עש"א
בית משפט השלום פתח תקווה
|
6154-12-09
29/05/2013
|
בפני השופט:
אשרית רוטקופף
|
- נגד - |
התובע:
ת.מ.מ. תעשיות מיחזור משולבות בע"מ
|
הנתבע:
מדינת ישראל- המשרד להגנת הסביבה
|
פסק-דין |
פסק דין
בפני ערעור, בהתאם לסעיף 11ט לחוק שמירת הניקיון התשמ"ד- 1984 (להלן: "החוק"), על החלטת חשב המשרד להגנת הסביבה מיום 15.11.2009.
מבוא:
המערערת הינה חב' העוסקת בטיפול בפסולת ומפעילה, בין היתר, אתר לסילוק פסולת "טובלן" הממוקם בבקעת הירדן (להלן: "המערערת").
על פי תיקון לחוק אשר נכנס לתוקפו בחודש יולי 2007, חייב מפעיל אתר לסילוק פסולת לשלם היטל הטמנה, בגין כל טון פסולת אשר הוטמנה באתר.
שעור ההיטל משתנה בהתאם לסיווג הפסולת המוטמנת.
על מפעיל אתר הטמנה למסור דיווחים חודשיים ושנתיים לחשב המשרד להגנת הסביבה ולשלם מידי חודש בחודשו היטל הטמנה לקרן לשמירת הניקיון.
חשב המשרד להגנת הסביבה (להלן: "החשב"), הטיל על המערערת לשלם תוספת היטל הטמנה בסך של 3,274,657.67 ₪ וזאת מעבר להיטל הטמנה אשר כבר שולם על ידה.
על דרישה זו, הוגש הערעור אשר בפני.
טענות המערערת:
סמכותו של החשב לקבוע את סכום היטל ההטמנה שעל מפעיל אתר לסילוק פסולת לשלם, מוגדרת בסעיף 11ח לחוק:
"לא מסר מפעיל אתר לסילוק פסולת דיווח כאמור בסעיף 11ו או שמסר דיווח אך לחשב יש טעמים סבירים להניח שהדיווח אינו נכון, רשאי החשב, לאחר שנתן למפעיל האתר הזדמנות להשמיע טענותיו, לקבוע בהחלטה מנומקת את סכום היטל ההטמנה שעל מפעיל האתר לשלם."
המערערת טוענת כי דרישת החשב מאת המערערת לתשלום תוספת היטל הטמנה, חרף העובדה שלא התקיימו כל נסיבות המצדיקות קביעה כי דיווח כלשהו של המערערת אינו נכון, אינה סבירה ודינה להתבטל בשל שורה של ליקויים אשר נפלו בתהליך קבלתה, היורדים לשורשו של עניין וכן, מחמת שגיאות עובדתיות ומשפטיות העומדות ביסודה והשומטות את היסוד תחתיה.
המערערת מוסיפה וטוענת כי לא היו בידי החשב נתונים המהווים "טעמים סבירים" להניח שדיווחי המערערת אינם נכונים.
לטענת המערערת, קביעת החשב נסמכת על תשתית עובדתית נקודתית שגויה ורעועה, אשר ממנה הוסקו מסקנות מרחיקות לכת, אותן מבקש החשב להחיל באופן שרירותי ובחוסר סמכות מובהק למשך תקופת זמן שרירותית של 18 חודשים.
לטענת המערערת, אל אתר טובלן הגיעו, בתקופה הרלוונטית, מידי יום מאות משאיות הנושאות פסולת אשר עברה מיון בתחנות המעבר אמניר-עפולה, רמניר-פתח תקווה וכן, ראשון לציון (להלן: "תחנות המעבר").
אתר טובלן קולט גם פסולת אשר מקורה אינו רק משלוש תחנות המעבר אולם, הפסולת הגיעה ברובה משלוש תחנות מעבר אלו (להלן: "האתר").
הפסולת מגיעה לתחנות המעבר, בעיקר מרשויות מקומיות שתחנות המעבר סמוכות להן, או מצויות בתחומן.
בשלב הראשוני של איסוף הפסולת על ידי הרשות המקומית, מסווגת הפסולת העירונית כפסולת "מעורבת".
הגדרת פסולת מעורבת מצויה בתוספת לחוק שמירת הניקיון: