1. התובעת (להלן גם: חברת כרמל) חברת ספנות העוסקת בין היתר בהובלת מטענים ימיים ומשמשת סוכנת של מובילים ימיים או של בעלי מכולות. במועד הרלוונטי לתובענה שמשה סוכנת כללית של חברת Admiral Container Lines Inc (להלן: חברת אדמירל) שמקום מושבה בטורקיה. באותה עת עסקה הנתבעת 1 (להלן: חברת ר.פ.א) בשילוח בין-לאומי, בעמילות מכס ובארגון הפעולות הדרושות ביבוא וביצוא של מטענים ובהובלתם ממקום למקום. הנתבעת 2 (להלן: חברת פריניר ישראל) עסקה בין היתר בייצור וביבוא של שימורי רסק עגבניות ובשיווקם. במועד הרלוונטי לתובענה היתה שנת שמיטה וחברת פריניר ישראל ייבאה מקזחסטאן רסק עגבניות כשר לפסח בעבור הקהילה החרדית בארץ.
2. במהלך חודש ינואר 2008 יובאו לארץ מקזחסטאן 13 מכולות אשר הכילו רסק עגבניות. המכולות הובלו בהובלה ימית מנמל נובורוסיק שבאוקראינה לנמל חיפה בישראל. חמש מכולות נשאו סימן זיהוי ADMU והיתר נשאו סימן זיהוי אחר.
3. המכולות הובלו בשלושה משלוחים ימים. לענייננו רלוונטיים המשלוחים שבוצעו באניות ADELE ו-CATANIA, ואשר פרטיהם פורטו בשני שטרי מטען: שטר מטען מיום 16.1.08 (בנוגע למכולות שהובלו באנייה ADELE) מספר ADNVSO80032 אשר כלל (בין היתר) מכולה מספר ADMU2101231 בגודל 20 רגל ושטר מטען מיום 26.1.08 (בנוגע למכולות שהובלו באנייה CATANIA) מספר ADNVS80032 אשר כלל שש מכולות בגודל 20 רגל שמספרם ADMU2100019, ADMU2100699, ADMU2101571, GSTU3630858, ADMU2101503 ו-) TGHU317328שבע מכולות אלה תקראנה להלן: המכולות).
5. שטרי המטען הונפקו על ידי המוביל הימי - חברת אדמירל. הנשגר, קרי, מקבל המכולות ותכולתן - חברת ר.פ.א. חברת כרמל הנפיקה ביום 30.1.08 שני חשבונות מטענים ופקודות מסירה בנוגע למכולות (וכן מכולות נוספות) שבהם נרשם בזו הלשון: "
המכולה הינה רכושו של המוביל הימי ואי החזרתה בתוך 7 הימים החופשיים תגרור חיוב בדמי השהייה..". בהמשך גם צוין כי "
המכולה ודמי השהייה באחריות מקבל פקודת המסירה".
6. בענייננו, חברת ר.פ.א היא מקבלת פקודת המסירה. כעולה מתעודת המסירה, ביום 21.2.08 פרעה חברת ר.פ.א את חשבונות המטענים הללו. ביום 10.2.08 הנפיקה חברת כרמל תעודת שער בעבור חברת ר.פ.א ובהצגתן שחררה זו את המכולות מנמל חיפה. בתעודות השער צוין כי את המכולות יש להחזיר במסוף מכולות של חברת אמקו ים בע"מ בחיפה ("
נא לאחסן באמקו ים חיפה").
7. חברת ר.פ.א מצדה הנפיקה שטר מטען בגין הובלת המכולות מנקודת המוצא בקזחסטאן ועד לנקודת היעד בנמל חיפה (הובלה יבשתית וימית). לפי שטר מטען זה, המשגר - PRINIR 2004 RK LTD. הוא חברה זרה שמקום מושבה בקזחסטאן (להלן: פריניר קזחסטאן) והנשגר - חברת פריניר ישראל.
8. בשלב זה דרשה חברת ר.פ.א מאת פריניר קזחסטאן (באמצעות חברת פריניר ישראל) תשלום בסך כ- 12,400 דולר בעבור דמי השהייה והוצאות שנוספו עקב עיכוב בהובלה היבשתית מקזחסטאן לנמל נובורוסיק באוקראינה. לגרסת חברת פריניר ישראל נאלצה לשלם סכום זה במקומה של פריניר קזחסטאן, וכך לאפשר שחרור המכולות.
