אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק עא 2146/04

פסק-דין בתיק עא 2146/04

תאריך פרסום : 03/10/2006 | גרסת הדפסה

ע"א
בית המשפט המחוזי חיפה
2146-04
28/04/2005
בפני השופט:
1. סגן הנשיא גדעון גינת
2. שושנה שטמר
3. ברכה בר-זיו


- נגד -
התובע:
אילן ברנס
עו"ד יעל סמואל
עו"ד מרגלית הרפז
הנתבע:
עיריית חדרה
עו"ד אריאל ארונוביץ
פסק-דין

ש. שטמר, שופטת:

1.         לפני בימ"ש קמא עמדה תביעה לפיצויים בגין נזקים עקב מצג שווא רשלני. התביעה נדחתה כיון שבימ"ש קמא הגיע למסקנה, כי לא הוכח שנגרם נזקאו מהו שיעורו של נזק זה.

            על קביעה זו הערעור שלפנינו.

הרקע העובדתי

2.         הרקע העובדתי פורט בפסק-הדין של בימ"ש קמא, ואביאו כאן בקצרה, ככל שהוא נדרש למסקנותי.

המערער הוא הבעלים של המקרקעין הידועים כחלקה 42 בגוש 10048 בחדרה. שטחה של החלקה הנ"ל הוא כ-1,200 מ"ר, ובנוי עליה בניין דו קומתי, ששימש כמסעדה (החלקה והמבנים עליה ייקראו להלן - "הנכס").

לפני מכירת הנכס, פנה המערער למשיבה, עיריית חדרה, כדי לבדוק את מצבו התכנוני של הנכס, ואף שילם את האגרה הנדרשת כדי לקבל מידע זה. ביום 14/6/00 קיבל המערער מכתב תשובה מאגף ההנדסה של העירייה ובו המידע שביקש (להלן יכונה המכתב, כפי שכונה ע"י בימ"ש קמא, "מכתב האינפורמציה").

ביום 14/9/00 מכר המערער את זכויותיו בנכס לצד ג' תמורת הסכום של 500,000$.

            לאחר השלמת המכר, הסתבר למערער, כי בניגוד למידע שקיבל במכתב האינפורמציה, היתה בתוקף בעת המכירה תוכנית נוספת שחלה על הנכס, תכנית חד/450, (להלן - "התכנית המשביחה"), שלפיה קמו לבעלי הנכס זכויות בניה נוספות, על פיהן ניתן היה לבנות שטחי שירות כמו מחסנים, גגון, חדרי מדרגות ומבואות, חדרי אשפה ועוד (וראו סעיף 3.3 לחוות דעתו של השמאי יוסקביץ).    

            התוכנית המשביחה פורסמה למתן תוקף בי.פ 11/7/99 כשנה לפני מכירת הקרקע.

טענות הצדדים בבימ"ש קמא

3.         המערער טען, כי הוטעה מהמידע שנמסר לו במכתב האינפורמציה. את הנכס מכר בהעדר ידיעה על כך שיש לגביו זכויות בניה נוספות. אילו היה מודע למצבו התכנוני הנכון של הנכס, היה מוכרו, לטענתו, בתוספת הערך עבור אחוזי הבניה הנוספים, או שהיה עושה בו שימוש בעצמו ומנצל את תוספת אחוזי הבניה.

לגבי ערכם של אחוזי הבניה הנוספים, הגיש המערער חוות דעת מומחה של השמאי דורון יוסקביץ, לפיה ערכן של הזכויות בשוק של קונה מרצון למוכר מרצון הוא 66,000$. על-פי השמאי יוסקביץ, ניתן היה לבנות בנכס עוד 82 מ"ר של מחסנים. לאחר ניכוי ההוצאות, קבע השמאי את המחיר לפי 804$ למ"ר ובסה"כ 66,000$.

            המערער טען שיש לחייב את המשיבה לשלם לו סכום זה, שהוא  גובה הנזק שנגרם לו עקב מסירת המידע הרשלני. 

4.         המשיבה לא הכחישה, כי המידע שנמסר על ידה למערער היה רשלני וכי היא אחראית לתוצאותיו (וזאת בהתאם להלכה בע"א 209/85  עיריית קרית אתא ואח' נ' אילנקו בע"מ פ"ד מב(1) 190, 209), אולם היא טענה כי לא הוכח שבעת שהמידע נמסר לו, היה המערער בעל הזכויות בנכס. עוד טענה המשיבה, כי בוצעו בנכס עבירות לפי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, שבגינן הוגש נגד המערער כתב אישום. לכן, על פי העקרון של "מעילה בת עוולה לא תצמח זכות תביעה", אין לפסוק למערער פיצויים. שתי טענות אלה לא נדונו ע"י בית-משפט קמא לגופן. זאת, מכיוון שנתקבלה על ידו  טענת ההגנה השלישית של המשיבה, דהיינו שלא הוכח קיומו של נזק: המערער לא הוכיח כי אפילו היה יודע בעת שמכר את הנכס על התוכנית המוסיפה אחוזי בניה, הוא היה מוכר את הנכס במחיר גבוה יותר מזה שבו הוא נמכר בפועל.

נימוקיו של בימ"ש קמא לדחיית התביעה

5.         כתב בימ"ש קמא בחלק שבו דן וקבע בטענות הצדדים, כי לאחר בחינה של חוות הדעת של השמאי יוסקביץ:

"לא ניתן לקבוע אם בפועל נגרם לתובע נזק, וזאת בהתחשב במחיר שבו נמכרו המקרקעין בפועל. ובמילים אחרות - לא עלה בידי התובע להוכיח כי שווי המקרקעין, אף בהתחשב בתוכנית הנוספת ובזכויות הבניה על פיה, גבוה יותר מהמחיר ששולם על המקרקעין בפועל" (ההדגשה במקור).

עוד קבע בימ"ש קמא, כי היה על המערער להביא חוות דעת מומחה, שתשכנע, כי ניתן היה לקבל עבור הנכס מחיר גבוה יותר מזה שקיבל. בייחסו העדר חוות דעת כזו לחובת המערער, הסתמך בימ"ש קמא על השמאי יוסקביץ,  אשר אמר בעדותו בבית-המשפט כי:

"אני בחוות דעתי לא התייחסתי להשוואה שבין העיסקה שבוצעה כפי שבוצעה לבין שווי השוק, לא בדקתי את זה. יכול להיות שהעיסקה מבטאת שווי שוק ויכול להיות שהיא גבוהה או נמוכה ממנו" (עמ' 10 ש' 9-11).

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