ת"צ
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד
|
19765-12-14
25/01/2017
|
בפני השופט:
יחזקאל קינר
|
- נגד - |
מבקש:
דור צ'יקו עו"ד ישי זילברברג
|
משיבה:
באג מולטיסיסטם בע"מ עו"ד אדם לוי ויונתן רפפורט
|
פסק דין |
1.לפני בקשה לאישור הסדר פשרה (להלן: "הבקשה") במסגרת התובענה הייצוגית שהוגשה בתיק שבכותרת (להלן: "התובענה"), לפי סעיף 1 לתוספת השניה לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן: "החוק").
2.המשיבה היא יבואנית וקמעונאית בעלת עשרות חנויות בפריסה ארצית, העוסקת במכירת מגוון רחב של מוצרים.
3.בבקשה לאישור התובענה כתובענה ייצוגית (להלן: "בקשת האישור"), נטען כי המשיבה אינה ממלאת אחר הוראות סעיף 18א בחוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981 (להלן: "חוק הגנת הצרכן"), אחר תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה), תשס"ו-2006 (להלן: "תקנות האחריות"), ואחר הוראות תקנות הגנת הצרכן (מדבקת אחריות), תשע"ב-2012 (להלן: "תקנות המדבקות") (להלן יחד: "התקנות), שכן היא מתנה את מתן האחריות למוצרים הנמכרים על ידה בהצגת חשבונית רכישה ו/או תעודת אחריות, ומבלי שהיא מצרפת מדבקות אחריות לטובין המיובאים על ידה ו/או שהמדבקות לא הודבקו ו/או שלא מולאו בהן כל הפרטים הנדרשים על פי דין.
4.בסעיפים 12-53 לבקשת האישור נטען לעילות של הפרת הוראות סעיף 18א בחוק הגנת הצרכן בעניין אי מסירת מדבקת אחריות ומילוי פרטים, וכן דרישת הצגת מסמכים אחרים לצורך קבלת האחריות, הפרת האיסורים של הטעיה, חובת גילוי וניצול מצוקת הצרכן לפי סעיפים 2-4 לחוק הגנת הצרכן, הפרת חובה חקוקה לפי סעיף 63 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש], רשלנות לפי סעיף 35 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש], עשיית עושר ולא במשפט, וכן הפרת הסכם בשל חוסר תום לב.
5.הגדרת הקבוצה בבקשה (ובאופן דומה ביותר בבקשת האישור) היא: "כל מי שרכש מוצר חשמלי מהמשיבה המחויב במתן מדבקת אחריות על פי דין וחויב על ידי המשיבה להציג חשבונית רכישה או תעודת אחריות כתנאי לקבלת האחריות, בניגוד להוראות הדין. כמו כן כל אדם אשר לא צורפה לאריזת מוצרו מדבקת אחריות ו/או לא הודבקה לו מדבקה שכזאת על המוצר שרכש ו/או הודבקה לו מדבקה אולם מדבקה זו לא כללה את כל הפרטים הנדרשים ו/או שלא הודבקה לו מדבקה, אך המכשיר שלו לא נשא מספר סידורי ייחודי כך שנמנע ממנו לממש את האחריות למוצר מבלי להציג חשבונית רכישה ו/או תעודת אחריות, והכל בניגוד להוראות הדין".
6.הסעדים המרכזיים שהתבקשו על ידי המבקש היו כדלקמן:
א.להורות על תשלום פיצוי לא ממוני של 20 ₪, ופיצוי ממוני של 50 ₪ או 150 ₪ ללקוחות השונים חברי הקבוצה, בהתאם לחובות שהופרו כלפיהם על ידי המשיבה.
ב.להורות למשיבה לפעול בהתאם להוראות הדין – להפסיק לצרף למוצרי החשמל המיובאים על ידה תעודת אחריות, אשר הצרכן נדרש למלא פרטיו עליה ולשלוח אותה למשיבה כתנאי לקבלת האחריות; לתת לכל צרכן הרוכש ממנה טובין, כהגדרתם בתקנות, מדבקת אחריות שפרטיה מלאים על פי הנדרש, ולא לדרוש מלקוח שיש ברשותו מדבקה להציג את תעודת האחריות או את חשבונית הרכישה כתנאי לקבלת שירות.
7.המשיבה הגישה תגובה לבקשת האישור, ובה הכחישה את טענות המבקש, וטענה, בין היתר, כי היא מקפידה על מילוי כל הוראות הדין, וכי היא מספקת ללקוחותיה תעודות אחריות ומדבקות אחריות כמתחייב על פי הדין. כן הבהירה כי אינה דורשת מלקוחות שרכשו אצלה מוצרים להציג תעודת אחריות או חשבונית רכישה לשם קבלת אחריות (בתוך תקופת האחריות), והיא מעניקה אחריות גם ללא הצגת מסמכים אלה
8.המבקש עומד על טענותיו בבקשת האישור, אך הצדדים הגיעו להסכם פשרה, מבלי שאף אחד מהם מודה בטענות משנהו, לאחר שהמשיבה הסכימה לקבל לצורך ההסכם, כי ייתכן והיו מקרים נקודתיים בהם בשל תקלה ו/או טעות של מי מנציגיה, לא נמסרו ללקוחות מסוימים מדבקות אחריות, אך מדובר בחריגה מהנורמה שאינה משקפת את נהלי העבודה במשיבה.