אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מדינת ישראל נ' פלוני

מדינת ישראל נ' פלוני

תאריך פרסום : 03/07/2018 | גרסת הדפסה

ת"פ
בית משפט השלום קריית גת בשבתו בבימ"ש אשקלון
7213-01-15
24/06/2018
בפני השופטת:
נועה חקלאי

- נגד -
מאשימה:
מדינת ישראל
עו"ד נופר לוי
נאשם:
פלוני
עו"ד מיכה גבאי
גזר דין

  

רקע

  1. הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות של החזקת סמים לצריכה עצמית והחזקת כלים להכנת סם לצריכה עצמית, בניגוד לסעיפים 7(א)+7(ג) סיפא ו- 10 סיפא לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש), התשל"ג-1973.

     

  2. על פי עובדות כתב האישום המתוקן, ביום 3.8.14 החזיק הנאשם ברכבו בשלוש שקיות ובתוכן סם מסוכן מסוג קנבוס במשקל כולל של 159.2 גרם. באותו מועד החזיק הנאשם בביתו "באנג", כלי המשמש לצריכת סמים מסוכנים, הכל לצריכתו העצמית וללא אישור כדין.

     

    הסדר הטיעון

  3. ביום 15.10.2017 הציגו הצדדים הסדר טיעון לפיו הנאשם יודה בכתב אישום מתוקן, יורשע וישלח לשירות המבחן על מנת שיתקבל תסקיר בעניינו. סוכם כי הצדדים ישובו לשוחח לאחר קבלת תסקיר. ב"כ הנאשם ביקש ששירות המבחן יבחן את ביטול הרשעת הנאשם. בסופו של יום הצדדים טענו לעונש ללא הסכמה עונשית.

     

    תסקירי שירות המבחן

  4. בתסקיר מיום 21.1.18 סקר שירות המבחן את הרקע האישי והמשפחתי של הנאשם.

     

  5. בתסקיר מיום 25.4.2018 ציין שירות המבחן כי הנאשם שיתף פעולה בהליך האבחון ביחידה להתמכרויות, מסר דגימות נקיות משרידי סם, לדבריו מזה כשנה וחצי אינו משתמש בחומרים פסיכואקטיבים. לדבריו עובד במשרד עו"ד 8 שנים והרשעה עלולה להוביל לפיטוריו ולפגוע באפשרותו לקבל תעודת נוטריון. הנאשם שלל נזקקות טיפולית ולהערכת גורמי הטיפול הוא מצליח לשמור על ניקיון מסמים. שירות המבחן המליץ על ענישה שיקומית בדמות של"צ ועל ביטול הרשעתו בדין על מנת שלא לפגוע בתעסוקתו הנוכחית ובסיכוייו התעסוקתיים העתידיים ועל מנת לחזק את חלקיו המתפקדים.

     

    טיעוני הצדדים לעונש

  6. ב"כ המאשימה הפנתה לערכים המוגנים שנפגעו, לכמות הגדולה של הסם שנתפסה בחזקתו. לאור התסקיר ונסיבותיו האישיות חרגה מעמדתה העונשית למאסר בפועל ועתרה להטלת מאסר מותנה, של"צ, התחייבות, פסילה בפועל ופסילה על תנאי. לשיטתה אין הצדקה לביטול ההרשעה.

     

  7. ב"כ הנאשם עתר לביטול הרשעת הנאשם ואימוץ המלצת שירות המבחן . לדבריו הוכח קיומו של נזק קונקרטי, שכן הרשעת הנאשם תביא לפיטוריו כפי שעולה ממכתב מעסיקו (נ/1). ב"כ הנאשם מפנה לפסיקה התומכת בטיעוניו ותפגע פגיעה בלתי מידתית ביכולת תעסוקתו בעריכת דין. ב"כ הנאשם הפנה לנסיבותיו האישיות של הנאשם, לחלוף הזמן מביצוע העבירה, ולכך שהנאשם נקי מסמים. עתר להימנע מהטלת פסילה בפועל אלא להסתפק בהתחייבות ופסילה מותנית.

     

  8. הנאשם ביקש לומר דברים. לדבריו חש בושה במעשיו, חלפו מאז 4 שנים כיום הוא במקום אחר בחייו, נשוי ואב לשניים, אשתו בהריון. מפרנס יחיד, ציין שהושג האפקט ההרתעתי והוא לא יחזור על מעשיו.

     

     

    דיון

  9. כתב האישום מתאר אירוע אחד, ומכאן שיש לקבוע בגינו מתחם עונש הולם אחד.

     

    מתחם העונש ההולם

  10. הערכים החברתיים אשר נפגעו בעבירות שביצע הנאשם הם הגנה מפני הנזקים הישירים והעקיפים אשר נגרמים עקב שימוש בסמים (פגיעה בשלומו ובריאותו הפיזי והנפשי של הציבור, התדרדרות לעבירות רכוש ואלימות לצורך השגת הסמים)

     

    ראו דברי כב' הש' ברלינר בע"פ 170/07 מטיס נ' מדינת ישראל ביחס לשימוש עצמי בסמים מסוג קנאביס וחשיש:

    "אכן הסם שמדובר בו בתיק הנוכחי הוא קנבוס שמוגדר כ"סם קל". לרוע המזל סמים קלים מהווים לעיתים קרובות את יריית הפתיחה להתמכרות לסמים קשים יותר שלא לדבר על כך שגם בשימוש בהם עצמם טמונה סכנה".

  11. מידת הפגיעה בערך המוגן בעבירות שביצע הנאשם הן ברף הנמוך-בינוני זאת בשים לב מחד לסוגו של הסם (קנביס) ולמהות הכלי שהוחזק ("באנג") ולכך שנועדו לצריכתו העצמית של הנאשם, ומאידך לכמות הסם שהוחזקה על ידו (159.2 גרם).

     

  12. באשר לנסיבות ביצוע העבירה, נתתי דעתי לכך שהנאשם החזיק הסם ברכבו, לכך שהוחזק לצריכתו העצמית. נתתי דעתי לכמות הסם ולסוגו. העבירות לא בוצעו בתחכום.

     

  13. בחינת מדיניות הענישה הנוהגת מעלה כי במקרים דומים הוטלו על נאשמים עונשים הנעים ממאסר מותנה ועד לתקופות מאסר קצרות שיכול וירוצו בעבודות שירות. ישנם מקרים שאף נמנעו מהרשעה.

     

    ראו למשל:

     

    • רע"פ 1353/17 רון ששון נ' מדינת ישראל ( 12.4.18) . המבקש נדון על החזקת סם מסוכן מסוג חשיש במשקל 2.4. גרם לצריכתו העצמית. בית משפט קמא גזר 14 ימי מאסר, הפעיל מאסר מותנה בן 10 חודשים שירוצה בחופף; וכן, קנס, התחייבות ופסילה מותנית, ערעור שהוגש לבית משפט מחוזי ובקשת רשות ערעור לעליון נדחו.

    • רע"פ 6138/09 פרדזב נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו, 2.8.09), הנאשם הורשע בביצוע מספר עבירות של החזקת סם מסוכן לצריכה עצמית ונדון ל-8 חודשי מאסר וענישה נלווית. ערעורו נדחה.

    • ת"פ (י-ם) 16926-04-16 מדינת ישראל נ' כף (פורסם בנבו, 3.7.16), הנאשם הורשע בעבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית במשקל של 20.109 גר'. נגזרו עליו 3 חוד' מע"ת וקנס.

    • ת"פ (ת"א) 21157-01-16 מדינת ישראל נ' אבשלום בארי ביום( 24.1.17). הנאשם הורשע בעבירות של החזקת סם מסוכן לצריכה עצמית, וסחר בסם מסוכן. נדון לצו מבחן ושל"צ, ללא הרשעה.

