ת"צ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
|
37457-12-12
31/05/2015
|
בפני סגן הנשיאה:
יצחק ענבר
|
- נגד - |
המבקש:
נחמיה גורל עו"ד חגית חופי עו"ד שחר דאי
|
המשיבה:
1. עצמל'ה רהיטים לילדים בע"מ 2. היועץ המשפטי לממשלה
עו"ד ד"ר גיל אוריון עו"ד דר להב עו"ד עמי עבר-הדני מפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי)
|
פסק דין |
1.לפני בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, בהתאם לסעיפים 19-18 לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן – חוק תובענות ייצוגיות).
2.המבקש הגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המשיבה, בטענה כי היא שיווקה ומשווקת מיטות קומתיים שלא עברו בדיקה של מכון התקנים, חרף קיומו של תקן רשמי (ת"י 4007) המפרט דרישות בטיחות, חיזוק וקיימות למיטות מסוג זה, ותוך שהיא מפרסמת כי מיטות הקומתיים הללו עברו בדיקה של מכון התקנים. בכך הטעתה המשיבה את קהל לקוחותיה, ניצלה את מצוקת הצרכנים, הפרה את חובות הגילוי החלות עליה, הפרה את הוראות הדין באשר לסימון טובין ומכירת מוצרים, הפרה תקן רשמי ואף ביצעה הטעיה בפרסומת, והכל תוך סיכון ממשי של קהל לקוחותיה. כמו כן הפרה המשיבה את החוזה עם לקוחותיה והתעשרה שלא כדין. לפיכך, עתר המבקש לפיצוי כספי בגין הנזקים הממוניים והבלתי ממוניים שנגרמו לו ולחברי הקבוצה.
3.המשיבה לא הגישה תגובה לבקשת האישור. ביום 16.12.2013 הגישו הצדדים בקשה לאישור הסדר פשרה במסגרתו טענה המשיבה, בתמצית, כי התאמתן לתקן של חלק ממיטות הקומתיים שאותם היא משווקת לא נבדקה אך מחמת שגגה. לאחר הגשת בקשת האישור עברו כל דגמי מיטות הקומתיים בדיקות התאמה לתקן ונמצאו תואמות אותו, בכפוף לתיקונים מינוריים שבוצעו בחלק מן הדגמים. המשיבה ציינה כי יש בידיה חוות דעת מומחה, ולפיה רק 3.5% מהלקוחות שבחרו במוצרי המשיבה ציינו כי עמידה בתו תקן מהווה תכונה שנלקחה על ידיהם בחשבון במסגרת שיקוליהם האם לרכוש מיטת קומתיים מהמשיבה או ממשווקים אחרים. מכאן שלקוחות המשיבה רכשו את המיטות הנדונות על סמך קריטריונים אחרים כגון: מחיר, עיצוב, טיב החומרים וכיו"ב, ולא מכיוון שהוטעו לכאורה לחשוב כי המיטות נושאות תו תקן.
4.לאחר עיון ראשוני בבקשה לאישור הסדר הפשרה נתבקשו הצדדים לתקנו במספר נקודות, וביום 6.2.2014 הגישו לבית המשפט הסדר פשרה מתוקן, אשר הסדיר הן את התנהלותה העתידית של המשיבה, הן את תיקון הטעון תיקון באשר לעבר.
המשיבה הצהירה, כי לאחר הגשת בקשת האישור עברו כל דגמי מיטות הקומתיים המשווקים על ידיה בדיקת התאמה לתקן. כמו כן התחייבה המשיבה, כי דגמי מיטות הקומתיים שישווקו על ידיה בעתיד יעברו, טרם שיווקם, בדיקות התאמה לתקן בהתאם לחוק התקנים, התשי"ג-1953 ויקבלו אישור ת"ר כמשמעו בתוספת השנייה לצו ייבוא חופשי, התשע"ב-2012; והכל ככל שבדיקות ואישורים כאמור יידרשו על פי דין.
