ת"צ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
|
47318-12-13
16/11/2015
|
בפני סגן הנשיאה:
יצחק ענבר
|
- נגד - |
מבקשים:
1. אילן צבי לוק 2. גבריאל לוק
עו"ד אמיר ישראלי
|
משיבות:
1. בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ 2. סקיולייף ישראל בע"מ
עו"ד מור דינר-ורבין עו"ד ישראל מרקוביץ עו"ד מיכל ברנדל
|
פסק דין |
(בעניין הסדר פשרה והסתלקות)
|
1.לפני בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, בהתאם לסעיפים 19-18 לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן - חוק תובענות ייצוגיות).
2.ביום 13.11.2013 הגישה הגב' שרה לוק ז"ל בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המשיבות. ביום 21.12.2013 נפטרה הגב' לוק ובהסכמת המשיבות נכנסו המבקשים לנעליה. התובענה הוגשה נגד המשיבה 2 (להלן – סקיולייף), העוסקת בין היתר במתן שירותי רפואה וחירום ללקוחותיה, ובכלל זה לחצני מצוקה, כנגד תשלום דמי מנויים חודשיים; וכנגד המשיבה 1 (להלן – בזק), העוסקת במתן שירותי טלפון נייח ללקוחותיה ומספקת שירותי גבייה וחיוב לסקיולייף וגובה על פי בקשתה ובהתאם לנתונים שהיא מוסרת את התמורה המגיעה לסקיולייף. במסגרת בקשת האישור נטען, כי במקרה של פטירת לקוח סקיולייף או ביטול כרטיס האשראי באמצעותו שולמו דמי המנוי החודשיים לסקיולייף ממשיכה זו לגבות דמי מנוי אף שאין יותר צורך ולא נעשה שימוש בשירותיה, וזאת באמצעות חשבון הבזק (ולא באמצעות אמצעי התשלום שמסר הלקוח) וללא קבלת הסכמה לכך (להלן – הטענה הראשונה). כן נטען בבקשה כי המשיבות גובות כפל מע"מ מלקוחות סקיולייף שמשלמים את דמי המנוי באמצעות חשבון הבזק שלהם (להן – הטענה השנייה). התנהלות זו של המשיבות עולה, על פי הטענה, כדי הפרת ההסכמים עם לקוחותיהן, חוסר תום לב, עשיית עושר ולא במשפט, רשלנות והטעיה. כן נטען כי סקיולייף הפרה את הוראות סעיף 13ה(ז) לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 (להלן – חוק הגנת הצרכן), שעניינו בעסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה. בהתאם לאמור התבקש סעד הצהרתי לפיו המשיבות פעלו בניגוד לדין; צו עשה המורה לסקיולייף לחדול מגביית כספים באמצעות חשבונות הבזק של לקוחות שלא נתנו את הסכמתם המפורשת לכך, וכן צו עשה המורה למשיבות לחדול מגביית כפל מע"מ. בנוסף, התבקש פיצוי כספי בגובה הסכומים ששולמו לסקיולייף ביתר.
3.המשיבות לא הגישו תגובה לבקשת האישור, ותחת זאת הגישו הצדדים ביום 29.3.2015 בקשה לאישור הסדר פשרה, שתוקן ביום 26.5.2015. במסגרת בקשה זו הכחישו המשיבות את כל הנטען על ידי המנוחה בקשר עם הטענה הראשונה והובהר כי גביית דמי מנוי באמצעות חשבון הבזק במקרה של פטירת לקוח נעשית אך ורק לאחר קבלת הסכמת בן זוגו או שאריו של הלקוח. המשיבות ציינו כי השמיעו לב"כ המבקשים הקלטת שיחה עם בנה של המנוחה, המבקש 1, המאשר את המשך גביית דמי המנוי, באמצעות חשבון הבזק. ביחס לטענה השנייה ציינו המשיבות כי לאחר בירורים ובדיקות שערכו הסתבר כי אכן מחמת חוסר תיאום בממשק בין מערכות החיוב של סקיולייף ובזק נגבה כפל מע"מ מלקוחות סקיולייף ששילמו את דמי המנוי החודשיים באמצעות חשבונות הבזק שלהם, וזאת במהלך התקופה הרלוונטית לבקשת האישור (24.12.2006-31.1.2014). לטענת המשיבות, סקיולייף נהגה להעביר לבזק הודעות לחיוב דמי מנוי (להלן – הודעות החיוב) כאשר הסכומים הנקובים בהודעות אלו כללו כבר את רכיב המע"מ. מחמת חוסר תיאום, כאמור, הוסיפה גם בזק תשלום מע"מ על הסכומים הנקובים בהודעות החיוב כך שהגבייה כללה בפועל כפל מע"מ בגין דמי המנוי של סקיולייף. בבירור שערכה סקיולייף הסתבר כי 728 לקוחות שילמו עבור שירותיה באמצעות חשבון הבזק שלהם, אולם ייתכן שלחלקם יתרת חוב כלשהי כלפי סקיולייף. בהתאם לאמור בהסדר הפשרה סך הגבייה ביתר עומד על כ- 168,386 ש"ח כולל הפרשי ריבית והצמדה.
