אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> רע"א 2674/15 פלוני ואח' נ' פלוני ואח'

רע"א 2674/15 פלוני ואח' נ' פלוני ואח'

תאריך פרסום : 06/07/2015 | גרסת הדפסה

רע"א
בית המשפט העליון
2674-15
05/07/2015
בפני השופטים :
1. י' דנציגר
2. י' עמית
3. צ' זילברטל


- נגד -
המבקשים:
1. פלוני
2. פלוני

עו"ד אמיר דוגין
המשיבים:
1. פלוני
2. נדב לב - מנהל מיוחד
3. כונס הנכסים הרשמי

עו"ד אורי מיטלר
עו"ד נדב לב
עו"ד מיכל דלומי
פסק דין

 

השופט י' דנציגר:

 

לפנינו בקשת רשות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע (השופט א' חזק) בפש"ר 51255-12-14 מיום 12.3.2015, אשר במסגרתה קצב בית המשפט את סכום המזונות החודשי שעל המשיב 1 לשלם למבקשים והעמידו על סך של 1,000 ש"ח.

 

  1. המשיב 1 (להלן: החייב) הגיש בשנת 2014 בקשה להכרזתו כפושט רגל. על פי הנטען בבקשה, לחייב חובות בסך משוער של כ-410,000 ש"ח לנושים שונים. ביום 25.12.2014 ניתן צו כינוס בעניינו של החייב בבית המשפט המחוזי בבאר שבע והמשיב 2, עו"ד נדב לב, מונה כמנהל מיוחד (להלן: המנהל המיוחד). במסגרת צו הכינוס הושת על החייב צו תשלומים בסך של 450 ש"ח לחודש.

 

  1. המבקשים הינם ילדיו של החייב, תאומים כבני שנתיים וחצי. ביום 21.1.2015 הגישו המבקשים – באמצעות אימם – בקשה לקציבת מזונות בהתאם לסעיף 128 לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980 (להלן:פקודת פשיטת הרגל). הבקשה נסמכה על הסכם גירושין ויחסי ממון שנחתם בין החייב לאימם של המבקשים ביום 19.5.2014, אשר קיבל תוקף של פסק דין בבית הדין הרבני ביום 11.6.2014, שבמסגרתו התחייב החייב לשלם עבור מזונותיהם של המבקשים סך של 3,000 ש"ח בחודש עד שיתחיל לעבוד ו-3,500 ש"ח מיום שיתחיל לעבוד. לנוכח הסכם הגירושין, טענו המבקשים – באמצעות אימם – כי יש לקצוב את המזונות על סך של 3,000-3,500 ש"ח.

 

  1. ביום 24.1.2015 הורה בית המשפט על הגשת תגובות המנהל המיוחד והחייב לבקשה לקציבת מזונות. החייב הגיש תגובתו ביום 15.2.2015, במסגרתה פירט את הכנסותיו והוצאותיו החודשיות וביקש לקצוב את המזונות על סך של 1,000 ש"ח. בסמוך לאחר מכן ביקש המנהל המיוחד ארכה להגשת תגובתו, על מנת שיתאפשר לו לקבל מהחייב נתונים אודות הכנסותיו והוצאותיו, בשים לב לכך שהמועד להגשת הדו"ח הדו-חודשי מטעם החייב טרם חלף. החייב הגיש למנהל המיוחד ביום 4.3.2015 דו"ח הכנסות והוצאות דו-חודשי. בעקבות זאת, הגיש המנהל המיוחד ביום 11.3.2015 תגובה לבקשה לקציבת מזונות, ובה הציע על יסוד הנתונים שהציג החייב לקצוב את המזונות על סך של 1,000 ש"ח.

 

  1. ביום 12.3.2015, דהיינו יום לאחר הגשת תגובת המנהל המיוחד, ניתנה החלטת בית המשפט המחוזי בזו הלשון: "אחר עיון בבקשה לקציבת מזונות מיום 21.1.2015 ובתגובות החייב והמנהל המיוחד, הריני לקצוב דמי מזונות הקטינים בסך של 1,000 ש"ח לחודש. דמי המזונות ישולמו על ידי החייב ישירות לידי אם הקטינים. כמו כן וככל ונגבים דמי המזונות באמצעות המל"ל, תופסק הגבייה".

 

מכאן בקשת רשות הערעור שלפנינו.      

 

  1. המבקשים טוענים כי בית המשפט המחוזי שגה בהסתמכו על תגובת המנהל המיוחד, שהייתה לטענתם קצרה וללא דיון מעמיק בשאלת הוצאותיו והכנסותיו של החייב, בשאלת פוטנציאל השתכרותו ובשאלה האם החייב עושה כל שביכולתו על מנת למצות את פוטנציאל השתכרותו. נטען כי גם החלטת בית המשפט המחוזי הינה החלטה לאקונית שנסמכת באופן גורף על עמדת המנהל המיוחד, ללא הנמקה וללא הסבר. בנוסף נטען כי בית המשפט היה צריך לקבוע את הבקשה לדיון במעמד הצדדים, להורות למנהל המיוחד להעביר את הדוחות הכלכליים שהגיש לו החייב לעיונם של המבקשים ולאפשר להם לחקור את החייב. נטען כי במבחן התוצאה לא איזנו המנהל המיוחד ובית המשפט המחוזי כראוי בין זכויות הזכאים למזונות לבין נושי החייב והחייב עצמו, כפי שנקבע בפסיקת בית משפט זה. לסיכום, נטען כי החלטת בית המשפט המחוזי הינה החלטה הרת גורל מבחינת המבקשים, אשר ראוי שתתקבל באופן מסודר ולא כלאחר יד. לפיכך טוענים המבקשים כי יש מקום להתערב בהחלטת בית המשפט המחוזי ולקצוב סכום מזונות גבוה מזה שנקבע על ידו, ולחלופין כי יש מקום להחזיר את הדיון לבית המשפט המחוזי, לשם הצגת דוחותיו הכלכליים של החייב ולקיים דיון ענייני בבקשה, לרבות חקירה של החייב.

 

  1. בהחלטה מיום 31.5.2015 התבקשו המשיבים להגיש תגובות לבקשה. החייב סומך ידיו על החלטת בית המשפט המחוזי וטען כי מדובר בהחלטה מידתית וצודקת, שמאזנת כראוי בין זכויות המבקשים לבין נושי החייב והחייב עצמו. המנהל המיוחד סומך אף הוא ידיו על החלטת בית המשפט המחוזי, וטוען כי בניגוד לטענת המבקשים הוא ערך איזון ראוי בין זכויות הנושים והחייב לבין זכויות המבקשים. המנהל המיוחד מדגיש כי תפקידו מחייב אותו להבטיח שנושים אחרים של החייב, מלבד המבקשים, יזכו בסופו של יום לדיבידנד כלשהו מקופת פשיטת הרגל, ומשכך הוא מחויב לשקול שיקולים רחבים לרבות יכולת ההשתכרות של החייב. עם זאת, המנהל המיוחד מפנה את תשומת הלב לכך שהחלטת בית המשפט המחוזי במקרה דנן ניתנה לפני שהמבקשים זכו להגיב לעמדת המנהל המיוחד. בשים לב לעובדה זו, כמו גם בשים לב לאמור בפסק דינו של בית משפט זה ברע"א 7677/14 פלונית נ' פלוני (19.4.2015) (להלן: רע"א 7677/14), שיצא לאחר שניתנה החלטת בית המשפט המחוזי נשוא בקשת רשות הערעור דנן, סבור המנהל המיוחד כי יש מקום לשקול בנסיבות העניין ליתן רשות ערעור ולקבל את הערעור, כך שהתיק יוחזר לבית המשפט המחוזי על מנת שיתאפשר למבקשים להשיב לתגובת המנהל המיוחד ולהציג נתונים נוספים שיש בהם לתמוך בבקשתם. המשיב 3, כונס הנכסים הרשמי (להלן: הכנ"ר), מדגיש בתגובתו את ההלכה המושרשת בפסיקת בית משפט זה, לפיה לא בנקל תתערב ערכאת הערעור בהחלטות של הערכאה הדיונית לקציבת מזונות לפי סעיף 128 לפקודת פשיטת הרגל. עם זאת, הכנ"ר מצטרף לעמדת המנהל המיוחד במקרה דנן, לפיה יש מקום להחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי על מנת לאפשר למבקשים להשיב לתגובת המנהל המיוחד ולהציג נתונים נוספים התומכים בבקשתם.

 

  1. לאחר שעיינו בהחלטת בית המשפט המחוזי, בבקשה ובתגובות לה, החלטנו לדון בבקשה כאילו ניתנה רשות ערעור והוגש ערעור על פיה. לגופו של עניין, הגענו למסקנה כי יש לקבל את הערעור באופן חלקי ולהחזיר את הדיון לבית המשפט המחוזי. ביסוד מסקנתנו זו עומדים שני טעמים, שדי בכל אחד מהם לבדו כדי להוביל למסקנה זו, ובוודאי בשים לב לשניהם יחד: ראשית, אנו סבורים כי נפל פגם בהחלטה, כיוון שניתנה מבלי שהתאפשר למבקשים לממש זכותם להגיש תשובה לתגובת המנהל המיוחד; שנית, אנו סבורים כי נפל פגם בהחלטה, כיוון שניתנה מבלי שבית המשפט נימק קביעתו כראוי.

 

  1. אשר לטעם הראשון; צודקים המנהל המיוחד והכנ"ר בעמדתם כי מעת שהוברר שהחלטת בית המשפט המחוזי במקרה דנן ניתנה מבלי שהתאפשר למבקשים להשיב לתגובת המנהל המיוחד, הרי שקופחה זכותם הדיונית של המבקשים באופן ניכר המצדיק לבטל בנסיבות העניין את ההחלטה. די בטעם זה לבדו כדי לבטל את ההחלטה ולהורות על החזרת הדיון לבית המשפט המחוזי, על מנת שייתן החלטה חדשה לאחר שתינתן למבקשים זכות תשובה [ראו למשל: רע"א 4540/12 שוויקי נ' שוויקי (11.7.2012) בפסקה 7 לפסק דינו של השופט צ' זילברטל והאסמכתאות המוזכרות שם].

