיוזמתו, שההליך הזה נכפה הלכה למעשה על הלקוח שלו הוא התובע.
מטבע הדברים, העברת חשבון בנק ופתיחתו מחדש, הינה פרוצדורה מורכבת, הואיל ובחשבון תלויים ניכויים שונים, הוראות קבע, חיובים לכרטיסי אשראי וכו'. מאחריות הנתבע, כבנק המחזיק בחשבונו של התובע, שם מתנהלים החיובים והזיכויים השונים שלו, לוודא שכל הוראות הקבע וההתחייבויות של התובע באמצעות החשבון, תקינות ומקוימות, כך שלא יווצר מצב שעקב שינוי מספר החשבון לא תכובד הוראת קבע.