9. כן התברר כי חברת פריניר ישראל הפקידה בידי חברת ר.פ.א ולפי דרישתה פיקדון בסך 2,500 דולר להבטחת תשלום דמי השהייה לבעלים של המכולות, אם אלה לא תוחזרנה במועד.
10. לאחר ביצוע התשלומים הועברו שטר המטען ותעודת שער לחברת פריניר ישראל באמצעות עמיל המכס שפעל מטעמה.
11. אין חולק, כי לאחר שחרורן היה עיכוב בהחזר 13 מכולות. חברת ר.פ.א פנתה לחברת פריניר ישראל והתריעה לבל יתעכב החזר המכולות שכן אי-החזרתן במועד יגרור אחריו חיוב בדמי השהייה. בעקבות פניות אלה הוחזרו חמש מכולות. שבע המכולות הנותרות (נשוא תובענה זו) לא הוחזרו.
12. מחילופי המכתבים בדואר אלקטרוני בין חברת פריניר ישראל לבין חברת ר.פ.א עולה כי הראשונה ידעה על חובתה להחזיר את המכולות ואף התחייבה לעשות-כן במהרה (ראה נספח ד' לתצהיר נ/4 הנושא תאריך מיום 13.2.08).
13. ביום 31.3.08 פנה מנהלה המנוח של חברת פריניר ישראל מר יעקב צ'סקלה ז"ל בדואר אלקטרוני למנהל חברת ר.פ.א ומכתב בזו הלשון "
נדהמתי לקבל מכתבך מיום 30.3.08 [ובו דרישה להשיב את המכולות שנותרו בידי חברת פריניר ישראל שכן אלה צוברים דמי השהייה]
לא ברור לי על איזה מכולות הינך מדבר, הרי במפורש שילמנו את סכום המכולות טבין ותקילין ואף ביקשת כי נוסיף 2,500$ ואכן שילמנו סכום זה, כך שלא ברור לי איזה מכולות אתה רוצה בחזרה".
14. לנוכח עמדתה של חברת פריניר ישראל הגישה חברת ר.פ.א תובענה כספית נגדה בת"א 5058-07-08 של בית משפט זה, במסגרתה גם ביקשה צו זמני אשר יורה על חברת פריניר ישראל להשיב את המכולות למסוף המכולות של חברת אמקו-ים בע"מ בחיפה (להלן: ההליך הקודם). הסעד לא ניתן, וההליך נמחק בהסכמה שכן התברר כי לפי הצהרת חברת פריניר ישראל הועברו המכולות לפריניר קזחסטאן.
15. לבקשת חברת פריניר ישראל בדקה חברת גל מרין בע"מ (להלן: חברת גל מרין) המתמחה בתיקון מכולות, את המכולות נשוא הדיון ואישרה את תקינותן. כאן המקום להזכיר כי לכל מכולה סימן זיהוי הכולל קידומת באותיות לועזיות ומספר (להלן: סימן זיהוי). סימן הזיהוי מעיד על הבעלות על המכולות.
סימן זיהוי ADMU (בצירוף מספר) מעיד כי הבעלים של המכולה היא חברת אדמירל, אם כי קיומו של סימן זיהוי (באותיות) שונה אינו שולל זכויות של המוביל, שכן יתכן שהמכולות מוחכרות.
במקרה דנן, הגם שהמכולות שבדקה חברת גל מרין הן המכולות נשוא הדיון, אין חולק כי במועד הבדיקה ובמועד הוצאתן מהארץ נשאו סימן זיהוי שונה. משמעות הדבר, כי נעשה בהן שינוי (ראה אישורים שהנפיקה חברת גל מרין ושטרי המטען המצורפים לתצהיר נ/6).
16. ביום 10.7.08 הוציאה חברת אדמירל חשבון בגין דמי השהייה עקב אי-השבת המכולות במועד. כעבור ארבעה חודשים שבהם אלה לא הוחזרו, הכריזה חברת כרמל על אבדן גמור (Total loss) של המכולות. עם ההכרזה חדל החיוב בדמי השהייה וקמה הדרישה לשלם את שווי המכולות (לפי ערכן כמשומשות) נכון ליום 30.6.08.
ההליך דנן
17. חברת כרמל הגישה תובענה זו נגד חברת ר.פ.א ונגד חברת פריניר ישראל לתשלום חוב דמי השהייה ושווי המכולות בסך 131,456 ש"ח נכון ליום הגשת התובענה. סכום זה שווה ערך במטבע ישראלי לסך של 32,864 דולר של ארה"ב.