 

  1. אשר לטעם השני; בפסק דיננו ברע"א 7677/14 – שניתן כאמור לאחר שניתנה ההחלטה נשוא בקשת רשות הערעור דנן – קבענו, באשר להנמקה הנדרשת בהחלטות הערכאה הדיונית לקציבת מזונות לפי סעיף 128 לפקודת פשיטת הרגל, כדלקמן:

           

"גם ההנמקה בהחלטות מסוג זה בדרך כלל אינה נדרשת להיות ארוכה במיוחד, ואין פסול עקרוני בהנמקה קצרה ותכליתית שבה נסמך בית המשפט על תגובת הנאמן, ובמיוחד על עמדת הכנ"ר שהינו הגורם המקצועי האובייקטיבי המלווה את כל הליכי פשיטת הרגל. עם זאת, אף בגדרי הנמקה קצרה ותכליתית לא ניתן לקבל הסתמכות גורפת ובלתי מנומקת על תגובת הנאמן או עמדת הכנ"ר, מבלי להתייחס כלל לנימוקי ההתנגדות של הזכאים למזונות (המבקשות במקרה דנן), כפי שעשה בית המשפט המחוזי במקרה דנן. ודוק, בהיעדר הנמקה מספקת לא מתאפשרת ביקורת ערעורית אפקטיבית של בית משפט זה וקשה לבחון האם מדובר בהחלטה סבירה או שמא מדובר במקרה חריג המצדיק התערבותו של בית משפט זה. יתכן שהחלטת בית המשפט המחוזי במקרה דנן מאזנת כראוי בין האינטרסים והזכויות של המבקשות לבין אלו של החייב ושל יתר נושיו, ויתכן שההיפך הוא הנכון ושיש טעם בטענות המבקשות. בהיעדר הנמקה, כאמור, אין לבית המשפט שלערעור די כלים כדי לבחון את נכונות ההחלטה, ודי בכך כדי להחזיר את הדיון לבית המשפט המחוזי" [שם, בפסקה 11 לפסק דיננו].

 

            דברים אלו יפים – אחד לאחד – גם במקרה דנן, ואין צורך להאריך בדברים.

 

  1. מכיוון שהגענו למסקנה כי יש הצדקה להחזיר את הדיון לבית המשפט המחוזי מטעמים הנוגעים ל"מעטפת החיצונית" של ההחלטה ולא לגופה, נבהיר למען הסר ספק כי אין בפסק דיננו זה כדי לחוות דעה כלשהי לגבי המחלוקת לגופו של עניין, ולמותר לציין כי כל טענות הצדדים לגופו של עניין שמורות להם.

 

  1. בשולי הדברים נשוב ונציין, כפי שציינו ברע"א 7677/14, כי איננו נדרשים בהחלטתנו זו לסוגיה שטרם הוכרעה בפסיקה בשאלה מהי דרך התקיפה הנכונה של החלטת בית המשפט המחוזי בעניין קציבת מזונות – האם בדרך ערעור בזכות או שמא בבקשת רשות ערעור. סוגיה זו הושארה בצריך עיון בכל המקרים הקודמים שנדונו בבית משפט זה, והצדדים אינם מעוררים אותה בהליך דנן. משהגענו למסקנה כי יש הצדקה להחזיר את הדיון במקרה דנן לבית המשפט המחוזי למתן תשובת המבקשים ולהשלמת הנמקה, איננו מוצאים לנכון להידרש לסוגיה זו כעת.

 

  1. אשר על כן, הערעור מתקבל, כך שהדיון יוחזר לבית המשפט המחוזי. בית המשפט המחוזי יאפשר למבקשים להגיש תשובה, וככל שיראה לנכון גם יקיים דיון בתיק, ולאחר מכן ייתן החלטה חדשה ומנומקת. לאחר שתינתן החלטתו החדשה של בית המשפט המחוזי יוכלו הצדדים, ככל שיראו לנכון לעשות כן, לנקוט בהליך ערעורי חדש ומתאים. בנסיבות העניין, בשים לב לכך שמדובר בהליך פשיטת רגל והמשיבים הינם החייב ובעלי התפקיד בהליך זה, איננו עושים צו להוצאות.

 

            ניתן היום, ‏י"ח בתמוז התשע"ה (‏5.7.2015).

 

 

 

ש ו פ ט

ש ו פ ט

ש ו פ ט

 

 

_________________________

העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח.   15026740_W05.doc   אב

מרכז מידע, טל' 077-2703333 ; אתר אינטרנט,  www.court.gov.il

 


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.

 


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