4.המשיבות ציינו במסגרת הבקשה כי בעקבות הגשת בקשת האישור ולאחר שהתברר דבר הגבייה בכפל, כמפורט לעיל, הופסקה הגבייה הכפולה, וזאת החל מיום 31.1.2014.
5.במסגרת הסדר הפשרה התחייבה סקיולייף לשלם את מלוא הסכום שנגבה ביתר מלקוחותיה, היינו: מלוא ההפרשים בין הסכומים שנגבו על ידי המשיבות בגין מע"מ, במהלך התקופה הרלוונטית, לבין הסכומים שהיה עליהן לגבות מלקוחות סקיולייף בהתאם להוראות הדין, ובתוספת הפרשי הצמדה וריבית (להלן - סכום הגבייה הכולל). סכום הגבייה ביתר הכולל עומד, כאמור, על כ- 168,386 ש"ח ומתחלק בין שני סוגי לקוחות: לקוחות פעילים – 117,394 ש"ח; ולקוחות עבר – 50,992 ש"ח. הצדדים הסכימו כי לכל המאוחר בתוך 3 חודשים מהמועד הקובע (המועד בו אושר הסדר הפשרה) יבצעו המשיבות את הפעולות הבאות:
סקיולייף תעניק זיכוי חד פעמי לכל אחד מן הלקוחות הפעילים או לקוחות העבר שלה בגובה התשלום העודף שנגבה מהם ובצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיום גביית התשלום העודף ועד למועד חתימת הסדר הפשרה המתוקן (25.5.2015). לקוחות פעילים יקבלו את הזיכוי באמצעות המחאה או העברה בנקאית (על פי שיקול דעתה של סקיולייף) ולקוחות העבר באמצעות המחאה בלבד.
מכיוון שכתובותיהם העדכניות של לקוחות העבר אינן מצויות בידי סקיולייף הסכימו הצדדים, בכפוף לאישור בית המשפט, כי בזק תעביר לסקיולייף את פרטי ההתקשרות (שם מלא, מספר ת.ז., מספר טל' וכתובת מלאה) של לקוחות העבר שדמי המנוי שלהם נגבו באמצעות חשבון בזק בתקופה הרלוונטית. ההמחאות תישלחנה לכתובות אלו. סקיולייף מתחייבת שלא לעשות שימוש בפרטים אלו אלא לצורך יישום הסכם הפשרה. ככל שיחסרו פרטי התקשרות באשר למי מלקוחות העבר תפנה סקיולייף למשרד הפנים לצורך איתור כתובתם העדכנית.
עוד הוסכם, כי שווי המחאות שיוחזרו לסקיולייף ייתרמו לעמותת "עזר מציון" בתוך 6 חודשים מהמועד הקובע. לקוח שהמחאתו הוחזרה יוכל לפנות לסקיולייף באופן פרטני ולדרוש את סכום הזיכוי, בתוך 45 ימים מהמועד הקובע, בתנאי שיוכיח כי היה מנוי של סקיולייף בתקופה הרלוונטית (24.12.2006-31.1.2014), וסקיולייף תעניק לו את הזיכוי החד פעמי, כאמור לעיל, באמצעות המחאה לפקודתו בתוך 30 ימים מיום פנייתו אליה.