    • ת"פ (ב"ש) 32077-11-15 מדינת ישראל נ' כהן ביום (11.9.2017) הנאשם החזיק 4 ג' סם מסוכן מסוג קנבוס לצריכה עצמית. עניינו הסתיים בהסדר טיעון לפיו נדון להוצאות משפט והתחייבות ללא הרשעה.

    • ת"פ 3437-08-15 (ראשל"צ) מדינת ישראל נ' נבון (12.12.2016) הנאשם הורשע בעבירה של החזקת סם לשימוש עצמי (44 ג' חשיש). נדון במסגרת הסדר למאסר מותנה, קנס ופסילה מותנית.

      • ת"פ (ת"א) 24100-09-13 מדינת ישראל נ' קונפורטי (פורסם בנבו, 2.4.14), הנאשם הורשע בעבירה של החזקת סם מסוכן מסוג חשיש במשקל של 54.14 גר' לצריכתו העצמית. נדון למאסר על תנאי, פסילה על תנאי וקנס.

        • ת"פ (ראשל"צ) 41846-05-13 מדינת ישראל נ' רובין (פורסם בנבו, 15.9.14), הנאשם הורשע בעבירה של החזקת סם מסוכן מסוג קנבוס בדף נייר במשקל של 0.2 גר', קנבוס בשקית ניילון במשקל של 5.64 גר' וצמח קנבוס במשקל של 50.80 גר' נטו וזאת לצריכתו העצמית. נדון למאסר על תנאי, פסילה על תנאי וקנס.

           

  14. לאור כל המפורט לעיל אני קובעת כי מתחם העונש ההולם לאירוע בכללותו נע ממאסר מותנה ועד למאסר קצר שיכול וירוצה בעבודות שירות.

     

    שאלת ביטול ההרשעה

  15. הכלל הוא כי מי שהוכחה אשמתו, יש להרשיעו בדין.

     

    עם זאת קיימים מקרים חריגים מיוחדים ויוצאי דופן בהם קיימת הצדקה להימנע מהרשעה (ע"פ 9893/06 לאופר נ' מדינת ישראל) וזאת כאשר עלול להיווצר פער בלתי נסבל בין עוצמת פגיעתה של ההרשעה הפלילית בנאשם האינדיבידואלי לבין תועלתה של ההרשעה לאינטרס הציבורי-חברתי הכללי.

     

  16. בע"פ 2083/96 כתב נ' מדינת ישראל, פ"ד נב(3) 337 נקבע כי הימנעות מהרשעה אפשרית בהצטבר שני גורמים מרכזיים: ראשית, סוג העבירה מאפשר לוותר בנסיבות המקרה המסוים על ההרשעה בלי לפגוע באופן מהותי בשיקולי הענישה האחרים, ושנית ההרשעה תפגע פגיעה חמורה בשיקום הנאשם.

     

  17. יישום המבחנים האמורים במקרה דנן, מעלה כי ניתן להורות על ביטול הרשעת הנאשם בדין.

     

  18. על אף כמות הסם שהחזיק הנאשם (159.2 ג'), עסקינן בסם מסוכן מסוג קנביס, אשר הוחזק לצריכתו העצמית.

  19. הנאשם נעדר הרשעות קודמות ולמעט עניין השימוש בסם, מנהל אורח חיים נורמטיבי. מאז אותו אירוע שינה הנאשם אורחות חייו. בדיקות שמסר מלמדות כי כיום הוא נקי מסם. אבחון שנערך לו במרכז להתמכרויות שלל קיומה נזקקות טיפולית.

  20. חלפו 4 שנים ממועד ביצוע העבירה ולא נפתחו תיקים נוספים.

     

    הנאשם שירת שירות צבאי מלא, נלחם במלחמת לבנון השניה.

    הנאשם עובד מזה 8 שנים כעו"ד שכיר והרשעה עלולה לפיטוריו על פי מכתב שהוצג ממעסיקו. הנאשם מפרנס יחיד למשפחתו.

