עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים
|
22965-11-10
17/05/2015
|
בפני שופט:
דר' עודד מודריק - סגן נשיאה
|
- נגד - |
התובעת:
י. קרמזין רו"ח בע"מ עו"ד חגי פישר
|
הנתבעת:
מדינת ישראל -משרד הרווחה והשירותים החברתיים עו"ד ליפז סרוסי פמת"א - אזרחי
|
פסק דין |
עניינה של תובענה זו הוא בכישלונה של התובעת במכרז פומבי לביצוע עבודות בקרה חשבונאית, כלכלית וחקירתית שיצא מטעם הנתבעת. התובעת טוענת שכישלונה במכרז הוא פועל יוצא של התנהלות הנתבעת בניגוד לדיני המכרזים הציבוריים, תוך הפעלת שיקול דעת בלתי סביר והפרת עקרונות של הגינות ושוויון. כתוצאה מן הכישלון הבלתי מוצדק נגרמו לתובעת נזקי ממון בפועל ובכוח שאת השבתם היא תובעת בגדרה של תובענה זו.
הנסיבות
באמצע שנת 2008 פרסמה הנתבעת (להלן גם: "משרד הרווחה") מכרז פומבי לביצוע פעילות בקרה חשבונאית של מהלכי משרד הרווחה (להלן: "המכרז" או: "המכרז המוקדם"). במכרז נקבע כי העבודה תפוצל בין ארבעת המציעים שהצעותיהם יימצאו להיות הטובות ביותר.
25 הצעות הוגשו למכרז. 21 מהן, ובכללן הצעת התובעת, עברו את שלב הבחינה הראשון והועברו לבדיקה בידי ועדת המשנה.
במסמכי המכרז נקבעו מספר "תנאי סף" שבכללם דרישת ניסיון של המציע ושל צוות העבודה שהמציע יעמיד [ סעיף 5 למכרז]. כן נקבעו "אמות מידה לבחירת ההצעה" שבגדרם נקבע כי יינתן משקל של 50% ל-"איכות ההצעה". איכות ההצעה היא תצריף של שש אמות מבחן (ששה תבחינים) שפורטו במכרז [סעיף 10 למכרז (להלן: "התבחינים")]. קודם שוועדת המשנה נדרשה לאותם תבחינים ערכו עבורה גורמי חשב משרד הרווחה רשימת שקלול מפורטת ומנוקדת של רכיבי ה"איכות" .
כך למשל דרישת סף מכרזית היא שצוות העבודה המוצע יכלול לפחות 2 רו"ח מורשים בעלי ניסיון של 4 שנים לפחות וברשימת התבחינים ניתן ניקוד מרבי של 7 נקודות לניסיון של צוות העבודה. משמעות הדבר היא שאם מציע אינו מציג צוות הכולל לפחות שני רו"ח בעלי ניסיון של לפחות 4 שנים כל אחד, ההצעה תיפסל. הצעה שעברה את הסף הנדרש, תנוקד ברכיב ניסיון הצוות עד ל-7 נקודות למירב. נוסחת החישוב הציעה דרך לדירוג ההצעות שעברו את הסף. ראשית סברו עורכי נוסחת החישוב שיש לפצל את 7 הנקודות בין רכיב הניסיון (½3 נקודות) לבין רכיב טיב התיקים המצויים תחת ניהול הצוות (½3 נקודות). שנית קבעו שניסיון שנופל מארבע שנים ינוקד -0. מ-4 שנים ואילך (עד תיקרה מזכת ניקוד של 8 שנים) יוענק ניקוד מסוים (½1 נקודות ל-4 שנות ניסיון ו-½נקודה נוספת לכל שנה מזכה). שלישית, הניקוד המשוקלל של רכיב ניסיון צוות העבודה נקבע כממוצע הניקוד של הצוות המוצע (ראו להלן). באורח דומה נערכו הבחנות גם במדדים אחרים של המכרז (כגון "התרשמות כללית", ראיון ואיכות ההמלצות).
המלצות ועדת המשנה בדבר ארבעת הזוכים אושרו בידי ועדת המכרזים. התובעת פיגרה ב-½ נקודה אחר אחרון הזוכים.
התובעת ערכה עתירה מנהלית [עת"מ (ת"א) 3177/08] שבה ביקשה להשיג על תוצאות המכרז. עתירתה לסעד ביניים של עיכוב ביצוע המכרז, נדחתה והמכרז החל להתבצע בידי הזוכים. לאחר כשנה החליט משרד הרווחה שלא לממש את האפשרות שנכללה במכרז להאריך את תקופתו. לפי שצרכי הביקורת החשבונאית של המשרד עצמו ורבו מאד החליט משרד הרווחה לפרסם מכרז חדש (להלן: "המכרז המאוחר").
התובעת הגישה הצעה גם למכרז המאוחר אך הצעתה לא זכתה. בו זמנית הגיש משרד הרווחה בקשה למחוק את עתירת התובעת שהתייתרה. התובעת התנגדה ואף הגישה לבית המשפט בקשה למתן צו מניעה כנגד מימוש המכרז המאוחר. הבקשה נדחתה ובסופו של דבר הסכימה התובעת למחוק את עתירתה. עתירה כנגד הליכי המכרז המאוחר לא הוגשה.
משכלו מהלכי העתירה הגישה התובעת את התובענה דנן.
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת