1.לפניי תביעה להשבת כספים שנגבו מהתובע כ"דמי ביטול" בעקבות ביטול התובע עסקת "מכר מרחוק" לרכישת חבילת נופש לחו"ל לתובע ולמשפחתו, חמישה אנשים במספר בין התאריכים 06.04.2015 ועד 11.04.2015. התביעה הוגשה כנגד הנתבעת 1 (להלן: "בליק"), סוכנות נסיעות, ממנו רכש התובע את חבילת הנופש באמצעות אתר האינטרנט וכן כנגד הנתבעת 2 (להלן: "אשת טורס") ספקית חבילת הנופש.
2.חבילת הנופש נרכשה על ידי התובע ביום 06.03.2015, אישור העסקה ניתן על ידי אשת טורס ביום 09.03.2015 ובליק גבתה את תשלום העסקה מכרטיס האשראי של התובע ביום 12.06.2015. ביום 22.03.2015 הודיע התובע לבליק על ביטול העסקה וחויב ב"דמי ביטול" בגובה 75% משווי העסקה, בסך 32,199 ₪. המחלוקת נוגעת לשאלה מהו המועד הקובע לביטול העסקה ללא דמי ביטול על פי חוק הגנת הצרכן, והאם הודעת התובע על ביטול העסקה ניתנה תוך מועד זה.
תמצית טענות התובע
3.התובע טוען כי פנה ביום 06.03.2015 לבליק, בעקבות פרסום באתר מכירות באינטרט אותו היא מפעילה והתעניין ברכישת חבילת נופש ל"זנזיבר" שברפובליקת טנזניה שבמזרח אפריקה, הכוללת טיסות ושהיה במלון Gold Zanzibar Beach Totel and Spa, מלון בדרגת חמישה כוכבים שלטענת התובע היווה חלק בלתי נפרד מחבילת הנופש. התובע מסר לנציגת בליק טלפונית, באותו היום, את פרטי כרטיס האשראי שלו, תוך שלטענתו נאמר לו על ידה כי העסקה אינה מחייבת עד לאישור הספק את העסקה, כולל המלון. לטענת התובע ביום 06.03.2015 נשלחו אליו מבליק התנאים הכללים (נספח א' לכתב התביעה) לפיהם "כל ההזמנות חלים דמי שינוי או ביטול מרגע אישור ההזמנה על ידי הספק", אולם ללא מסמך המפרט את פרטי חבילת הנופש שהוזמנה. ביום 07.03.2015 נשלח לתובע מבליק מסמך עם פרטי הטיסות והמלון שהוזמן (נספח ב' לכתב התביעה), לגביו טוען התובע כי לא היווה אישור לעסקה מחייבת, שכן המלון שהיה חלק בלתי נפרד מהעסקה היה בסטטוס של request. ביום 09.03.2015 התקבל מהנתבעת 1 במייל אישור העסקה (נספח ג'), וביום 12.013.2015 הודיעה בליק כי ביצעה את הזמנתו ופעלה לחיוב כרטיס האשראי של התובע בגין עסקה.
4.התובע מוסיף וטוען כי רק בדיעבד, במסגרת היערכותו להגשת התביעה, מצא בתיבת הדואר שלו מייל מיום 06.03.2015 (נספח ב1 לכתב התביעה) מכתובת שאינה כתובתה של בליק וללא סימני זיהוי של בליק, אליו צורף טופס גילוי הכולל את פרטי העסקה. לטענת התובע, אין במייל זה, שנשלח אליו בדרך או דרך להפוך את העסקה למחייבת מיום 06.03.2015.
5.ביום 22.3.15 פנה התובע טלפונית לבליק והודיע על ביטול עסקה, לאור חשש מנסיעה לאפריקה לאחר התפרצות מחלת האבולה. ביום 23.03.2015 שלחה בליק מייל לתובע וביקשה לאשר את הודעת הביטול ששלח. במייל זה צוין כי הזמנת העסקה התקבלה בתאריך 10.3.2015, כאשר תחילת השירות היה יום 06.03.2015 וכי הודעת הביטול התקבלה ביום 22.3.2015, כך שבהתאם להורות חוק הגנת הצרכן, העסקה תבוטל כפוף לתשלום דמי ביטול בסך 500 ₪. (נספח ו' לכתב התביעה). התובע אישר מייל זה בו ביום. אלא שמאוחר יותר באותו היום התקבל מייל מבליק לפיו מאחר וההזמנה בוצעה ביום 06.03.2014 הביטול אינו עומד בתנאי חוק הגנת הצרכן והספק דורש 60% דמי ביטול, והתובע התבקש להודיע מה ברצונו לעשות (צורף כנספח ז' לכתב התביעה). בהמשך, לאחר שבליק התעלמה מטענות התובע כי יום 06.03.15 אינו מועד עשיית העסקה, הודיעה בליק לתובע ביום 26.03.15 כי באם לא יאשר את ביטול העסקה עד למחרת, יגבו ממנו 100% דמי ביטול, כך שבצר לו אישר התובע לגבות 75% דמי ביטול, מבלי לגרוע מטענותיו.
6.התובע טוען כי חויב שלא כדין בדמי הביטול שנגבו ממנו, שכן מועד ביצוע העסקה אינו ה-06.03.2015, כטענת הנתבעת 1, כי אם 09.03.15, המועד בו נשלח אליו מבליק אישור על אישור העסקה, ולחלופין ה-12.3.2015 הוא המועד בו פעלה בליק לחיוב כרטיס האשראי שלו בשווי העסקה.
