תמצית בקשת האישור -
בסניף המשיבה בבית שמש מוצעים למכירה אריזות חלקי עוף המיוצרות, נארזות ונשקלות על ידי חב' "עוף עוז", כגון: "עוף טרי שלם", "כרעיים עוף", וכיוב' (להלן: "האריזות").
בתוויות הברקוד שעל גבי האריזות מצוינים הפרטים הבאים: משקל האריזה, מחיר חלק העוף לק"ג והמחיר הכולל המהווה את המכפלה של המשקל במחיר חלק העוף לק"ג.
בחשבונית המונפקת בקופות המשיבה, מצוינים רק תאורו של חלק העוף הארוז והסכום לתשלום, מבלי שמצוינים המשקל הכולל והמחיר לק"ג (על פיהם נקבע הסך לתשלום).
כאשר עורכת המשיבה מבצעים בהם נמכרות האריזות בהוזלה, בחשבונית הקניה מצוין הסך לתשלום (כפי שמופיע על הברקוד) וכן מצוינת ההפחתה הכספית בגין ההוזלה. בחשבונית לא מצוין משקל האריזה והמחיר לק"ג. מעיון בחשבונית לא ניתן לדעת מה המחיר לק"ג בו חויב הלקוח.
בשל דרך פעולתה הזו של המשיבה, עלול להיגרם נזק כספי ממשי העולה אף לשיעור של כ- 30% ממחירן של האריזות, וזאת כתוצאה מחיובי יתר נוכח אי מתן מלוא ההוזלה המובטחת, ונזק כזה אף נגרם לחלק מלקוחות המשיבה.
ביום 6.8.12 רכש המבקש מהמשיבה שתי אריזות "עוף טרי שלם" במשקל כולל של 3.981 ק"ג, שמחירן 6.70 ש"ח לק"ג, כך שהחיוב הכולל צריך היה להיות 26.67 ש"ח. בפועל חויב המבקש בסכום של 34.44 ש"ח, המבטא מחיר של כ-8.64 ש"ח לק"ג, (כ- 29% יותר מהמחיר).
הקבוצה בשמה הוגשה בקשת האישור היא "כל לקוחות המשיבה אשר רכשו מוצרים הנמכרים עפ"י משקל ואשר חויבו בקופותיה של המשיבה בחיוב יתר, שלא עפ"י המחיר המובטח להם בפרסומי המשיבה ו/או בחשבונית הקופה בשבע השנים קודם ליום הגשת התובענה הייצוגית".
עילות בקשת האישור הן הטעיית צרכנים לפי חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 (להלן: "חוק הגנת הצרכן"); עשיית עושר ולא במשפט לפי חוק עשיית עושר ולא במשפט, התשל"ט-1979 (להלן "חוק עשיית עושר ולא במשפט").
הסעדים שנתבעו בבקשת האישור הם: להורות למשיבה למסור נתונים מספריים וכל נתון רלוונטי אחר לשם כימות סכום התובענה הייצוגית; ליתן סעד הצהרתי הקובע כי אי ציון משקל האריזות מתוצרת חב' "עוף עוז", הנמכרים בסניף בית שמש של המשיבה ואי ציון המחיר לק"ג על פיו נקבע המחיר, הם בניגוד לדין; ליתן צו עשה המורה למשיבה לציין בחשבוניות הקנייה בסניף בית שמש את משקל אריזות חלקי העוף ואת המחיר לק"ג על פיו נקבע מחיר זה; פיצוי הקבוצה בפיצוי בסך של 3,000,000 ש"ח.
תמצית תגובת המשיבה -
מדובר בתקלה נקודתית שהתרחשה בסניף אחד של המשיבה, אשר קרתה בתום לב עקב טעות אנוש, שבעטייה, ובמשך ימים ספורים בלבד, חלה טעות בחישוב מחירי המבצע של חלק ממוצרי יצרן חלקי עוף בשם "עוף עוז".
תקלה נקודתית זו דווחה למשיבה "בזמן אמת" לגבי מוצר בודד בלבד, וזאת באמצעות הדף הפומבי של המשיבה ברשת Facebook. בעקבות תלונה זו נבדקה התקלה לגבי אותו מוצר ותוקנה באופן מיידי, כארבעה חודשים לפני שהוגשה בקשת האישור.
בנוסף, המשיבה ביצעה, בהתאם לנהליה הפנימיים במקרה של תקלה כגון דא, ואף זאת זמן רב בטרם הוגשה בקשת האישור, הליך של החזר כספי פרטני ללקוחות הרלוונטיים (ככל שניתן לזהותם). בעקבות הגשת בקשת האישור התברר כי התקלה התרחשה גם במספר מוצרים נוספים של "עוף עוז", ועל כן בטרם הגשת תשובתה, ביצעה המשיבה בדיקה מקיפה בנושא, בסופה בוצע הליך נוסף של החזר כספי פרטני ללקוחות נוספים.