ת"א
בית משפט השלום חיפה
|
12577-06
20/09/2011
|
בפני השופט:
אריקה פריאל
|
- נגד - |
התובע:
פיתוח הארץ-בניה ותשתיות 2001 בע''מ
|
הנתבע:
עיריית צפת
|
פסק-דין |
כללי
1. סכסוך כספי בין מזמין עבודה לבין קבלן לביצוע עבודות בניה לאחר שהאחרון קיבל תמורה חלקית בלבד בעבור עבודתו. הקבלן סבור כי על המזמין לשלם לו את מלוא התמורה מכח התחייבותו החוזית ולחלופין מכח דיני עשיית עושר ולא במשפט. המזמין, אשר אינו מכחיש כי הקבלן ביצע עבודה בלא ששולם לו מלוא התמורה בעדה טוען, כי חבותו הוגבלה בהסכמה תוך שהבהיר לקבלן כי ביתרה יישאו צדדים שלישיים. הסכמה זו עוגנה בחוזה ולכן אינו חב מאומה מעבר למה ששילם. לטענתו, אם הקבלן לא הסדיר את הנושא הכספי עם אותם צדדים שלישיים אין לו להלין אלא על עצמו בלבד.
אם כי הצדדים חלוקים גם במישור הכספי, אין חולק כי עיקר המחלוקת נסבה סביב סוגיית החבות.
המיזם
2. בית ספר מפתן (להלן: בית הספר) מצוי בתחום השיפוט של עיריית צפת (להלן: העירייה). במועד הרלוונטי לתובענה שימש בית הספר מסגרת שיקומית חינוכית לנוער בסיכון, היווה חלק ממערכת החינוך העירונית ותוקצב בחלקו על ידי מדינת ישראל באמצעות משרד הרווחה (כשמו אז, להלן: משרד הרווחה).
מנהלו אורי סיוון (להלן: סיוון), עובד העירייה, הגה רעיון להקים בתחום בית הספר חוות סוסים טיפולית, כדרך שיקומית נוספת (להלן: המיזם). סיוון היה הרוח החיה מאחורי המיזם ולגרסת העירייה, שלא נסתרה, נטל חלק פעיל במציאת מקורות תקציביים שיאפשרו הוצאתו מן הכח אל הפועל. מעשיו בנושא נעשו בידיעת הגורמים המוסמכים בעירייה ובברכתם.
3. בשלב ראשון נתקבלה הקצאה תקציבית בסך 250,000 ש"ח ממשרד הרווחה. עם קבלת תקציב זה החלה העירייה לפעול לקידום המיזם. הצעד הראשון היה פרסום המכרז (כמתחייב לפי סעיף 197 ל
פקודת העיריות [נוסח חדש] [להלן: פקודת העיריות]. בשל התקציב הממשלתי, גם
חוק חובת מכרזים, תשנ"ב-1992).
4. בחודש יוני 2003 או בסמוך לכך פרסמה העירייה הזמנה לקבלנים להציע הצעות ל"
מכרז מס'
0243/2003 חוות סוסים בית ספר מפתן" לביצוע עבודות בניה ותשתית להקמת המיזם בסך 1,132,794 ש"ח (ללא מס ערך מוסף ובצירוף הפרשי הצמדה למדד תשומות הבניה הידוע במועד פרסום המכרז). חברת פיתוח הארץ בניה ותשתיות 2001 בע"מ (להלן: החברה או הקבלן) רכשה את מסמכי המכרז בכוונה להשתתף בו.
5. אין חולק, כי לפי תנאי המכרז רשאית היתה העירייה לצמצם את היקף העבודה, מבלי שהדבר יקנה לזוכה זכות לפיצוי או לתמורה נוספת. כן רשאית היתה להזמין עבודות נוספות (ראה סעיף 10(ב) לתנאי המכרז - "
הרשות בידי העירייה להוציא לפועל ..חלק מן העבודה בלבד, והקבלן לא יהיה זכאי לכל תמורה או פיצוי עבור הקטנת היקף העבודה, או שינוי כמויות בסעיפים כלשהם (ראה גם אפשרות לתוספת עבודה בתנאי החוזה המיוחדים ו/או הכללים).
6. ביום 22.7.03 הגישה החברה הצעה למכרז, ובסופו של ההליך הוכרזה כזוכה. אותה עת עסקה החברה בביצוע עבודות בניה ופיתוח, היתה רשומה בפנקס הקבלנים ומורשית לפי סיווגה לבצע עבודות בניה מהסוג הנדון. לחברה היה ניסיון קודם בביצוע עבודות בעבור העירייה, ומנהלה עמית לוי (להלן: מנהל החברה), האיש מאחורי החברה, הכיר היטב את הנפשות הפועלות.
הנספח והחוזה
7. במהלך שנת 2004 (מועד מדויק שנוי במחלוקת) לאחר הזכייה וכחלק מהשלב הטרום-חוזי, חתמו הקבלן והעירייה על מסמך אשר הוכתר "
נספח לחוזה מיום מכרז מס' 243/03 חוות סוסים בית ספר מפתן" (להלן: הנספח). בשל חשיבותו, יובאו להלן חלקיו הרלוונטיים:
"
נספח לחוזה מיום מכרז מס' 243/03
חוות סוסים בית ספר מפתן
שנערך ונחתם ביום 06/06/04 בצפת
בין עיריית צפת ... (להלן "המזמין")
ובין: פיתוח הארץ-בניה ותשתיות 2001...(להלן "הקבלן")
(להלן "המכרז")
הואיל:
והקבלן זכה במכרז לביצוע עבודות בניית אורוות סוסים בבית ספר מפתן בצפת מכרז מס' 0243/2003.