7.לטענת התובע הטענה כי ההזמנה בוצעה ביום 06.03.2015 נעדרת אחיזה במציאות שכן טופס תנאי העסקה לא נשלח אליו במועד זה, אלא באמצעות מייל ספאם לא מזוהה שאינו נושא סימן זיהוי של בליק שלא נראה לתובע אלא בדיעבד. בנוסף נטען כי בהתאם למצגי בליק ובניגוד לתנאים הכללים שלה, המועד הקובע הוא מועד אישור ההזמנה על ידי הספק, וביום 06.03.15 העסקה טרם אושרה על ידי הספק. למעשה רק בשיחה עם הנתבעת 1 ביום 23.3.15 לאחר הודעת הביטול נודע לתובע מי הספק, ורק ביום 25.3.15 נשלחו לתובע כרטיסי טיסה ושובר המלון נושאי הלוגו של אשת טורס.
8.התובע טוען עוד כי אף שפעל לצמצום נזקיו ואישר לבליק לגבות עלות "שינוי שם" בסך 20$ לכל כרטיס, בנוסף לדמי ביטול של 500 ₪ ולפעול למציאת רוכשים חלופיים, הודיעה לו בליק כי הנטל למציאת רוכשים חלופיים בתוך מספר שעות, מוטל עליו.
9.בפועל נגבו מהתובע דמי ביטול בסך של 32,199 ₪ המהווים 75% משווי העסקה. התובע דורש מהנתבעות 1-2 השבת סכום זה אותו, שלטענתו נגבה שלא כדין, לחייב את הנתבעות בתשלום הפיצוי הסטטורי ללא הוכחת נזק בסך של 1,601 ₪, ולחלופין להפחית את דמי הביטול שנגבו ממנו לסך של 500 ₪.
תמצית טענות בליק
10.לטענת בליק היא סוכנת נסיעות קמעונאית הפועלת באמצעות האינטרנט, ובאמצעותה נרכשים שירותי תיירות מספקים שונים, כפוף לזמינות שירותים אלה אצל הספק. בליק טוענת כי התובע ביצע את הזמנת חבילת הנופש ביום 06.03.15 ובאותו היום נשלח אליו מסמך התנאים הכלליים (צורף כנספח 1 לכתב הגנה) וכן סיכום הזמנה ומסלול נסיעה (נספח 2 לכתב ההגנה). בתאריך 09.03.2015 אושרה ההזמנה אצל הספק -אשת טורס, והתובע קיבל אישור ההזמנה באותו היום (צורף כנספח 3). ביום 22.03.2015 ביקש התובע לבטל את ההזמנה. בליק פנתה לאשת טורס ביום 23.03.2015 בבקשה לבטל את ההזמנה, ונמסר לה כי מאחר וחלפו 14 יום מיום ביצוע העסקה, דמי הביטול אינם לפי החוק, כי אם 50% משווי החבילה. התובע לא הסכים לשלם את דמי הביטול ולא נתן הוראת ביטול, ועל כן לא ביטלה את ההזמנה. לטענת בליק היא אינה מורשית לחייב את כרטיס האשראי של הלקוח בדמי ביטול, ללא אישור הלקוח. רק ביום 26.03.2015 אישר התובע את דמי הביטול, שעמדו אותה עת לפי דרישת אשת טורס על 75% (נספח 4).בליק טוענת כי כל דמי הביטול הועברו לאשת טורס והיא השיבה לתובע את עמלתה בעסקה. לטענתה הסכום שהושב לתובע בסך של 11,301 ₪ כולל עמלתה.
11.בדיון הציגה בליק מסמך לפיו כל המקומות על הטיסה שהוזמנה על ידי התובע בחבילת הנופש נמכרו (נ/1), וטענה כי יש להעדיף אישור זה על פי המסמך הפנימי שצורף לכתב ההגנה של אשת טורס.
תמצית טענות אשת טורס
12.לטענת "אשת טורס", התובע רכש באמצעות סוכנות הנסיעות בליק את חבילת הנופש, והזמנתו אושרה בתאריך 09.03.15, המועד בו שלחה לבליק את שובר התשלום בגין העסקה (נספח א' לכתב ההגנה). ביום 24.03.15 התקבלה מבליק בקשה לביטול ההזמנה של התובע, היא מסרה לבליק את אחוזי הביטול וביקשה ממנה, על פי הנהלים, מכתב ביטול רשמי (נספח ב') אולם בליק ביקשה בינתיים לא לבטל. ביום 26.03.2015 יצרה בליק קשר עם אשת טורס באשר לגובה אחוז דמי הביטול, והוסבר לה שהם עומדים על 75% וביום 26.03.2015 דמי הביטול יהיו בגובה 100% משווי העסקה.
אשת טורס טוענת כי הבהירה לבליק כי יש אפשרות לצמצם את נזקי התובע באמצעות "שינוי שם", הכרוך בתשלום של 20$ לאדם באותו הרכב. אולם גם אז טרם התבקשה לבטל את ההזמנה (נספח ג'). ההזמנה בוטלה סופית ביום 26.03.15 שעה 17:38 (נספח ד').
13.לטענת אשת בית המלון והספק גבו ממנה 100% דמי ביטול והיא יצאה עם 9 מושבים ריקים בטיסות, אותם לא הצליחה למכור מפאת חוסר הזמן, היות שמדובר בחופשת הפסח ורוב הלקוחות כבר התארגנו עם תכניות לחופשה. לכתב ההגנה מטעם אשת צורף כנספח ה' מייל מאחראית היעד באופרציה לפיו אשת טורס נותרה עם 9 מקומות ריקים בטיסות וגבו ממנה דמי ביטול מלאים על בית מלון והעברות.