     

    אמנם הנזק הקונקרטי שהוכח אינו ברף הגבוה: שאלת פיטוריו תלויה בשיקול דעתו של מעסיקו, וגם אם יפוטר יכול למצוא עבודה בתחום מקצועו במקום אחר. עם זאת, ולמרות כמות הסם שהוחזקה, אין מדובר בעבירה ברף חומרה גבוה ולא ניתן להתעלם משינוי מדיניות האכיפה הנוהגת היום ביחס לעבירות בהן הורשע הנאשם.

     

    שירות המבחן המליץ כאמור להימנע מהרשעת הנאשם וזאת בין היתר על מנת להעביר מסר מעודד ולחזק את חלקיו המתפקדים.

     

    התרשמתי כי ההליך המשפטי היה מרתיע וחידד לנאשם את המחירים שישלם אם ישוב לסורו.

     

  21. לאור כל האמור, מצאתי כי עלול להיווצר פער בלתי נסבל בין עוצמת פגיעתה של ההרשעה הפלילית בנאשם לבין תועלתה של ההרשעה לאינטרס הציבורי-חברתי הכללי.

     

  22. לפיכך אני מבטלת את הרשעת הנאשם מיום 15.10.17, זאת מבלי לבטל את הקביעה שבהכרעת הדין כי הנאשם ביצע את העבירות בהן הודה.

     

  23. על אף שעסקינן בעבירה ראשונה על פקודת הסמים, בשים לב לכמות הסם שהוחזקה, ולכך שהוחזקה ברכב, ועל אף הזמן הרב שחלף אני סבורה כי לא ניתן להימנע מרכיב פסילה בפועל, הגם שרכיב זה יהיה סמלי.

     

  24. על כן, ולאחר שעניינו של הנאשם מסתיים ללא הרשעה אני גוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:

     

    א.הנני מטילה על הנאשם צו לביצוע 180 שעות שירות לתועלת הציבור וזאת במשך שנה.

    השל"צ יבוצע ב"מרכז קליטה" אשקלון בעבודות משרדיות.

    בהתאם לתכנית שגובשה על ידי שירות המבחן ובפיקוח שרות המבחן.

    במסגרת השל"צ ימסור בדיקות שתן לפי דרישה.

    אם יתעורר צורך בשינוי מקום ההשמה, שרות המבחן יעשה כן וידווח לבית המשפט.

    הנאשם מוזהר כי אם לא ימולאו תנאי הצו במלואם, ניתן יהיה לבטלו, להרשיעו ולהטיל עליו עונש נוסף, בגין העבירות בהן הורשע, במקום צו השל"צ.

     

    ב.הנאשם יחתום על התחייבות כספית בסך 3,000 ₪ להימנע מביצוע עבירה בה הודה והכל תוך שנה מהיום.

    ההתחייבות תחתם במזכירות בית משפט עוד היום. לא יחתום הנאשם כאמור, יאסר למשך 15 יום.

     

    ג.פסילה בפועל מקבל או מהחזיק רשיון נהיגה לתקופה של 45 יום.

    הפסילה בפועל תחל לא יאוחר מיום 1.8.18, ועל הנאשם להפקיד רשיון הנהיגה במזכירות בית המשפט השלום בקרית גת, או באשקלון לא יאוחר משעה 12.00 באותו מועד.

     

    מוסבר לנאשם שהוא חייב להפקיד את רשיון הנהיגה במזכירות בית המשפט. לא יופקד הרשיון, הוא יחשב כפסול מלנהוג מיום 1.8.18 אך הפסילה לא תימנה ולכן לא תסתיים.

     

    ד.פסילה מלהחזיק ומלקבל רישיון נהיגה לתקופה של 6 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים שהנאשם לא יעבור עבירה בניגוד לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש] התשל"ג 1973, בניגוד לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב 1952.

     

    המוצגים – סמים, "באנג" ואחרים יושמדו, בכפוף לחלוף תקופת הערעור.

    זכות ערעור תוך 45 יום לביהמ"ש המחוזי

     

     

    ניתנה היום יא' תמוז תשע"ח , 24 יוני 2018 במעמד הנוכחים.

     

     

    Picture 1


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