ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות ראשון לציון
|
37903-04-16
07/05/2017
|
בפני השופט:
רפי ארניה
|
- נגד - |
התובע::
עידן רבי
|
הנתבע::
אבי וייס
|
פסק דין |
תביעה בהתאם לסעיף 30א' לחוק התקשורת (בזק ושירותים) תשמ"ב – 1982 (להלן: "החוק")
אין חולק על העובדות הבאות:
1.הנתבע שלח לתובע, באמצעות הדוא"ל, ב – 6 הזדמנויות שונות, לינקים (קישוריות) המקשרות ל-3 כתבות פרי עטו (האחרון במסרים היה ביום 9.4.2016).
2.התובע היה חלק מרשימת תפוצה פרטית אותה ערך הנתבע, רשימת תפוצה של אנשי וכתבי תקשורת, תחום אשר שני הצדדים פעילים בו.
3.הנתבע ביקש מהתובע להפסיק את משלוח ההודעות כבר לאחר המסר הראשון (3.11.2015), ואולם למרות זאת הנתבע שלח לו 5 מסרים נוספים.
השאלה היא האם חלה על פירסומים אלה הוראת סעיף 30א' הנ"ל?
סעיף 30א (ב) לחוק קובע כדלקמן:
"לא ישגר מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הנמען, בכתב, לרבות בהודעה אלקטרונית או בשיחה מוקלטת; פנייה חד-פעמית מטעם מפרסם לנמען שהוא בית עסק או לנמען לשם קבלת תרומה או תעמולה, באחת הדרכים האמורות בסעיף קטן זה, המהווה הצעה להסכים לקבל דברי פרסומת מטעמו, לא תיחשב הפרה של הוראות סעיף זה."
ואילו סעיף 30א(א) לחוק קובע כדלקמן:
בסעיף זה -
"דבר פרסומת" – מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת וכן מסר המופץ לציבור הרחב שמטרתו בקשת תרומה או תעמולה;
"תעמולה" – הפצת רעיונות לשם השפעה על עמדות או על התנהגויות, למעט אם יש בה מסר פוליטי, ובכלל זה תעמולת בחירות;
עיון בכתבות אותן שיגר הנתבע לתובע מלמד כי כל תכליתן הינה להצביע על כשלים שנפלו, לשיטתו, בפעילות משרד התקשורת בפיקוח על שוק הסלולר, ביקורת על דו"ח פניות הציבור של משרד התקשורת, ואירועים שונים שמשרד התקשורת היה מעורב בהם בחודש אפריל 2016, וביקורת על שיקולי הרשות להגבלים להגבלים עסקיים בגין התנגדותה לרכישת גולן טלקום על ידי סלקום.
הנה כי כן, המדובר בכתבות אינפורמטיביות המערבות ביקורת על משרדים וגופים ממשלתיים, אשר אין בהן כל הנעה כלכלית של מקבל המסר, ולכן אינן באות בגדר "מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים".
עם זאת, חככתי בדעתי האם פירסומים אלה נכנסים לגידרו של המונח "תעמולה", אשר אף הוא מהווה, בהתאם לחוק, "דבר פירסומת".
לטעמי, המדובר בשאלה נכבדה המערבת שיקולים שונים מתחום המשפט הציבורי. דא עקא, בנסיבות העניין, הכרעה בשאלה זו אינה נדרשת. זאת משום שהמונח הנ"ל הוסף לחוק בגידרו של תיקון מס' 63 לחוק, אשר נכנס לתוקף ביום 16.8.2016.
כפי שעולה מחומר הראיות ומסעיפים 1 וכן סעיפים 5-8 לכתב התביעה, כל הפירסומים הנידונים נשלחו לתובע לפני כניסתו לתוקף של התיקון, ועל כן אין התיקון חל עליהם.