אשר לעבר, התחייבה המשיבה להעמיד לרשות כל חבר קבוצה, ללא תשלום, איש שירות שיגיע לביתו ויבצע במיטת הקומתיים שרכש התאמות לתקן 4007, ככל שהמיטה אינה תואמת את התקן וככל שחבר הקבוצה יחפוץ בכך. מועד התיקון יתואם עם חבר הקבוצה. דגמי המיטות הכלולות בהסדר הפשרה הינן: קומתיים טורה; רכבת טורה; מיקה גבוהה; גלריה; מיקה נמוכה. מיטות אלה יעברו התאמות לתקן בהתאם למפורט בהרחבה בסעיף 6.1.4 להסכם הפשרה, וכפי שתודיע המשיבה לכל אחד מחבר הקבוצה. המשיבה התחייבה כי תסיים את ביצוע כלל התיקונים בתוך 14 חודשים מהמועד הקובע.
לכל אחד מחברי הקבוצה תוענק תקופת אחריות נוספת של 12 חודשים (להלן – תקופת האחריות הנוספת) שתחל במועד ביצוע התיקון, או במועד פניית המשיבה לחברי קבוצה שבחרו שלא לבצע תיקונים במיטות שברשותם. ככל שהאחריות שניתנה לחבר הקבוצה עודנה בתוקף, תידחה תחילת תקופת האחריות הנוספת למועד סיום תקופת האחריות המקורית, כך שתקופות האחריות יחולו במצטבר ולא באופן חופף. כמו כן, יוצע לחברי הקבוצה לרכוש מיטת קומתיים חדשה בהנחה של 10%.
לשם יידוע חברי הקבוצה בדבר הסדר הפשרה התחייבה המשיבה כי בתוך 60 ימים ממועד אישור הסדר הפשרה (להלן – המועד הקובע) היא תפנה במכתב לכל חברי הקבוצה, המונים בהתאם לרשימה המצויה בידיה – 6,070 לקוחות – בנוסח שצורף כנספח ח'. במסגרת המכתב יפורט כי הוגשה תובענה ייצוגית נגד המשיבה בעניין התקן הרשמי למיטות קומתיים; כי הצדדים הגיעו להסדר פשרה; תוכנו של הסדר הפשרה וזכאותו של חבר הקבוצה להטבות שפורטו לעיל. במסגרת המכתב יצוין כי חבר קבוצה המעוניין בהתאמת המיטה שברשותו לתקן יידרש לפנות למשיבה בתוך 3 חודשים ממועד משלוח המכתב אליו. ככל שיחזרו אל המשיבה מכתבים שנשלחו על ידיה לחברי הקבוצה תפנה המשיבה אל נמעניהם באמצעות הודעת SMS או באמצעות שיחת טלפון, בהתאם לפרטים המצויים בידיה, לשם בירור כתובתם העדכנית. פניה זו תיערך בתוך 10 ימים ממועד חזרתו של המכתב. משלוח המכתב בשנית ייעשה בתוך 3 שבועות ממועד קבלת הכתובת העדכנית. למכתב הפניה יצורפו הוראות שימוש ובטיחות כנדרש בתקן.
5.ביום 9.2.2014 נדרשו הצדדים לפרסם בעיתונות הודעה בדבר הגשת הבקשה ולשלוח העתק ממנה ליועץ המשפטי לממשלה, לממונה על הגנת הצרכן ולמנהל בתי המשפט. במסגרת ההודעה שפורסמה כאמור, פורטו עיקרי ההסדר והוגדרה הקבוצה. בנוסף, צוין בה, בין היתר, כי בתוך 45 ימים ממועד הפרסום רשאים חברי הקבוצה להגיש התנגדויות להסדר או לבקש רשות לצאת מן הקבוצה. הליכים אלו ננקטו בהתאם לנדרש בסעיפים 19-18 לחוק תובענות ייצוגיות.